از خودتان مراقبت کنید

از خودتان مراقبت کنید

نویسنده:مریم دلیران
منبع:روزنامه جوان
بر عهده داشتن وظیفه پدرى یا مادرى به مقدار زیادى انرژى نیاز دارد، بنابر این شما به عنوان یکى از والدین باید از خودتان مراقبت کنید و این کار تنها با برنامه ریزى دقیق قابل اجرا است. ساده ترین کار براى بچه ها این است که تمام اوقات بیدارى شما را به خودشان اختصاص دهند. به این ترتیب در صورتى که مراقب خودتان نباشید، به راحتى تمام انرژى و شور و شوق خود را از دست مى دهید. پس توجه کنید که باید از جسم و روح خود غافل نشده و زمانى را به معاشرت با افراد و پرداختن به فعالیت هایى که به شما روحیه مثبت، نیرو و اعتماد به نفس مى دهد، اختصاص دهید.
اگر موارد زیر برایتان آشناست، باید بیشتر به خودتان رسیدگى کنید:
– متوجه شده اید که تازگى ها غذاى شما از باقى مانده غذاى فرزندانتان تشکیل شده است؟
– آیا فعالیت اجتماعى شما به شرکت در انجمن اولیا و مربیان محدود مى شود؟
– آیا دویدن به دنبال بچه ها تنها ورزشى است که به آن مى پردازید؟

سه مرحله براى پرداختن به نیازهاى شخصى
۱- فهرستى از مکان ها، اشخاص و فعالیت هاى محبوب خود تهیه کنید. این موارد نباید حتماً چیزى فوق العاده باشند، مى توانند در حد تنها قدم زدن در پارک، یک غذاى دلخواه یا گردهمایى با دوستان صمیمى باشند.
به موارد زیر توجه کنید:
– ورزش یا فعالیت هاى خارج از خانه (پیاده روى، شنا، فوتبال)
– دوستان و اعضاى خانواده که با آن ها رفاقت دارید و از معاشرت با آن ها لذت مى برید
– هر چیزى که به شما آرامش داده یا لبخند بر لبتان مى آورد (یک حمام داغ، یک کتاب خوب، سفرى به کنار دریا یا یک پیک نیک ساده)
هنگامى که فهرست را تهیه کردید، آن را مرور کرده و در کنار آن هایى که علاقه بیشترى به انجام مکررشان دارید، علامت بگذارید.
۲- برنامه خود را یادداشت کنید. به کمک همسر، دوستان خوب و خویشاوندان تغییراتى در برنامه معمول روزانه خود ایجاد کرده و محلى به فعالیت هاى مورد نظرتان اختصاص دهید. براى هر مورد راه حلى قابل اجرا و کسى که در انجام این راه به شما کمک کند پیدا کنید.
براى مثال، ممکن است شما قصد دارید دستکم یک بار در هفته به ورزش بپردازید. یک روش مى تواند این باشد که شما با بچه ها به پارک بروید و در حالى که آن ها مشغول بازى هستند، به دویدن بپردازید. در این فاصله همسر یا دوستتان هم مراقب بچه ها خواهد بود. شما مى توانید این کار را به نوبت انجام دهید تا طرف مقابلتان هم از اوقات فراغت خود لذت ببرد.
۳- برنامه را آغاز کنید. بهترین و دقیق ترین برنامه ریزى هاى جهان، بدون عمل کردن به آن بى فایده خواهند بود. به محض آغاز برنامه خود متوجه مى شوید که ارزشش را داشته است زیرا گاهى تنها ۱۰ دقیقه وقتى که به «خودتان» اختصاص مى دهید، به روزى شاد و فرح انگیز منجر مى شود.

افراد مثبت
افرادى که هر روز ملاقات مى کنید مى توانند تاثیر فراوانى بر روى احساس شما نسبت به خودتان بگذارند. هنگامى که همسر، دوستان و خویشان افرادى مثبت هستند، مى توانید به نقاط قوت خود توجه کنید و دیدگاهى خوش بینانه داشته باشید.
آن دسته از دوستان و افراد خانواده که بدون هیچگونه حمایت یا ارایه راه حل تنها از شما انتقاد مى کنند، مى توانند به شدت اعتماد به نفس شما را خدشه دار سازند.

آیا مى دانید که…
– براى بیشتر افراد، خانواده و دوستان مهمترین پشتیبان هستند.
– افراد خوش بین شرایط بدنى و روانى بهتر و سالم ترى از افراد بدبین دارند.
– تنها ۱۰ دقیقه ورزش سبک مانند پیاده روى یا دوچرخه سوارى مى تواند روحیه شما را بهتر کند.
– خنده درمان تنش و اضطراب است و به خصوص براى والدین توصیه مى شود.

اما قبل از هر چیز بدانید که…
– از برنامه اى که براى مراقبت از فرزندانتان چیده اید کاملاً راضى باشید و موردى براى نگرانى وجود نداشته باشد.
– در پایان هر روز زمانى را به در میان گذاشتن مسایل و نکات مثبت و منفى روز خود با همسرتان اختصاص دهید، اما تمام ساعات با هم بودن را با فکر کردن درباره کار هدر ندهید.
– از ساعات تعطیلى خود تا حد ممکن بهره مند شوید. در تعطیلات آخر هفته هم به اتفاق اعضاى خانواده کارى انجام دهید.

اگر تنها هستید
تنها والد سرپرست فرزندان بودن مى تواند رضایت بخش باشد و شما با فرزندان خود بیشتر احساس نزدیکى کنید، اما نباید فراموش کرد که در این میان تنش هاى ناشى از تصمیم گیرى ها، انجام کارهاى معمول روزانه و در یک کلام مسوولیت همه چیز بر دوش شما خواهد بود. اگر شما تنها سرپرست فرزندان خود هستید، باید توجه بیشترى به سلامت خود نشان دهید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید