برگ های پرخاصیت!

برگ های پرخاصیت!

ترجمه: گلناز میکائیلیان

 

زیرعنوان: نگاهی به کاهو و اثراتی که بر سلامت و شادابی ما دارد
کاهو جزء “خانواده سبزی های مرکب” است که بومی آسیا و اروپا بوده، اما امروزه در سراسر دنیا پرورش می یابد. کاهو در انواع خاک ها مثل باتلاق ها و یا شنزارها قابل کشت است. نور آفتاب کافی، هوای خنک و رطوبت زیاد آن را پایین می آورد.
“الکالوئید” موجود در کاهو خاصیت درمانی دارد. تقریبا همه انواع کاهو از کالری کمی برخوردارند و هر کدام از آنها دارای خواص غذایی ویژه ای هستند. کاهوی رومانیایی از انواع دیگر کاهوها مغذی تر است و سرشار از ویتامین های آ، ب1، ب2 و سی و همچنین اسید فولیک، منگنز و کرم است ضمنا، “کاهوی آیس برگ” سرشار از “کولاین” است. برگ های خاری کاهو پنج برابر مغذی تر از برگ های داخلی آن است. بنابراین می توانید برگ های کاهو را مصرف کنید.

تاثیر کاهو بر سلامتی

– تمامی انواع کاهو سرشار از “کلروفیل” و ویتامین کا هستند.
– از آنجایی که دارای کالری اندک است. برای افرادی که رژیم لاغری را دنبال می کنند بسیار سودمند است.
– سرشار از آهن است. آهن یکی از مهم ترین عناصر در بدن است و در مواقعی که بدن با خونریزی شدید روبه روی می شود به سرعت تشکیل گویچه های قرمز خون می پردازد.
– عنصر منیزیم در کاهو به وفور به چشم می خورد. این ماده نقش حیاتی در بدن داشته و برای سلامتی و بهبود عملکرد مغز، بافت عضلات و اعصاب نقش اساسی دارد.
– با ترکیب عصاره کاهو، عصاره اسفناج و عصاره هویج رنگ طبیعی موهایتان حفظ می شود.
_ برای درمان بی خوابی بسیار مفید است. چون عوامل محرک خواب ر بدن را فعال می کند.
– ضمنا کاهو به درمان عدم هضم اسید معده، کم خونی، ورم مفاصل، زکام، عدم تنظیم جریان خون، ورم مخاط روده بزرگ، یبوست، سرفه، دیابت، ورم معده، نقرس، تحریک پذیری روده، چاقی،استرس، سل، زخم معده و بیماری های مجاری ادراری کمک می کند.
– برگ های کاهو حاوی ماده ای به نام “مواد مغذی فیتو” هستندکه در افزایش سلامتی و کاهش ابتلا به انواع بیماری ها موثر است.
– انواع ویتامین به وفور در کاهو یافت می شوند. برگ های تازه آن سرشار از چندین نوع ویتامین آ و بتاکاروتن می باشند. تنها با مصرف 100 گرم کاهو تازه و خام می توانید 274 درصد از ویتامین آ و 4443 میکروگرم از بتاکاروتن روزانه خود را تامین نمایید (کاروتن ها در بدن به ویتامین آ تبدیل می شوند. 2 میکروگرم کاروتن برابر با 1 آی یو ویتامین آ است). این ترکیبات به عنوان آنتی اکسیدان تلقی می شوند. ویتامین آ برای حفظ سلامتی بافت مخاطی، پوست و چشم ها مفید است. با مصرف انواع میوه ها و سبزی های تازه حاوی “فلاونوئید” بدن خود را از ابتلا به سرطان ریه و حفره دهان حفظ خواهید کرد.
– زیگزانتین (هر 100 گرم کاهو حاوی 1730 میکروگرم از این ماده است) که یکی از مهم ترین کاروتنوئیدها است در کاهو به وفور وجود دارد. این ماده جذب لکه زرد شبکیه می شود و سپس در انجا به آنتی اکسیدان تبدیل می شود. ضمنا در این بخش عملکرد تنظیم نور نیز کنترل می شود. بنابراین افراد میانسال می توانند به مصرف کاهو با بیماری “ای. ار. ام. دی” که همان “بیمای لکه زرد رنگ شبیکه مربوط به افزایش سن” است مقابله کنند.
– ویتامین کا موجود در کاهو با تحریک فعالیت “استئوتروفیک” در استخوان ها حجم آنها را افزایش می دهد. ضمنا اگر افراد مبتلا به آلزایمر به مصرف کاهو بپردازند، میزان صدمه اعصاب در مغز آنها محدود می شود.
– کاهوی تازه حاوی ویتامین سی و فولات است. فولات برای ترکیب دی ان ای مفید است و مانع ابتلای جنین به “نقص لوله عصبی” در حین بارداری می شود. ویتامین سی آنتی اکسیدان قوی است و در صورتی که به طور منظم در غذای مصرفی وجود داشته باشد، بدن را در مقابل عفونت تقویت می کند.
– سرشار از ویتامین ب کمپلکس است. این ویتامین ها شامل تیامین، ویتامین ب 6 و ریبوفلاوین ها است.

انتخاب و روش نگهداری کاهو

بهتر است که کاهوی ترد و با رنگ روشن را انتخاب کنید. از خرید کاهوهای آب زده، دارای نقطه سیاه رنگ و آنهایی که تغییر رنگ داده اند خودداری کنید.
هر کدام از انواع کاهو باید به روش خاصی نگهداری شوند. بهتر است که کاهو را داخل کیسه های پلاستیکی بسته بندی و آنها را داخل یخچال نگهداری کنید.

روش های مصرف کاهو

ابتدا برگ هایی را که رنگ طبیعی خود را از دست داده اند، جدا کرده و قسمت انتهایی تلخ مزه آن را با چاقو ببرید. سپس برگ های سالم را در اندازه های دلخواه برش دهید و بخش ریشه آن را دور بریزید.
هم اکنون برگ ها را با آب به خوبی شست و شو دهید و برای نیم ساعت آن را داخل آب نمک قرار دهید تاتمامی گل ها، کرم های ریز و تخم های انگل از آن جدا شوند. سپس آن را خشک کنید. در زیر سه روش مصرف کاهو وجود دارد:
– کاهوی خام و تازه را می توانید برای تهیه سالاد، قراردادن داخل انواع برگرها و ساندویچ ها مصرف کنید.
– کاهوهای چینی را معمولا سرخ کرده و یا می جوشانند. سپس آنها را ه رشته های خوراکی (نودل) و برنج سرخ شده اضافه کنید.
– کاهوهای پهن برگ را می توانید با نخود، لوبیا سبز و انواع محصولات دریایی مثل میگو و غیرو مخلوط و سپس مصرف کنید.

خواص غذایی هر 100 گرم کاهو

– ویتامین آ: 540 آی یو
– ویتامین ب (تیامین): 0/4 میلی گرم
– ریبوفلاوین: 2 میلی گرم
– ویتامین سی: 8 میلی گرم
– این مقدار کاهو حاوی ویتامین ایی بسیار نیز هست،
– کلسیم: 22 میلی گرم
– آهن: 5 میلی گرم
– فسفر: 25 میلی گرم
– پتاسیم: 125 میلی گرم
– چربی: 2 گرم
– کربوهیدرات: 2/9 گرم
– پروتئین: 1/2 گرم
– کالری: 15
منبع: دانشمند شماره 579

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید