حمایت تمام قد آجیل از قلب!

حمایت تمام قد آجیل از قلب!

نگاهی به فواید شگفت انگیز مغزها

مغزها، میان وعده هایی سالم

اگر شما از مغزها به عنوان میان وعده یا تنقلات روزانه استفاده می کنید، حواستان باشد که در مصرف این مواد غذایی زیاده روی ننمایید و روزانه به میزان یک مشت از آن استفاده کنید.
هیچ تفاوتی از لحاظ مواد مغذی بین آجیل خام یا طبیعی و آجیل بوداده وجود ندارد، البته ناگفته نماند که آجیل بوداده کالری و چربی بیشتری دارد.
اگر نمی خواهید از آجیل به عنوان تنقلات روزانه یا همان میان وعده ها استفاده کنید، می توانید آنها را در سوپ، سالاد، انواع پاستا و همین طور در نان ها و دسرها بریزید.

چند پیشنهاد:

– آجیل ها را خرد کنید و روی ماست و غلات صبحانه بریزید. همچنین می توانید آنها را به انواع نان و کیک (مثلا کیک یزدی) اضافه کنید.
– پسته و فندق را روی پنیرهای با چربی پایین بپاشید.
– مغزهای خرد شده را روی سوپ بریزید.
– از مغزها به صورت درسته و یا خرد شده داخل سالاد استفاده کنید، مثلا گردو را با پنیر بر روی سالاد اسفناج بریزید یا به عنوان چاشنی، به سالاد مرغ، بادام اضافه نمایید.
– از مغزهایی مثل بادام، در سبزیجات پخته شده و انواع پاستا استفاده کنید.
– انواع آجیل را با یکدیگر مخلوط کنید و به ماهی و یا مرغ بیفزایید.

خبر خوب برای علاقه مندان به آجیل:

دیگر نیازی نیست عید به عید صبر کنید که آجیل بخورید. مغزها از جمله مواد غذایی هستند که خواص درمانی دارند و بهتر است همیشه استفاده شوند تا برای شما سودمند باشند، ولی این امر تا زمانی ایرادی ندارد و برای شما مفید است که اعتدال را رعایت کنید.
هر چند که مغزها دارای چربی فراوانی هستند، ولی همین چربی است که دلیل سودمند بودن این مواد مغذی می باشد. مغزها بدون کلسترول و حاوی چربی های اشباع نشده هستند. نمونه این چربی ها در روغن زیتون نیز دیده شده که میزان کلسترول خون را افزایش نمی دهند.

فواید مغزها:

تحقیقات در مورد انواع آجیل از جمله بادام، گردو، بادام زمینی و پسته، نشان داده اند افرادی که از مغزها به صورت روزانه و همیشگی استفاده می کنند، معمولا کلسترول خون پایین تری دارند و به همین ترتیب میزان بروز بیماری های قلبی در آنها بسیار پایین تر است.
مغزها به شما حس پر بودن و سیری می دهند. در ضمن مغزها دارای پروتئین، فیبر و چربی هستند و بعد از خوردن، به شما احساس نشاط می دهند.
در هرم غذایی وزارت کشاورزی ایالات متحده، آجیل بخشی از زیر گروه های گوشت است، به این دلیل که منبع خوبی از پروتئین می باشد. همچنین این مواد غذایی می توانند منبع خوبی از ویتامین E، سلنیوم، منیزیم، روی، فسفر، پتاسیم و فیبر باشند. تا ده سال پیش، استفاده از انواع آجیل برای بیماران قلبی کاملا ممنوع بود، اما در اوایل این سال، آجیل به عنوان یکی از اولین غذاهایی بود که بر چسب سلامت با عنوان «شایسته برای سلامت» را دریافت کرد.
شواهد علمی نشان می دهند که خوردن روزانه یک مشت آجیل به عنوان بخشی از رژیم غذایی کم چربی ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.
به طور خاص اثرات آجیل ها بر روی قلب طی دهه گذشته مورد مطالعه قرار گرفته است. در یک مطالعه که در دانشگاه تورنتو انجام گرفت، محققان دریافتند که مصرف مغزها به خصوص بادام همراه با سایر کاهش دهنده های کلسترول (مانند جو، سویا و روغن زیتون)، همانند «استاتین » که یک داروی کاهنده کلسترول خون است عمل می کند، اما بدون عوارض جانبی! عموما گردو اسیدهای چرب امگا- 3 فراوانی دارد که این اسیدهای چرب به جنگ با بیماری های قلبی می روند.
جدیدترین تحقیقات نشان می دهند که: مغزها می توانند به کنترل وزن کمک کنند. افرادی که آجیل را وارد لیست غذایی خود کرده اند، دچار اضافه وزن نمی شوند و جالب اینجاست که حتی ممکن است این افراد بتوانند وزن خود را کاهش هم بدهند. به عبارت دیگر، شما بعد از خوردن آجیل احساس سیر بودن بیشتری در مدت زمان طولانی تر می کنید و اشتیاق شما به خوردن آنچه که در حالت عادی می خورید، کاهش می یابد.
حمل کردن آجیل ها بسیار راحت است، شما می توانید مقداری از آن را در جیب و یا کیف خود بریزید و استفاده کنید. میشل وین، رئیس محققان و متخصص تغذیه بالینی در کالیفرنیا می گوید: «برخی از بیماران من همه جا بادام را با خود حمل می کنند و هر وقت که احساس گرسنگی می کنند در بین وعده های غذایی خود از این مغز استفاده می نمایند».
او استفاده بیش از اندازه از آجیل را برای کسانی که می خواهند وزن خود را کاهش دهند توصیه نمی کند. دکتر وین پیشنهاد می کند که اگر کسی می خواهد نتیجه مثبت بگیرد، باید روزانه یک مشت آجیل خام بخورد.
منبع: دنیای تغذیه شماره 106

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید