بهترین نحوه برخورد با همسر شکاک

بهترین نحوه برخورد با همسر شکاک

همسر شکاک
شکاکیت بیماری افراد ضعیف النفس و بداندیش است. هرکس دو عنصر اساسی حسادت و خودکم بینی را داشته باشد به شکاکیت هم دچار خواهد شد .البته گاهی هم ممکن است ابتدا زمینه های شک به وجود آید و سپس فرد مشکوک با افراط در شک ،دچار ضعف اخلاقی و حسادت نیز بشود.

بنابراین برای درمان آن،ضمن پاکسازی زمینه های شک، با این دو عامل نیز باید مبارزه کرد. تنها، کسی که همسر شکاکی داشته باشد می داند شکاکیت چه درد بی درمانی است و چه جهنمی از آن ساخته می شود.

فرد شکاک اعم از زن یا مرد، به اندازه تسلط، نفوذ و توانی که در زندگی دارد، همسرش را محدود و محروم می سازد. فرد شکاک حتی اگر در زمان حال مسئله ای برای شک کردن پیدا نکند، مشکلاتی را برای آینده فرض کرده و به عملکرد درست همسرش در مقابل آن مشکلات فرضی شک می کند. لذا اگر چه امتناع از توضیح و استدلال منطقی، وضعیت فرد شکاک را بدتر می کند، اما پاسخ دادن و روشن کردن نقاط مبهم نیز، چندان مشکلی را حل نمی کند.

مثلا اگر زنی اکنون از تعهد و وفاداری همسرش مطمئن است و به دلیل اقدامات منطقی و صداقت او دلیلی برای ایراد گرفتن پیدا نمی کند، فرض می کند در آینده کسی قصد فریب همسرش را خواهد داشت; آنگاه به وفاداری و تعهد همسر خود در شرایط فرضی آینده شک می کند لذا بازهم آرامش نخواهد داشت. یک کارشناس ارشد روانشناسی می گوید: “این افراد تصور می کنند در صورت بروز مشکل نمی توانند آن را حل کنند پس تلاش می کنند از وقوع مشکل جلوگیری کنند.1

علت به وجود آمدن شک در همسر

عشق و علاقه زیاد
بسیاری از مواقع علاقه و عشق زیاد بین زوجین به بدبینی و شک ختم می شود. زیرا فرد شکاک تنها همسرش را متعلق به خود می داند و طبیعتا هر نوع رفتار خارج از منزل او برایش سخت و غیر قابل هضم است. بتدریج این عشق و علاقه به نوعی شکست از دیدگاه خودش تبدیل می شود و هر لحظه به فروپاشی زندگی خود فکر می کند.

عدم شناخت کافی همسر
گاهی اوقات دلیل شک فرد به همسرش عدم شناخت کافی از اوست. اگر فرد قبل از ازدواج شناخت کافی از همسرش به دست نیاورد و پس از ازدواج همسر خود را متفاوت از معیارهایش ببیند متوجه اشتباه درانتخابش می گردد و دچار نوعی نفرت و انزجارنسبت به همسرش می شود که این خود دلیل پیدایش بهانه گیری ها و بدبینی های بیمار گونه او می شود.

علت بدبینی و شکاکی در کودکی
اگر کودکی دارای والدین بدبین و شکاک باشد این روش تربیتی را از والدین می آموزد و در آینده نسبت به همسر و اطرافیانش بدبین و شکاک می شود.

شک و بدبینی به علت مراقبت از خانواده
ریشه بسیاری از بدبینی و شک ها مراقبت از خانواده در مقابل سنگ اندازی و حسادت های دشمنان خانوادگی است. حسادت دوست شما نسبت به زندگیتان سبب سلب اطمینان شما نسبت به همسرتان خواهد شد.

شک بیمارگونه
افرادی که به اختلالات بدبینی مبتلا هستند به شدت نسبت به شریک زندگی خود و در وهله بعدی به اطرافیان خود شک دارند و نسبت به آنها بدبین هستند و این دسته از افراد دارای یک زندگی موفق و همسر مطیع هستند، به دلیل داشتن شک بیش از اندازه ارتباطات بسیار محدودی با دیگران دارند و درمان آنان بسیار مشکل است و حتی به پزشک هم اعتماد ندارند.

افزایش خیانت در جامعه
افزایش خیانت در بین افراد موجب افزایش شک در جامعه شده است به طوری که اگر فرد دارای استعداد ژنتیکی شکاکیت بوده و تجربه تلخی را در گذشته داشته باشد با دیدن خیانت در جامعه ، شک در او افزایش می یابد. افراد باید به این امر واقف باشند که شکاکیت مسری است و موجب تحریک کردن و انتقال آن به طرف مقابل می شود.

دلایل دیگر شک …
مصرف شیشه، استفاده خانم ها از داروهای لاغرکننده که از مشتقات آمفتامین هاست، تاثیرپذیری افراد از اتفاقات و حتی فیلم و سریال ها عواملی هستند که موجب افزایش شکاکیت در افراد می شود.2

زندگی با همسر شکاک چگونه است؟
همسر شکاک، می‌خواهد که شما را همیشه تحت کنترل قرار دهد پس بیش از اندازه محدودتان می‌کند. آرامش ندارد و ذهنش درگیر این است که شاید به او خیانت کنید. ممکن است در ابتدای رابطه متوجه حساسیت او نشوید یا خودتان را گول بزنید که به خاطر دوست داشتن و علاقه زیاد است؛ ولی به تدریج حس می‌کنید که بدبینی‌های او غیر قابل تحمل شده و به سر زدن‌های ناگهانی به محل کارتان و محدود کردن روابط خانوادگی گسترش می‌یابد. طوری شما را تحت نظر دارد که حس می‌کنید یک کارآگاه خصوصی استخدام کردند که می‌خواهد مچ شما را بگیرد. برای حریم خصوصی‌تان ارزشی قائل نیست و مدام تماس‌ها، پیام‌ها و رفت و آمدهای شما را چک می‌کند.

ادامه یافتن بدبینی، به نارضایتی بیشتر از زندگی منجر می‌شود و انبوهی از احساسات ناامیدی، غم، عصبانیت، اضطراب و افسردگی را تجربه می‌کنید. در حالت شدیدتر اگر شکاکیت با ضرب و شتم هم همراه باشد، ممکن است چنان درماندگی و حقارتی در شما ایجاد شود که تنها راه رهایی را طلاق بدانید.3

چگونه شک خود به همسر را مداوا کنیم؟
اگر توهم این را دارید که او به شما خیانت می کند، فقط خودتان را آزار می دهید. آسان ترین کار فکر کردن به مسایل منفی و دلیل تراشیدن برای آنها است پس هنگامی که این تفکرات به سراغ شما می آید به این فکر کنید که او شما را انتخاب کرده و هنوز در کنار شما است و می خواهد در کنار شما بماند و زندگی کند پس قصد ترک یا خیانت کردن به شما ندارد.

اگر به همسرتان شک کرده اید و او متوجه شک شما نشده باشد
باید روی خودتان کار کنید تا کاملاً شک را فراموش کنید و با محبت کردن بی قید و شرط به همسرتان شک ها و نا آرامی ها را از بین ببرید.

اگر همسر شما متوجه شک شما شده باشد
به اشتباه خود اعتراف کنید و از او معذرت خواهی کنید، بعد با رفتارهایتان به او بفهمانید که کاملا به او اعتماد دارید و بدون قید و شرط به او محبت کنید و عشق بورزید. 2

راهکارهایی برای مقابله با شک همسر

شناسایی اولین جرقه های بدبینی
برای حل مشکل بدبینی همسر، شناسایی عوامل ایجاد کننده بدبینی او اهمیت دارد. اولین بار چه زمانی، بعد از چه موقعیتی و چطور حس کردید که به شما بدبین شده است. واکنش شما چگونه بوده و چه تاثیری روی رابطه تان گذاشته است. تحلیل این شرایط کمک می‌کند که تا حدی کنترل شرایط را بدست آورده و اختلافات خانوادگی را برطرف سازید.

رعایت کردن خط قرمزها
زمانی که ازدواج کردید در مورد یک سری موضوعات و حد و مرزها با هم به توافق رسیدید؛ خط قرمزها را دور نزنید. سعی کنید اعتماد او را جلب کرده و موقعیتی را ایجاد نکنید که شک او بیشتر شود. با لجبازی کردن هیچ چیز درست نخواهد شد.

گفت و گوی سازنده
در زمانی مناسب، با همسرتان در مورد بدبینی‌هایش صحبت کنید. انگشت اتهام را به سوی او نگیرید و برایش توضیح دهید احتمالا سو تفاهم‌هایی ایجاد شده که خودتان هم از آن خبر ندارید. سعی کنید این اطمینان را بدهید که از زندگی در کنار او لذت می‌برید. به او بگویید که رفتارهای کنترلی‌اش باعث اضطراب و ناراحتی‌تان شده و دونفری در از بین بردن این سو تفاهم‌ها تلاش کنید.

خلف وعده نکنید!
زمانی که به وعده‌هایتان عمل نمی‌کنید، همسرتان گمان می‌کند که به اندازه کافی برایش ارزش قائل نیستید یا شاید با فردی دیگری ارتباط دارید که او را فراموش کردید. به او نشان دهید که فردی قابل اتکا و صادق هستید. اگر به هردلیل در عمل به وعده، موفق نشدید از او دلجویی کنید تا بداند به خاطر کم اهمیت شماردن او نبوده است.

همسرتان را بادیگران مقایسه نکنید
زمانی که همسرتان را با دیگری مقایسه می‌کنید، این پیام را به او می دهید که تو به اندازه او خوب نیستی و من از بودن در کنار تو راضی نیستم. در واقع اعتماد به نفس او را از بین می‌برید پس دچار ترس شده و به تدریج این فکر در او ایجاد می‌شود که دنبال فرصتی هستید تا رهایش کنید.

عشق خود را ابراز کنید
ابراز عشق و گفتن جمله دوستت دارم در رابطه اهمیت زیادی دارد و یک اطمینان خاطر به همسرتان می‌دهد. برخی فکر می‌کنند که گفتن آن ضرورتی ندارد و ما در عمل به او نشان می‌دهیم ولی تاثیر کلمات خیلی بیشتر از چیزی است که تصور می‌کنید.3

پینوشتها
1.www.beytoote.com
2.www.namnak.com
3.www.honarehzendegi.com

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید