کودک ثروت بی پایان پدر و مادر

کودک ثروت بی پایان پدر و مادر

نویسنده:سمانه افشاری
منبع: روزنامه کیهان
همه ما انسانها از پیر و جوان و در هر رده و طبقه نیاز داریم که دوست بداریم و دوست داشته شویم. کسی را روی زمین نمی توان یافت که این نیاز را در خود حس نکرده باشد و یا در طول زندگی خویش دیگری را دوست نداشته باشد و همه ما این حقیقت را می دانیم که در پی این علاقه و محبت خواهان آنیم که با عزیزان خود اوقات خوشی را تقسیم کنیم و از حضور یکدیگر لذت ببریم و در دنیای پرتلاطم و پرکار امروزی، هیچ عنصری جادویی تر و هیچ هدیه ای ارزشمندتر از وقت گذاشتن برای عزیزان نمی تواند باشد. کودکان نیز از این نیاز مستثنی نیستند بلکه شاید به مراتب بیش از سایرین سزاوار و نیازمند این هدیه از سوی والدین خویش باشند.
کودک شما بیش از هرکس دیگری در روی زمین به محبت و توجه شما نیاز دارد. شما برای وی تنها یک پدر و یا یک مادر نیستید. شما همه امید و دارایی او هستید. او بیش از هر مشغله و هر فرد دیگری سزاوار و خواهان وقت و زمانی است که می توانید به او اختصاص دهید.او به پدر و مادری نیاز دارد که به او زمان دهند، به عمق چشمان او نگاه کنند و هر قدر که می خواهد به او گوش دهند. بسیاری از اوقات نیاز کودک تنها یک آغوش گرم وعاشقانه است و گاه نیاز دارد راهنمایی و تأدیب شود. اما در هرحال آن چه واقعا مهم و مطلوب است زمانی است که برای هردو کار به فرزند اختصاص می دهید. چه هنگامی که او با پدر خود کشتی می گیرد و چه هنگامی که با مادر خود به زمین بازی می رود در تمام این اوقات آن چه اغلب از نظر دور می ماند این است که گاه زمان صرف شده برای انجام یک فعالیت بسیار مهمتر و ارزشمندتر از خود آن است. چنان که همه پدران و مادران پس از گذشت سالها معترفند که زمان کافی را با فرزندان خود نگذراندند و درحسرت روزهای خوش کودکی و نوجوانی فرزندان خود هستند. والدین و فرزندان هردو آرزو دارند که کاش وقت بیشتری را با یکدیگر می گذراندند و از نعمت حضور این محبت خالص و بی نظیر بهتر و بیشتر بهره مند می شدند. چون از دست دادن این زمان خاص را هیچ چیز مادی و غیرمادی جبران نخواهدکرد.
همه ما خاطرات خوش کودکی خود را به یاد داریم و می دانیم که بهترین «به یادماندنی ترین» آموزنده ترین و موثرترین لحظات ما در آن دوران، لحظاتی بوده است که با والدین خود گذرانده ایم.بهترین روش تربیت و بزرگ کردن کودکی سالم و موفق، این است که سعی کنیم در تمام مراحل زندگی، بیشترین وقت خود را با او بگذرانیم. حتی در حین انجام وظایف روزمره و ضروریات زندگی می توان اکثر اوقات از مصاحبت آنها بهره مند شد. کافیست که شما سعی کنید فرزندتان را هرچه بیشتر درکنار خود داشته باشید حتی در هنگام کار و فعالیت، بدین ترتیب فرزندتان علاوه بر لذت مصاحبت شما، از تجارب اجتماعی و رفتار شما در اجتماع نیز خواهد آموخت. ضمن اینکه حضور وجود نازنینی که صادقانه به شما مهر و محبت دارد و خالصانه با اطواری کودکانه جوابگوی محبت بی دریغ شماست، برای خود شما نیز لذتی بی نظیر و توانی دوچندان به ارمغان می آورد و بعدها خاطره این روزها یکی از بهترین گنجینه هایی خواهدبود که شما در وقت تنهایی به آن دسترسی خواهید داشت.به خاطر داشته باشید که هیچ موقعیت و خوشبختی، هرچند بزرگ و رفیع در جهان وجود ندارد که خلأ و کمبود ناشی از عدم حضور پدر و مادر را برای کودک پر کند. حتی اگر روزی آن کودک بزرگترین و موفق ترین انسان دنیای خود شود. شیرینی این زندگی موفق، تلخی نیاز برآورده نشده او را به توجه والدین نخواهد پوشاند. پس از هم اکنون جادوی زمان گذراندن وقت، با کودکانمان را بشناسیم و قدر بدانیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید