ویژگی‎های صحیفه سجادیّه(2)

ویژگی‎های صحیفه سجادیّه(2)

3. زکات: در قسمتی از دعای چهل و چهارم آمده است: «ما را در این ماه موفق بدار تا اموالمان را از مظالم و حقوق دیگران خالص و پیراسته کنیم و با بیرون کردن زکاتها، آنها را پاک سازیم…»
4. حج: در قسمتی از دعای بیست و سوم می‎فرماید: «خداوندا بر من منت گذار در برپایی حج و عمره و زیارت قبر پیامبرت که درود و رحمت و برکات تو بر او و بر خاندان او باد…»
5. جهاد: امام سجاد ـ علیه السلام ـ در بخشی از دعای بیست و هفتم می‎فرماید: «خداوندا بر محمد و آل او رحمت فرست و مرزهای مسلمانان را به عزت خود استوار گردان، مرزبانان را به نیروی خود تقویت فرما، عطایای ایشان را از فضل خود زیاد کن. بارالها بر محمد و آل او درود فرست و عده ایشان را افزون فرما، اسلحه‎هایشان را تیز و برّان نما، حوزه‎شان را حراست نما، نقاط حساس جبهه‎شان را محکم کن…»
6. امر به معروف و نهی از منکر: در قسمتی از دعای ششم آمده است: «و ما را در این روز و این شب و همه روزهایمان برای انجام ـ کارهای نیک و به پا داشتن امر به معروف و نهی از منکر موفق بدار…»
7. تولی و تبری: امام ـ علیه السلام ـ در قسمتی از دعای ششم می‎فرماید: «پروردگارا! همان من دوستدار و دوست آنان هستم، و به وسیله تو از دشمن آنان بیزاری می‎جویم و به وسیله حجت، دوستی، علاقه و اطاعت آنان، به سوی تو نزدیکی می‎جویم…»
و در بخشی از دعای بیست و پنجم آمده است: «و مرا در حالی که دوستدار دوستانت و دشمن دشمنانت هستم، بمیران».
اهمیت و ویژگی‎های صحیفه سجادیه موجب شده که بسیاری از علمای بزرگ بر آن شرح بنویسند، شیخ آقابزرگ تهرانی در الذریعه به 66 شرح اشاره کرده است. و باقر شریف قرشی در کتاب تحلیل از زندگانی امام سجاد ـ علیه السلام ـ ضمن اشاره به شارحین مندرج در الذریعه دو تن دیگر را نیز نام می‎برد.
این کثرت شارحین خود نشانگر اهمیت این کتاب در نزد بزرگان و اندیشمندان اسلام می‎باشد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید