چند نکته درباره علم آموزی و تحصیل

چند نکته درباره علم آموزی و تحصیل

باید عاشق دانستن باشید

برای دست یافتن به نیروهای روحی و معنوی از راه دانش،میل و اراده قوی در تحصیل دانش ،ضرورت دارد؛ تا نفس شما آمادگی پذیرفتن مسائل علمی و اعتقادی را داشته باشد.
داشتن میل و اراده ،از لوازم ضروری برای پویندگان راه دانش است . برای دانستن ، باید عاشق یادگیری باشید و با تصمیم و اراده محکم به سوی آن حرکت کنید. خداوند در حدیث قدسی ، به حضرت داوود وحی فرمود :«یاد گیرنده ، به میل و اراده نیاز دارد.»(1)

با نشر دانش ، به کمالات معنوی دست می یابید

فضیلت علمی که قلب را حیات می بخشد ، نه تنها ازجهت تحولاتی است که در نفس عالم ایجاد می شود ،بلکه آموختن علم به دیگران و ایجاد تحول در جامعه نیز دارای فضیلت است؛ زیرا لازمه دانش ، نشر آن و آموختن به دیگران است . آنان که تعلیم می گیرند ، وظیفه دارند علم خود را به دیگران نیز بیاموزند . با این روش ، اگر چه علم اندک باشد ، در میان هزاران نفر رواج می یابد .

دانش ، راهی برای رسیدن به درجات عالی است

فرا گرفتن دانش ، نه تنها از نظر علمی ، بلکه از لحاظ روحی و معنوی نیز انسان را به مراتب عالی کمال می رساند . خداوند در قرآن کریم ،دانش را از راه های ارتقا به درجات عالی و رسیدن به مراتب بالای معنوی معرفی می کند:«خدا درجات آن کسانی از شما را که ایمان آورده و آنان را که دارای دانش شده اند ، بالا می برد.»(2)
تحولی که علم در نفس ایجاد می کند ،او را به سوی درجات کمال سوق می دهد و رسیدن به درجات عالی ،دانشمندان را از افراد ناآگاه ممتاز می سازد.

ز دانش زنده مانی جاودانی
زنادانی نیابی زندگانی

بود پیدا بر اهل علم ، اسرار
ولی پوشیده گشت از چشم اغیار

نه بهر خورد و خوابی همچو حیوان
برای حکمت و علمی چو انسان

دوری از گناه ، شرط مهم موفقیت در تحصیل

یکی از آثار و نتایج تصفیه روح ، ترک گناه است که از شرایط مهم در موفقیت تحصیلی نیز به شمار می رود. انسانی که مرتکب کارهای حرام می شود ، قلبش سیاه می گردد و دیگر قابلیت روشن شدن به نور علم ـ نه دانستن چند اصطلاح خشک ـ را ندارد.
* شهید ثانی می نویسد:«روزی از ضعف حافظه خویش نزد بزرگی گله می کردم . او به من گفت :برای تقویت حافظه خود ، از سبک کردن بار گناه و معصیت مدد گیر؛ چرا که علم ، رشحه ای از تفضل پروردگار است و فضل الهی در اختیار گناه کار قرار نمی گیرد.»(3)
* حضرت موسی (علیه السلام) از حضرت خضر(علیه السلام) پرسید : «چه کرده ای که من مأمور شده ام از توتعلم کنم و به چه چیز به این مرتبه رسیدی؟» فرمود :«به ترک معصیت!»(4)

پی نوشت ها :

1.محمد باقر مجلسی ، بحارالانوار ،ج2 ، ص32.
2. «یَرْفَعِ اللّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ».(مجادله:11)
3. رضا مختاری ، سیمای فرزانگان ، ص99.
4. همان ، ص 102.

منبع:نشریه گلبرگ ،شماره 123.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید