ده گام تا امام زمان علیه السلام (1)

ده گام تا امام زمان علیه السلام (1)

نویسنده: علی سرائی
منبع: ماهنامه موعود

یکی از سؤال هایی که همواره ذهن شیعیان و عاشقان امام زمان (عج) را به خود مشغول نموده، این است که چطور می‌توان فاصله خود را با آن خورشید عالم تاب کم کرد و از پرتو نور و رحمت وجودی وی بهتر بهره گرفت.
لذا تصمیم گرفتم تا با بهره گیری از قرآن، احادیث و روایات، و مجموعه اعمالی را که باعث نزدیک شدن قدم به قدم ما به امام زمان (عج) می‌شود در قالب ده عنوان و تحت نام « ده گام تا امام زمان(عج)» تقدیم شما عزیزان نمائیم.باشد که با برداشتن این «ده گام»، از گروه یاران ویژه و خالصش قرار گیریم. (ان‌شاء ا…)
فقط کافیست خود امام زمان(عج) بخواهد، چرا که می‌فرماید :« دل های ما (خاندان رسالت) جایگاه مشیّت الهی است. پس هرگاه او بخواهد، ما هم می‌خواهیم. و (خداوند در این باره) می‌فرماید :شما نمی‌خواهید، مگر این که خدا بخواهد».1
حال اگر آماده‌اید، بسم ا…
گام اول : شناخت
سؤال : امام زمان(عج) کیست ؟
وجودش چه فایده ای برای ما دارد ؟
به راستی امام زمان(عج) کیست ؟ آیا با یادگیری نام ها و القاب و تاریخ ولادت و غیبت و نام پدر و مادر آن امام همام به شناخت حقیقی وی خواهیم رسید؟ یا باید در حکمت این نام ها و نشان ها اندیشه کرد و در شگفتی های ولادت و حیات او تأمل نمود.
آیا نباید برای شناخت صحیح و کامل، علت غیبت پر رمز و راز او را بررسی و اهداف غیبت و ظهور او را جستجو و درک کرد؟ و در سخنان و فرمان‌های وی اندیشه کرد؟
او می‌فرماید : «من موجب آسایش و آرامش (امنیت) اهل زمین هستم، هم‌ چنان‌ که ستارگان سبب آرامش و آسایش (امنیت) اهل آسمان هستند ».2چه مفهوم قابل تأملی در عمق آن وجود دارد؟
چرا نشناختن امام زمان(عج) مساوی جاهلیت است و گمراهی در دین را به دنبال دارد؟ همان‌ طور که پیامبر اکرم(ص) فرموده اند :« کسی که بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است».3
و هم‌چنین در دعای معرفت می‌خوانیم و اعتراف و تقاضا می‌کنیم که:« بار خدایا، حجت خویش را بر من بشناسان،که اگر حجت خود را به من نشناسانی، از دینم گمراه خواهم شد».4
گاهی برای اقتدا به یک امام جماعت چنان وسواس و حساسیتی به خرج می‌دهیم که حتماً باید وی را بشناسیم، آن هم برای یک عمل عبادی. حال برای شناخت میزان حق، راه هدایت، منشـاء هـمه اعـمال عـبادی، اخـلاقی و… و دلیل وجـود هستی و حجت خدا که امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید:
« اگر زمین حتی یک ساعت از حجت خدا خالی بماند، اهلش را در خود فرو می‌برد».5
و یا خود وجود مقدسش می‌فرماید : « زمین هیچ‌ گاه از حجت خداوند ـ چه آشکار باشد یا نهان ـ خالی نمی‌ماند».6چقدر حساسیت و وسواس داشته و در راه این شناخت تلاش می‌کنیم؟
تلاشی که لازمه آن درک فایده وجودی امام زمان(عج) است. فایده ای که تمام موجودات به طور مستقیم و غیرمستقیم از آن بهره می‌برند، چرا که خود، منبع همه فایده‌ها و محور خلقت و دلیل هستی است. همان‌ طور که در حدیث امیرالمؤمنین(ع) گذشت به برکت وجود ایشان است که ما در این دنیا زندگـی می‌کنیم، روزی می‌خوریم ، عنایات خداوند متعال شـامل حال‌مان می‌شود وآسمان و زمین ثابت و پا برجاست.
امام زمان(عج) ولی خدا و سرپرست ما در این عالم هستی است که هم‌ واره به یاد ماست و دایره عنایات وتوجهاتش همچون حصاری ما را احاطه کرده است، چنان که خود فرموده:
« در نقطه‌ای دور و پنهان از دیـده‌ها به سـر می‌بریم، ولی از حـوادث و مـاجراهـایی که بر شـما می‌گذرد مطّلع هستیم و هیچ چیز بر ما پوشیده نیست».7
«همانا ما شما را بی سرپرست نگذاشته و مراعاتتان را می‌کنیم و به یاد شما هستیم. اگر عنایات و توجهات ما نبود، مصائب و حـوادث زندگی، شـما را در بر می‌گرفت و دشمنان‌تان شـما را از بین می‌بردند».8
پس برای شناخت سرپرست خود و امام زمان‌مان(عج)، باید ویژگی‌های او را دوباره و با دیدی عمیق‌تر بررسی کرد و در گستره ای وسیع‌تر پیرامون امامت و نقش وی تدّبر، تأمل و اندیشه نمود. این نوع شناخت خود مقدمه‌ای است برای یک اقتدا و پیروی آگاهانه که اطاعتی تعبد آمیز از امام زمان(عج) را در پی خواهد داشت که عین اطاعت از خدا و رسول خدا(ص) است.
التماس دعا

پی نوشت ها :

1. الغیبه شیخ طوسی، ص 51 ـ 52
2. کمال الدین، ج 2، ص 485 ـ منتخب الاثر، ص 267
3. میزان الحکمه، جلد 1، ص 171
4. اصول کافی، جلد 1، ص 337 ـ صحیفه مهدیه، ص 356 و ص 366
5. بحارالانوار، جلد 51 ، ص 113
6. کمال الدین، ج 2، ص 115
7. بحارالانوار، جلد 53، ص 175
8. همان

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید