ده گام تا امام زمان علیه السلام (2)

ده گام تا امام زمان علیه السلام (2)

نویسنده: علی سرائی
منبع: ماهنامه موعود

سلام ، خدا قوّت .
گام اول را چگونه برداشته اید؟ امام زمان(عج) را به چه شناخته اید؟ به مهربانی و عطوفت ، به فکر و یاد همه بودن ، به مفید بودن برای ما و دیگران ، به عادل بودن و عدالت گستری ، به زهد و بی اعتنایی به دنیا ، به اهتمام در دعا و عبادت و … به چه شناخته اید؟
امید است گام اول را درست و کامل برداشته و برای گام دوم آمادگی لازم را داشته باشید. چرا که یک شروع خوب ، همواره سرانجام خوب را به دنبال دارد.
در غیر این صورت به قول شاعر: «خشت اول گر نهد معمار کج … تا ثریا می‌رود دیوار کج»
حال اگر آماده هستید ، به سراغ گام دوم می‌رویم.
آماده اید ؟ بسم ا…
گام دوم : اقتدا و تأسی
سؤال : اقتدا و تأسی به چه معناست ؟
و چگونه می توان به امام زمان(عج) که پنهان از دیده‌هاست اقتدا و تأسی نمود ؟
« اقتدا» به معنی الگو قرار دادن و جلودار دانستن مقتداست و « تأسی» به معنی اسوه قرار دادن و تبعیت و پیروی کردن از اوست .
لازمه درک صحیح مفهوم اقتدا و تأسی و به کارگیری آن ، برداشتن دقیق و کامل گام اول است که خود مهم‌ترین گام و زیربنای بقیه گام‌ها است .
اگر امام زمان (عج) را به عادل بودن شناخته‌ایم، پس ما هم باید عدالت دوستی و عدل ورزی را پیشه کنیم ، اگر امام زمان(عج) را به مهربانی و خوش خُلقی شناخته‌ایم ، ما نیز باید با دوستان و آشنایان و اقوام و مردم اطرافمان به خُلق و خُوی خوش رفتار کنیم، اگر امام زمان را به زهد و پارسایی و پرهیزگاری شناختیم، ما هم باید چون او باشیم و در مسیر تحصیل تقوا و پرهیزگاری به او اقتدا و تأسی نماییم .
وقتی برای اقامه نمازجماعت به امام حاضر اقتدا می کنیم ، تمام حرکات نماز خود را با او هماهنگ کرده و از او پیروی می‌کنیم ، یعنی به او تأسی می‌جوییم. هنگامی که نیّت می‌کند و به نماز می ایسـتد، ما هم نیّت می کنیم و به نماز می ایسـتیم ، به رکـوع مـی رود مـا نیز به رکـوع می رویم ، به سجده می رود ، به سجده می رویم ، بر می خیزد ، برمی خیزیم و …
پس وقتی به کسی اقتدا و تأسی می کنیم ، تمام افعال و حرکاتمان بی کم و کاست در پی افعال و حرکات او قرار می گیرد ، در پشت سر او و همراه او.
حال چه کسی جز امام زمان(عج) برای مقتدا بودن و الگو قرار گرفتن و پیروی کردن از او در این عالم هستی بهترین است ؟
اوست انسان کامل ، قرآن ناطق ، ذخیره خالق، تبلور حق ، منشاء برکات و خیرات عالم ، مقتدای عالمان و عاشقان و عارفان و درویشان و حق جویان و منتظران و …
چه زیبا و قابل تأمل است آن‌جا که رسول مکرم اسلام (ص) فرمودند : « خوشا به حال آن کس که قائم اهل بیتم را درک کند، در حالی که در زمان غیبت و دوران قبل از قیامش به او تأسی جوید » 1.
برای هرچه بهتر برداشتن این گام ، که ما را یک قدم به مولایمان نزدیک تر می کند ، تقویت روحیه اطاعت پذیری الزامی است . اطاعت از آنچه مـقتدایمان، امام زمانمان (عج) از مـا می‌خواهد که همان اطاعت از خدا و انجام صحیح احکام الهی است . چنان که خود فرموده است :« آن چه موجب جدایی ما و دوستانمان گردیده و آنان را از دیدار ما محروم نموده است ، گناهان و خطاهای آنان نسبت به احکام الهی است»2 .
« پس سعی کنید اعمالتان طوری باشد که شما را به ما نزدیک سازد و از گناهانی که موجبات نارضایتی ما را فراهم می نماید ، بترسید و دوری کنید»3. خلاصه آنکه برای اقتدا و تأسی آگاهانه به امام زمان(عج) توجه به احکام الهی و اجرای دقیق آنان و دوری و پرهیز از گناه الزامی است .
التماس دعا

پی نوشت ها :

1. بحار الانوار ، ج 51 ، ص 72
2. احتجاج طبرسی ، ج 2 ، ص 498
3. بحارالانوار ، ج 53 ، 175

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید