داستانهایی از امام علی علیه السلام: سخن گفتن با خورشید

داستانهایی از امام علی علیه السلام: سخن گفتن با خورشید

در کتب مختلف، از راویان متعدّدى همانند سلمان فارسى، عمّار یاسر، ابوذر غفارى، عبداللّه بن مسعود، عبداللّه بن عبّاس و … آورده اند که چون خداوند متعال، مکّه را توسّط پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و فداکارى امام علىّ بن ابى طالب علیه السلام فتح کرد.
پیش از آن که حضرت رسول صلوات اللّه علیه عازم و آماده جنگ هَوازن گردد، در حضور جمعى خطاب به علىّ علیه السلام نمود و اظهار داشت : اى علىّ! برخیز و به همراه اصحاب در گوشه اى از قبرستان بقیع وارد شده و هنگامى که خورشید طلوع نماید، با وى مکالمه کن و سخن بگو.
علىّ بن ابى طالب علیه السلام طبق دستور حضرت رسول صلوات اللّه علیه بلند شد و به همراه بعضى از اصحاب به قبرستان بقیع رفت و چون خورشید طلوع کرد؛ آن را مخاطب قرار داد و گفت : ((السّلام علیک ایّها العبد الدّائر فى طاعه ربّه )).
و خورشید جواب سلام حضرت علىّ صلوات اللّه علیه را این چنین پاسخ گفت : ((و علیک السّلام یا اخا رسول اللّه و وصیّه و حجّه اللّه على خلقه )).
بعد از آن ، مولاى متّقیان علىّ علیه السلام به شکرانه چنین کرامت و عظمتى که خداوند متعال عطایش فرموده بود سر بر خاک نهاد و سجده شکر به جاى آورد.
سپس حضرت رسول صلّى اللّه علیه و آله او را گرفت و بلند نمود و فرمود:
اى حبیب من ! تو را بشارت باد بر این که خداوند به میمنت وجود تو بر ملائکه ؛ و بر اهل آسمان مباهات مى کند.
و پس از آن افزود:
شکر و سپاس مى گویم خدا را، که مرا بر سایر پیامبران فضیلت و برترى بخشید، همچنین مرا به وسیله علىّ بن ابى طالب که سیّد تمام اوصیاء است تأ یید و یارى نمود.(1)
همچنین امام باقر علیه السلام به نقل از جابر بن عبداللّه انصارى فرمود: خورشید هفت مرتبه با حضرت علىّ علیه السلام سخن گفت و تکلّم کرد.(2)

پی نوشت ها:
1-ینابیع المودّه : ص 166، فضائل شاذان بن جبرئیل : ص 69، س 9.
2- نویسنده کتاب الصراط المستقیم : ج 1، ص 204، س 17 به طور مفصّل مراحل هفت گانه را بیان نموده است .
منبع:چهل داستان و چهل حدیث از امام علی علیه السلام، حجه الاسلام و المسلمین عبدالله صالحی

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید