کرفس سبزی پیامبران

کرفس سبزی پیامبران

نویسنده:: آرزو رمضانی

 

حتماً تا حالا خورشت کرفس خورده اید. ممکن است خیلی از شما از خوردن آن خوش تان نیاید و احتمالاً کسی از شما تا حالا کرفس را به صورت خام نخورده است. اما اگر این مطلب را بخوانید، بعد از این درباره ی کرفس جور دیگری فکر می کنید.
در چند سال گذشته در رادیو، تلویزیون و روزنامه ها درباره ی کرفس بیش از همیشه مطلب می نویسند؛ ولی خیلی ها نمی دانند که کرفس سبزی پیامبران است. حتماً تعجب می کنید، مگر نه؟ اما بدانید کرفس آن قدر فواید دارد که به آن سبزی پیامبران می گویند.
پیامبر خدا (ص) فرموده اند: «کرفس، سبزی پیامبران است.»
همچنین پیامبر خدا (ص) خطاب به امام حسین (ع) فرموده اند: «فرزندم! کرفس بخور؛ چرا که سبزی پیامبران است.»
کرفس گیاهی است علفی، به ارتفاع 20 تا 60 سانتیمتر که ساقه ای منشعب دارد. برگ های آن شفا بخش و ضخیم و گل های آن کوچک و به رنگ سفید یا سفید مایل به سبز است. قسمت مورد استفاده ی این سبزی، قسمت های مختلف آن به ویژه ساقه و برگ آن است. در بسیاری از مناطق ایران از جمله در سیستان، خوی و بندرعباس می روید. کرفس مواد مضر را دفع می کند، کلیه و مثانه را تمیز می کند و از تولید سنگ کلیه و مثانه جلوگیری می کند و ملین است.

دانشمندان بر این عقیده اند که کرفس بهترین ماده ی غذایی است برای عفونت مجاری ادرار و اسید اوریک بالا از طریق تمیز کردن کلیه و مجاری ادرار.
«ترپین» ماده ی معطر کرفس که مانع ماندن سنگ کلیه در مجاری ادرار و یا آلودگی میکروبی و درد می شود. علاوه بر آن پتاسیم در غده و تنه ی آن، جریان ادرار را تحریک و کلیه و مثانه را تمیز می کند. بیش از همه برای بیماران نقرسی مفید است؛ زیرا در خون این افراد اسیداوریک با غلظت بالا غالباً دیده می شود. روغن اتری که در کرفس وجود دارد باعث گشاده شدن مجاری کلیه می شود؛ به طوری که اسیداوریک بهتر دفع می گردد. آلودگی میکروبی ضعیف در روده نیز بر اثر ترپین از بین می رود. کرفس باعث تحریک شدیدتر روده شده و سایر ناراحتی هایی از این قبیل بر اثر خوردن کرفس بهبود می یابند.
کرفس بوی بد دهان را از بین می برد. تجربه نشان داده است که یک وعده غذای کرفس دار بوی بد دهان را از بین می برد. احتمالاً موادی که در معده تولید می شوند با مواد معطر کرفس ترکیب شده و از بوی بد دهان جلوگیری می کند. کسانی که از بوی بد دهان رنج می برند، باید هر روز مقداری کرفس میل کنند. از قدیم گفته اند که کرفس باعث شادی و شادابی می شود. ویتامین B6 و اسید پانتوتنیک اثر روانی دارد و مواد معدنی منیزیم و کلسیم به ماهیچه ها نیرو می دهند و در راحت شدن و رلکس کمک می کنند.
برای این که به روده های خسته و پیر کمک شود، توصیه می شود که هر روز یک لیوان عصاره ی کرفس مصرف شود. از این طریق روده به روش طبیعی تخلیه می شود. (برگ های کرفس را همیشه مصرف کنید)
محققین ثابت کرده اند که کرفس جزء ده ماده ی غذایی است که می تواند با سرطان مبارزه کند.
از دیگر خواص کرفس می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– تقویت کننده ی معده.
– تقویت کننده ی اعصاب.
– آب کرفس خام درمان خوبی برای گرفتگی صداست.
– خوردن کرفس حافظه را زیاد و قلب را پاک می کند و دیوانگی، جذام و پیسی را بر طرف می کند.
– کرفس به علت دارا بودن فسفر زیاد، در ازدیاد هوش مؤثر است.
– کرفس در افزیش شیر مادر مؤثر است.
– ضد رماتیسم است و درد مفاصل را علاج می کند.
– برای رفع پیچش معده خوب است.
با این همه خاصیت آیا حاضرین که از این سبزی مفید و الهی صرف نظر کنید.
حالا طرز تهیه ی یک دسر خوشمزه را با کرفس به شما یاد می دهیم تا از خوردن آن لذت ببرید.
یک پرس کرفس: یک بوته ی کرفس را تمیز بشویید و آن را به قطعات کوچک ببرید و آن را درون قابلمه با کمی روغن زیتون بخار پز کنید. در انتها به هنگام سِرو، کمی به آن نمک و آبلیمو بزنید. ببینید چه دسر خوشمزه ای می شود.
امیدوارم حالا نظرتان در مورد کرفس فرق کرده باشد و آن را با اهمیت بدانید. در سالاد و غذاهای دیگر آن را بگنجانید تا از سلامتی بیشتری بر خوردار باشید.
منبع: ماهنامه سلام بچه ها شماره 7.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید