ازدواج موفق و قوانین طلایی دستیابی به آن

ازدواج موفق و قوانین طلایی دستیابی به آن

ازدواج موفق و قوانین طلایی دستیابی به آن
ازدواج خوب و موفق
ازدواج موفق از نظر شما چه نوع ازدواجی است؟ ازدواجی که تفاهم و علاقه در آن موج بزند؟ برای رسیدن به هرملاکی که برای داشتن یک ازدواج موفق در ذهن دارید باید قوانین و اصول درست آن را بیاموزید و به کاربندید. هر فردی تعریف متفاوتی از ازدواج موفق در ذهن خود دارد.

برخی افراد ازدواج موفق را ازدواجی می دانند که زوجین به هم عشق بورزند و احساس و علاقه در زندگیشان موج بزند. ازدواج در اسلام امری الهی و دینی است که انسانها را به تکامل و آرامش روح میرساند . قرآن و عترت بهترین راهنمایان انسان هستند که بسیار به امر مقدس ازدواج تاکید نموده اند. اما جوامع غربی ازدواج را صرفا امری میدانند برای رفع نیازهای جنسی.

هر فردی برای داشتن یک ازدواج موفق باید قوانین و مهارتهای درست رابیاموزند و آن را در زندگی بکار ببرند.

هم خانه شدن قبل ازدواج
از لحاظ دینی و هم عرف جامعه آشنایی یک خانم و آقا قبل از ازدواج هیچ اشکالی ندارد. عرف جامعه ما، هم خانه شدن زن و مرد قبل از ازدواج را برخلاف جوامع غربی پذیرا نیست.

اما نکته ای که باید بدانیم این است که آشنایی برای ازدواج موفق بهتر است در چه سنی اتفاق بیفتد؟ و آیا دو جوان در سنین کم مثل ۱۸ یا ۱۹ سالگی می توانند دو زوجی خوب برای یکدیگر باشند؟

این اتفاق در جوامعی که به صورت قومی زندگی می کنند، مشکلی ایجاد نمی کند چون افرادی که در یک جامعه قبیله ای و عشیره ای زندگی می کنند بلوغ جسمی و جنسی شان به یکدیگر نزدیک تر می شود و انتظاراتی که از یک مرد در چنین محیطی ایجاد می شود بر همین اساس است.

از گذشته سن ازدواج از نظر جامعه شهری و عشیره ای با یکدیگر متفاوت بوده و در حال حاضر هم این تفاوت دیده پا برجا است.

سن مناسب ازدواج موفق
معمولا دخترها و پسرها از اوایل سن ۱۵ و ۱۷ سالگی به یک ثبات فکری نسبی می رسند اما انتظارات خانواده و جامعه متفاوت است که این بستگی به فرهنگ خانوده ها دارد برای مثال در جامعه شهری در برخی خانواده ها اتمام دوره دبیرستان و گرفتن مدرک دیپلم را پایان تحصیلات فرزندشان در نظر می گیرند در حالی که در برخی خانواده های دیگر مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد حداقل تحصیلات برای فرزندشان است .

اما آیا ازدواج در سنین پایین تر بیشتر با شکست و طلاق مواجه می شود در ۶۰ و ۷۰ درصد موارد به دلیل ناپختگی هیجانی این اتفاق رخ می دهد. زیرا برخی هوس ها به پای عشق و علاقه گذاشته می شود و ازدواجی که بر این اساس شکل گرفته پایان خوشی ندارد و با شکست مواجه می شود.

اما تنها از نظر مساله درک تفاهم بین زوج نباید به سن ازدواج دقت کنیم بلکه مسائل بیولوژیک و زیست شناسی هم در سن ازدواج اهمیت زیادی دارد. برای مثال از لحاظ علمی سنین باروری در یک خانم بین ۲۳ تا ۳۲ سال است که باروری را در این سنین بی خطر است اما در این مورد سن مرد دخالتی ندارد و باعث خطر در باروری نمی شود حتی مردان میتوانند در ۷۰ سالگی هم می توانند صاحب فرزندی سالم شوند.

در مورد سن ازدواج قانونی طلایی به نام ۳+۷ وجود دارد که بر این اساس یک مرد می تواند ۷ سال از یک زن بزرگ تر باشد که اگر این تفاوت در مواردی ۳ سال کمتر از ۷ سال یا ۳ سال بیشتر از ۷ سال باشد. اما لزوما دلیل نمی شود کسی که این قانون را رعایت نکرده خوشبخت نشود. زوجین باید از نظر مذهب و زبان و فرهنگ باهم تفاهم داشته باشند تا دچار شکست نشوند.

قوانین طلایی برای ازدواج موفق

قبل ازدواج عیوب یکدیگر را ببینید
این قانون روان شناختی و جامعه شناختی کاملا درست است که تا قبل از ازدواج چشم خود را تا می توانید نسبت به عیوب یکدیگر باز کنید و بعد از ازدواج چشم خود را نسبت به عیوب یکدیگر ببندید، اما متاسفانه جوان ها به این قانون عمل نمی کنند و می گویند رفتارش و یا عقایدش را بعد ازدواج تغییر می دهم که این امر امکان پذیر نیست و خودش نیز یکی از دلایل طلاق می شود.

اول تفاهم بعد بارداری
ازدواج موفق به معنای یک عمر زندگی می باشد نه اینکه بعد از چند سال به جدایی ختم شود. زن و مرد باید بر اساس اصولی با یکدیگر ازدواج کنند که اگر حتی بعد از گذشت ۳ یا ۵ سال صاحب فرزندی نشدند باز هم امید بچه دار شدن را داشته باشند

زیرا ابتدا باید تفاهم هایی بین زن و مرد وجود داشته باشد و بعد نسبت به بارداری اقدام کرد. در جامعه ما عوامل تاثیرگذاری مانند مسکن و شغل وجود دارد که در امر ازدواج دخالت دارد و نمی توان از آن چشم پوشی نمود.

با هم رشد کنید نه بر هم پشت!
یکی از قوانین طلایی زندگی مشترک، با هم رشد کردن است‌. هر کس در طول زندگی تغییر می‌کند درگیر فعالیت‌های مختلف می‌شود. همیشه مشوق همسر خود باشید و همانطور که خود در تلاشید که مسائل مختلف و مورد علاقه خود را بیاموزید به همسرتان نیز کمک کنید تا این فرایند را طی کند.

بسیار دیده شده که یکی از طرفین مدارج ترقی را طی می‌کند و همسر در طول این سال‌ها کمک حال و مشوق او بوده و در پایان فاصله زیادی بین دو طرف به‌وجود آمده که گاهی ادامه زندگی مشترک را سخت و گاهی ناممکن کرده است. بهتر این است که در کنار رشد فردی رشد مشترک هم داشته باشید تا بهتر و بیشتر یکدیگر را درک کنید و مشاور و همراه خوبی برای یکدیگر باشید.

کمی نابینا و ناشنوا شوید
بعضی اوقات صلاح این است که انسان کمی نابینا و ناشنوا شود. می‌پرسید چرا! زمانی که شما ناظر رفتار و گفتاری هستید که باب طبعتان نیست و هنوز نیاموخته‌اید که با سعه‌صدر و با منطق با این شرایط رودررو شوید، بهترین کار نادیده و ناشنیده گرفتن آن است.

یکی از زوج‌های موفق در این باره چنین می‌گوید من همیشه از اینکه می‌دیدم او اینطور از من و بچه‌ها مراقبت می‌کند، خوشحال بودم و احساس آرامش می‌کردم. اما بعضی اوقات او آنقدر گرفتار افکار خود می‌شد که فراموش می‌کرد کاری را انجام دهد یا اینکه پاسخ نامربوطی به گفته‌های من و بچه‌ها می‌داد.

طبیعی است که این کار او ما را عصبانی می‌کرد. ابتدای زندگی که هنوز به اخلاق هم کاملا آشنا نشده بودیم، به جای واکنش نشان‌دادن از سیاست نابینا و ناشنوا‌ شدن استفاده می‌کردم و اکنون که با منطق می‌توانم این شرایط را مدیریت می‌کنم به فرزندانم هم یاد دادم که در چنین موقعیتی موقتا نه ببینند و نه بشنوند. بالاخره همه مسائل آنقدر حیاتی نیست که بنیان زندگی را بلرزاند.

او را تشویق و تحسین کنید
برای هر تلاش مثبتی که می‌کند او را تشویق کنید و هیچ وقت موفقیت‌های دیگران را به رخ او نکشید. ظرفیت، توانایی‌ها و اعتقادات انسان‌ها متفاوت است چه بسا افرادی که پایبند اصول اخلاق و قوانین اجتماعی نباشند و یک شبه ره صدساله بروند و همسر شما نتواند چنین کاری کند.

در این شرایط از داشتن همسری درستکار به‌خود ببالید و هر تلاش او را برای بهبود زندگی، ارج بنهید و درک و تحسین کنید.

از بازگو کردن اختلافات به دیگران خودداری کنید
ابتدای زندگی که هنوز با اخلاق یکدیگر آشنا نیستید‌، ممکن است سوء تفاهم‌های بسیاری پیش‌ آید. از ابتدا بیاموزید که مسائل زندگی‌تان تنها به شما بستگی دارد و هیچ‌یک از اعضای خانواده یا دوستانتان را درگیر مسائل جزئی زندگی‌تان نکنید.

زیرا این افراد نمی‌توانند بدون جانبداری عاطفی به مسئله نگاه کنند و چه بسا ناخواسته به این اختلاف دامن بزنند. بنابراین سعی کنید مسائل پیش آمده را خود حل کرده یا درصورت نیاز به دخالت شخص ثالث، از کسی کمک بگیرید که بتواند با بیطرفی کامل به شما کمک کند.

در مشکلات زندگی یار و یاور هم باشید
به این گفته توجه کنید: ای‌کاش ابتدای زندگی کسی به من می‌گفت که قرار نیست همه بار زندگی را من بدوش بکشم. من از جمله افرادی هستم که می‌گویند هیچ کسی بهتر از من نمی‌تواند این کار را انجام دهد و اغلب اوقات در ضمیر ناخودآگاه خود آرزو می‌کردم، که ای‌کاش کسی به من کمک می‌کرد.

آرام‌آرام یاد گرفتم که از همسرم کمک بگیرم به‌طور مثال من همیشه عادت داشتم که روزنامه بخوانم طبیعی است که در زندگی مشترک کار‌های روزانه ما افزایش پیدا می‌کند. به همسرم پیشنهاد دادم که هر زمان که مشغول مطالعه روزنامه است،

آن‌را بلند بخواند تا من هنگام انجام هر کاری که هستم از وقایع روز مطلع شوم و خود نیز هنگامی که همسرم به کاری مشغول بود درصورت تمایلش برای او روزنامه می‌خواندم. از ابتدای زندگی به هم کمک کنید تا مسائل را با هم حل کنید. کمک هر یک از شما به دیگری‌، هر چقدر هم جزئی‌، سبب دلگرمی طرف مقابل می‌شود.

زوجینی که با یکدیگر خوش می گذرانند بیشتر در کنار یکدیگر می مانند
تحقیقی که نتایج آن در مجله Gerontology B:Psychological Sciences منتشر شده نشان می دهد که زوجینی که با یکدیگر بطور مرتب خوشگذرانی نموده و به مهمانی و گشت و گذار میروند و سلیقه های مشترکی در این زمینه دارند زندگی شادتری نسبت به دیگر زوجین دارند.

این نتایج طبق مطالعات صورت گرفته روی 4,864 زوج به دست آمده بود. یک علت برای شاد بودن چنین رابطه هایی این است که زنان و مردانی که وقت بیشتری را به تفریح و خوشگذرانی در کنار یکدیگر می گذرانند، زمان کیفی بیشتری را با هم سپری می کنند و به عبارت ساده تر، کیفیتی وقتی که این دو با هم می گذرانند بسیار بیش از افراد دیگر است.

ابراز علاقه کنید
برای خوشبخت بودن در یک رابطه لازم است هرروز پیام مثبت دریافت کنید. بیان جملاتی مانند دوستت دارم، دلم برایت تنگ شده، حس خوبی به من می دهی یا خرید یک هدیه، میتواند عشق را شعله‌ور کند.

فراموش نکنید مردان بیش از زنان به شنیدن این مسائل احتیاج دارند. زن ها برای صحبت کردن و بیان احساساتشان معمولاً افراد دیگری را در کنارشان دارند ولی مردها به ندرت کسی را پیدا می کنند. در بین زوج هایی که زنان به همسرشان ابراز علاقه نمی کنند، میزان طلاق دو برابر است.

از عذرخواهی کردن ترس نداشته باشید
آیا تابحال توجه نموده اید که برخی اشخاص هیچوقت معذرت خواهی نمی کنند، هیچوقت اشتباه شان را نمی پذیرند و هیچوقت نمی گویند« ببخشید» ؟ اینها افرادی هستند که به احتمال زیاد ازدواج نمی کنند یا اگر ازدواج کنند، ازدواج آن ها دوامی ندارد.

در مطالعه ای که ادر سان فرانسیسکو انجام گردید، محققان متوجه شدند افردی که ازدواج موفقی دارند، دو برابرِ اشخاص مُطَلَقه یا مجرد، توانایی و تمایل برای معذرت خواستن از شریک زندگی خویش را دارند.

این مطالعه نشان داد در افرادی که ازدواج موفقی دارند، احتمال این که این اشخاص، سریعتر معذرت خواهی کنند ۲۵ درصد بیشتر است، حتی اگر خود را کاملاً مقصر ندانند. هر چه معذرت خواستن یا انجام رفتارهای آشتی جویانه برای اشخاص مطلقه و مجرد دشوار تر باشد، احتمال این که تنها بمانند هم بیشتر است.

درست است که شور و عشق باعث می شود دو نفر با یکدیگر ازدواج کنند، ولی این سازش و احترام است که در گذر زمان آن ها را در کنار یگدیگر نگاه می دارد. پس معذرت خواستن را یاد بگیرید.

یک شنونده خوب باشید
زن و مرد در زندگی مشترک باید نسبت به یکدیگر شنونده خوبی باشند. ولی تأکید ما در این مسأله بیشتر بر روی مردان است. مردان باید بدانند که شریک زندگی شان به گوش کردن حرف ها احتیاج دارد. گوش دادن فعالانه به آنچه همسرتان می گوید و نگاه کردن به وی درحالی که صحبت می کند یکی از کلیدهای موفقیت در زندگی است.

زوجینی که از یکدیگر حمایت مشتاقانه و گرمی می کنند میتوانند رابطه مثبتی را شکل دهند
نشان دادن حمایت مشتاقانه و ابراز علاقه به دستاوردهای یکدیگر یک شیوه بسیار حیاتی و مؤثر برای حفظ رابطه ای گرم با شریک زندگی است.

در مطالعه ای که نتایج آن در مجله شخصیت و روانشناسی اجتماعی منتشر شده، شلی گیبل که استاد روانشناسی است، چهار واکنش و پاسخ احتمالی به اخبار خوب در زوج ها را بر می شمارد:

1. پاسخ سازنده فعال ( حمایتی، مشتاقانه و علاقه مند)

2. پاسخ سازنده غیرفعال ( نسبتاً مثبت اما با علاقه کم یا بدون علاقه)

3. پاسخ غیرسازنده غیرفعال( علاقه نداشتن و تغییر موضوع بحث)

4. پاسخ غیرسازنده فعال (تحقیر یا کاستن از ارزش خبر)

واکنش ها و پاسخ های سازنده فعال به اخبار خوب سبب برآورده شدن نیازهای عاطفی زوجین و بهبود تجربیات عاطفی مثبت آنها می شود. به عبارت دیگر این واکنش های سازنده و مشتاقانه در پشتیبانی از دیگری است که مثل یک چسب محکم رابطه این دو را مستحکم نگه می دارد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید