خواص لیموترش

خواص لیموترش

اگر چه مهشور است که سیب سلطان میوه هاست اما در میان مرکبات، می توان لیموترش را برتر از همه دانست. این میوه که به واسطه انرژی زا بودن مشهور است، برای بدن، ذهن و روح بسیار مفید است. لیموترش، سرشار از ویتامین های آ و ب و به ویژه ویتامین ث و دارای آهن، کلسیم، سدیم، منیزیم، فسفر و پتاسیم است. در لیموترش اسیدهای زیادی وجود دارد مثل اسید اسکوربیک و اسید سیتریک که از بین برنده اسید اوریک است. جوش های چرکی که در صورت و بدن به وجود می آید، علامت بارزی از ضعف و کثیف شدن خون است و لیموترش با رقیق نمودن خون، آنها را درمان می کند. لیموترش، فعالیت های قلب را تنظیم کرده، سنگ های کبد را از بین می برد و سم های جمع شده در کبد را دفع می کند. این میوه، دستگاه هاضمه و دستگاه ادراری را ضد عفونی می کند و ادرار را زیاد می کند که باعث تسکین دردهای مثانه می شود. آب لیمو، بهترین داروی ضد خون دماغ است. برای کسانیکه اشتها ندارند، دارویی بهتر از لیمو وجود ندارد. همچنین لیمو می تواند زهر ناشی از نیش زنبور، عقرب، مار و افعی را درمان کند. لیموترش، به علت داشتن خواص اسیدی، ضدعفونی کننده قوی است. حتی اگر در مسافرت ها به آب آشامیدنی مشکوک هستید و می ترسید از آن بنوشید، کافی است چند قطره آب لیموترش را در آن بریزید. آب را کاملاً پاکیزه کرده و میکروب های موجود در آب را از بین می برد.

چند نکته در مورد لیموترش:

تقویت کننده حافظه : چند قطره از اسانس لیمو را روی یک دستمال ریخته و از طریق بینی استنشاق کنید. همچنین می توانید این کار را در مواقعی انجام دهید که می خواهید چیزی را به یاد بیاورید. مغز شما با استنشاق عصاره لیمو، نیروی تازه ای بدست خواهد آورد.
آرامش دهنده روح : لیمو همواره به عنوان یک ماده تسکین دهنده روح، مطرح بوده است. برای این منظور کافی است که سه قطره از اسانس لیمو را به یک کاسه حاوی آب داغ افزوده و آن را در هوای اتاق قرار دهید. به این ترتیب، در طول استشمام رایحه معطر لیمو، به یک آرامش مطلوب فکری و روحی دست خواهید یافت.
ضد سرماخوردگی : آب لیموی تازه، ضد ویروس است و مقدار بسیار زیاد ویتامین “ث” در لیمو، باعث افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن می شود. برای افراد مبتلا به آنفلوانزا و سرماخوردگی، مصرف مخلوطی از آب لیموی تازه با عسل در یک لیوان آب گرم بسیار مفید است. لیمو دارای اثرات ضدعفونی کننده است و بدین جهت می توان از آن برای درمان گلودرد نیز استفاده نمود.
درخشان کننده چشم ها : سعی کنید در نوشیدنی هایتان ازآب لیمو استفاده کنید. هر روز صبح یک عدد لیمو را با مقداری آب گرم میل کنید. نوشیدن این مایع به جای نوشیدن چای، باعث می شود شما بدن سالم تری داشته باشید. همچنین در اثر نوشیدن مایعات حاوی آب لیمو، چشم های شما درخشان تر شده و پوستی سر حال تر از قبل خواهید داشت. در صورت تمایل، برای بهتر کردن طعم آن می توانید از شکر یا عسل استفاده کنید. $نیرو بخش و تب بر: مصرف آب لیموی تازه، باعث کاهش تب در افراد بیمار می شود. به عنوان مثال اگر چند قطره از آب لیمو را به آب سرد اضافه کنید، سپس با استفاده از یک دستمال آن را روی پیشانی فرد تب دار قرار دهید. باعث کاهش تب و تقویت نیروی بدن بیمار خواهد شد.
تسکین دهنده درد : لیمو باعث تسکین سردردهای معمولی و سردردهای میگرنی می شود.
پاک کنده پوست : اگر پوست شما چرب است می توانید آن را با لیمو تمیز کنید. به این ترتیب که یک قاشق چای خوری آب لیمو را در دو فنجان آب مقطر بریزید و یا پنبه تمیز، صورت خود را با آن پاک کنید. این کار باعث کاهش چربی پوست می شود و از پدید آمدن جوش های صورت جلوگیری می کند. مصرف این محلول باعث خشک شدن پوست می شود و برای پوست های چرب بسیار مفید است. اما در صورت داشتن پوست خشک، از مصرف آن خودداری کنید.
ضد شوره و برطرف کننده خارش پوست سر : آب لیموی تازه، برای پوست سر بسیار مفید است و شوره سر را کاهش می دهد. عصاره حاصل از یک لیموی تازه را حدود 10 دقیقه بر روی پوست سر، مالش دهید و سپس آن را با آب به طور کامل بشوئید. بعلاوه، شستشوی موی چرب با استفاده از آب لیمو، باعث کاهش چربی آن می شود. به این صورت که عصاره دو عدد لیمو را در یک لیتر آب حل کرده و موهایتان را با این محلول بشویید. این روش باعث درخشندگی و شادابی انواع موها می شود.
منبع: نشریه قدر، شماره 36

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید