پندهای گهربار

پندهای گهربار

اشاره:
آن چه در این مقاله می آید، برگرفته از پندها و نصایح مقام معظم رهبری مد ظله العالی به زوج های جوانی است که توفیق یافته اند پیوند ازدواج را با آهنگ کلام معظم له هماهنگ کنند و در آغاز زندگی مشترکشان از سرچشمه ی فیض و حکمت آن عالم عارف بهره مند شوند:

جمع بین کار و زندگی
جوانانی که مشغول کاری در راه خدا هستند، با گرفتن همسر، با ازدواج، نباید کارشان را متوقف کنند. (1)
ما به مردها همیشه سفارش می کنیم وقتی کار دارند، اشتغال دارند، از خانه و زندگی قهر نکنند. بعضی ها صبح اول وقت می روند بیرون تا ساعت 10شب.
نه! ما معمولاً به کسانی که برایشان ممکن است، سفارش می کنیم حتی ظهرها را بروند با زن و بچه شان باشند. در محیط خانوادگی، غذایشان را بخورند، یک ساعتی با هم باشند، بعد بیایند دنبال کارشان، باز حتماً در زمان مناسب، اول شب بروند بچه ها را ببینند. ملاقات خانوادگی حقیقی داشته باشند. (2)

زن، قوی تر از مرد است!
این آقایان که می بینید ماشاءالله یال و کوپالی دارند، این ها همه اش ظاهر است، جسم قوی است، اما از لحاظ پیچیدگی ذهنی و در زمینه های احساسی و عاطفی، زن قوی تر از مرد است، قدرت تحملش زیاد است، راه ها را بلد است… طبیعت زن این است. اغلب زن ها، البته ممکن است بعضی از زن ها هم این طور نباشند؛ غرض این که خانم ها بهتر می توانند در این مصاف دوستانه بر عوامل سردی، فایق بیایند. با یک مقدار کوتاه آمدن، با یک مقدار خوش اخلاقی کردن، با ابزارهایی که هست این کار را بکنند. مرد را بکشانند به آن جایی که باید قرار بگیرد، تا ان شاءالله زندگی شیرین تر شود. (3)

به حضرت زهرا علیهاالسلام بنگرید
این وضع زندگی حضرت زهرا علیهاالسلام است از لحاظ سادگی مراسم ازدواج و بعد هم زندگی آن بزرگوار، آن زندگی فقیرانه و زاهدانه، آن اتاق آن چنانی، آن فرشی که لابد همه شما شنیده اید. کار توی خانه، در مقابل تلاش های فراوان و صبر و بر شوهری مثل حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام که در تمام مدت زندگی شان، حضرت مشغول کار و فعالیت بودند؛ یعنی هرچه جنگ بود، علی بن ابی طالب علیه السلام جلوتر از همه بود. هرچه کار مهم بود، اول از هم علی بن ابی طالب علیه السلام جلودار بود. حدود ده سال با یکدیگر زندگی کردند. توجه می کنید؟! در ظرف این ده سال شما ببینید که این شوهر جوان چه قدر توانسته به زن و بچه اش، به معنای بشری و معمولی برسد؟ بر یک چنین زندگی، صبر کردن، بر آن فقر و سختی صبر کردن، آن جهاد بزرگ را انجام دادن و آن چنان فرزندانی تربیت کردن و آن فداکاری های عظیمی که حضرت زهرا علیهاالسلام انجام دادند و شما هم مقداری از آن ها را شنیده اید، همگی الگوست.
حالا، دختران ما باید فاطمه زهرا علیهاالسلام را الگو قرار دهند، پسرهای ما هم باید حضرت زهرا علیهاالسلام و امیرالمؤمنین علیه السلام را الگو قرار دهند. (4)

پی نوشت :

1. مقام معظم رهبری خطبه ی عقد، 1371/9/19
2.مقام معظم رهبری خطبه ی عقد، 1376/6/18.
3.مقام معظم رهبری خطبه ی عقد،1378/1/24.
4.مقام معظم رهبری خطبه ی عقد،1376/9/24.
منبع:مجله نامه ی جامعه شماره39

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید