حج از دیدگاه مقام معظم رهبری (1)

حج از دیدگاه مقام معظم رهبری (1)

*تدبّردر حج

تدبّر درحجّ، عامل معجزه‏آسایى درگسترش این اندیشه درمیان همه‏ى مسلمانان است، بعلاوه چهارراه عظیمى براى تبادل اطلاعات ملتها از شرق وغرب وشمال وجنوب جهان اسلام است. من به همه‏ى برادران وخواهران مسلمان که درمحشر عظیم حج گردآمده‏اند متواضعانه توصیه مى‏کنم که درحج تدبر کنند وآن دونکته‏ى اصلى رایعنى دل سپردن به خدا و نزدیک کردن خود به ذات مقدس الهى دراندیشه وعمل با عبودیت خالص وحقیقى ازیکسو واجتناب وبرحذر بودن از شیطانها ودشمنان راه وجهت الهى ازسوى دیگر، براى خود تأمین کنند وباروحى مجهّز به تقوا و دلى سرشاراز اعتماد به خداو روحى لبریز از امید به آینده‏ى امت اسلامى وتصمیمى راسخ درپیگیرى هدف‏هاى اسلام و به قصد حاکمیت یافتن معارف وقوانین و فرهنگ اسلامى برجوامع مسلمان، به‏دیار خود بازگردند.
پیام به حجاج بیت‏ اللَّه‏ الحرام (‏1374/02/14)

*اغتنام از فرصت

همه‏ى حجاج عزیز را به اغتنام فرصت این ایام بزرگ فراخوانده، همگان را به تدبر در حج و توشه بردارى معنوى و روحى براى بقیه‏ى عمر دعوت مى‏کنم. از آقایان روحانیون محترم مى‏خواهم که این مضامین را در جمع کاروانهاى ایرانى و غیر ایرانى به گونه‏هاى مناسب مطرح فرمایند و دلها و جانها را به معنویت حج و نیز به مضمون سیاسى آن متوجه سازند.
پیام به مناسبت برگزارى کنگره عظیم عبادى سیاسى حج (04/02/1375)

*پشتوانه تمام نشدنی

تعالیم سیاسى و اجتماعى اسلام، همه در جهت آن است که ملل اسلامى به اقتدار و سیادت علمى و اخلاقى و سیاسى و روحى و مادى دست یابند. و امروز همه‏ى رهبران هوشیار ملتهاى جهان در صددند که از هر امکان و ذخیره‏یى که مى‏تواند آنان را قدرتمند کند، بهره گیرند. امت بزرگ اسلامى با وجود عِده و عُده‏ى خود، فاقد عزت و قدرت در سطح بین‏المللى است؛ چگونه باید عزت و قدرت غفلت و احیاناً خیانت خودیها و استکبار و خباثت بیگانگان و دشمنان، چیزى نیست که در این گفتار مختصر بگنجد؛ آنچه این جانب مى‏گویم، آن است که جفاى دشمن به خاطر آن است که جبهه‏ى خودى نخواسته است از همه‏ى نیرو و امکان خود استفاده کند و عِده و عُده‏ى خود را به مصاف دشمن بیاورد. بزرگترین پشتوانه‏ى جهان اسلام، امت بزرگ اسلامى است؛ یعنى ملتهاى مسلمان که وحدت و اتفاق و تفاهم آنها و غریو رعد آساى اعتراض آنها و قدرت اندیشه و بازوى کار و ثروت طبیعى و خداداده‏ى آنها، مى‏تواند دل هر دولت مستکبر راآب،و گوش او را کر، و پشت او را خم کند.
حج، مظهرى و نمونه‏یى از این پشتوانه‏ى عظیم و تمام ناشدنى و غیر قابل شکست را در برابر چشم ما مى‏گذارد.
این جاست که معناى حقیقى فریاد برائت در حج آشکار مى‏گردد؛ و چنین است که غریو دستجمعى مسلمانان در برائت از مشرکین، در حج روح مى‏دمد و مضمون مى‏بخشد.
پیام به مناسبت برگزارى مراسم حج (‏1376/01/21)

*نقطه ی آغاز یک مجاهدت عظیم

ملت و دولت ایران، ملتهاى برادر را به اتحاد فرا میخوانند و دست برادرى به‏سوى آنان دراز میکنند؛ علماء و روشنفکران و سیاستمداران و دنیاى اسلام درس وحدت و استقامت و معرفت را براى ملتهاى خود تکرار کنند و جوانان بالنده‏ى این نسل را براى رویاروئى با حوادث بزرگ و به دوش گرفتن بار امانتى سنگین و شالوده‏ریزى امت متحد و یکپارچه‏ى اسلام آماده سازند.
حج، نقطه‏ى آغاز و منبع لایزالى براى این مجاهدت عظیم و مبارک است.
پیام رهبر معظم انقلاب اسلامى به حجاج بیت‏اللَّه‏الحرام (01/12/1380)

*شناخت عظمت و رحمت خداوند در حج

شناخت عظمت و رحمت خداوند در حج، به معنى تأمل در پایه‏گذارى این خانه است که درعین‏حال، هم خانه‏ى خداست و هم خانه‏ى مردم؛ إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِى بِبَکَّهَ مُبَارَکًا وَ هُدًى لِّلْعَلَمِینَ.
هم جایى است که انسان نیازمند، بدان روى مى‏کند و هم نقطه‏یى است که عظمت آیین الهى در آن جلوه‏گر مى‏شود. آمیزه‏یى از شکوه و عظمت و صفا و سادگى، یادگارى از نخستین نداى توحید، و جایگاهى براى تحقق وحدت کلمه. هم نشاندار جاى پاى مجاهدان صدر اسلام، که غریبانه در آن مبارزه کردند و مظلومانه از آن هجرت نمودند و فاتحانه و مقتدرانه بدان بازگشتند و آن را از نشانه‏هاى جاهلیت عرب پیراستند؛ و هم معطّر به نَفَس نیایشگران و جاى سجده‏ى متعبدان و دست نیاز ثناگویان. هم مَطلَع خورشید اسلام در آغاز و هم مشرق طلوع مهدى موعود در انجام. هم پناهگاه دلهاى رمیده و هم امید بخش جانهاى به ستوه آمده!
تشریع فریضه‏ى حج و ترتیب مناسک آن، هم نشانه‏ى عظمت است و هم آیت رحمت. با این شناخت است که دلها به مشاهده‏ى کعبه‏ى شریف در مسجدالحرام منقلب مى‏شود و بیراهه‏ها به صراط مستقیم مى‏پیوندد و انسانها دگرگونه مى‏شوند.
شناخت دشمن، محصول همه‏ى آن شناختها و متمم و مکمّل آنهاست. بدون آن، دل و ذهن مسلمان، مخزنى بى‏حصار است که از دستبرد راهزن و خائن و غارتگر، مصون نیست. در خودِ اعمال حج، رَمى جمرات، نماد دشمن‏شناسى و دشمن‏ستیزى است؛ و پیامبر مکرّم اسلام(صلّى‏اللَّه‏علیه‏واله)، اذان برائت را در حج سر داد و آیات برائت را از حنجره‏ى امیر مؤمنان (علیه‏السّلام) در مراسم حج تلاوت فرمود. اگر جهان اسلام و امت اسلامى، روزى از وجود دشمنان جرّار فارغ گردد و چنین چیزى ممکن شود، برائت نیز بى‏فلسفه خواهد بود. ولى با وجود دشمنها و ستیزه‏گریهاى کنونى، غفلت از دشمن و بى‏مبالاتى به برائت، خطایى بزرگ و پُرخسارت است. اگر آن شناختهاى پیشین به دست آید، دشمن جهان اسلام نیز شناخته مى‏شود. هر پدیده، یا شخص، یا حکومتى و نظامى که مسلمانان را از هویت اسلامیشان بیگانه کند، یا به تفرّق و پراکندگى بکشاند، یا به کسب عزت و عظمت اسلامى بى‏اعتنا، یا از آن مأیوس سازد، کارى دشمنانه مى‏کند؛ و اگر خود، دشمن نیست، سرانگشت دشمن است!
شیطان درقرآن، تعبیرى ازنیروهاى شرآفرین و فساد آفرین و انحطاط آفرین است که در صف مقابل انبیا قرارمى‏گیرد؛ وَکَذلِکجَعَلْنَا لِکُلِّ نَبِىٍّ عَدُوًّا شَیاطِینَ الاِْنسِ وَالْجِنِّ. و در سراسر قرآن، یاد و نشان شیطان تکرار شده و در تمام طول مدت نزول وحى، از آن نام برده شده است. این بدان معناست که یاد و نشان دشمن، هرگز نباید مورد غفلت جوامع مسلمان قرار گیرد.
امروز بیشترین تلاش شیطان که همان جبهه‏ى سیاسى استکبار است، مصروف آن مى‏شود که مسلمانان را از آینده‏ى خود، نومید و به ذخیره‏ى گرانبهاى فرهنگ و دانش خود، بى‏اعتنا سازد. هر پدیده‏یى که به مسلمانان جهان، امید ببخشد و آنان را به فکر بناى آینده بر پایه‏ى اسلام بیفکند، در چشم استکبار، بشدت منفور و مبغوض است. دشمنى شیطان بزرگ با ایران اسلامى، از آن است که تشکیل جمهورى اسلامى و اداره‏ى کشورى پهناور، با جمعیتى انبوه و با ثروت مادى و معنوى بى‏پایان، به مسلمانان، نوید عزت و عظمت اسلامى مى‏دهد و فروغ امید را در دلهاى آنان زنده مى‏کند.
پیام به ملت ایران به مناسبت بیستمین سالگرد انقلاب اسلامى (‏1377/01/12)

*برکات حج

تقویت این احساس در فرد، که وى عضوى از پیکر بزرگ امت است و هدایت درست آن، باید بتواند بر همه‏ى آن ترفندهاى تفرقه‏ساز، غلبه کند؛ و ضمن این‏که هویت ملّى و فرقه‏یى را در بخشهاى گوناگون امت اسلامى پاس مى‏دارد، از فوایدى که دریکدلى و اتحاد است، همه‏ى این مجموعه‏ى بزرگ را بهره‏مند سازد و عزّت و اقتدار و خیر کثیرى را که در یکپارچگى امت اسلامى نهفته است، شامل همه‏ى اجزا و اعضاى آن کند.
طواف و سعى و نمازهاى جماعت و همه‏ى حرکات و سکنات دستجمعى در حج، این درس را به حجگزار مى‏رساند و آن را در اعماق وجود او نفوذ مى‏دهد.
شناخت نمونه و نمایى از آن امّت واحده، به معنى گامى عملى در راه تحقق آن آرزوى بزرگ – یعنى اتحاد اسلامى – و در نهایت سر برکشیدن قدرت واحده‏ى اسلامى در میدان سیاست جهانى است. دیدن توده‏هاى عظیم حجگزار از نقاط گوناگون عالم، و با زبانها و رنگها و نژادهاى گوناگون، افق دید مسلمان را گسترش مى‏دهد و از مرزهاى شخصى و قومى و ملّى فراتر مى‏برد، و وظیفه‏ى اسلامىِ رفتار برادرانه، وى را با آنان به تعارف و همزبانى و همدلى مى‏کشاند، خبرهاى اختصاصى ملتها را به سراسر جهان اسلام مى‏بَرَد و توطئه‏ى تبلیغاتى دشمن را که همیشه، و امروز بیش از هر زمان، دست اندرکار قلب حقیقت و دروغ‏سازى و شایعه‏پراکنى است، خنثى مى‏کند و فاصله‏هاى مکانى و زبانى و پندارى را از میان برمى‏دارد. با تبیین موفقیت یک ملت، در دل ملتهاى دیگر، امید مى‏دمد و با تشریح تجربه‏ى یک کشور، کشورى دیگر را مجرّب مى‏سازد. احساس انزوا و تنهایى را از افراد و ملتها مى‏زداید و ابّهت دشمن را در چشم آنان مى‏شکند، مصیبتهاى بزرگ یک کشور را براى دیگران شرح مى‏دهد و آنان را به فکر علاج آن مى‏افکند.
توقف حجگزاران در موسم حج در یک نقطه، و بخصوص وقوف در عرفات و مشعر و مَبیت در منى‏، همگى، زمینه‏هاى مستعد این شناختِ کارساز و کارآمدند.
پیام به ملت ایران به مناسبت بیستمین سالگرد انقلاب اسلامى (‏1377/01/12)

*منافع حج

آیا جهان اسلام توانسته است از منافع حج برخوردار شود؟ و اساساً این نافع چیست؟
حج درست مى‏تواند تحولى درونى در یکایک مسلمین پدید آورد و روح توحید و ارتباط با خدا و اعتماد به او و رد همه‏ى بتهاى درون و برون وجود آدمى که همان هواها و هوسهاى پست‏کننده و قدرتهاى اسیرکننده‏ى آدمى‏اند، و نیز احساس قدرت و اعتماد به نفس و رستگارى و فداکارى در آنان پدید آورد، و چنین تحولى است که از هر انسانى، موجودى شکست ناشناس و تهدید و تطمیع‏ناپذیر مى‏سازد.
و نیز حج درست مى‏تواند از اعضاى جدا افتاده‏ى امت اسلامى، پیکره‏یى واحد و کارآمد و نیرومند بسازد، آنان را با هم آشنا و از حرفها و دردها و پیشرفتها و نیازهاى یکدیگر، آگاهشان کند و تجربه‏هاى آنان را متبادل سازد. اگر حج با توجه به این هدفها و نتایج برنامه‏ریزى مى‏شد،و در این برنامه‏ریزى دولتها و علماء و صاحبنظران و روشنفکران جهان اسلام، همکارى مى‏کردند، ثمرات گرانبهایى نصیب امت اسلامى مى‏گشت که با هیچ دستاورد دیگرى در دنیاى اسلام قابل مقایسه نبود. به جرأت مى‏توان گفت همین یک تکلیف اسلامى اگر درست و چنانکه شریعت اسلام، خواسته است مورد بهره‏بردارى قرار گیرد، پس از زمانى نه چندان بلند، امت اسلامى را به عزت و قدرتى که در خور آن است خواهد رسانید.
پیام به حجاج بیت‏اللَّه الحرام (‏1371/03/13)

* مضمون سیاسی حج

کدامین‌جان‌تشنه‌است‌که‌از فیض‌کوثر محمدی‌(صلی‌الله‌علیه‌واله‌وسلم‌) و جوشش‌زمزم‌حسینی‌، این‌جرعه‌ها را بنوشد و هنوز در مضمون‌سیاسی‌حج‌دچار تردید و ابهام‌باشد؟ حج‌بی‌برائت‌، حج‌بی‌وحدت‌، حج‌بی‌تحرک‌وقیام‌، حجی‌که‌از آن‌تهدید کفر و شرک‌برنخیزد، حج‌نیست‌و روح‌ومعنای‌حج‌را فاقد است‌.
بتهای‌بزهکار استبداد و استعمار، حکمرانان‌از خدا بی‌خبر و قدرتهای‌سلطه‌گر جهانی‌، در گذشته‌و حال‌، همواره‌از حج‌بامضمون‌سازنده‌و روشن‌و الهامبخش‌، بشدت‌ترسیده‌و با آن‌به‌مقابله‌برخاسته‌اند. آنها تبلیغات‌دامنه‌دار و خصمانه‌یی‌را به‌وسیله‌ی‌آخوندهای‌درباری‌و ریزه‌خواران‌سفره‌ی‌عشرت‌خود بر ضد مضمون‌سیاسی‌حج‌به‌راه‌انداخته‌و باهیاهو و جنجال‌خواسته‌اند بقبولانند که‌حج‌از سیاست‌جداست‌و جز عبادتی‌به‌مثابه‌ی‌عبادات‌فردی‌نیست‌; غافل‌از آن‌که‌هر انسان‌اندکی‌هوشمند هم‌بوضوح‌درمی‌یابد که‌اگر درس‌وحدت‌مسلمین‌و عظمت‌امت‌اسلامی‌و تعارف‌برادران‌جداافتاده‌و همصدایی‌صاحبان‌زبانها و نژادها و ملیتها و مناطق‌جغرافیایی‌گوناگون‌و اعتصام‌به‌حبل‌الله‌با حالت‌طبیعی‌در حج‌منظور نمی‌بود و فقط عبادت‌و رابطه‌ی‌جداگانه‌ی‌انسانها با خدای‌خود مطلوب‌بود، آمدن‌از “کل‌فج‌عمیق‌” و پیاده‌و سواره‌، آن‌هم‌در یک‌موسم‌خاص‌، چه‌معنی‌داشت‌؟ رنج‌پیمودن‌این‌راه‌، چرا؟ و حضور در مکه‌وسپس‌در عرفات‌و مشعر و منی‌، آن‌هم‌در ایام‌معدودات‌و روزها و ساعات‌معین‌برای‌همه‌ی‌مسلمین‌جهان‌، چرا؟
پیام‌به‌حجاج‌بیت‌الله‌الحرام (14/04/1368)

* شوق دلهای شیفته

فرارسیدن‌ایام‌حج‌، همه‌ساله‌، همراه‌با شوق‌و حنین‌دلهای‌شیفته‌و جانهای‌آرزومندی‌از سراسر جهان‌اسلام‌است‌که‌در جوار خانه‌ی‌معبود و دیار محبوب‌، سر بر آستان‌عشق‌و تقدیس‌گذارند و جبهه‌ی‌تعبد و تقرب‌بر خاک‌آن‌مقام‌بسایند. ایام‌معلومات‌را در سایه‌ی‌ذکر و نیایش‌بگذرانند و در پناه‌رحمت‌و مغفرت‌حق‌بیارمند. برادران‌دور افتاده‌ی‌خود از چهارگوشه‌ی‌ عالم‌را ببینند و شکوه‌امت‌اسلامی‌را درنمونه‌یی‌زنده‌و مجسم‌، حس‌کنند.
پیام‌به‌حجاج‌بیت‌الله‌الحرام (07/04/1369)

* عبادتی در جهت ایجاد حیات طیبه امت اسلامی

آری‌، حج‌عبادت‌است‌و ذکر و دعا و استغفار; اما عبادتی‌و ذکر و استغفاری‌در جهت‌ایجاد حیات‌طیبه‌ی‌امت‌اسلامی‌ونجات‌ آن‌از زنجیرها وغلهای‌استعباد و استبداد و خداوندان‌زر و زور و تزریق‌روح‌عزت‌و عظمت‌به‌آن‌و زدودن‌کسالت‌و ملالت‌از آن‌. این‌است‌حجی‌که‌از پایه‌های‌دین‌به‌شمار رفته‌و امیرالمؤمنین‌علی‌(علیه‌السلام‌) درنهج‌البلاغه‌آن‌را علم‌اسلام‌و جهاد هر ناتوان‌و برطرف‌کننده‌ی‌فقر وتنگدستی‌و مایه‌ی‌تقرب‌و نزدیکی‌اهل‌دین‌به‌یکدیگر شمرده‌است‌;این‌است‌آن‌حجی‌که‌بندگان‌مجاهد خدا همه‌ساله‌از ایران‌با شوق‌و شور بدان‌روی‌می‌آورند و برائت‌از امریکا و صهیونیسم‌و نفی‌ولایت استکبار وشعار برای‌تعمیم‌ولایت‌الهی‌را شرط اصلی‌آن‌می‌شمرند;
پیام‌به‌حجاج‌بیت‌الله‌الحرام (14/04/1368)

* نکته اول حج : معنویت

دو نکته مهم در باب حج وجود دارد که همیشگى و فراموش نشدنى است. یکى موضوع «معنویت» در حجّ است.
در خلال این واجب، از اوّل تا آخر، روحى وجود دارد که عبارت است از توجّه و اخلاص به ذات مقدّس احدیّت و اظهار عبودیّت در مقابل پروردگار. در فرایض و واجبات دیگر، به این حجم و کیفیّت، این ویژگى را نمى‏شود مشاهده کرد؛ اگر چه قوام هر واجب و عبادتى، به توجّه و ذکر حضرت پروردگار جلّ و علاست. وقتى انسانها به مرکز اقامه فریضه الهى حج جذب مى‏شوند، از محدوده زندگى مادّى خارج و به فضایى کاملاً معنوى وارد مى‏شوند. در این فضاى معنوى، انسان به‏طور حقیقى، شستشویى مى‏کند و برمى‏گردد. فرض بر این است که اگر انسان، یک بار در مدت عمر خویش چنین شستشویى بکند، براى او کافى است.
چون حج یک بار واجب شده است و واجبات بر اساس نیازها و حاجات بشر است. اگر ما براى سیر تکامل و عروج الى‏اللَّه، به بیش از هفده رکعت نماز در روز احتیاج داشتیم، خداى متعال آن‏را واجب مى‏کرد. حداقلِ واجب، آن چیزى است که براى ما به صورت حکم واجب درآمده است. حج، براى هر کس که بتواند – «من استطاع»، که نباید خیال کرد «من استطاع»، واجب را محدود مى‏کند؛ نه. این واجب را توسعه مى‏دهد، بدون استثناء – یک‏بار در عمر واجب است و اگر کسى نتوانست، خوب؛ نمى‏تواند. بر او چیزى واجب نیست؛ چون قدرت وجود ندارد. پس، یک بار رفتن در آن مخزن و چشمه جوشان معنویت براى شستشو و پاکیزه شدن کافى است. البته اگر بیشتر بشود، بهتر و بیشتر شستشو خواهد شد. امّا حدّاقلِ لازم، همان یک بار است.
ببینید چقدر جنبه معنویت حج باید قوى باشد! …حجْ اوّل با «لبیّک» یعنى پاسخگویى و اجابت دعوت الهى شروع مى‏شود. تمام مناسک و کارهاى حج از قبیل حالت احرام، لباس و محرّمات احرام، طواف، سعى، نماز و وقوفین، هر کدام به نحوى، گوشه‏اى از وجود ما را به معنویت و خداى متعال جذب مى‏کند. این مجموعه مرکّب، در واقع چشمه زلالى است که باید خود را در آن شستشو دهیم. مراقب باشید که حج، این جهت را از دست ندهد
بیانات مقام معظم رهبرى‏ در دیدار کارگزاران حج (‏1374/01/16)

*نکته دوم حج :مسائل اجتماعی

نکته دوم، همان نکته اجتماعى است. خداى متعال این واجب را به نحوى انجام داده است که مسلمانان، چشم در چشم یکدیگر قرار گیرند. اگر حج نبود، یک فرد مسلمان ممکن بود تا آخر عمر، بسیارى از این ملیّتها را نه تنها نبیند، بلکه اسم آنها را هم نشنود. حج، ملتها، رسوم، زبانهاى مختلف و افراد ناآشنا را که اگر دونفرشان، روزهاى متمادى در نقطه‏اى با هم باشند، معلوم نیست یک ذرّه با یکدیگر اُنس پیدا کنند، در یک نقطه جمع مى‏کند و به همه آنها عمل، ذکر، عشق و هدف واحد مى‏بخشد. خوب؛ توقّع چیست؟ توقّع این است که دستاورد واحدى پیدا کنند. آن دستاورد واحد چیست؟ چیزى که فضلاً از شخص واحد به همه ملتها ارتباط پیدا مى‏کند، نه به یک ملت واحد، چیست؟ آن، عبارت است از چیزى که بین ملتهاست؛ که همان اسلام است. بین ملتهاى صاحب نژادهاى مختلف، که همه مسلمانند، آنچه مشترک است، چیست؟ آن، آرمانها، آرزوها، اهداف و عشقهاى اسلامى است، که اسلام براى آنها معیّن کرده است. پس، حج مى‏خواهد این را تأمین کند. چرا عدّه‏اى این نکته واضح را نمى‏فهمند و باید برایشان تشریح کرد؟! بعضى با وجود تشریح کردن هم نمى‏فهمند و شقاوت را به حد اعلى‏ رسانده، با این امر واضح و حقِّ صریح، مبارزه هم مى‏کنند!
شرقى، غربى، سیاه، سفید و صاحبان زبانهاى گوناگون که این‏جا جمع شده‏اند، چند روز عمل واحدى انجام مى‏دهند: در یک نقطه عبادت مى‏کنند، مى‏خوابند و مى‏نشینند. این کارها براى یک امر فرا ملیّتى و فراشخصیتى است. و الّا ممکن بود این اعمال را هر کس در مسجد جامع شهر خودش هم انجام بدهد. چرا مردم را به یک نطقه خاص کشاندند؟ براى این‏که با هم باشند و با هم بودن را حس کنند و آن چیزى را که فراتر از مجموعه‏هاى ملّى است؛ یعنى مسلمان بودن و وحدت اسلامى را به اینها بفهمانند. آن، همان چیزى است که انقلاب اسلامى و جمهورى اسلامى، از روز اوّل تا به حال روى آن تأکید مى‏کند و مى‏گوید حج، براى آشنایى مسلمانان بایکدیگر، اتّحاد و تأمین منافع مشترک مسلمانان و احتراز از دشمنان مشترک، یعنى «برائت از مشرکین» است.
بیانات مقام معظم رهبرى‏ در دیدار کارگزاران حج (16/01/1374)

*ابعاد متعدد و متنوع حج

بر آشنایان‌معارف‌اسلامی‌پوشیده‌نیست‌که‌فریضه‌ی‌حج‌بیت‌الله‌از جمله‌ی‌تکالیف‌نادری‌است‌که‌در آن‌ابعاد متعدد و متنوع‌مربوط به‌زندگی‌فردی‌و سلوک‌جمعی‌، به‌شکلی‌باشکوه‌و دارای‌تأثیر عمیق‌در تن‌و جان‌و اندیشه‌و نیز در منش‌و روش‌ آدمی‌گنجانیده‌شده‌و درست‌گزاردن‌آن‌می‌تواند او را به‌توفیقات‌بزرگی‌در همه‌ی‌عرصه‌های‌مادی‌و معنوی‌نایل‌سازد.
در این‌فریضه‌ی‌بزرگ‌، سیر آفاق‌با سیر انفس‌، ذکر و خشوع‌و انابه‌و استغفار با سعی‌و حرکت‌و وقوف‌و برائت‌، اتحاد و رفق‌و تراحم‌مؤمنان‌با هشدار و بیزاری‌و پرهیز از کافران‌، “از سراب‌خود رو برتافتن‌” با “در اقیانوس‌جمع‌فرو رفتن‌”، “درد خود را با طبیب‌القلوب‌گفتن‌” با “طبیبانه‌از درد مسلمین‌جهان‌پرسیدن‌” و خلاصه‌، سیاست‌با دیانت‌و دنیا با آخرت‌،همسنگ‌ و همعنان‌گردیده‌اند. این‌تنوع‌و پیچیدگی‌، همواره‌ایجاب‌کرده‌است‌که‌به‌منظور هرچه‌بهتر و کاملتر برگزار شدن‌حج‌، همه‌ساله‌هدایت‌و زعامتی‌، خیل‌حاجیان‌بیت‌الله‌را سرپرستی‌کند و به‌آنان‌در سیراب‌گشتن‌از این‌سرچشمه‌ی‌فیض‌الهی‌یاری‌رساند.
حکم‌انتصاب‌حجه‌الاسلام‌والمسلمین‌محمد محمدی‌ری‌شهری‌به‌سمت‌ نمایندگی‌ولی‌فقیه‌و سرپرست‌حجاج‌ایرانی (06/02/1370)

* باطل السحر همه ابتلائات

«و اذن‌فی‌الناس‌بالحج‌یاتوک‌رجالا و علی‌کل‌ضامر یأتین‌من‌کل‌فج‌عمیق‌. لیشهدوا منافع‌لهم‌و یذکروا اسم‌الله‌فی‌ایام‌ معلومات‌علی‌ما رزقهم‌من‌بهیمه‌الانعام‌فکلوا منها واطعموا البائس‌الفقیر»
خداوند حکیم‌عزیز را حمد و سپاس‌که‌بر بندگان‌منت‌نهاد و آنان‌را به‌گردآمدن‌در خانه‌ی‌خود فراخواند و پیامبر بزرگ‌خود را به‌سردادن‌بانگ‌اذان‌حج‌بر گلدسته‌ی‌تاریخ‌مأمور ساخت‌; ساحت‌خانه‌را امن‌و امان‌کرد و از بتهای‌جاهلیت‌پیراست‌ و مطاف‌مؤمنان‌و میعاد دورافتادگان‌و مظهر جماعت‌و جلوه‌گاه‌شوکت‌و مجمع‌امت‌قرار داد; بیت‌الله‌را که‌سدنه‌ی‌کعبه‌و خدمه‌ی‌مطاف‌و مسعی‌در عهد جاهلیت‌اولی‌، بازار تجارت‌و دکان‌ریاست‌و سیادت‌خود کرده‌بودند، از آن‌مردم‌و منبع‌بهره‌ و سود آنان‌دانست‌و به‌رغم‌انحصارطلبان‌، از راه‌رسیدگان‌را با ساکنان‌دارای‌حقی‌برابر ساخت‌; حج‌را رمز وحدت‌و عظمت‌ مسلمین‌و هماهنگی‌و پیوند میان‌آنان‌قرار داد و باطل‌السحر بسیاری‌از ابتلائاتی‌که‌افراد و جوامع‌مسلمین‌بر اثر جداماندگی‌از اصل‌و ریشه‌ی‌خود به‌آن‌دچار می‌شوند; مانند: بیگانه‌گرایی‌و خودفراموشی‌و ترفندپذیری‌و غفلت‌از خدا و اسارت‌در دست‌اهل‌دنیا و بدبینی‌به‌برادران‌و شنودن‌سخن‌دشمن‌درباره‌ی‌آنان‌و عدم‌حساسیت‌به‌سرنوشت‌امت‌اسلامی‌، بلکه‌ نشناختن‌کلیتی‌به‌نام‌امت‌اسلامی‌، و بی‌خبری‌از حوادث‌دیگر بلاد اسلامی‌و ناهشیاری‌در برابر نقشه‌های‌دشمنان‌دوباره‌ی‌اسلام‌و مسلمین‌، و بسی‌بیماریهای‌مهلک‌دیگر که‌در طول‌تاریخ‌اسلام‌بر اثر تسلط نااهلان‌و ازخدابی‌خبران‌بر زندگی‌سیاسی‌ و سرنوشت‌مسلمین‌، همواره‌مسلمانان‌را تهدید کرده‌و در قرنهای‌اخیر، با حضور قدرتهای‌استعماری‌بیگانه‌در منطقه‌یا دست‌نشاندگان‌فاسد و دنیاپرستشان‌، شکلی‌بحرانی‌و ویرانگر به‌خود گرفته‌است‌.
خدا را سپاس ‌که ‌حج‌ را همچون ‌ذخیره‌یی ‌تمام‌ نشدنی‌ و چشمه‌یی‌ همیشه‌ جوشان ‌و چون‌ جویباری ‌زلال و مستمر برای‌ امت‌ خالده ‌قرارداد که ‌در هرحال‌ آن‌ که‌ بشناسد و قدرداند، توان‌ استفاده‌ از آن‌ را خواهد داشت ‌و آن‌ را داروی این ‌بیماریهای‌ مهلک‌ خواهد ساخت‌. و خدا را سپاس ‌که ‌بر ملت ‌شایسته‌ی ‌ایران‌ رحمت ‌آورد و شوق ‌کعبه‌ی‌ مقصود را پس‌ از سرزنش ‌خارهای‌ مغیلان‌ بیابان ‌طلب‌، به‌ جام‌ وصلی‌ که ‌شیرینی‌ عزت‌ و کامیابی‌ هر دو را داشت‌، برآورده‌ ساخت‌; حقی‌ را که ‌سالی‌ چند به‌ ناروا از آنان ‌بازداشته ‌شده ‌بود، کریمانه‌ به‌ آنان‌ برگرداند و جای ‌خالی ‌ملتی ‌را که‌ حج‌ ابراهیمی ‌و محمدی‌ (صلی‌ الله‌ علیهما و الهما) را جایگزین‌ حج ‌بوجهلی کرده‌ بود، به ‌نیکو وجهی ‌پر کرد; دل ‌تفتیده‌ی‌ مشتاقان‌ مهجور و مصدود و محصور را با جرعه‌ی‌ وصال ‌آرامش‌ بخشید و جان‌ مبتهج ‌از انوار معرفت و لبریز از شوق ‌زیارت‌ را لبیک‌ اجابت‌ گفت‌; بندگان‌ مخلص ‌را به ‌لطفی‌ ویژه‌ نواخت ‌و وعده‌ی ‌نصرت‌ مؤمنان‌ را انجاز کرد و خانه‌ی‌ خود را جایگاه‌ طائفین ‌و عاکفین ‌قرار داد.
پروردگارا! به‌این‌حاجیان‌مشتاق‌و سرازپانشناخته‌و پس‌از انتظاری‌جانگزا به‌خلوت‌دوست‌باریافته‌، و به‌همه‌ی‌برادران‌و خواهرانی‌که‌از اقطار عالم‌به‌بارگاه‌عام‌رحمت‌و غفران‌شتافته‌اند، نظری‌به‌لطف‌و رأفت‌بیفکن‌و دلهاشان‌را از انوار معرفت‌و بصیرت‌روشن‌فرما و هدایت‌و کمک‌خود را شامل‌حال‌آنان‌کن‌و آنان‌را به‌عزمی‌راسخ‌بر اصلاح‌حال‌امت‌مسلح‌ساز و بر دشمنانشان‌پیروز فرما; آمین‌رب‌العالمین‌.
پیام‌به‌حجاج‌بیت‌الله‌الحرام (26/03/1370)

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید