با زیتون درمان کنید

با زیتون درمان کنید

 

 

زیتون، نقرس و رماتیسم را درمان می کند. برگ زیتون درمان کننده فشار خون و زخم های عفونی است. شرابه ای قندی به نام مان زیتون از ساقه این درخت ترشح می شود که مصرف خوراکی دارد. پوست و برگ درخت زیتون دارای خاصیت تب بر می باشد. همچنین برگ زیتون حاوی گلیکوزید، مواد قندی، مواد تلخ، کلروفیل، اسید گالیک، تانن، موم و مانیت می باشد.
روغن زیتون سلامت شریان ها را تأمین می کند، کلسترول بد را کاهش می دهد. مانع رسوب پلاک ها در جدار شریان و درنتیجه مانع تنگ شدن شریان ها می شود، قند خون را تنظیم می کند، آنتی اکسیدانی قوی است و برای کاهش ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی موثر می باشد.
روغن زیتون سوزش و درد ناشی از سوختگی را تسکین داده، از بروز تاول جلوگیری می کند. کمپرس پوست در مورد آفتاب زدگی، سرمازدگی، گزش مار و حشرات با روغن زیتون سبب تسکین درد و سوزش و التیام می شود. همچنین ماساژ پوست با روغن زیتون، تعرق زیاد را کاهش می دهد. این در حالی است که ماساژ سر با روغن زیتون سبب تقویت پوست و مو گشته، شوره سر را بر طرف می سازد. چند قطره روغن زیتون سریعاً خارش و سوزش چشم را تسکین داده و آبریزش چشم را برطرف ساخته و قوه بینایی را تقویت می کند. مخلوط مساوی روغن زیتون و گلیسرین نیز نقش مفیدی در معالجه پوست پای ترک خورده دارد.

نگهداری روغن زیتون

تخریب روغن زیتون از فروشگاه ها شروع می شود زیرا حرارت و نور بزرگ ترین دشمنان روغن زیتون هستند. از خرید روغن هایی که در بطری یا بسته بندی های شفاف عرضه می شود یا در ویترین مغازه ها در معرض نور قرار دارند، خودداری کنید. بعد از خرید در منزل، آن را در جای خنک و تاریک قرار دهید تا در معرض نور و حرارت نباشد. برای مثال روغن زیتون را در کمدهای پایین و دور از گرمای اجاق گاز نگهداری کنید و درب آن را بلافاصله بعد از مصرف محکم ببنیدید، زیرا روغن زیتون به شدت بو و مزه غذاهای دیگر را جذب می کند و در اثر تماس با اکسیژن هوا سریعاً فاسد می شود. در صورتی که شما این مراقبت های ساده را انجام دهید، روغن زیتون به مدت طولانی قابل نگهداری خواهد بود. خصوصیات مختلف این روغن در اثر گذشت زمان تغییر می کند، بنابراین روغن هایی را که بیشتر از دو سال از تاریخ تولید آنها گذشته، خریداری نکنید.
اگر مایلید که از این روغن برای سرخ کردن استفاده نمایید، سعی کنید حتما نوع تصفیه شده آن که نقطه دود بالایی دارد استفاده شود، زیرا به راحتی نمی سوزد. اگر برای سرخ کردن به درجه حرارت های بالا نیازمندید، بهتر است از روغن مخصوص سرخ کردن استفاده کنید و بعد به آن روغن زیتون خالص بیفزایید و در این صورت مطمئن باشید که روغن زیتون تمام خواص خود را حفظ می کند. به شما توصیه می شود که این روغن را وارد رژیم غذایی روزانه تان کنید، زیرا این روغن جذب غذا شده و غذا را ترد و خوشمزه تر می کند.

آیا روغن زیتون ضرر نیز دارد؟

روغن زیتون برای هیچ کس مضر نیست و همه افراد می توانند از آن استفاده کنند. فقط خوردن میوه تازه و یاقوتی آن معده را سست می کند و ممکن است تهوع و استفراغ به دنبال داشته باشد. مصرف زیاد زیتون سبب لاغری، بی خوابی و اختلالات تنفسی می شود.

چگونه یک روغن زیتون با کیفیت خوب را انتخاب کنید؟

روغن را استشمام کنید. بایستی بوی تند زیتون احساس شود یا به طور جزئی بوی سیب یا سبزی داشته باشد.
رنگ روغن زیتون را در نظر بگیرید، زیرا رنگ به آسانی می تواند تقلبی باشد. هر نوع از زیتون رنگ مخصوص خودش را دارد، علاوه بر این اگر برگ های زیادی همراه زیتون باشد، روغن زیتون سبز رنگی به دست خواهد آمد که تولید کنندگان به این عمل مبادرت می کنند.
یک قاشق روغن را وارد دهان خود کنید و سپس هوا را از روی آن تنفس نمایید، بایستی مزه زیتون را داشته باشد یا ممکن است مزه هایی از قبیل مزه سیب، رازیانه یا یک گیاه علفی را احساس کنید که ایده آل است. اگر در دهان خود مزه فلزی ( بوی حلبی ) را احساس کنید، این روغن ممکن است نامرغوب یا فاسد باشد.
روغن را در دهان خود چگونه احساس می کنید؟ در این آزمایش باید روغن طوری در دهان ریخته شود که سقف دهان را نپوشاند. روغن زیتون خوب از طریق حرکت در دهان تشخیص داده می شود. حرکت یک روغن نامرغوب بر روی زبان به کندی احساس می شود.
منبع: نشریه راه موفقیت شماره 21.

 

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید