احادیث امام جواد علیه السلام: در زمان غیبت و ظهور چه کنم؟

احادیث امام جواد علیه السلام: در زمان غیبت و ظهور چه کنم؟

امام جواد علیه السلام فرمودند:
اِنَّ القائِمَ مِنّا هُو المَهدیُّ الَّذی یَجِبُ اَن یُنتَظَرَ فی غَیبَتِهِ وَ یُطاعَ فی ظُهُورِهِ؛
همانا«قائم» از ما خاندان، همان «مهدی» است که باید در دوران غیبتش، ‌انتظارش را کشید و هنگام ظهورش، اطاعتش کرد.
موسوعه کلمات الامام الجواد علیه السلام، ص 115
شرح حدیث:

در روایات آمده که امامان فرموده اند: همه ی ما «قائم» هستیم، ولی آن قائمی که خداوند، ‌وعده ظهورش را داده و چون از پشت پرده ی غیبت بیرون آید، جهان را پر از عدل و داد خواهد ساخت، ‌مهدی آخرالزمان و فرزند امام حسن عسکری علیه السلام است.

ما اکنون در «عصر غیبت» به سر می بریم. مهم آن است که بدانیم وظیفه ما در این دوران چیست؟

«انتظار» از مهم ترین تکالیف ما در این زمان است. در احادیث، انتظار فرج، بهترین عمل در عصر غیبت امام زمان علیه السلام به شمار آمده است، ‌انتظاری که هم امید به آینده را در دل منتظران ایجاد کند، ‌هم آنان را به زمینه سازی برای «عصر ظهور» وادار نماید.

غیبت امام عصر علیه السلام، برای پیروان نوعی آزمایش به شمار می رود، ‌تا صاحبان ایمان راستین و عقاید محکم، از مدّعیان ایمان باز شناخته شوند. در امّتهای گذشته نیز، ‌گاهی به فرمان خدا، پیامبر آنان از منظر مردم پنهان می شد. برخی سست باوران در نبود پیشوایشان به تردید و گمراهی می افتادند، ‌اما عده ای نیز، پا برجا و استوار می ماندند.

امام جواد علیه السلام بر دو تکلیف مهم نسبت به امام زمان علیه السلام تأکید دارند:1. انتظار، در عصر غیبت.2. اطاعت، ‌در عصر ظهور.

این یک امتحان بزرگ برای وضع منتظران در هنگام آمدن آن امام معصوم علیه السلام است که در دوران غیبت، تا چه حد نسبت به پیشوایان دینی و فقها و ولایت، مطیع و فرمانبردارند. آنان که از حکم خدا و مراجع تقلید پیروی نمی کنند، هنگام ظهور هم نسبت به آن ولیّ خدا موضع مخالف خواهند داشت.

خود را برای «اطاعت در عصر حضور» مهیّا سازیم.
منبع: حکمت های تقوی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام جواد علیه السلام)، جواد محدثی

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید