اهمیت و آثار دنیوی ازدواج

اهمیت و آثار دنیوی ازدواج

ازدواج، شهد شیرین زندگی و از جمله مستحبات مؤکد است که در شرائطی حتی واجب می شود. ازدواج آغاز سفری است که دو مؤمن متهعد می شوند که در کنار یکدیگر از پله های تعالی را بالا روند و سعادتمند شوند. ازدواج علاوه بر آثار اخروی،‌ دارای اثرات دنیوی خاص خود است که در این مقاله به آن اشاره ای می شود.

اهمّیت ازدواج و پیمان زناشوئی
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) فرمود: ازدواج. شیوه و روش من است. هر شخصی که از شیوه و روش من پیروی نکند از من نیست.(1)
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) فرمود: هر شخصی که بخواهد از شیوه و روش من پیروی نماید باید ازدواج نماید. بدرستی که ازدواج نمودن شیوه ی من است.(2)
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) فرمود: شخصی که دوست داشته باشد از سرشت من تبعیّت کند باید پیرو شیوه و روش من باشد. بدرستی که ازدواج. شیوه و روش من است.(3)
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) فرمود: هیچ چیزی در نزد خدای متعال محبوبتر از خانه ای نیست که در آن پیمان زناشوئی انجام گیرد.(4)
حضرت أمیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: ازدواج کنید. زیرا که پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) فرمود: هر شخصی که دوستدار شیوه و روش من است باید ازدواج کند. بدرستی که ازدواج نمودن شیوه ی من است (5).
امام باقر (علیه السلام) فرمود: پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمود: هیچ ساختار و نهادی ــ در اسلام ــ دوست داشتنی تر از ازدواج نیست (6).
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) فرمود: هیچ ساختار و نهادی ــ در اسلام ــ عزیزتر از پیمان زناشوئی نیست.(7)
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) فرمود: هیچ عمل مباحی ــ در نزد خدای متعال ــ محبوبتر از ازدواج نیست.(8)
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) فرمود: مردگانی که مجرّد از دنیا رفته اند ــ اگر به دنیا برگردند ــ اقدام به ازدواج می نمایند.(9)

آثار و برکات و ثمرات ازدواج در دنیا

آرامش ــ رحمت ــ مودّت
وَ مِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ (10) أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا (11) إِلَیْهَا (12) وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّهً وَرَحْمَهً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ «21» (الروم)
و از نشانه های او اینکه همسرانی از جنس خود شما برای شما آفرید تا در کنار آنها آرامش یابید و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد. در این نشانه هائی است برای گروهی که تفکّر می کنند (تفسیر نمونه ج 16 ص 388).

اقبال خوب
امام باقر (علیه السلام) فرمود: پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) فرمود: از جمله نصیبها و قسمتهای نیک برای یک مرد مسلمان آن است که همسری داشته باشد که:
در وقت نگاه کردن به او خوشحال می گردد.

و در وقت نبود و غیبت او خود را حفظ می کند و اگر او را فرمان دهد از او اطاعت نماید.(13)

ارزش برتر عبادت
امام صادق (علیه السلام) فرمود: دو رکعت نمازی را که شخص متأهّل می خواند بهتر است از هفتاد رکعت نمازی که شخص مجرّد و غیر متأهل می خواند.(14)
امام باقر (علیه السلام) فرمود: دو رکعت نمازی را که شخص متأهّلی می خواند بهتر از آن است از شخص مجرّد و غیر متأهلی که شب را به شب زنده داری مشغول و روز را روزه دار باشد (15).

استغفار فرشتگان
امام صادق (علیه السلام) به این مضمون فرمود: شخصی که ازدواج می کند. سپس غسل جنابت را بجای می آورد. خدای متعال از هر قطره آبی ــ که از او می چکد ــ هفتاد ملک می آفریند. و آن ملائک برای او ــ تا روز قیامت ــ استغفار می کنند.(16)

امان از مکر و فریب شیطان
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) فرمود: شخصی که در جوانی ازدواج می کند شیطان از این کار او خشمناک شده و می گوید: وای بر من.
این جوان ــ با این کار ــ دو سوّم از دین و آئین خود را از گزند و آفت من حفظ نمود. پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) فرمود: این جوان باید ــ باتقوا و پرهیزکاری ــ باقیمانده ی دین و آئین خود را حفظ نماید.(17)
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) در حدیثی به این مضمون فرمود: شیطان برای فریب مردان پارسا. سلاحی برّنده تر و کاراتر از زنان بد ندارد. او به وسیله ی آنها مردان صالح را فریب می دهد مگر آن مردانی که ازدواج کرده باشند. آنان پاک بوده و از گناه و بدی دور می باشند.(18)

برکت
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) به مردی فرمود: ازدواج کن. بدرستی که ازدواج مایه ی برکت بوده و باعث افزونی پاکدامنی می گردد (19).

برتری
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) فرمود: برترین افراد امّت من اشخاصی هستند که ازدواج کرده باشند. و بدترین افراد امّت من کسانی هستند که ازدواج نکرده باشند.(20)

بهترین چیزهای دنیا
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) به این مضمون فرمود: و بهترین چیزهای دنیا همسر شایسته و صالح است.(21)

بهتر از دنیا و آنچه در آن است
امام باقر (علیه السلام) در حدیثی به این مضمون فرمود: دوست ندارم یک شب را بدون همسرم بگذرانم. اگرچه تمام دنیا و آنچه در آن است را به من بدهند.(22)

بی نیازی به برکت فضل و موهبت الهی
وَأَنکِحُوا (23) الأیَامَى (24) مِنکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَ إِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاء (25) یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ (26) وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ «32» (النور).
مردان و زنان بی همسر را همسر دهید ــ و همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را ــ.
اگر فقیر و تنگدست باشند خداوند آنان را از فضل خود بی نیاز می سازد. خداوند واسع و آگاه است (تفسیر نمونه ج 14 ص 456).
امام صادق (علیه السلام) فرمود: شخصی که از ترس نداری و تنگدستی ازدواج نکند. او ــ در حقیقت ــ به خدای متعال بدگمان شده است. زیرا خدای متعال می فرماید: اگر فقیر و تنگدست باشند خداوند آنان را از فضل خود بی نیاز می سازد (27).

پاکدامنی
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) به مردی فرمود: ازدواج کن. بدرستی که ازدواج مایه ی برکت بوده و باعث افزونی پاکدامنی می گردد.(28)
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) به مردی فرمود: ازدواج کن. در این صورت است که بر پاکدامنی تو افزوده می گردد.(29)
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) فرمود: شخصی که بخواهد خدا را ــ در حالی که پاک و پاکیزه است ــ ملاقات کند. بر او لازم است که پاکدامنی خود را به وسیله ی ازدواج تداوم بخشد (30)
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) به این مضمون فرمود: ازدواج موجب پاکدامنی و شرافت می گردد.(31)

حفظ چشم از نگاه گناه آلود
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) ــ در حدیثی پیرامون فوائد ازدواج ــ به این مضمون فرمود: ازدواج باعث خودداری از نگاه گناه آلود می گردد.(32)

پاکی و طهارت
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) فرمود: شخصی که دوست دارد ــ در حالی که پاک و پاکیزه است ــ خدا را ملاقات کند. پس بر او لازم است که ازدواج نماید.(33)

حفظ دیانت
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) فرمود: شخصی که ازدواج می کند. در حقیقت نصف دین و آئین خود را حفظ کرده است. پس بر او لازم است که برای حفظ باقیمانده ی آن. تقوای الهی را پیشه ی خود سازد.(34)

خوش خُلقی
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) به این مضمون فرمود: ازدواج کنید. بدرستی که ازدواج باعث خوش خُلقی و توسعه در رزق و روزی می گردد.(35)

خیر، بهترین بهره ی دنیا
امام باقر (علیه السلام) فرمود: پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) فرمود: خدای عزّ و جلّ می فرماید: چنانچه بخواهم برای مردی خیر دنیا و آخرت را جمع نمایم به او: قلبی خاشع. و زبانی ذاکر. و بدنی که ــ در هنگام بلا ــ صابر باشد می دهم و زن با ایمانی به او کرامت خواهم نمود. زنی که در وقت دیدن او مسرور و خوشحال می گردد و در غیاب او پاکدامنی خود و مال همسرش را حفظ می کند.(36)
امام صادق (علیه السلام) فرمود: سه چیز در دنیا وجود دارد که در هر زمان گرانبها می باشد:
1ــ برادری و اخوّتی که در راه خدا باشد،
2ــ فرزند برومند،
3ــ همسر شایسته ای که دارای اُلفت و محبّّت بوده و کمک حال دینداری شوهرش می باشد؛
شخصی که این سه چیز را داشته باشد. خیر دنیا و آخرت را خواهد داشت و بهترین بهره را در دنیا و آخرت برده است.(37)

درود و صلوات خدای عزّ و جلّ
مردی به نزد امام باقر (علیه السلام) آمده و با آن حضرت (علیه السلام) در مورد ازدواج با زن مؤمن و پاکدامنی مشورت نمود. در حالی که آن زن مال فراوانی داشته و فقط بخاطر اطاعت از فرمان خدای عزّ و جل و احیای سنّت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) تن به ازدواج داده بود.
امام باقر (علیه السلام) فرمود: ازدواج کن. درود و صلوات بر شما ــ دو زوج ــ باد.(38)

راحتی
امام صادق (علیه السلام) به این مضمون فرمود: از جمله چیزهائی که موجب راحتی مؤمن می گردد. وجود همسر شایسته ای است که او را در امر دنیا و آخرت یاری می دهد.(39)

رحمت
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: دربهای رحمت آسمان در چهار هنگام گشوده می گردد:
هنگامی که باران می بارد،
هنگامی که فرزندی به چهره پدر و مادر خود نگاه می کند،
هنگامی که درب خانه ی کعبه گشوده می شود،
هنگامی که ازدواجی صورت می گیرد.(40)

رزق و روزی
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: به وسیله ی ازدواج نمودن رزق را کسب کرده و آن را بیابید.(41)
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: تشکیل خانواده بدهید تا روزی شما بیشتر گردد.(42)
امام صادق (علیه السلام) فرمود: وجود زن و فرزند باعث رسیدن روزی می گردد.(43)
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به این مضمون فرمود: ازدواج کنید. بدرستی که ازدواج باعث خوش خُلقی و توسعه در رزق و روزی می گردد.(44)
امام کاظم (علیه السلام) به شخصی که بخاطر کمی امکانات از فرزند دار شدن خود جلوگیری می کرد ــ فرمود: از خدای متعال فرزند بخواهید زیرا خدای متعال آنها را روزی می دهد.(45)

سلامتی
شخصی به نزد امام صادق (علیه السلام) آمده و از مریضی خود شِکوه نمود. آن حضرت (علیه السلام) به او فرمود: آیا ازدواج کرده ای؟ و با همسر خود شوخی و خنده می کنی؟
آن مرد گفت: خیر.
حضرت امام صادق (علیه السلام) به او فرمود: ازدواج کن تا مریضی تو برطرف گردد.(46)
امام صادق (علیه السلام) به این مضمون فرمود: ازدواج نمودن با دختر زیبا موجب قطع مریضی بلغم می گردد.(47)

سعادت
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: شخصی که ازدواج کرده است. نیمی از سعادت را کسب نموده است.(48)
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: از جمله ی نشانه های سعادت مرد آن است که دارای همسری شایسته باشد.(49)

شرافت
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به این مضمون فرمود: ازدواج نمودن باعث شرافت می گردد.(50)

فائده
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: برای مرد مسلمان ــ پس از ایمان داشتن ــ هیچ چیزی پرفایده تر از داشتن همسری با ایمان نیست. زنی که مرد از دیدن او خوشحال می گردد. و فرمان او را اطاعت می کند و در وقت غیبت همسر پاکدامنی خود و دارائی شوهر خود را حفظ می نماید.(51)

فضیلت و برتری
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: در پیشگاه خداوند عزّ و جلّ شخص متأهّلی که در خواب باشد بهتر است از شخص مجرّدی که روز را به روزه داری و شب را به عبادت و شب زنده داری مشغول بوده است.(52)

فرزند دار شدن
حضرت أمیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: ازدواج کنید. بدرستی که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بارها می فرمود: شخصی که دوست دارد از روش من پیروی کند. باید که ازدواج نماید. زیرا ازدواج کردن. شیوه و روش من است و پس از ازدواج نمودن. صاحب فرزند شوید. زیرا من ــ در روز قیامت ــ به زیادی افراد امّت خود مباهات می کنم.(53)
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: ازدواج کنید. تا صاحب فرزند شوید و نسل شما زیاد گردد. بدرستی که من در روز قیامت به زیادی افراد امّتم ــ حتّی به فرزند سقط شده ــ بر امتّهای دیگر مباهات می کنم.(54)
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: فرزند صالح و شایسته گُلی است از بوستان بهشت.(55)
امام صادق (علیه السلام) فرمود: بهترین موهبت ــ از طرف خدا به بنده اش ــ فرزند صالحی است که برای او طلب آمرزش کند.(56)
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به این مضمون فرمود: شخص با ایمانی که ازدواج می کند و برای خود خانواده ای تشکیل می دهد. شاید که خدای متعال به او فرزندی عنایت فرماید که آن فرزند با گفتن لا اله الاّ الله زمین را وزین و سنگین خواهد ساخت.(57)
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: ازدواج کنید. تا صاحب فرزند شوید. زیرا من ــ در روز قیامت ــ به زیادی تعداد افراد امّتم فخر می کنم. تا جایی که فرزند سقط شده ــ از امّت من ــ کنار درب بهشت می ایستد و به او گفته می شود: داخل بهشت شو. امّا او می گوید: من داخل بهشت نمی شوم مگر آنکه پدر و مادرم قبل از من داخل بهشت شوند.(58)
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: یک مولود از امّت من برایم محبوبتر است از آنچه که آفتاب بر آن می تابد.(59)
مردی می گوید: من نسبت به فرزند دار شدن خود علاقه و رغبتی نداشتم. تا آنکه روزی در صحرای عرفات مشاهده نمودم که جوانی کنار من ایستاده و مشغول دعا بود و با گریه و زاری و تضرّع می گفت: ــ خدایا ــ پدرم. پدرم. وقتی این عمل را از این جوان دیدم. به فرزند دار شدن اشتیاق پیدا کردم.(60)
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به این مضمون فرمود: برای فرزندان سقط شده ی خود نامی انتخاب کنید. زیرا در روز قیامت وقتی که نام مردم ذکر می شود. فرزندان سقط شده بی نام گریبان پدران خود را گرفته و به آنها می گویند: چرا برای ما نامی انتخاب نکرده و معیّن ننمودید؟(61)
روزی حضرت سلیمان (علیه السلام) از گنجشکی شنید که به همسر خود می گفت: نزد من بیا تا با تو نزدیکی کنم. زیرا چه بسا ممکن است خدای متعال فرزندی به ما عطا فرماید. و آن فرزند. خدا را یاد کند. زیرا هر دوی ما پیر شده ایم. حضرت سلیمان (علیه السلام) از شنیدن این گفتگو بسیار متعجّب شده و فرمود: ارزش نیّت این گنجشک از تمام مُلک و مملکت من بیشتر است.(62)

کامل شدن دین و آئین
حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: وقتی که به پیامبر (صلی الله علیه و آله) خبر می دادند که یکی از اصحاب ایشان ازدواج کرده است. حضرت (صلی الله علیه و آله) می فرمودند: دین او کامل گشت.(63)

کرامت الهی
امام سجاد (علیه السلام) فرمود: شخصی که برای رضای خدا و انجام صله ی رحم ازدواج کند خدای متعال تاج کرامت و ملک را بر سر او قرار خواهد داد.(64)

گشایش و توسعه
امام صادق (علیه السلام) فرمود: مردی به نزد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) آمده و از فقر و نداری خود به آن حضرت شکایت کرد. حضرت پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) به او فرمود: ازدواج کن. سپس آن مرد ازدواج نموده و پس از ازدواج در زندگیش گشایش و توسعه حاصل شده و حال و وضعش نیکو گشت.(65)

مال و ثروت
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به این مضمون فرمود: ازدواج کنید. بدرستی که زنها ــ پس از ازدواج ــ شما با آنها باعث زیادی مال و دارائی شما می گردند.(66)

محبّت ومودّت
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به این مضمون فرمود: با دوشیزگان ازدواج کنید. زیرا آنها باعث مودّت و محبّت می گردند.(67)

مروّت
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به این مضمون فرمود: ازدواج کنید زیرا ازدواج باعث زیادی مروّت می گردد.(68)

ندای آسمانی
حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمود: هنگامی که زن ومرد با ایمانی برای امر ازدواج کنار هم می نشینند. در این هنگام منادی از آسمان ندا می دهد که: خدای متعال این دو را به ازدواج هم درآورده است.(69)

نسیم بهشت در دنیا
مردی به نزد حضرت امام صادق (علیه السلام) آمده و به ایشان عرضه داشت: هنگامی که ما از مواد مرغوب و نیکوئی غذائی را می پزیم و آن را تهیه می کنیم. چرا در هنگام خوردن آن طعام. بو و مزه ی غذای عروسی را در آن طعام نمی یابیم و آن را احساس نمی کنیم؟
حضرت امام صادق (علیه السلام) در جواب این مرد فرمود: زیرا غذائی که برای عروسی تهیه می شود رائحه ای از بهشت به آن غذا بخشیده می شود. چون آن غذا بخاطر انجام عمل حلالی تهیه شده است.(70)
مردی به نزد حضرت امام صادق (علیه السلام) آمده و به ایشان عرضه داشت: در غذای عروسی رائحه ی مخصوصی استشمام می کنیم که در غذاهای دیگر آن را استشمام نمی کنیم. علّت آن چیست؟
حضرت امام صادق (علیه السلام) در جواب این مرد فرمود: زیرا هنگامی که برای عروسی شتری نحر و یا گاو و گوسفندی ذبح می گردد و غذائی از آن تهیه می شود. خدای متعال ملکی را به زمین می فرستد که به همراه آن ملک قیراطی از مشک بهشت می باشد. و آن ملک آن مشک را با آن غذا مخلوط می سازد و این رائحه ای که از آن غذا استشمام می شود از آن مشک است.(71)

پی‌نوشت‌ها:

1- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): النکاح سنّتی. فمن رغب عن سنّتی فلیس منّی (جامع الأخبار ص 271).
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): النکاح من سنّتی. فمن رغب عنه فقد رغب عن سنّتی (عوالی ج 2 ص 261).
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): من سنّتی التزویج. فمن رغب عن سنّتی فلیس منّی (بحارالأنوار ج 100 ص 222 و مستدرک الوسائل ج 14 ص 52).
2- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): من کان یحبّ أن یستنّ بسنّتی فلیتزوّج. فإنّ من سنّتی التزویج (تحف العقول ص 105).
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): من أحبّ سنّتی. فإنّ من سنّتی التزویج (عوالی اللئالی ج 3 ص 283).
3- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): من أحبّ أن یکون علی فطرتی. فلیتسنّ بسنّتی.
و إنّ * من سنّتی النکاح (الکافی ج 5 ص 496 و دعائم الإسلام ج 2 ص 189 و النوادر للسیّد فضل الله الراوندی ــ علیه الرحمه ــ ص 177). * فی دعائم الإسلام: فإنّ.
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): من أحبّ فطرتی. فلیتسنّ بسنّتی. و من سنّتی النکاح (مجمع البیان ج 7 ص 220 و الکافی ج 5 ص 494 و مکارم الأخلاق ج 1 ص 429).
4- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): ما من شیء أحبّ الی الله عزّ و جلّ من بیت یعمر ــ فی الإسلام ــ بالنکاح… (الکافی ج 5 ص 328 و عوالی اللئالی ج 3 ص 288).
5- قال أمیرالمؤمنین (علیه السلام): تزوّجوا فإنّ رسول الله (صلی الله علیه و آله) قال: من أحبّ أن یتّبع سنّتی فلیتزوّج. فإنّ من سنّتی التزویج (الکافی ج 5 ص 329).
6- قال الإمام الباقر (علیه السلام): قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): ما بنی بناء ــ فی الإسلام ــ أحبّ إلی الله تعالی من التزویج (من لا یحضره الفقیه ج 3 ص 241 و مکارم الأخلاق ج 1 ص 429).
7- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): ما بنی ــ فی الإسلام ــ بناء أحبّ إلی الله عزّ و جلّ . و أعزّ من التزویج (بحار الأنوار ج 100 ص 222 و مستدرک الوسائل ج 14 ص 152).
8- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): ما أحبّ الله مباحاً کالنکاح. و ما أبعض الله مباحاً کالطلاق (عوالی اللئالی ج 3 ص 372).
قال الإمام الصادق (علیه السلام): لیس شیء مباح أحبّ إلی الله من النکاح… (مستدرک ج 14 ص 154).
9- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): لو خرج العزّاب من أمواتکم ــ إلی الدنیا ــ لتزوّجوا (عوالی الئالی ج 3 ص 283).
10- أی: و جعل لکم من شکل أنفسکم و من جنسکم.
11- أی: لتطمئنّوا إلیها. و تألفوا بها. و یستأنس بعضکم ببعض.
12- یرید بین المرأه و زوجها. جعل سبحانه بینهما المودّه و الرحمه. فهما یتوادّان و یتراحمان.
قال السُدی: المودّه: المحبّه. و الرحمه: الشفقه (مجمع البیان ج 8 ص 470).
13- عن أبی جعفر (علیه السلام) قال: قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): إنّ من القسم المصلح للمرء المسلم أن یکون له المرأه. إذا نظر إلیها سرّته. و إذا غاب عنها حفظته. و إذا أمرها أطاعته (الکافی ج 5 ص 327).
14- قال الإمام الصادق (علیه السلام): رکعتان یصلّیهما متزوّج أفضل من سبعین رکعه یصلّیها غیر متزوّج (ثواب الأعمال ص 62).
قال الإمام صادق (علیه السلام): رکعتان یصلّیهما متزوّج. أفضل من سبعین رکعه یصلیها عزب (روضه الواعظین ج 2 ص 259).
قال الإمام صادق (علیه السلام): رکعتان یصلّیهما المتزوّج * أفضل من سبعین رکعه یصلّیها أعزب * (الکافی ج 5 ص 328 و مکارم الأخلاق ج 1 ص 431).
*فی مکارم الأخلاق: متزوّج . ــ فی مکارم الأخلاق: عزب.
قال الإمام الباقر (علیه السلام): الرکعتان یصلّیهما المتزوّج. أفضل من سبعین رکعه یصلّیها أعزب (من لا یحضره الفقیه ج 3 ص 242).
15- قال الإمام الباقر (علیه السلام): الرکعتان یصلّیهما رجل متزوّج. أفضل من رجل أعزب یقوم لیله و یصوم نهاره (الکافی ج 5 ص 329 و تهذیب الأحکام ج 7 ص 286 و عوالی اللئالی ج 3 ص 282).
(راجع: تهذیب الأحکام ج 7 ص 467).
قال الإمام الباقر (علیه السلام): لرکعتین * یصلّیهما رجل متزوّج. أفضل من رجل عزب یقوم لیله و یصوم نهاره (روضه الواعظین ج 2 ص 259 و مکارم الاخلاق ج 1 ص 431 ــ 432).
*فی مکارم الأخلاق هکذا: إنّ رکعتین.
قال الإمام الباقر (علیه السلام): إنّ رکعتین یصلّیهما رجل متزوّج. أفضل من رجل یقوم لیله و یصوم نهاره أعزب (قرب الإسناد ص 20).
قال الإمام الصادق (علیه السلام): لرکعتان یصلّیهما متزوّج أفضل من رجل عزب یقوم لیله و یصوم نهاره (من لا یحضره الفقیه ج 3 ص 242).
16- عن أبی عبدالله (علیه السلام) قال: ما من رجل تمتّع ــ ثمّ اغتسل ــ إلاّ خلق الله من کلّ قطره تقطر منه سبعین ملکاً. یستغفرون له إلی یوم القیامه.
و یلعنون متجنّبها إلی أن تقوم الساعه (رساله المتعه للشیخ المفید ــ علیه الرحمه ــ ص 9).
17- (قال رسول الله صلی الله علیه و آله): ما من شابّ تزوّج ــ فی حداثه سنّه ــ إلاّ عجّ شیطانه یقول: یا ویلاه. عصم هذا ــ منّی ــ ثلثی دینه. فلیتّق الله العبد فی الثلث الباقی (دعائم الإسلام ج 2 ص 190)
(راجع: الجعفریّات ص 153 والنوادر للسیّد فضل الله الراوندی ــ علیه الرحمه ــ ص 113).
18- (قال رسول الله صلی الله علیه و آله): ما للشیطان سلاح أبلغ فی الصالحین ــ من النساء ــ إلاّ المتزوّجون. أولئک المطهّرون. المبرّؤون من الخنا (مستدرک الواسائل ج 14 ص 159).
19- (قال رسول الله صلی الله علیه و آله لرجل): تنزوّج. فإنّ فی التزویج برکه و التعفّف مع عفّتک (جامع الأخبار ص 274).
20- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): خیار اُمّتی المتأهّلون. و شرار اُمّتی العزّاب (جامع الأخبار ص 273).
21- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): إنّما الدنیا متاع. و خیر متاع الدنیا الزوجه الصالحه (دعائم الإسلام ج 2 ص 195 و النوادر للسیّد فضل الله الراوندی ــ علیه الرحمه ــ ص 177).
22- قال الإمام الباقر (علیه السلام): إنّی ما أحبّ أنّ لی الدنیا ــ و ما فیها ــ و إنّی بتّ لیله لیست لی زوجه (تهذیب الأحکام ج 7 ص 286).
(راجع: الکافی ج 5 ص 329 و قرب الاسناد ص 20 و روضه الواعظین ج 2 ص 259 و مکارم الأخلاق ج 1 ص 431 و تهذیب الأحکام ج 7 ص 467).
23- الإنکاح: التزویج.
24- الأیامی: جمع أیم.
و هی: المرأه الّتی لا زوج لها ــ سواء کانت بکراً أو ثیّباً ــ .
و یقال للرجل الّذی لا زوجه له: أیم ــ أیضاً ــ .
25- لا سعه لهم للتزویج.
26- وعدهم سبحانه أن یوسّع علیهم ــ عند التزویج ــ (مجمع البیان ج 7 ص 220)
27- قال الإمام الصادق (علیه السلام): من ترک التزویج مخافه الفقر (فقد) * أساء الظنّ بالله.
إنّ الله عزّ و جلّ یقول: إن یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِهِ (من لا یحضره الفقیه ج 3 ص 243 و مکارم الأخلاق ج 1 ص 432).
*ما بین القوسین لم یذکر فی مکارم الأخلاق.
قال الإمام الصادق (علیه السلام): من ترک التزویج مخافه العیله فقد أساء الظنّ بربّه.
لقوله سبحانه و تعالی: إن یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِهِ (مکارم الأخلاق ج 1 ص 430 و مجمع البیان ج 7 ص 220).
28- (قال رسول الله صلی الله علیه لرجل): تنزوّج. فإنّ فی التزویج برکه و التعفّف مع عفّتک (جامع الأخبار ص 274).
29- (قال رسول الله صلی الله علیه و آله لرجل): تزوّج. تستعف * مع عفّتک… (الخصال ص 316 و معانی الاخبار ص 318 و روضه الواعظین ج 2 ص 262 و عوالی اللئالی ج 3 ص 302).
*فی عوالی اللئالی: تستعفف.
30- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): من أحبّ أن یلقی الله طاهراً مطهّراً. فلیتعفّف بزوجه (دعائم الإسلام ج 2 ص 189).
31- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله):ــ یا معشر الشباب ــ من استطاع منکم الباه. فلیتزوّج. فإنّه أغضّ للبصر و أحصن للفرج ــ مجمع البیان ج 7 ص 220).
32- (قال رسول الله (صلی الله علیه و آله فی شأن التزویج): هو أغضّ للبصر. و أعفّ للفرج . و أکفّ و أشرف (مستدرک الوسائل ج 14 ص 154).
33- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): من سرّه أن یلقی الله طاهراً مطهرّاً. فلیلقه بزوجه * (من لا یحضره الفقیه ج 3 ص 243 و مکارم الأخلاق ج 1 ص 433). * فی نسخه من مکارم الأخلاق: بزوجه صالحه.
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): من أحبّ أن یلقی الله طاهراً مطهرّاً. فلیلقه ــ بزوجه ــ (روضه الواعظین ج 2 ص 257 و الجعفریّات ص 154 و النوادر للسیّد فضل الله الراوندی ــ علیه الرحمه ــ ص 113).
ــ فی الجعفریّات و النوادر: فلیلقاه.
ــ فی النوادر: بزوجته.
34- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): من تزوج فقد أحرز نصف دینه. فلیتّق الله فی النصف الباقی (الأمالی للشیخ الطوسی ــ علیه الرحمه ــ ص 518 المجلس 18 و جامع الأخبار ص 271 و عوالی الئالی ج 3 ص 289 و مکارم الأخلاق ج 1 ص 429).
(راجع: الکافی ج 5 ص 329 و من لا یحضره الفقیه ج 3 ص 241).
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): من تزوّج أحصن نصف دینه. فلیتّق الله فی النصف الباقی (عوالی 257/7).
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): إذا تزوّج الرجل أحرز نصف دینه. فلیتّق الله فی النصف الآخر(مستدرک الوسائل ج 14 ص 154).
35- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): تزوّجوا أیاماکم. فإنّ الله تبارک و تعالی یحسّن لهنّ فی أخلاقهنّ. و یوسّع لهنّ فی أرزاقهنّ (دعائم الإسلام ج 2 ص 169).
36- قال الإمام الباقر (علیه السلام): قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): قال الله عزّ و جلّ: إذا أردت أن أجمع للمسلم خیر الدنیا و الاخره. جعلت له قلباً خاشعاً. و لساناً ذاکراً. و جسداً ــ علی البلاء ــ صابراً.
و زوجه مومنه تسرّه إذا نظر إلیها. و تحفظه ــ إذا غاب عنها ــ فی نفسها و ماله (الکافی ج 5 ص 327).
37- قال الإمام الصادق (علیه السلام): ثلاثه أشیاء فی کلّ زمان عزیزهٌ و هی: الإخاء فی الله تعالی. و الزوجه الصالحه الألیفه. تعینه فی دین الله عزّ و جلّ. و الولد ارشید.
و من وجد الثلاثه. فقد أصاب خیر الدارین و الحظّ الأوفر من الدنیا و الاخره (مصباح الشریعه ص 150 الباب: 71).
38- عن بشیر بن حمزه، عن رجل من قریش قال: بعثت إلیّ ابنه عمّ لی. ــ کان لها مال کثیر ــ : قد عرفت کثره من یخطبنی من الرجال. فلم اُزوّجهم نفسی.
و ما بعثت إلیک رغبه فی الرجال. غیر أنّه بلغنی: أنّه أحلّها الله عزّ و جلّ فی کتابه.
و بیّنها رسول الله (صلی الله علیه و آله) فی سنّته. فحرّمها زفر.
فأحببت أن اُطیع الله عزّ و جلّ فوق عرشه. و اُطیع رسول الله (صلی الله علیه و آله). و أعصی زفر *.
فتزوّجنی متعه.
فقلت لها: حتی أدخل علی أبی جعفر (علیه السلام) فأستشیره.
قال: فدخلت علیه (علیه السلام). فخبّرته.
فقال (علیه السلام): إفعل. صلّی الله علیکما من زوج (الکافی ج 5 ص 465).
*اسم الشخص الّذی حرّمها.
39- (قال الإمام الصادق (علیه السلام)): ثلاثه للمؤمن فیهنّ * راحه: …
و امرأه صالحه تعینه علی أمر الدنیا و الآخره… (الخصال ص 159).
(راجع: الکافی ج 5 ص 327 و الکافی ج 6 ص 525 و عوالی اللئالی ج 3 ص 295 و المحاسن ج 2 ص و مشکاه الأنوار ج 2 ص 182).
*فی الکافی: فیها. و فی مشکاه الأنوار: ثلاثه فیهنّ للمؤمن راحه.
40- عن أبی عبدالله (علیه السلام) فی قول الله عزّ و جلّ: مَّا یَفتَحِ اللهُ لِلنَّاس مِن رَحمهٍ فَلاَ مُمسِک لَهَا * قال (علیه السلام): و المتعه من ذلک (تفسیر القمّی ــ علیه الرحمه ــ ج 2 ص 208).
*الفاطر: 2.
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): تفتح أبواب السماء بالرحمه فی أربع مواضع:
عند نزول المطر.
و عند نظر الولد فی وجه الوالدین.
و عند فتح باب الکعبه.
و عند النکاح (جامع الأخبار ص 272 تحقیق و نشر مؤسّسه آل البیت لإحیاء التراث (علیهم السلام) تحت إشراف سماحه العلاّمه حجّه الإسلام و المسلمین الحاجّ السیّد جواد الحسینی الشهرستانی ــ دامت توفیقاته ــ ).
41- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): التمسوا الرزق بالنکاح (مکام الأخلاق ج 1 ص 430).
42- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): اتّخذوا الأهل. فإنّه أرزق لکم (من لا یحضره الفقیه ج 3 ص 242 و الکافی ج 5 ص 329 و تهذیب الأحکام ج 7 ص 286 و روضه الواعظین ج 2 ص 259 و عوالی اللئالی ج 3 ص 282 و قرب الاسناد ص 20).
43- قال الإمام الصادق (علیه السلام): الرزق مع النساء و العیال (الکافی ج 5 ص 330 و عوالی اللئالی ج 3 ص 281).
44- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): تزوّجوا أیاماکم. فإنّ الله تبارک و تعالی یحسّن لهنّ فی أخلاقهنّ.
و یوسّع لهنّ فی أرزاقهنّ (دعائم الإسلام ج 2 ص 169).
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): تزوّجوا أیامایکم. فإنّ الله تعالی یحسّن لهنّ فی أخلاقهنّ.
و یوسّع لهنّ فی أرزاقهنّ. و یزیدهنّ فی مروّاتهنّ (الجعفریّات ص 156).
45- عن بکر بن صالح قال: کتبت إلی أبی الحسن (علیه السلام): إنّی اجتنبت طلب الولد ــ منذ خمس سنین ــ و ذلک أنّ أهلی کرهت ذلک. و قالت: إنّه یشتدّ علیّ تربیتهم ــ لقلّه الشیء ــ .
فما تری؟
فکتب (علیه السلام) إلیّ: اُطلب الولد. فإنّ الله عزّ و جلّ یرزقهم (الکافی ج 6 ص 3).
46- عن محمّد بن عبد الحمید عن بعض أصحابه عن أبی عبد الله (علیه السلام) أنّه شکا إلیه البلغم…
فقال (علیه السلام): أما لک جاریه تضحکک.
قال: قلت لا؟
قال (علیه السلام): فاتّخذها. فإنّ ذلک یقطع البلغم (الکافی ج 5 ص 336).
47- عن أبی عبدالله (علیه السلام) قال: المرأه الجمیله تقطع البلغم… (الکافی ج 5 ص 336).
48- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): من تزوّج فقد اعطی نصف السعاده (مستدرک الوسائل ج 14 ص 154).
49- عن أبی عبدالله (علیه السلام) قال: قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): من سعاده المرء. الزوجه الصالحه (الکافی ج 5 ص 327 و دعائم الإسلام ج 2 ص 195).
(قال رسول الله صلی الله علیه و آله): أربعه من سعاده المرء: الخلطاء الصالحون. و الولد البارّ. و المرأه المؤاتیه. و أن تکون معیشته فی بلده (النوادر للسیّد فضل الله الرواندی ــ علیه الرحمه ــ ص 110).
(قال الإمام الصادق علیه السلام): ثلاثه من السعاده. الزوجه المؤاتیه. و الأولاد البارّون.
و الرجل یرزق معیشته ببلده. یغدو إلی أهله و یروح (الکافی ج 5 ص 258).
50- (قال رسول الله صلی الله علیه و آله فی شأن التزویج): هو أغضّ للبصر واعف للفرج. و أکفّ. و أشرف (مستدرک الوسائل ج 14 ص 154).
51- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): ما استفاد امرؤ مسلم فائده ــ بعد الإسلام ــ أفضل من زوجه مسلمه. تسرّه إذا نظر إلیها. و تطیعه إذا أمرها. و تحفظه ــ إذا غاب عنها ــ فی نفسها و ماله (الکافی ج 5 ص 327 و من لا یحضره الفقیه ج 3 ص 258 و تهذیب الأحکام ج 7 ص 287 و مکارم الأخلاق ج 1 ص 438 و روضه الواعظین ج 2 ص 258).
قال الإمام الصادق (علیه السلام): ما أفاد عبدٌ فائده خیراً من زوجه صالحه.
اذا رآها سرّته. و إذا غاب عنها حفظته فی نفسها و ماله (قرب الاسناد ص 20 و الکافی ج 5 ص 327).
52- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): المتزوّج النائم أفضل عند الله من الصائم القائم العزب (جامع الأخبار ص 272 الفصل 58).
53- قال أمیرالمؤمنین (علیه السلام): تزوّجوا. فإنّ رسول الله (صلی الله علیه وآله) کثیراً ما کان یقول: من کان یحبّ أن یتّبع سنّتی. فلیتزوّج. فإنّ من سنّتی التزویج.
واطلبوا الولد. فإنّی اُکاثر بکم الاُمم غداً (الخصال ص 614 ــ 615).
(راجع: تحف العقول ص 105).
54- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): تناکحوا. تناسلوا. تکثروا. فإنّی اُباهی بکم الاُمم ــ یوم القیامه ــ و لو بالقسط (جامع الأخبار ص 272).
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): تناکحوا. تناسلوا. فإنّی اُباهی بکم الاُمم یوم القیامه. (عوالی اللئالی ج 1 ص 259).
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): ــ أیّها الناس ــ تزوّجوا. فإنّی مکاثر بکم الاُمم یوم القیامه. (دعائم الإسلام ج 2 ص 191).
55- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): الولد الصالح ریحانه من ریاحین الجنّه (الکافی ج 5 ص 471).
56- قال الإمام الصادق (علیه السلام): میراث الله من عبده المؤمن ولد صالح یستغفر له (مکارم الأخلاق ج 1 ص 470).
57- قال الإمام الباقر (علیه السلام): قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): ما یمنع المؤمن أن یتّخذ أهلاً.
لعلّ الله أن یرزقه نمسه. تثقّل الأرض ب لا إله إلاّ الله (من لا یحضره الفقیه ج 3 ص 241 و مکارم الأخلاق ج 1 ص 249).
عن أبی عبدالله (علیه السلام) قال: لمّا لقی یوسف أخاه. قال: ــ یا أخی ــ کیف استطعت أن تزوّج النساء بعدی؟
فقال: إنّ أبی أمرنی.
قال: إن استطعت أن تکون لک ذرّیّه تثّقل الأرض بالتسبیح. فإفعل (الکافی ج 5 ص 329).
58- قال الإمام الصادق (علیه السلام) إن رسول الله (صلی الله علیه و آله) قال: تزوّجوا. فإنّی مکاثر بکم الاُمم ــ غداً ــ فی القیامه. حتّی أنّ السقط لیجیء محبنطئاً ــ علی باب الجنّه ــ . فیقال له: ادخل الجنّه.
فیقول: لا. حتّی یدخل أبوای الجنّه ــ قبلی (من لا یحضره الفقیه ج 3 ص 242 و مکارم الأخلاق ج 1 ص 430).
59- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): لمولود ــ فی اُمّتی ــ أحبّ إلیّ ممّا طلعت الشمس (مستدرک الوسائل ج 14 ص 153).
60- عن إسحاق بن عمّار عن أبی عبدالله (علیه السلام) قال: إنّ فلاناً ــ رجلاً سمّاه ــ.
قال: إنّی کنت زاهداً فی الولد. حتّی وقفت بعرفه. فإذاً إلی جانبی غلام شابّ. یدعو و یبکی و یقول: ــ یا ربّ ــ والدی. والدی. فرغبنی فی الولد. حین سمعت ذلک (الکافی ج 6 ص 3).
61- عن أبی عبدالله (علیه السلام) قال: قال رسول الله (صلی الله علیه و آله) سمّوا أسقاطکم. فإنّ الناس إذا دعوا یوم القیامه بأسمائهم. تعلّق الأسقاط بآبائهم. فیقولون: لِمَ. لم تسمّونا؟ … (قرب الاسناد ص 160).
62- روی: أنّ سلیمان (علیه السلام) سمع ــ یوماً ــ عصفوراً یقول لزوجته: اُدنی منّی حتّی اُجامعک.
لعلّ الله یرزقنا ولداً. یذکر الله. فإنّا کبرنا.
فتعجّب سلیمان (علیه السلام) من کلامه. و قال (علیه السلام): هذه النیّه خیر من مملکتی * (بحارالأنوار ج 14 ص 94) (راجع: قصص الأنبیا (علیهم السلام) للسیّد نعمه الله الجزائری ــ علیه الرحمه ــ ص 418).
*فی قصص الدنبیاء (علیهم السلام): مُلکی.
63- قال أمیرالمؤمنین (علیه السلام): لم یکن أحد من أصحاب رسول الله (صلی الله علیه و آله) یتزوّج. إلاّ قال (صلی الله علیه و آله) *: کمل دینه (دعائم الإسلام ج 2 ص 190 و عوالی اللئالی ج 3 ص 290).
*فی عوالی اللئالی: قال له.
(قیل لرسول الله صلی الله علیه و آله): ــ یا رسول الله ــ نکح ــ فلان.
فقال (صلی الله علیه و آله): کمل دینه (دعائم الإسلام ج 2 ص 205). ــ أی: تروّج فلان.
روی: إنّ المؤمن لا یکمل حتّی یتمتّع (من لا یحضره الفقیه ج 3 ص 297).
64- قال الإمام السجّاد (علیه السلام): من تزوّج لله عزّ و جلّ و لصله الرحم توجّه الله بتاج * الملک و الکرامه (من لا یحضره الفقیه ج 3 ص 243).
(راجع: مکارم الأخلاق ج 1 ص 433 و عوالی اللئالی ج 3 ص 301).
*فی عوالی اللئالی: تاج.
65- عن أبی عبدالله (علیه السلام) قال: جاء رجل إلی النبیّ (صلی الله علیه و آله) فشکا إلیه الحاجه.
فقال (صلی الله علیه و آله): تزوّج. فتزوّج. فوسّع علیه (الکافی ج 5 ص 330).
عن أبی بصیر عن أبی عبدالله (علیه السلام) قال: أتی رسول الله (صلی الله علیه و آله) شاب من الأنصار. فشکی إلیه الحاجه.
فقال (صلی الله علیه و آله): تزوّج. فقال الشاب: إنّی لأستحیی أن أعود إلی رسول الله (صلی الله علیه و آله).
فلحقه رجل من الأنصار. فقال: إنّ لی بنتاً و سیمه. فزوّجها إیّاه.
قال: فوسع الله علیه. فاتی الشاب النبی صلی الله علیه و آله فاخبره.
فقال (صلی الله علیه و آله): ــ یا معشر الشباب ــ علیکم بالباه * (الکافی ج 5 ص 330).
*الباه: النکاح (نقلاً عن هامش المصدر).
66- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): تزوّجوا النساء. فإنّهنّ یأتین بالمال (مکارم الأخلاق ج 1 ص 430).
67- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): تزوّجوا الأبکار. فإنّهنّ أعذب أفواهاً. و انتق أرحاماً و أسرعهنّ تعلّماً. و أثبتهنّ للمودّه (دعائم الإسلام ج 2 ص 196).
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): تزوّجوا الأبکار. فإنّهنّ إعذب أفواهاً. و افتق أرحاماً و أسرع تعلیماً.
و أثبت للمودّه (الجعفریّات ص 157).
68- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): تزوّجوا أیامایکم. فإنّ الله تعالی یحسّن لهنّ فی أخلاقهنّ.
و یوسّع لهنّ فی أرزاقهنّ.
و یزید هنّ فی مروّاتهنّ (الجعفریّات ص 156).
69- قال الإمام الصادق (علیه السلام): ما من مؤمنین یجتمعنان بنکاح حلال. حتّی ینادی منادی من السماء: ألا. إنّ الله قد زوّج فلاناً من فلانه… (دعائم الإسلام ص 191).
70- عن جعفر القلانسی عن أبی عبد الله (علیه السلام) قال: قلت له: إنّا نتّخذ الطعام. و نستیجده. نتنوّق فیه. و لا نجد له رائحه طعام العرس؟
فقال (علیه السلام): ذلک. لأنّ طعام العرس فیه تهب رائحه من الجنّه. لأنّه طعام اتّخذ للحلال *
71- عن معاویه بن عمّار قال: قال رجل لأبی عبد الله (علیه السلام): إنّا نجد لطعام العرس رائحه. لیست برائحه غیره؟
فقال (علیه السلام): ما من عرس یکون ــ ینحر فیه جزور أو تذبح بقره أو شاه ــ إلاّ بعث الله تبارک و تعالی ملکاً معه قیراط من مسک الجنّه حتّی یدیفه ــ فی طعامهم. فتلک الرائحه التی تشم. لذلک ــ
*(الکافی ج 6 ص 282 و المحاسن ج 2 ص ). ــ أی: یخلطه. ــ (الکافی ج 6 ص 282).
منبع: ناجی جزایری، سید هاشم، همسران رحمت شده و همسران نفرین شده، قم: ناجی جزایری، (1388) .

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید