اسلام را با حضرت زهرا (سلام الله علیها)شناختیم

اسلام را با حضرت زهرا (سلام الله علیها)شناختیم

حضرت زهرا (سلام الله علیها) از منظر زنان مسلمان خارجى
حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) کامل ترین و برترین بانوى عالم اسلام و یگانه الگوى عملى براى تمامى کسانى است که مى خواهند در اعصار باقى و در اذهان نسل ها ماندگار باشند و غبار نسیان در گذر ایام بر چهره آنان ننشیند. فاطمه زهرا (سلام الله علیها) یک کلمه نیست، مفهوم تمامى اسماء حسناى الهى است. زهراى مرضیه (سلام الله علیها) مادر رسالت و همتاى ولایت و اولین علت خلقت است. در ایام ولادت با سعادت و فرخنده آن نادره دوران با تنى چند از بانوان کشورهاى خارجى گفت وگویى انجام شده است که تقدیم حضورتان مى شود.
«آنابله بوتشر» محقق موسسه اسلام شناسى دانشگاه برلین در کنفرانس روز جهانى زن، گفت: من در تحصیلات دانشگاهى ام به شخصیت بى نظیر فاطمه (سلام الله علیها) برخورد کردم. وى در این کنفرانس که با حضور مسلمانان مقیم برلین برگزار شده بود افزود: در ده سالى که مشغول مطالعه درباره اسلام هستم، همواره احساس کرده ام که حضرت فاطمه (سلام الله علیها) نیز در این مطالعات همراه من است. این صاحب نظر آلمانى که به کشورهاى مختلف اسلامى سفر کرده است، گفت: حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) یک زن استثنایى و فوق العاده است. او اولین شاگرد زن است که مستقیماً وحى پیامبر (ص) را درک کرده است.

حضرت فاطمه (سلام الله علیها) تنها رابط بین نبوت و امامت است.
سرکار خانم روسالیندا از کشور فیلیپین نیز درباره شخصیت حضرت زهرا (سلام الله علیها) مى گوید:
حضرت فاطمه (سلام الله علیها) دختر گرامى پیامبر اکرم (ص) است و من فکر مى کنم تنها الگویى که براى همه بانوان دنیا مى تواند اسوه و الگو باشد، ایشان هستند، درسى که من از نحوه زندگى ایشان آموختم در زندگى خانوادگى است و در برخورد با همسرم و فرزندانم. دوست دارم که در این زمینه به گونه اى زندگى کنم که مورد قبول خداوند قرار گیرم و رضایت حضرت زهرا (سلام الله علیها) را نیز کسب نمایم. من آرزو دارم روزى برسد که همه زنان مسلمان جهان با پیروى از دستورات و احکام اسلامى و با اقتدا به زندگانى حضرت زهرا (سلام الله علیها) و دیگر بانوان نمونه تاریخ در زیر چتر اسلام حرکت کنند و فرزندانى تربیت نمایند که مجرى احکام اسلامى باشند.
خانم روسالیندا از مسوولین فرهنگى ایران مى خواهد که آثار منشور در خصوص زندگانى این بانوى نمونه و یگانه اسلام را به زبان هاى مختلف ترجمه و عرضه کنند و اظهار مى دارد: اگر بانوان جهان با تامل به زندگانى حضرت زهرا (سلام الله علیها) بنگرند مطمئن هستم غیر از این یگانه دوران هیچ زنى دیگر را الگو انتخاب نخواهند کرد و به طور حتم تمام ویژگى یک زن نمونه، فعال، پرنشاط، همسردار، مادرى نمونه، مشاورى امین و … در رفتار حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) متجلى شده و به ظهور و بروز رسیده است.
خانم مارتاروچا از کشور مکزیک نیز اظهار داشت: از وقتى که مسلمان شدم و با زندگانى حضرت زهرا (سلام الله علیها) آشنا شدم تاثیر شگرفى در ذهن من ایجاد شد و فهمیدم که جایگاه زن در جامعه کجا و چیست و ما در چه مسیرى هستیم و خیلى تلاش مى کنم تا جایى که مى توانم خودم را به الگوهاى رفتارى حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) نزدیک سازم و هر وقت که در ایران به خصوص تهران با خانم هاى کم حجاب و آرایش کرده در خیابان ها مواجه مى شوم بسیار افسوس مى خورم چرا که شیعه هستند و همه آن ها زندگانى حضرت زهرا (سلام الله علیها) آشنا هستند و یا لااقل اندکى از سخنان و رفتار ایشان را مطالعه کرده و یا به گوششان خورده است و این گونه به پیروى از زنان غرب برخاسته اند و نمى دانند که زنان غرب بى هویت هستند و در بى هویتى خود سرگردانند و رنج مى برند. من امیدوارم زنان ایران به خصوص دختران جوان با الگو قرار دادن حضرت زهرا (سلام الله علیها) جامعه اى زهرایى پسند به وجود آورند و الگویى مناسب براى زنان غرب باشند. ایشان در ادامه از برگزارى مراسم پرشکوه ایام فاطمیه ابراز خرسندى کرد و گفت: من چند سالى است که در ایران هستم و به اتفاق همسرم مشغول مطالعه علوم دینى هستیم همه ساله در مراسم شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) شرکت مى کردم ولى احساس مى کنم امسال به مراتب بسیار بهتر از تمام چند سالى که من در ایران هستم این مراسم برگزار شد. قم همانند روزهاى عاشورا شده بود و سینه زنان و زنجیرزنان با پرچم هاى در دست به حرم مى آمدند و جمعیت زیادى در حرم و اطراف آن بود. علماءو مراجع پیاده مى آمدند و حتى من دیدم روحانیونى را که با پاى برهنه در هواى گرم به حرم مى آمدند این عمق عشق و علاقه به این بانوى نمونه اسلام را نشان مى دهد. اما نکته خیلى جالب براى من شهر تهران بود چون به علتى دو سه روز در همان ایام به تهران در رفت و آمد بودیم. در یکى از روزها میدان ولى عصر و خیابان هاى منتهى به آنجا مراسم مداحى بود و چه جمعیتى در آن گرماى طاقت فرسا آمده بودند و در ظهر گرم سینه مى زدند و همراه مداحان نوحه خوانى مى کردند و نماز جماعت اقامه کردند. آن روز این میدان و خیابان هاى نزدیک به آنجا حال و هواى خاصى داشت چون من قبلاً چند بار در آن مسیر رفت آمد کرده بودم و بدحجابى آنجا را دیده بودم ولى آن روز فضاى معنوى خوبى حاکم بود که همانجا دعا کردم همیشه ایران که کشور اسلامى و شیعه نشین است همواره چنین حال و هوا و فضاى معنوى داشته باشد.
خانم دیانا الهاندرا اهل کشور کلمبیا مى باشد و پس از مسلمان شدن نام خود را «فاطمه» گذاشته است، وى مى گوید: حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بزرگ ترین بانوى اسلام است. بانوى با عظمتى که الگوى تمام زنان چه در قرن گذشته و چه در قرن حاضر است. من به دلیل این که مدتى از عمرم را در آیین مسیحیت بودم به حضرت عیسى (ع) و حضرت مریم (ع) علاقه زیادى دارم و پس از مسلمان شدن با زندگانى حضرت زهرا (سلام الله علیها) آشنا شدم و در قلبم احساس علاقه زیادى نسبت به این بانوى بزرگوار پیدا کردم. به نظر من ایشان زندگانى مظلومانه اى داشته اند، خصوصاً از زمان رحلت پیامبر اکرم (ص) به بعد خیلى به ایشان ستم شد. بزرگ ترین پیشواى زنان جهان حضرت زهرا (سلام الله علیها) مى باشد براى همه زمان ها و هرکس که از ایشان پیروى نماید به سر منزل سعادت و رستگارى خواهید رسید.
خانم سمیرا قصباحى مسلمان الجزایرى مى گوید: الگوگیرى از فاطمه زهرا (سلام الله علیها) باید در همه ابعاد باشد و به نظرم در سه بعد رفتارى، گفتارى و اخلاقى صورت گیرد.
حضرت زهرا (سلام الله علیها) به رغم دارا بودن سن و سال پایین، با رفتار و سیره پاک خویش مسیر روشن رستگارى را براى همه زنان و حتى مردان عالم مشخص و ترسیم نمودند که این مسیر، همیشه و تا همه ایام تاریخ مورد توجه و استقبال شیفتگان زندگى سالم و واقعى و حیات عزتمند واقع خواهد شد.
ایشان مى گوید: در تربیت فرزندان، رساترین و شیواترین الگو، زندگى ام ابیها فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است، در همسردارى، در دفاع از ولایت و … ایشان الگوى جامع و کاملى هستند. از مبارزات سیاسى، دفاع از ولایت امیرالمومنین (ع)، ایراد خطبه هاى غرّا و انقلابى، مبارزه با غاصبین فدک و … هرکدام بخواهیم سخن بگوییم مى بینیم در تمام این ابعاد زندگانى ایشان توانستند از خود الگوى خوبى به جاى گذارند و بنده احساس مى کنم در خصوص الگوهاى رفتارى حضرت زهرا (سلام الله علیها) بسیار کم کار شده است و به طور کامل براى زنان ایران و زنان مسلمان ویژگى هاى رفتارى آن حضرت تبیین نشده است و این عدم تبیین صحیح از زندگانى حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بزرگترین ظلم و ستم به ایشان در عصر حاضر است.
خانم فاطمه حسینى مسلمان امریکایى نیز در این گفت وگو اظهار مى دارد: من وقتى که به زندگانى حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) نگاه مى کنم، مى بینم همه جوانب زندگى را رعایت کرده است، از لحاظ خانواده، عبادت، حضور در اجتماع و ارتباط با انسان هاى دیگر، ایشان بزرگ ترین الگوى همه انسان ها در تمامى زمان ها مى باشند. زمانى که حضرت على(ع) از خلافت خلع شدند ایشان همراه و یاور همسرشان بودند و قبل از آن همیشه همدوش پدر بزرگوارشان براى اسلام فعالیت مى کردند و حدیث زیبایى که مى گوید: «اگر حضرت زهرا (سلام الله علیها) نبودند، على (ع) و محمد (ص) و سایر ائمه آفریده نمى شدند.» همیشه در ذهن من است و این موضوع بسیار مهمى براى من مى باشد که زن قادر است همه امور هستى باشد و همه چیزهاى جهان را به هم پیوند بدهد.
زنان مسلمان باید افتخار کنند که چنین بانوى نمونه اى که سرآمد انسان هاى جهان است الگوى آن هاست و باید با رعایت موبه موى موازین اسلام رضایت ایشان را جلب نمود.
وى به انقلاب شکوهمند اسلامى توسط امام خمینى اشاره کرده و مى گوید: من پیش از انقلاب نیز به همراه پدرم به ایران آمده بودم و در تهران وضع زنان را شاهد بودم و حتى از غرب هم بى بند و بارتر بود و زنان وسیله و ابزار خوش گذرانى مردان تلقى مى شدند ولى با انقلاب اسلامى زنان ایران هویت اصلى خود را یافتند، زنان جایگاه خود را به دست آوردند و حرمت آن ها پاس داشته شد و نگرش مردم به زن متحول گشت زنان پا به پاى مردان در عرصه هاى اجتماعى حضور یافتند، در جنگ حماسه آفریدند و الان نیز در عرصه هاى علمى و … با مردان از امتیاز مساوى برخوردار هستند و این از برکت جمهورى اسلامى است که باید قدر این نعمت که گران به دست آمده و شاید خیلى از زنان غرب آرزوى آن را دارند را دانست. زنان ایرانى نباید ارزش هاى به دست آمده را کمرنگ نمایند چرا که اگر این ارزش ها کم رنگ شود، خودشان به دست خودشان دوران تحقیر و حقارت زن و ابزارى بودن زن را بعد از سه دهه دوباره تجدید خواهند کرد.
منبع: روزنامه جوان

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید