ادب بیستم: دعا هنگام ختم قرآن

ادب بیستم: دعا هنگام ختم قرآن

ختم قرآن یکی از سنتهای رایج در میان مسلمانان است و پیشوایان دینی در مورد آن سفارش زیادی کرده‎اند که در ادب پانزدهم همین کتاب در این زمینه سخن به میان آمد.
ختم قرآن توفیقی است که از ناحیه پروردگار نصیب انسانهای وارسته می‎گردد. از اینرو ختم کننده قرآن باید قدر این نعمت بزرگ را بداند. با ختم قرآن دریچه‎هایی از توفیقات الهی به سوی انسان باز می‎شود که باید از این موقعیت استفاده کرد و با دعا به درگاه خداوند خواستار تداوم این توفیقات شد. در واقع باید با دعا از خرمن معارف قرآن خوشه‎چینی کرد و خواستار موفقیت بیشتری در کسب معارف قرآن شد.
دعا هنگام ختم قرآن، سنّت است
هنگام ختم قرآن هر دعایی را می‎توان خواند. امّا بهتر است که چگونه دعا کردن و از خدا طلب کردن را هم از پیشوایان دینی بیاموزیم. در این زمینه سه دعا از میان دعاهای ختم قرآن برای بهره‎گیری دوستداران قرآن تقدیم می‎شود.
دعای اوّل
«عاصِِم» یکی از قرّاء سبعه از «زرّبن‎حُبَیْش» نقل می‎کند که قرآن کریم را در مسجد کوفه از اوّل تا آخر آن بر امیرمؤمنان علی بن ابی طالب ـ علیه السّلام ـ قرائت می‎کرد. حضرت پس از تمام شدن آن به من فرمود:
ای زرّ! هنگامی که قرآن را ختم کردی این دعا را بخوان: زیرا حبیب من رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ دستور داد هنگام ختم قرآن، خدا را این گونه ندا کنم:
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ اِخْباتَ الْمُخْبِتینَ، وَ اِخْلاصَ الْمُوقِنینَ، وَ مُرافَقَهَ الْاَبْرارِ، وَ اسْتِحْقاقَ حَقائِقِ الْایمانِ، وَ الْغَنیمَهَ مِنْ کُلِّ بِرٍّ، وَ السَّلامَهَ مِنْ کُلِّ اِثْمٍ، وَ وُجُوبَ رَحْمَتِکَ، وَ عَزائِمَ مَغْفِرَتِکَ، وَ الْفَوْزَ بِالْجَنَّهِ وَ النَّجاهَ مِنَ النّارِ».[1] پروردگارا! از تو فروتنی خاشعین و اخلاص اهل یقین را می‎خواهم. دوستی و رفاقت خوبان، و رسیدن به حقایق ایمان را می‎طلبم. غنیمت بردن از هر کار نیکی و پیراستگی از هر گناه را، فرود آمدن رحمتت را، و آمرزش گناهان و دستیابی به بهشت و نجات از آتش جهنّم را از تو درخواست دارم.
دعای دوّم
مرحوم علّامه مجلسی در کتاب بحار الانوار نقل می‎کند که امام علی ـ علیه السّلام ـ هنگام ختم قرآن این دعا را نیز می‎خوانده‎اند:
«اَللّهُمَّ اشْرَحْ بِالْقُرْآنِ صَدْری، وَ اسْتَعْمِلْ بِالْقُرْآنِ بَدَنی، وَ نَوِّر بِالْقُرْآنِ بَصَری، وَ اَطْلِقْ بِالْقُرْآنِ لِسانی، وَ اَعِنّی عَلَیْهِ ما اَبْقَیْتَنی، فَاِنَّهُ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّهَ اِلّا بِکَ».[2] بار خدایا! سینه‎ام را با قرآن گشاده گردان، جسمم را با قرآن به خدمت‌ بگیر، چشمم را با قرآن نورانی نما، زبانم را با قرآن گویا کن، و تا زنده‎ام مرا در راه قرآن یاری کن، که هیچ نیرو و قدرتی جز به تو نیست.
دعای سوّم
یکی از دعاهای جامع و کامل ختم قرآن، دعایی است که از سیّد السّاجدین امام زین العابدین ـ علیه السّلام ـ رسیده است. به علت طولانی بودن دعا از نقل آن خودداری شد، کسانی که مایل هستند می‎توانند به صحیفه سجّادیه، دعای چهل و دوّم مراجعه نمایند.


[1] . بحار الانوار، ج 89، ص 206 ـ 207.
[2] . بحار الانوار، ج 89، ص 209.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید