ماهی پلو؛ یادآور شب های عید

ماهی پلو؛ یادآور شب های عید

 

یکی از سنت های عید نوروز در ایران، مصرف ماهی در روز اول عید می باشد. در کل غذاهای دریایی درای پروتئین بالا، چربی و کلسترول کم و همینطور ویتامین و املاح فراوان می باشند. به طور کلی 84 گرم ماهی دارای 120 کیلو کالری انرژی است. گوشت ماهی دارای ویتامین های A, B و D کلسیم و فسفر و دارای مقدار کمی آهن، مس و سلنیوم می باشد. متخصصان تغذیه برای همه افراد به خصوص بیماران قلبی، مصرف دو بار ماهی در هفته را سفارش می کنند. چربی ماهی مفید است و دارای 2 نوع اسید چرب غیر اشباع امگا – 3 به نام های EPA و DHA می باشد. مصرف ماهی مقدار تری گلیسیرید خون را کم می کند، تجمع پلاکت های خونی را کاهش می دهد و فشار خون را پایین می آورد. این اسیدهای چرب همچنین کلسترول خوب (HDL) را بالا می برند که این نکته برای بیماران دیابتی نیز بسیار مفید می باشد. به علاوه ماهی برای بیماران مبتلا به MS مفید می باشد. مشاهده شده که افراد مبتلا به MS با مصرف ماهی، علائم و نشانه های این بیماری را کمتر بروز می دهند.

خواص ماهی قزل آلا

بر اساس تحقیقاتی که برای نخستین بار در کشور در شیراز بر روی 30 نوع ماهی جنوب کشور و عمدتا در خلیج فارس انجام شد، ماهی قزل آلا بیشترین میزان امگا-3 را داراست. خستگی، درد عضلانی، خشکی و خارش پوست صورت، سردرد، بی خوبای، شکننده بودن موها و ناخن ها و عدم تمرکز از علائم کمبود امگا-3 می باشند. مصرف ماهی به سبب دارا بودن امگا- 3 برای سایر بیماری ها نظیر روماتیسم مفصلی، انواع سرطان و آسم نیز مفید است.
البته شما می توانید این ماده مغذی را با خوردن مواد غذایی نظیر غلات و حبوبات کامل مانند دانه های سویا (روغن گیری نشده) و دانه ها و مغزها به دست آورید. دانه های بذر کتان غنی ترین منبع غذایی این ماده مغذی هستند. ماهی از منابع بسیار خوب پروتئین محسوب می شود. پروتئین موجود در ماهی از نظر کمیت و کیفیت قابل توجه است، بدین معنی که پروتئین موجود در ماهی به شکلی است که به آسانی در دستگاه گوارش هضم و جذب می شود و به طور تقریبا کامل در بدن به مصرف می رسد. ماده مغذی دیگری که در ماهی به مقدار کافی وجود دارد، «روی» می باشد. روی یک ماده مغذی است که در رشد کودکان و نوجوانان و نیز در بلوغ جنسی نوجوانان تاثیر مهمی دارد. کمبود این ماده مغذی در دوران رشد موجب کوتاهی قد و در صورت کمبود شدید باعث کوتولگی می شود. این ماده غذایی مفید با دارا بودن روی به میزان کافی می تواند به رشد و تنظیم بلوغ جنسی کمک کند. ماهی را منابع غنی فلوئور در سلامت و استحکام دنان ها است و در پیشگیری و پوسیدگی دندان تأثیر مهمی دارد. پس با مصرف ماهی می توانیم به سلامت و استحکام دندان های خود کمک کنیم. فلوئور در پیشگیری از استئوپروز یا پوکی استخوان نیز مؤثر است. ماهی دریا از بهترین منابع ید به حساب می آید. ید یکی از مواد مغذی است که تأثیر مهمی در سلامت انسان دارد. ید در رشد اثرات قابل توجهی دارد و کمبود آن موجب اختلال در رشد و کوتاهی قد می شود، بنابراین مصرف ماهی به مقدار کافی در دوران رشد ضروری است. ید همچنین در تکامل سیستم عصبی نقش مهمی دارد. البته به دلیل آلودگی ماهی های آزاد به فلزات سنگین، مصرف ماهی های دریا به خانم های باردار توصیه نمی شود و مصرف ماهی پروشی و کوچک تر برای آنها بهتر است، به طور مثال جیوه حاصل از آلودگی، به واسطه باران وارد رودخانه ها و اقیانوس ها شده و به وسیله باکتری ها به متیل جیوه تبدیل می شود و ماهی ها به واسطه خوردن جلبک ها و پلانکتون ها آن را دریافت می نمایند.
تقریبا بدن تمام ماهی ها حاوی متیل جیوه یا Methyl Mercury می باشد که این ماده شیمیایی می تواند منجر به بروز آسیب های عصبی به خصوص در کودکان گردد. ماهی های بزرگ تر حاوی مقادیر بیشتری از این ماده شیمیایی می باشند.

ماهی قزل آلا با سس بادام

مواد لازم برای 4 نفر:

ماهی قزل آلا/ 4 عدد
نمک و فلفل/ به مقدار لازم
روغن مخصوص سرخ کردنی/ به مقدار لازم
لیمو و شوید برای تزئین/ به مقدار لازم

برای تهیه سس:

کره/ 20 گرم
بادام پرک/ یک دوم فنجان
آبلیمو/ 2 قاشق سوپخوری

روش تهیه:

شکم ماهی را پاک کنید و بشویید و بعد با دستمال خشک نمایید. سپس داخل شکم و روی پوست آن را نمک و فلفل بزنید. روغن را در تابه گرم کنید و ماهی را در آن به مدت 12 تا 15 دقیقه سرخ نمایید تا پوست ماهی برشته شود. آنگاه از تابه بردارید و داخل سینی بگذارید. در تابه دیگری کره را گرم و بادام را در آن سرخ کنید تا طلایی شود. در پایان، آبلیمو، را بیفزایید و سس بادام را به سرعت روی ماهی بریزید و با شوید و لیمو، آن را تزئین و بلافاصله میل کنید.
منبع: دنیای تغذیه شماره 106

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید