توصیه‌های امام صادق (ع) به روزه‌داران

توصیه‌های امام صادق (ع) به روزه‌داران

امام صادق(ع) در سخنان گوهربار خود فرموده‌اند:
با یکدیگر نزاع نکنید و حسد مبرید و غیبت مکنید و مجادله مکنید و سوگند دروغ مخورید، حتی سوگند راست نیز مخورید، دشنام مدهید، فحش مگوئید و ستم و بی‌خردی نکنید و دل‌تنگ مشوید و از یاد خدا و نماز غافل نگردید و از آنچه نباید گفت خاموش باشید و صبر کنید، راست‌گو باشید و از اهل شر دوری کنید، از گفتار بد و دروغ و افتراء و خصومت کردن با مردم و گمان بد بردن و غیبت کردن و سخن‌چینی کردن اجتناب کنید و خود را مشرف به آخرت بدانید و منتظر فرج و ظهور قائم آل محمد علیه‌السلام باشید و آرزومند ثواب‌های آخرت باشید و توشه اعمال صالحه برای سفر آخرت بردارید.
دیگر ویژگی‌های روزه‌داران
آرام باشید و مانند بنده‌ای که از آقای خود می‌ترسد با خضوع و خشوع و دل‌شکستگی او را بخوانید از عذاب خدا بترسید و به رحمت او امیدوار باشید.
روزه گرفتن، تنها پرهیز از خوردن و آشامیدن نیست، بلکه خداوند روزه را حجابی از کارهای ناشایست و کردار زشت قرار داده است. چه کم هستند کسانی که روزه‌دار هستند و چه بسیار هستند کسانی که از روزه گرفتن تنها گرسنگی می‌کشند
دل خود را از عیب‌ها و باطن خود را از حیله‌ها و مکرها پاکیزه کن و بدن خود را از کثافات ظاهری پاک نما.
ولایت خود را خالص کن و از آنچه خدا از آن نهی کرده بپرهیز. دل و جسم خود را برای محبت و یاد او فارغ گردان.
اگر آنچه را که گفتم رعایت کردی آنچه که شایسته روزه داری است را به جا آورده‌ای و فرموده خدا را اطاعت نموده‌ای، ولی اگر از آن‌ها کم بگذاری از فضل و ثواب روزه تو به همان اندازه کم می‌شود.
یکدیگر نزاع نکنید و حسد مبرید و غیبت مکنید و مجادله مکنید و سوگند دروغ مخورید، حتی سوگند راست نیز مخورید، دشنام مدهید، فحش مگوئید و ستم و بی‌خردی نکنید
سفارش پیامبراکرم به زنی که درماه روزه دشنام داد
پدرم فرمود که رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدند، زنی در ماه مبارک رمضان کنیز خود را دشنام داد، آن حضرت طعامی طلبیدند و به آن زن گفتند که آن طعام را بخور، آن زن عرض کرد یا رسول‌الله من روزه‌ام، حضرت فرمودند؛ چگونه روزه‌ای که کنیز خود را دشنام می‌گویی؟ روزه گرفتن، تنها پرهیز از خوردن و آشامیدن نیست، بلکه خداوند روزه را حجابی از کارهای ناشایست و کردار زشت قرار داده است. چه کم هستند کسانی که روزه‌دار هستند و چه بسیار هستند کسانی که از روزه گرفتن تنها گرسنگی می‌کشند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید