خواص ماست میوه ای

خواص ماست میوه ای

ماست میوه ای یک دسر محسوب می شود که با توجه به خواص سودمند میوه و ماست هنگامی که به صورت مخلوط در رژیم غذایی مصرف شوند، افراد از خواص هر دو بهره مند می گردند. این دسر دارای کربوهیدرات، پروتئین و چربی می باشد که متناسب با درصد چربی ماست استفاده شده و مقدار میوه مورد استفاده در آن، انرژی آنها متفاوت می باشد. با توجه به ترکیب ماست میوه ای (از میوه و ماست)خواص هر یک توضیح داده می شود.

خواص میوه:

میوه ها دارای قند و شیرینی طبیعی، غنی از ویتامین و فیبر و دارای کالری پایین می باشند و یک میان وعده مفید محسوب می شوند.
ویتامین C و فیتوکمیکال های موجود در میوه دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشند که مانع از آسیب رادیکال های آزاد به سلول های بدن می شوند و از بیماری های ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری می نمایند. فیتوکمیکال های موجود در میوه همچنین دارای خواص ضدآلرژی، ضدویروسی و ضدالتهابی می باشند.
اسید فولیک موجود در میوه در تکثیر گلبول های قرمز و پتاسیم آن در تنظیم فشارخون مؤثر می باشد. فیبر موجود در میوه در کاهش وزن، حرکات منظم روده ای جلوگیری از گرسنگی، کاهش کلسترول و چربی خون دارای نقش می باشد و موجب پیشگیری از بروز بیماری های قلبی می گردد.

خواص ماست:

ماست یکی از فرآورده های لبنی است که از تخمیر باکتریایی شیر تهیه می شود. تخمیر لاکتوز توسط این باکتری ها سبب تولید اسید لاکتیک می شود و با تأثیر آن بر روی پروتئین شیر موجب ایجاد حالتی بافت مانند در ماست می گردد. ماست منبع خوب پروتئین، کلسیم، ریبوفلاوین و ویتامین B6 می باشد. ماست در مقایسه با شیر دارای خواص تغذیه ای بیشتری است و افرادی که به مقدار کم دارای عدم تحمل به لاکتوز می باشند می توانند ماست مصرف کنند، زیرا مقدار زیادی از لاکتوز موجود در شیر توسط باکتری های ماست تبدیل به اسید لاکتیک می شود. در مطالعه ای که در مجله بین الملی چاقی چاپ شده است بیان شده که مصرف ماست کم چرب می تواند موجب کاهش وزن گردد که علت عمده آن مربوط به کلسیم موجود در ماست می باشد. تعداد زیادی از بررسی ها نشان داده اند که ماست دارای خواص ضد سرطانی است، اما نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه می باشد. از دیگر خواص ماست تقویت سیستم ایمنی و همچنین کمک به رشد باکتری های مفید روده است و این باکتری ها در هضم غذا و جلوگیری از عفونت های معده مؤثر می باشند. به طور کلی سه نوع ماست پرچرب، کم چرب و بدون چربی وجود دارد که ماست بدون چربی و کم چرب برای افرادی که دچار کلسترول و تری گلیسیرید بالا هستند مفید می باشد و موجب کاهش این فاکتورهای خونی می گردد.
منبع: دنیای تغذیه شماره 110

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید