تغذیه – سلامتی

تغذیه – سلامتی

وقتی دچار عفونت معده می شوید

خیلی از مواقع، عادات غذایی ناسالم یا غیربهداشتی و حتی گاهی نوشیدنی ها و وسایل کثیف و آلوده ی آشپزخانه، می توانند اختلالات و عفونتهای معده ایجاد کنند. این عفونت ها به نوبه ی خود می توانند نشانه هایی ناخوشایند مانند دل آشوبه، حالت تهوع، سرگیجه، دل پیچه و غیره به وجود بیاورند. با این حال، با رعایت راهکارهایی مفید، می توانید بروز این اختلالات و عفونت ها را به حداقل برسانید:
– پس از خوردن غذا، چند ساعت استراحت کنید تا معده تان خالی شود. طی این مدت، فقط می توانید مایعاتی مانند آب، آب سیب و غیره بنوشید.
– پس از یک روز استراحت کامل، غذاهای سبک مانند عدسی، سوپ ساده، کته ساده و غیره بخورید.
– تا زمان بهبود کامل، از خوردن مواد تحریک کننده مانند نوشیدنی های گازدار، قهوه و غیره خودداری کنید. در عوض آب فراوان یا مایعات الکترولیت بنوشید.
– تا چند روز از خوردن مواد غذایی چرب، شیر، مواد حاوی گوجه فرنگی یا رب گوجه و لبنیات بپرهیزید.
– ویروس های معده می توانند بدن را به شدت ضعیف کنند، پس به استراحت زیاد نیاز دارید.

– از مواد طبیعی ضد عفونی کننده معده مانند یک لیوان آب مخلوط با چهار یا پنج قطره عصاره دانه گریپ فروت استفاده کنید. این عصاره منبع غنی ای از ترکیبات ضد میکروبی است.
– مخلوطی از آب و عصاره لیموترش تازه تهیه کنید و آن را بنوشید، روزی شش تا هفت مرتبه، از این مخلوط استفاده کنید.
– آب زغال اخته خالص، بهترین درمان برای ویروس های معده است، پس برای تسکین درد معده آن را بنوشید.

پیاز، دشمن غده های بدن

پیاز، منبع سرشاری از سولفیدهاست و می تواند از رشد غده ها در بدن جلوگیری کند. در کنترل چربی و فشار خون نیز مؤثر است و از بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کند. همچنین درمانی مفید برای مبتلایان به آسم است و تورم و التهاب را کاهش می دهد. کرمها و انگلهای بدن را نیز از بین می برد. مصرف پیاز برای حفظ سلامت موها، ناخن های دست و پا و چشم ها توصیه می شود و بهترین درمان برای کنترل عارضه ی ترومبوز(تشکیل شدن لخته های خونی در عروق یا قلب) شناخته می شود. برای تهیه ی سوپ پیاز، به چهار قاشق غذاخوری کره، هفت فنجان پیاز سفید، دو قاشق غذاخوری روغن مایع گیاهی، دو فنجان آب مرغ یا سبزیجات، نمک و فلفل به مقدار کافی، چند تکه نان تست(اختیاری)، سه و نیم قاشق غذاخوری آرد و مقداری پنیر پارمسان رنده شده(اختیاری) نیاز دارید. مقداری از آب مرغ یا سبزیجات را داخل قابلمه ای ریخته و کره را در آن حرارت ذوب کنید. روغن، نمک و پیاز را به آن بیفزایید و به مدت 20 تا 25 دقیقه ای روی حرارت متوسط قرار دهید. آرد را به آن افزوده و از روی حرارت بردارید تا کمی خنک شود. پیاز را از داخل مواد خارج کرده و بقیه ی مواد را روی حرارت به مدت چند دقیقه قرار دهید. دوباره پیاز را به قابلمه برگردانید و 20 تا 25 دقیقه حرارت دهید. نان تست را به سوپ افزوده و در صورت تمایل پنیر پارمسان را روی آن ریخته و سوپ را با نان تازه میل کنید.

گل کلم، معجزه می کند

گل کلم منبع سرشاری از فولیات ویتامین C و آنتی اکسیدانها است و درمان خوبی برای کم خونی محسوب شده، از مشکلات قلبی جلوگیری کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. ویتامین B موجود در گل کلم برای رشد سلولی مفید است، از این رو، مصرف آن برای زنان باردار توصیه می شود. خون و کبد را نیز تصفیه می کند. این گیاه برای سلامتی قولون بسیار مفید است و مصرف آن برای افراد مبتلا به بیماری های کلیه و مثانه، توصیه می شود. برای تهیه ی سالاد گل کلم، به دو عدد گل کلم متوسط، دو حبه سیر خرد شده، سه قاشق غذاخوری پودر گیاه کَبَر(نوعی چاشنی غذایی)، یک چهارم فنجان جعفری تازه ی خرد شده، نمک و فلفل به مقدار کافی، پنج تا شش قاشق غذاخوری روغن زیتون و دو قاشق غذاخوری ماءالشعیر نیاز دارید. گل کلم را شسته و برگ های اضافی آن را درآورید و آن را بخار پز کنید. کَبَر، سیر، روغن زیتون، جعفری و ماءالشعیر را داخل کاسه ای ریخته و به مقدار کافی نمک و فلفل بزنید. گل کلم پخته را به آن اضافه کنید و آنها را روی حرارت ملایم، به مدت 20 تا 25 دقیقه قرار دهید و گاهی آن را هم بزنید. سالاد آماده را می توانید سرد یا گرم سرو کنید.
منبع: نشریه راه زندگی شماره 285

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید