اسماء و القاب امام زمان(علیه السلام) در قرآن کریم

اسماء و القاب امام زمان(علیه السلام) در قرآن کریم

منبع:روزنامه رسالت – شماره 6324
انصار الله
“ لقد نصرکم اله فى مواطن کثیره و یوم … بما رحبت ثم و لیتم مدبرین “ توبه آیه25 “ یقینا یاریتان کرد خدا در جاهاى فراوان و روز حنین هنگامى که به شگفت آورد شما را فزونیتان پس بى نیاز نکرد شما را به چیزى و تنگ شد بر شما زمین با همه فراخى‌اش سپس برگشتید پشت کنندگان “ امام صادق (ع) مى فرماید:” یعنى در دنیا با فتح و پیروزى حضرت قائم مى‌باشد.”
داعى
“ هو الذى ارسل رسوله بالهدى و دین الحق لیظهره على الدین کله و لو کره المشرکون “ توبه آیه33 “ او کسى است که فرستاد رسولش را باهدایت و دین حق تاچیره گرداندش بر کیش‌ها همگى و هر چند نپسندند مشرکان “ در هدایه از القاب شمرده شده و در زیارت ماثوره آن جناب است: “السلام علیک یا داعى الله” و آن جناب داعى است از جانب خداوند،خلایق را براى خداوند بسوى خداوند و انجام این دعوت به آن جا رساند که نگذارد در دنیا، دینى مگر دین جد بزرگوار خود (صلى الله ) و به وجود و وحدت او ظاهر شود صدق وعده صادق الوعد.
محمد
ان عده الشهور عند الله اثنا عشر شهرا فى کتب الله یوم خلق السموات و الارض … یقتلونکم کافه و اعلموا ان الله مع المتقین “ توبه آیه36 “ شماره ماهها نزد خدا دوازده ماه است در کتاب خدا روزى که آفرید آسمانها و زمین را از آنها چهار ماه حرام است این است آیین استوار پس ستم نکنید در آنها بر خویش و پیکار کنید با مشرکان همگى چنان که پیکارتان کنند همگى و بدانید خدا با پرهیزگاران است .“ امام باقر (ع: ) “هنوز تاویل این آیه نرسیده و هر گاه قائم بپاخیزد و هر آن که زمان او را دریابد آنچه از پى تاویل این آیه خواهد بود را درک مى کند. دین محمد تا هر کجا که شب سایه افکند خواهد رسید تا جایى که هیچ گونه شرکى بر روى زمین نخواهد ماند همچنان که خداوند فرموده است.
وعد الله
“ منهم من عهدالله لئن اتنا من فضله لنصدقن و لنکونن من الصلحین “ توبه آیه72 “ و از میان ایشان کسى است که پیمان مى بندد با خدا که اگر عطا کند به ما از فضل خویش حتما صدقه مى دهیم و قطعا از شایستگان خواهیم بود “ امام صادق (ع: ) “ مقصود از امام قائم (ع) و اصحابش مى باشد.”
صادق
“ یا ایها الذین امنوااتقوا الله و کونوا مع الصدقین “ توبه آیه119 “ اى آنان که ایمان آوردید بترسید از خدا و باشید با راستگویان “ امام رضا (ع: ) صادقن همان ائمه اند که طاعت آنان را بى تردید واجب است و باید آنها را تصدیق کرد.
رکن شدید (ع)
“ قال لو ان لى بکم قوه او اوى الى رکن شدید “ هود آیه80 “ گفت کاش مرا بر شما نیرویى مى بود یا پناه مى بردم به پایگاهى استوار “ امام صادق (ع: ) نیروى حضرت قائم رکن شدید سیصد و سیزده تن یاران اویند.
بقیه الله
“ بقیت الله خیر لکم ان کنتم مومنین و ما انا علیکم بحفیظ “ هود آیه86 “ باز گذارده خدا بهتر است براى شما اگر هستید مومنان و نیستم من بر شما نگهبان “ تاویل”بقیت الله” امام زمان(عج) است.
منتظر
“ و یقولون لولا انزل علیه ایه من ربه فقل انما الغیب لله فانتظروا انى معکم من المنتظرین “ یونس آیه20 “ گویند چرا فرود نیاید بر او آیتى از پروردگارش بگو جز این نیست که غیب از آن خداست پس منتظر باشید که من هم با شما از منتظران هستم “
غیب
“یقو لون لولو انزل علیه آیه من ربه .قل انما الغیب لله …” یونس آیه20 “ومى گویند چرا معجزه اى از پروردگارش براو نازل نمى‌شود.بگو غیب ومعجزات براى خدا وبه فرمان او است.” یحیى بن قاسم مى گوید : از امام صادق(ع) درباره فرموده خداى عزوجل . (”الم”این کتاب هیچ تردیدى در آن نیست هدایت گر متقیان است .کسانى‌که به غیب ایمان آورند ) پرسیدم.
امام فرمود : متقین در این آیه شیعیان على (ع) هستند وغیب همان حجت قائم غائب (عج) مى باشد وشاهد بر این مدعى فرمود خداوند است دراین آیه که مى فرماید : “وکافران گویند :چرا آیت ونشانه اى از پروردگارش براو نازل نمى شود .پس بگو همانا غیب مخصوص خداوند است .پس منتظر باشیدکه من نیز از منتظران هستم.”
شدید المحال
“ و یسبح الرعد بحمده و الملئکه من خیفته و یرسل الصوعق فیصیب بها من یشاء و هم یجدلون فى الله و هو شدید المحال “ رعد آیه13 “ و تسبیح مى کند رعد به سپاس او و فرشتگان از بیمش و مى فرستد صاعقه ها را تا برساند آنها را به هر که بخواهد و آنها مى ستیزند درباره خدا در حالى که او سخت نیرو است “
اصنع بن : دیدم امیر المومنین علی(ع) فرمودند : “ پیشاپیش ظهور حضرت قائم سالهاى فریبنده اى خواهد بود که را ستگو در آن دروغگو و دروغگو در آن راستگو پنداشته شود و شخص “ ماحال “ در آن زمان مقرب گردد. “ راوى گوید عرض داشتم و ماحال کدام است ؟ حضرت فرمودند : “ آیا قرآن نمى خوانید که خداوند فرماید “ و اوست خداوند سخت انتقام گیرنده ، یعنى مکر خداوند شدید است. “ راوى گوید عرض کردم ماحل کدام است ؟ فرمودند “مقصود حیله گر است.”
ذکر
“ الذین امنوا و تطمئن قلوبهم بذکر الله الا بذکر الله تطمئن القلوب “ رعد آیه28 “ آنان که ایمان آوردند و آرام گیرد دلهاى ایشان به یاد خدا بدانید که به یاد خدا آرام گیرد دلها “ امام صادق : محمد بن عبد الله نیز قلوب طمانینه پیدا مى کند چون او ذکر خدا و حجاب خدا مى‌باشد. وقتى این آیه نازل شد رسول مکرم اسلام رو به اصحاب نمود و فرمود: هیج مى‌دانید معنى آیه چیست ؟ عرض کردند خدا و رسولش داناتر است.
حضرت فرمودند : “ کسى به یاد خداست که خدا و رسولش را و اصحاب مرا دوست بدارد. “ پس‌کسى که رسول خدا و اولاد رسول خدا را دوست داشت به یاد خداست و کسى که به یاد خدا بوده قلب او آرام مى گیرد پس سبب آرامش قلوب و ولایت و محبت ائمه اطهار و در عصر ما وجود مقدس ولى عصر مى باشد.
شاهد
“ و یقولون الین کفروا لست مرسلا قل کفى بالله شهیدا بینى و بینکم و من عنده علم الکتب “ رعد آیه43 “ و مى گویند آنان که کفر ورزیدند تو نیستى فرستاده بگو بس است خدا به گواهى میان من و شما و آن که نزد اوست علم کتاب “ امام صادق (ع: ) “مقصود ما هستیم و على (ع) اول و افض و بهتر ما ائمه است پس از پیغمبر.”
سبیل
“ و انه لسبیل مقیم “ رعد آیه76 «و آن به راهى است استوار » “سبیل” این جا همان حضرت قائم(عج) مى باشد.
امر الله
“ اتى امر الله فلا تستجلوه سبحانه و تعلى عما یشرکون “ رعد آیه1 “ آمد امر خدا پس به شتاب مجوییدش منزه و برتر است او از آنچه شرک مى ورزند “ امام صادق (ع) در ذیل آیه مى فرماید : “ آن امر ماست امر خداوند عزوجل است که “ امر الهى رسید، پس آن را زود شمارید “ پس در آن عجله نشود خداوند آن را به سر ارتش تایید مى فرماید : “ فرشتگان، مومنان ، رعب خروج آن حضرت مانند خروج رسول خدا است.””

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید