سیری در سیره تربیتی و شخصیت اخلاقی و علمی بانو مجتهده امین رحمه الله (قسمت دوم)

سیری در سیره تربیتی و شخصیت اخلاقی و علمی بانو مجتهده امین رحمه الله (قسمت دوم)

اجازات روایى و اجتهاد
هفتم ماه صفر سال 1354 ق این بانوى مکرمه پس از چهل سال توجه و تفکر و تدبر در عالم هستى و پس از بیست و سه سال تلاش مداوم و پى‏گیر براى آموختن علوم عقلى و نقلى ، اولین اجازه اجتهاد و روایت را از آیات عظام آیت الله آقا شیخ محمدکاظم شیرازى و آیت الله العظمى حاج شیخ عبدالکریم حائرى یزدى ، مؤسس حوزه علمیه قم ، دریافت مى‏کند . ” همان ، ص 60 ”
این اولین اجازه اجتهاد و روایت است که به نام این بانو نگاشته مى‏شود و در محافل علمى و فقهى از آن بسیار سخن به میان مى‏آید .
در بخشى از اجازه نامه آیت الله العظمى محمدکاظم شیرازى چنین آمده است : » دختر مرحوم حاج سید محمدعلى امین التجار اصفهانى – طاب ثراه – که بانویى بزرگوار ، شریف ، اصیل ، عالم و فرزانه و برگزیده زنان زمان و مایه شگفتى دورانش مى‏باشد ، از کسانى است که مدت مدیدى از عمرش و زمان درازى از زندگانى‏اش را صرف تحصیل علم نموده است … مراتب فضل و طول ید وى در علوم معقول و منقول و نیز دست‏یابى ایشان به مرتبه‏اى از مراتب اجتهاد را دریافتم. پس بر ایشان باد عمل به احکامى که به روش‏هاى شناخته شده بین بزرگان و دانشمندان اسلامى ، استنباط مى‏کند . و باید خداى را بر این نعمت گرامى و مرتبه عالى سپاس گوید . بر او باد اجتهاد و نگه‏دارى جانب احتیاط .
به ایشان اجازه داده که روایت کند از من ، تمامى آنچه را که روایتش براى من صحیح است . به طرقى به ائمه معصومین – صلوات الله علیهم اجمیعن – باشد .
درود ، رحمت و برکت خدا بر او و تمامى خواهران و برادران مؤمنم باد . نجف ، حرم مطهر امیرالمؤمنین على علیه‏السلام . هفتم صفر 1354 هجرى . محمدکاظم شیرازى . «
در ذیل این اجازه نامه ، آیت الله العظمى آقا شیخ حاج عبدالکریم حائرى نیز چنین مرقوم فرموده‏اند :
» آنچه را آقاى محمدکاظم شیرازى نوشته‏اند ، صحیح است . امیدوارم آن بانو مرا از دعاى خیر ، در جاهایى که گمان اجابت مى‏رود ، فراموش نکند ، همان طور که بنده ایشان را از دعاى خیر فراموش نمى‏کنم . عبدالکریم حائرى . « ” یادنامه ، 1371 ، ص 16 – 15 ”
در همان ماه ” صفر 1354 ق ” ، اجازه اجتهاد روایت دیگرى از سوى آیت الله ابراهیم حسینى اصطهباناتى به دست ایشان مى‏رسد . در این اجازه نامه ، به کثرت اطلاعات و دست‏یابى ایشان به درجه اجتهاد – که موهبت و فضلى بزرگ از ناحیه پروردگار قلمداد گردیده – و نیز مراتب معنوى و اخلاقى این بانو اشاره شده است .
از جمله شخصیت‏هاى ارزشمند اخلاقى و علمى اصفهان مرحوم آیت الله آقا شیخ محمدرضا نجفى بود . این عالم دانشمند که از نبوغ استعداد خاصى بهره‏مند بود، آثار ارزشمندى از خود به یادگار گذارده که در نوع خود قابل توجه است . اجازه نامه ایشان به بانو امین بسیار جالب و ارزشمند است ، به گونه‏اى که حکایت از جایگاه مرحوم نجفى و نیز موقعیت و مرتبت بانو امین دارد . در ذیل، به بخش‏هایى از این اجازه نامه اشاره مى‏شود :
» … اما سیده دانشمند و شریف ، گوهر گران قدر مستور ، میوه درختى که اصلش ثابت و شاخه‏هایش در آسمان است ، گل سرسبد باغ فرزندان زهراى اطهر علیهاالسلام ، صاحب مفاخر و مناقب بزرگ بانوى خاندان ابى‏طالب ، که راه آباء و اجداد گرامى‏اش را پیروى کرده و مکارم اخلاق و بزگوارى‏ها را در خود جمع نموده و هم او که در حسب و نسب بزرگوارى و شرافت را در اعلى درجاتش به خود اختصاص داده ، بانوى فرزانه ، حکیم ، عارف کامل ، صاحب فضایل ، سیده مشایخ، بانوى گران قدر واصل به رحمت الهى ، صاحب شرف عالى ، کسى که غرفه‏هاى بهشتى از جوار جدش نور گرفته و خدا شراب‏هاى خالص بهشتى را شربت صبح و شامش قرار داده است ، کتاب ارجمندش را که » اربعین هاشمیه « نامیده بود ، به من هدیه کرد ؛ اگر نام‏گذارى به بنده سپرده مى‏شد ، من آن را » فاطمیه « مى‏نامیدم . این کتاب را گنجینه‏اى از گوهرهاى گران‏بها یافتم که از آن بهره‏هاى فراوان به دست مى‏آید ؛ تألیفى که به شهادت هر مؤلفى در برگیرنده انواع علوم و زنده کننده آثار و سنن و رسوم اسلامى است .
تزین معانیه الفاظه‏
و الفاظه زاینات المعانى‏
چه بسیار از گنجینه‏هاى نهفته اسرار که آشکار نموده و مشکلات اخبار را که تفسیر کرده و چه فراوان مواردى که دشوارى را از مسائل پیچیده برطرف نموده و چه بسا در موارد اختلافى که راه صحیح را برگزیده است .
… چگونه است که این گوهر قدردان مستور مانده ؛ گوهرى که باید او را شناخت ، و شایسته است که زنان عفیف و شریف به او ” بانو علوى اصفهانى ” ببالند و افتخار کنند ، آن گونه که مردان بزرگ بدان گونه ستوده نشده‏اند . محمدرضا نجفى اصفهانى . « ” ریاحى ، 1375 ، ص 88 – 80 ”
این اجازه نامه‏ها همه حکایت از ویژگى‏هاى والاى معنوى ، اخلاقى و تربیتى این بانو مى‏نمایند که چطور علماى بزرگ زمان و اشهر دانشمندان عصر وى این گونه او را ستوده‏اند .

ارتباط اندیشمندان عصر با بانو امین
با گذشت زمان ، آوازه دانش و بینش بانوى ایرانى ، نه تنها در شهر اصفهان ، بلکه در دیگر شهرها نیز پیچید . مردم ، به ویژه اهل علم و زنان ، بیش از همه نزد او مى‏آمدند تا حقیقت این امر که یک زن مى‏تواند به درجه بالاى علم و حکمت و رفان برسد براى آنان روشن گردد . بعضى از فرزانگان نظیر علامه امینى و حاج آقا رحیم ارباب ، عظمت و معنویت بانوى ایرانى را دریافته بودند و رفت و آمدهاى زیادى با این بانوى فرهیخته داشتند . آیت الله العظمى سید شهاب‏الدین مرعشى نجفى ، علامه فیلسوف آیت الله سید محمدحسین طباطبائى ، استاد محمدتقى جعفرى ، آیت الله سید هاشم حداد و شهید مرتضى مطهرى از جمله بزرگانى هستند که با این بانوى فقه و حکمت و اسوه اخلاق و فضیلت دیدار داشته‏اند و هر یک به گونه‏اى حاصل دیدار خود را بیان کرده‏اند. شهید مطهرى ماجراى دیدار بانوى ایرانى را سال‏ها بعد در جلسه درس خود چنین بیان مى‏کند :
» از بانو مجتهده امین سؤالى کردم و وقتى او شروع به پاسخ‏گویى کرد دیدم که من باید دست و پاى خود را جمع کنم . « ” همایونى ، 1383 ، ص 62 ”
ملاقات بانو امین و علامه طباطبائى مفسر کبیر قرآن نیز اهمیت قابل توجهى داشته است . این دیدار در فضایى آکنده از معنویت و اخلاص صورت گرفته است . یکى از اساتید در این مورد آورده است : » یازدهم مهر ماه سال 1356 مرحوم علامه با همسر خویش به اصفهان آمده و در منزل مرحوم حاج آقا ] محمدحسین [ منصورزاده ، یکى از وعاظ مشهور ، بودند و ایشان براى دیدار بانو امین اظهار علاقه و ارادت مى‏کردند . آقاى جواد امین ، که یکى از بستگان بانوى ایرانى بود ، زمینه ملاقات این دو بزرگوار را فراهم کرد .
در این دیدار ، علاوه بر مرحوم علامه و همسرشان ، یکى از وعاظ اصفهان به نام آقاى ناطق هم حضور داشت . به منزل بانو که وارد شدیم ایشان با متانت و وقار خاصى در حالى که بسیار محجبه بودند ما را پذیرفتند . دقایق ، یکى پس از دیگرى مى‏گذشت و علامه و بانو در کمال سکوت نشسته بودند . آقاى ناطق به بنده گفتند : چنین مجلسى که دو مفسر و فیلسوف در آن حضور دارند حیف است با سکوت طى شود . شما سؤالى بپرسید تا باب سخن گشوده شود و ما از محضر این دو بزرگوار استفاده کنیم .
بنده از مرحوم علامه در مورد » مخلصین « سؤال کردم که چه کسانى هستند و چرا قرآن کریم آنان را از دیگران استثنا کرده است ؟ حضرت علامه فرمود : بندگان مخلص برحسب اعمالشان جزا داده نمى‏شوند ؛ از این رو ، حساب آنها از سایرین کاملا جدا بوده و شیطان هم در برابر آنها بیچاره است .
پرسیدم : چگونه مى‏توان به این درجه رسید و مخلص شد ؟
فرمودند : همیشه باید به یاد خدا باشید ؛ » فاذکرونى اذکرکم « . براى خلاصى از هر وسوسه شیطانى و گمراهى ، خداى تعالى را یاد کنید .
گفتیم : بهترین اذکار چیست ؟
مرحوم علامه و بانوى ایرانى ” خانم امین ” به یکدیگر نگریسته و سپس فرمودند: » لا اله الا الله « از بهترین اذکار است .
از » قلب سلیم « پرسیدم که در سوره شعراء به آن اشاره شده است ، بانو فرمودند : » قلب سلیم قلب لایکون فیه الا الله ؛ قلب سلیم قلبى است که در آن غیر خدا نباشد و مخلصین هم داراى قلب سلیم هستند .
پرسیدم : آیا امکان دارد کارى کنم که حجاب‏ها کنار رود و به کشف و شهود نایل شوم ؟ اگر مى‏شود چگونه ؟
فرمودند : بله حتما مى‏شود ” و کذلک نرى ابراهیم ملکوت السماوات و الأرض و لیکون من الموقنین ” ” انعام : 75 ”
جلسه دیدار از ساعت 10 الى 12 به طول انجامید و بسیار باصفا و معنویت و پربار بود . در پایان ملاقات ، بانوى ایرانى به هر کدام از ما یک جلد کتاب نفیس و ارزشمند النفحات الرحمانیه را هدیه کردند و ما با رضایت از این ملاقات ایشان را ترک کردیم . «
آیت الله سید هاشم حداد یکى دیگر از ملاقات کنندگان بانوى ایرانى بود . او که عارف وارسته‏اى بود و در کربلا زندگى مى‏کرد ، به واسطه‏ى نقل رفقا و دوستان از کمالات بانو امین ، میل به دیدار و گفت و گوى با او را داشت .
بدین لحاظ ، ایشان و جمعى از علما راهى منزل بانوى ایرانى شدند . آیت الله سید محمدحسین حسینى طهرانى نویسنده کتاب روح مجرد در این باره مى‏نویسد : » ما را در اتاق پذیرایى وارد کردند . مخدره محترمه‏اى عفیفه با چادر سفید که در آن هنگام هشتاد ساله مى‏نمود به درون اتاق آمدند و خوش‏آمد گفتند و پس از پذیرایى ، از هویت و محل سکونت آقاى حداد سؤال نمودند .
… حدود یک ساعت این عالم ربانى در منزل بانوى ایرانى بودند و از » کیفیت اضمحلال و نیستى سالک پس از فناى اسم در فناى ذات « و » اصل الوجود « و بالاخره از » کیفیت نقطه الوحده بین قوتى الاحدیه و الواحدیه « و وحدت مقام ولایت کلیه ائمه معصومین علیهم‏السلام با ذات اقدس خداوندى صحبت شد و سپس سید هاشم حداد و همراهان آنجا را ترک کردند . « ” همان ، ص 63 ”
ملاقات آیت الله محى‏الدین حائرى شیرازى با بانوى ایرانى و طرح مباحث عمیق اخلاقى و عرفانى یکى دیگر از ملاقات‏هاى مهم بانو است که بارها توسط آیت الله حائرى شیرازى نقل شده است . ایشان در این مورد چنین مى‏گوید : » ملاقات با ایشان را ضرورى مى‏دانستم تا شک موجود در ذهنم در مورد صوفیه بودن بانو امین را زایل کرده و یا تبدیل به یقین کنم . مى‏خواستم با عرفان اسلامى از دیدگاه یک عارف مسلمان آشنا شوم . از این رو ، زمینه دیدار با ایشان را فراهم کردم . در این دیدار ، با آقاى شیخ رسول پناهنده خدمت بانو رسیدیم .
پس از دیدار ، فهمیدم که ایشان یک نفر پایبند به حفظ حدود الهى و مخالف با هرگونه سلیقه‏گرایى و استناد به لاحجت است . ایشان در عین حال که عارف بودند، به حجت هم استناد مى‏کردند و از محدوده شرع و کلام شارع قدمى فراتر نمى‏گذاشتند . بنده بسیارى از عرفا را دیده بودم که در سخنان خود به لاحجت و خواب و احلام و … استناد مى‏کردند و از سوى دیگر ، فقهاى زیادى را نیز مشاهده مى‏کردم کسى که بتواند این دو را با هم جمع کند ، کمتر یافت مى‏شود ؛ ولى بانو که جامع بود و هم پایبند به استدلال عقلى و هم الهامات قلبى و اشراقات بود ، این یأس و نومیدى را از بنده دور کرد . در آن زمان ، من جوان بودم و بانو سن زیادى داشتند ؛ از این رو ، به ایشان عرض کردم : خانم ! اگر بنده را قابل مى‏دانید نصیحتى بفرمایید . فرمودند : پسرم ! آنچه را مى‏دانى عمل کن . این ملاقات معنوى و درس‏آموز هرگز از صفحه ذهن من پاک نخواهد شد . « ” همان ، ص 65 ”
علامه مرحوم آیت الله محمدتقى جعفرى جایگاه اخلاقى و علمى این بانو را چنین توصیف نموده است :
» با توجه به آثار قلمى که از این خانم در دسترس ما قرار گرفته ، به طور قطع مى‏توان ایشان را از علماى برجسته عالم تشیع معرفى نمود و روش علمى ایشان هم کاملا قابل مقایسه با سایر دانشمندان بوده ، بلکه با نظر به مقامات عالیه روحى ایشان باید ایشان را از گروه نخبه‏اى از دانشمندان به شمار آورد که به اضافه فراگرفتن دانش ، به تولد جدید در زندگى نایل مى‏شوند . « ” ریاحى ، 1376 ، ص 83 “

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید