همانگونه که پیرى و ضعف، زمینه هجوم کسالت و بیمارىهاى گوناگون مىگردد، گاهى عیب و یا گناهى زمینه و کلید انواع گناهان مىشود. مثلاً:
1- حسادت، انسان را به انواع گناهان مانند کارشکنى، تهمت، دروغ و سوء قصدها و … وادار مىکند. امام صادق علیه السلام فرمود:
ان الحَسَد یَاکُل الاِیمانَ کَما تَاکُلُ النّار الحَطَب(68)؛ همانگونه که آتش، هیزم را مىبلعد، حسادت ایمان را مىبلعد.
انسان حسود به هر تلاشى که رقیب خود را بشکند، دست مىزند.
2- بخل و حرص، بخل سبب ندادن زکات و خمس و ترک انفاق و … مىشود، به علاوه مردم از بخیل ناراحتند و همین موجب بدگویىها و سوء ظنها مىگردد.
امیرمؤمنان على علیه السلام فرمود:
البُخلُ جامِع لِمساوِى العُیُوب وَ هُو زمام یقادُ بِه اِلى کلّسوء(69)؛ بخل، جامع و گرد آورنده همه بدىها است، و افسارى است که همه بدىها را به سوى خود مىکشاند.
حرص نیز سبب گناهانى مانند: کم فروشى، احتکار، گران فروشى، رشوه خوارى، تملق و انواع بىتقوایىها مىشود.
3- دروغ، انسان با دروغ، گناهان خود را توجیه مىکند و زیر پوشش توجیههاى دروغین، صدها گناه دیگر بروز مىکند، امام حسن عسکرى علیه السلام فرمود:
جُعِلَت الخَبائِثُ کُلّها فى بَیتٍ و جُعِلَ مِفتاحُها الکذب (70)؛ تمام زشتىها در اتاقى قرار داده شده، و کلید آن، دروغ است .
4- خشم و بداخلاقى، عیبى است که سبب فحش، غیبت، دشمن تراشى و انواع زشتىها مىشود. امام حسن عسکرى علیه السلام فرمود:
الغضب مفتاح کل شر(71)؛ خشمِ (بىکنترل) کلید هر بدى است.
عیوب و گناهان دیگرى نیز وجود دارند که زمینهساز گناهان دیگر مىشوند، مانند: بدگمانى، حرامخوارى، شرابخورى، ستیزهجویى، ترس، تکبر و … که براى رعایت اختصار از شرح بیشتر خوددارى شد.
پی نوشت ها :
1- بحارالانوار، ج73، ص 255.
2- بحارالانوار، ج73، ص 307/ نهج البلاغه، حکمت 370.
3- بحارالانوار، ج72، ص 262.
4- تحف العقول، ص 581/ کافى، ج2، ص303 از امام صادق علیه السلام.
منبع:گناه شناسى، محسن قرائتى، تنظیم و نگارش: محمدى اشتهاردى