وقتی نوزادان بی خواب می شوند

وقتی نوزادان بی خواب می شوند

بی خوابی تنها بزرگسالان را درگیر نمی کند، نوزادان نیز از شدت بی خوابی کلافه می شوند ولی چون نمی توانند به راحتی بیان کنند با گریه های بیش از حد و آرام و قرار نداشتن های طولانی شکایتشان را ابراز می کنند. نوزادان معمولا ۱۶ تا ۲۰ ساعت در شبانه روز می خوابند که در ماه های سوم به حدود ۱۷ ۱۶ ساعت در روز می رسد. طولانی ترین زمان خواب آنها بین ۴ تا ۵ ساعت است و این دقیقا زمانی است که می توانند بدون شیر خوردن بخوابند.شیرخواران سه ماهه به طور متوسط پنج ساعت در روز و ده ساعت در شب می خوابند و تقریبا یک یا دو بار بیدار می شوند که طبیعی بوده و بنا به دلایلی مثل احساس گرسنگی، سرما یا خیس کردن اتفاق می افتد.
برای اینکه شیرخوار در طول شب خواب راحت داشته باشد او را بیش از حد بیدار نگه ندارید، زیرا خسته شده و در به خواب رفتن مشکل پیدا می کند. وقتی خواب آلود است او را در تخت خودش قرار دهید، او را به اتاق خودش ببرید تا یاد بگیرد بدون شما به خواب رود. نوزاد فرق روز و شب را نمی داند، این اختلاف را شما به وی یاد دهید.در طول روز تا آنجا که می توانید با او بازی کنید و اجازه دهید شب به راحتی استراحت کند. حتی برای تعویض کهنه کودک نیز در شب با او صحبت نکنید و کمتر سر و صدا تولید کنید.این گونه او یاد می گیرد که در شب و در محیط های کم نور و کم سروصدا بخوابد.
کودک را جز زمانی که پاهایش به دلیل دفع مدفوع و ادرار دچار قرمزی، تورم و دردناکی نشده، شب هنگام برای تعویض کهنه بیدار نکنید. نوزاد در شش ماهگی باید یاد بگیرد که خودش بخوابد. فراموش نکنید در این سن مهم ترین دلیل نگرانی کودک، اضطراب از جدایی شما است. در طول روز ترس های ناشی از جدایی کودکتان را با بغل کردن و نوازش های مداوم به او پاسخ دهید. ضمنا خوابیدن با پتو و عروسک را نیز به او یاد دهید و این گونه او را به خوابیدن بدون خودتان عادت دهید.پس از شش ماهگی تغذیه شبانه کودک را قطع کنید و تعداد دفعات تغذیه ای او را به یک بار آن هم قبل از خواب ساعت ۱۰ ، ۱۱ شب کاهش دهید. با تمامی اینها اگر باز هم نوزادتان نخوابید و در طول شب بسیار آشفته بود سریعا به پزشک اطلاع دهید.

منبع:sharghnewspaper.ir

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید