فواید و مضرات ماء الشعیر

فواید و مضرات ماء الشعیر

نویسنده: فهیمه گلرخیان

 

همه ی ما به خوبی واقفیم که مصرف مواد غذایی سالم، ارتباط تنگاتنگی با سلامت جسمی هر فرد دارد و بعضی از غذاها بر سلامت بافت مو مؤثرند. مثل غذاهایی که حاوی پروتئین زیاد، کربوهیدرات و چربی کم، یکی از غذاهای مفید برای داشتن موهای زیبا مواد حاوی اسیدهای چرب هستند که خصوصاً در روغن کانولا، ماهی و سویا دیده می شوند. وجود اسیدچرب «امگا3» در مواد غذایی به دلیل خاصیت ضد التهابی می تواند نقش مؤثری در سلامت مو داشته باشد.
کمبود آهن خصوصاً در خانم هایی که در سنین باروری هستند، به دلیل ایجاد کم خونی موجب کاهش گلبول قرمز خون و متعاقب آن ریزش مو می شود. این کمبود ممکن است بسیار جزیی باشد، ولی در خانم ها نقش مهمی در ریزش مو ایفا می کند.
اضافه کردن مواد غذایی غنی از آهن (مثلاً کلم بروکلی یا مخمر آبجو) می تواند بعضی از انواع ریزش مو را به وضعیت طبیعی برگرداند. ویتامین های گروه B نقش ویژه یی در بهبود ریزش مو دارند. یکی از ترکیبات حاوی ویتامین B ماء الشعیر است.
ماء الشعیر به دلیل داشتن ویتامین های گروه B و اسیدآمینه برای پوست و مو بسیار مفید است و خواص درمانی بسیاری برای خانم های باردار و شیرده دارد و تا حدودی در افزایش ضریب هوشی نوزادان مؤثر است. ویتامین های گروه B محلول در آب هستند و به راحتی وارد فاز آبی ماء الشعیر در حین جوشش می شوند که در سنتز میانجی های عصبی نقش مهمی ایفا می کنند و باعث رفع استرس و بسیاری از اختلالات عصبی دیگر می شوند.
ماء الشعیر یکی از نوشیدنی های معمول است که در رفع تشنگی بسیار مؤثر است. هر صد سی سی ماء الشعیر معمولی حدود 25 کالری انرژی دارد. ماء الشعیر در تأمین آب و الکترولیت های بدن مؤثر است. این نوشیدنی از استحصال دانه های جو به دست می آید و علاوه بر جو، آب رازک و سایر افزودنی های مجاز خوراکی در آن به کار می رود. مزه ی تلخ ماء الشعیر، مربوط به رازک است. رازک خاصیت آنتی بیوتیکی دارد و به پایداری ماء الشعیر نیز کمک می کند.
عصاره ی مالت جو حاوی فیبرهای غذایی محلول است که در رفع التهاب روده، یبوست و فتق معده بسیار مؤثر است. فیبرها آثار زیادی در بدن دارند؛ از جمله باعث تنظیم عملکرد روده، کاهش خطر بیماری های قلبی و بعضی از انواع سرطان ها می شوند. ماء الشعیر غنی از انواع فیتوکمیکال ها مانند فلاونوییدها، کاروتنوییدها و آنتوسیانین هاست که در بهبود عملکرد خون رسانی قلب و کاهش ابتلا به پرفشاری خون و سلامت کلیه ها، محافظت از بدن در برابر بروز سرطان ها، سکته های قلبی و مغزی بسیار مؤثر هستند. زیاده روی در مصرف هر نوع ماده ی غذایی (حتی اگر مفید باشد) برای سلامت بدن مضر است. بنابراین به مقدار مناسب و متعادل ماء الشعیر بنوشید، نه زیاد!


ماء الشعیر شکم می آورد؟
بعضی از افراد در مواقعی که بیرون از منزل هستند عادت کرده اند که از ماء الشعیر به جای آب بعد از هر وعده ی غذایی استفاده کنند. پس از مدتی این گروه متوجه می شوند که دچار اضافه وزن شده اند و شکم آورده اند. جالب است بدانید که بر خلاف آنچه اغلب مردم تصور می کنند، ماء الشعیر باعث شکم آوردن آنها نمی شود. آنچه موجب جمع شدن این بافت چربی در بدن آنها شده است. دریافت کالری مازاد بر نیاز آنهاست، ماء الشعیر کالری قابل توجهی دارد. هرچند که این میزان کالری از انواع دیگر نوشابه های کولادار کمتر است. ولی ناچیز هم نیست. وقتی شما از ماء الشعیر به جای آب استفاده می کنید. در واقع در حال رساندن کالری به بدن تان هستید. این کالری های اضافه بر نیاز بدن که به صورت چربی ذخیره می شوند. در آقایان در اطراف شکم جمع می شوند و در خانم ها در اطراف باسن ها و ران ها (و البته پس از شروع دوره ی یائسگی، در اطراف شکم). اگر از هر منبعی بیش از انرژی مورد نیاز بدن تان کالری دریافت کنید. تعادل ساده ی انرژی دریافتی و مصرفی بدن تان به هم می خورد و مازاد این کالری به صورت بافت چربی در بدن شما ذخیره می شود. با مصرف ماء الشعیر، روزانه حدود 120 تا 150 کیلوکالری اضافه بر آنچه می خورید دریافت می کنید. حالا محاسبه کنید این کالری اضافه در ماه معادل چه عددی خواهد شد؟ بله، درست حدس زدید! معادل یک کیلو چربی؛ که می تواند در ناحیه ی شکم شما شود.
ماء الشعیرهای طعم دار
کارشناسان تغذیه معتقدند که مصرف زیاد ماء الشعیرهای گازدار، به ویژه در زنان باعث اختلال جذب کلسیم بدن می شود. در جریان تولید ماء الشعیر، مقداری قند نیز از نوع مالتوز که حاوی دو مولکول گلوکز است. تولید می شود که نهایتاً مقدار آن قابل توجه نیست. در واقع ماء الشعیر دارای درصد بسیار زیادی آب، مقداری قند مالتوز و دسته یی از ویتامین های گروه B است.
اگر فرآیند تولید، طبیعی و مطلوب باشد ماء الشعیر یک نوشیدنی مؤثر است. اما اگر فرآیند، تولید مطلوبی نداشته باشد، ممکن است حاوی الکل نیز باشد که تولیدکننده ها معمولاً آن را بدون الکل می کنند.
از آنجایی که مالتوز و ویتامین های B باعث جذب بهتر مواد غذایی می شوند، مصرف زیاد ماء الشعیر در کنار مصرف مواد غذایی به جای آب می تواند به روند چاق شدن و جذب بهتر مواد غذایی کمک کند.
اخیراً ماء الشعیرهای طعم دار طرفداران زیادی پیدا کرده است. به این نوع از ماء الشعیرها شکر و اسانس میوه جات افزوده می شود که به عنوان ماده ی غیرتغذیه یی، بر انرژی فرد می افزاید و چاقی را به دنبال دارد.
ایرادی که به ماء الشعیر غیرتغذیه یی، بر انرژی فرد می افزاید و چاقی را به دنبال دارد.
ایرادی که به ماء الشعیر می توان گرفت وجود گاز در آن است. به زنان توصیه می شود از ماء الشعیرهایی که از گاز کمتری برخوردارند، استفاده کنند، زیرا گاز باعث اختلال در جذب کلسیم در بدن آنها می شود مصرف کم و مناسب ماء الشعیر موجب بهبود و تسریع کارکرد کلیه خواهد شد. به افرادی که دچار سنگ کلیه هستند نوع تلخ ماء الشعیر توصیه می شود؛ که البته باید میزان مصرف آن مناسب باشد؛ چرا که مصرف بیش از حد نیز می تواند نتیجه ی معکوس به دنبال داشته باشد.
منبع:نشریه 7 روز زندگی، شماره 102.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید