کجای منزل ما جای درس است؟

کجای منزل ما جای درس است؟

اصول مهیا کردن محیطی مناسب برای درس خواندن فرزندان در خانه
شما فرزند خود را خوب می‌شناسید و با عادات او آشنایید. لازم نیست به فرزندتان خیلی سخت بگیرید. برخی از دانش‌آموزان علاقه دارند در کنجی بنشینند و درس بخوانند، عده‌ای دیگر زیر میز یا اشیاء راحت‌ترند اما اگر سال‌ اولی است که فرزندتان مطالعه را آغاز کرده توصیه می‌کنیم برای درس خواندن او مکانی ثابت را مهیا کنید و از او بخواهید پشت‌میز مطالعه درس بخواند. میز مطالعه را در اتاقی ساکت و ساده قرار دهید. دکور اتاق مطالعه را مرتب تغییر ندهید و ترجیحا از وسایل تزیینی مانند قاب‌عکس یا مجسمه یا عروسک‌ها که یادآور خاطره‌ای برای فرزندتان هستند، استفاده نکنید تا حواس او در هنگام مطالعه مرتب پرت نشود. زاویه تابش نور را هم در نظر بگیرید. میز را در جایی از اتاق قرار ندهید که سایه فرزندتان روی کتاب بیفتد و آن را تاریک کند.

کجا درس بخوانم؟

کارشناسان آموزشی پیشنهاد می‌کنند مکانی را برای مطالعه و درس خواندن فرزندان‌تان انتخاب کنید که پنجره داشته باشد زیرا نور طبیعی و جریان هوا خستگی و کسالت را از او دور می‌کند. همچنین این مکان‌ باید جایی باشد که صدای تلفن، تلویزیون یا موسیقی آرامش و تمرکز او را بر هم نزند. شاید شما یا فرزندتان معتقد باشید که با موسیقی درس خواندن بهتر است اما تحقیقات فراوانی در این مورد نشان داده مطالعه و گوش دادن به موسیقی با هم جور درنمی‌آید و تمرکز کودک را بر هم می‌زند. مرتب بودن اتاق مطالعه هم از جمله مسایلی است که نباید ساده از کنار آن گذشت. در یک اتاق درهم‌ریخته و نامنظم نمی‌توان با آرامش کامل و تمرکز درس خواند. کمد و کتابخانه کوچکی برای فرزندتان تهیه کنید تا او بتواند وسایلش را مرتب در آن بچیند.

نور طبیعی بهتر است یا مصنوعی؟

میزان نور در هنگام مطالعه نقش بسیار مهمی در یادگیری ایفا می‌کند. مناسب‌ترین نور برای درس خواندن، نورطبیعی روز است بنابراین فرزندتان را تشویق کنید، پیش از تاریک شدن هوا درس بخوانند. کارشناسان صبح زود را بهترین زمان برای یادگیری می‌دانند زیرا ذهن در این هنگام مانع قبلی ندارد و آماده است تا مطالب را به راحتی در خود نگاه دارد اما اگر فرزند شما از آن گروه دانش‌آموزانی است که درس خواندن پس از غروب را ترجیح می‌دهد مجبورید از لامپ‌های پرنور استفاده کنید. اگر تا پیش از رسیدن فصل درس و مدرسه لامپ‌ها را تعویض کرده بودید و لامپ کم‌نور استفاده می‌کردید، ترجیحا بهتر است برای اتاق مطالعه لامپ‌هایی با نور مناسب و کافی نصب کنید. طبق استانداردهای جهانی، حداقل روشنایی مورد نیاز برای مطالعه 400 لوکس است. نور سفید مهتابی به تنهایی مناسب مطالعه نیست و کسالت‌آور است بنابراین سعی کنید در اتاق مطالعه نور ترکیبی سفید و زرد که شبیه به نور روز است استفاده کنید. اگر روی میز مطالعه از چراغ مطالعه استفاده می‌کنید حتما چراغ‌های پایه‌بلند را انتخاب کنید که لامپ آنها نیز زرد باشد. در ضمن چراغ را در گوشه‌ای از میز بگذارید که نور را از سمت چپ بتاباند تا سایه دست فرزندتان مزاحم او نشود. یک موضوع دیگر را هم مدنظر بگیرید. لازم نیست هنگام درس خواندن تمام فضای اتاق روشن باشد. کافی است محلی که درس می‌خوانید به اندازه کافی روشنایی داشته باشد.

گرم یا سرد؟

برخی از والدین معتقدند سرما از گرما بهتر است. خنکی هوا ذهن را باز می‌کند و گرما کسالت می‌آورد. این عقیده اشتباه نیست اما چندان هم درست نیست.
دمای اتاق مطالعه نباید خیلی گرم و خیلی سرد باشد. 25 درجه سانتی‌گراد دمای مناسبی است. دانش‌آموز باید بتواند با یک لباس راحت مطالعه کند. اگر هوا آن قدر گرم شود که او مدام خود را باد بزند یا به دنبال راهی برای خنک کردن خود بگردد حواسش پرت خواهد شد یا دچار خواب آلودگی و کسالت می‌شود. اگر هم هوا آن قدر سرد باشد که فرزندتان مجبور به پوشیدن لباس زیادی شود این لباس‌ها روی تنش سنگینی کرده و او از مطالعه به سرعت خسته می‌شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید