اشتباهات رایجی که مادر شوهرها و یا مادر زن‌ها مرتکب می‌شوند

اشتباهات رایجی که مادر شوهرها و یا مادر زن‌ها مرتکب می‌شوند

اختلاف با مادر شوهر و یا مادر زن، یک داستان قدیمی است. برای اصلاح ارتباط بین شما دو نفر، به برخی از اشتباهات رایج که مادر شوهرها و یا مادر زن‌ها مرتکب می‌شوند و این که چگونه شما چنین وضعیت‌هایی را مدیریت بکنید، نگاهی بیندازید.
“مادر شوهر و یا مادر زن‌ مرتباً فراموش می‌کند که او نیز عروس بوده است.”
کنترل مادر شوهر و یا مادر زن دشوار است اما غیر ممکن نیست. شما لزوماً مجبور نیستید بهترین دوستان هم بشوید؛ ضروری است که ارتباط خوبی با او داشته باشید. اگر او مرتکب هر گونه اشتباهی شد که شما را خوار و یا رنجیده خاطر کرد، تنها دو کار وجود دارد که شما می‌توانید انجام دهید – یا کلماتی را که رد و بدل شده فراموش بکنید و یا راهی برای حل مشکلات و مسئله‌های خود پیدا بکنید.

مادر شوهرها و مادر زن‌های دشوار و اشتباهات آنها :
آگاهی از مشکل و پیدا کردن راه حل، بهترین روش برای مدیریت موضوعات خانوادگی است. در این مقاله، ده تا از رایج‌ترین شکایات از مادر شوهرها و یا مادر زن‌ها و پیشنهاداتی برای ایجاد رابطه‌ی بهتر با آنها، برای شما آورده شده است.

تو باعث عذاب وجدان من می‌شوی :
او چه کار می‌کند : شما برای مهمانی تعطیلات در خانه‌ی پدر خود، برنامه ریزی کرده‌اید؛ در اینجا مادر شوهر و یا مادر زن وارد می‌شود. او می‌خواهد که همه‌ی شما تعطیلات را با او بمانید. بنابراین چه کار می‌کند؟ او از روش عذاب وجدان استفاده می‌کند و کاری می‌کند که شما از این که می‌خواهید او را تنها بگذارید احساس خجالت و شرمندگی بکنید.
شما باید چه کار بکنید : قبل از ریختن چنین برنامه‌هایی (که او می‌تواند شما را تحریک کند تا برنامه‌ی خود را تغییر دهید) از اول به او بگویید. هم چنین نوعی انگیزه به او بدهید تا او احساس نکند که خانواده‌اش می‌خواهند او را تنها بگذارند. برای مثال اگر شما تعطیلات را با خانواده‌ی خود سپری می‌کنید به او بگویید که شب عید و روزهای اول سال نو را با او خواهید بود.

تو ناخوانده به ما سر می‌زنی :
او چه کار می‌کند : شما یک روز طولانی بر سر کار داشته‌اید و حالا وقت آن است که برای همه، شام حاضر کنید. درست زمانی که فکر می‌کنید می‌توانید یک شام آسوده با خانواده‌ی خود داشته باشید، مادر شوهر و یا مادر زن‌تان ناخوانده می‌آید . . .
شما باید چه کار بکنید : این به این معنی نیست که شما نمی‌خواهید او به دیدن شما بیاید. توانایی سپری کردن زمان با کیفیت با خانواده، همیشه یک چیز خوب است. اما این که شما از قبل اطلاع ندارید، می‌تواند برای همه مشکل ساز باشد. هر چه مودبانه‌تر می‌توانید به او بگویید که همیشه قبل از آمدن به دیدن شما، زنگ بزند. یا این که شما می‌توانید تصمیم بگیرید که چه روزهایی از هفته، او می‌تواند به دیدن شما بیاید.

تو تصمیم‌های من را در مورد این که چگونه بچه‌های خود را بزرگ کنم زیر سوال می‌بری :
او چه کار می‌کند : شما مدرسه‌ی ویژه‌ای را برای کودکان خود انتخاب کرده‌اید اما مادر شوهر و یا مادر زن‌تان اعمال نظر می‌کند. اگر شما و همسرتان هر گونه کار سختی را به کودکان خود بدهید او می‌گوید که درست نیست.
شما باید چه کار بکنید : تصمیم گیری برای این که چگونه کودکان خود را بزرگ بکنید کاملاً در دستان شما است. البته چون مادر زن و یا مادر شوهر شما، این کار را قبلاً برای همسرتان انجام داده احساس می‌کند که باید نظر خود را بدهد و گاهی اوقات نیز آنها می‌توانند درست باشند. اما شما باید برای او روشن سازید که این خانواده‌ی شما است و حتی اگر نظراتی می‌دهد در جایگاهی نیست که همیشه به شما بگوید اشتباه می‌کنید.

تو به من پند و نصیحت اجباری می‌دهی :

او چه کار می‌کند : هیچ کس پند اجباری نمی‌خواهد، اما مادر شوهر و یا مادر زن شما این کار را انجام می‌دهد تا نکته‌ای را به شما گوشزد کند؛ حتی وقتی شما نمی‌خواهید. چه در مورد بزرگ کردن بچه‌هایتان باشد و یا هر تصمیم اقتصادی که می‌خواهید بگیرید، می‌توانید مطمئن شوید که از او نصیحت خواهید شنید.
شما باید چه کار بکنید : بدون توجه به این که از چه کسی نصیحت می‌شنوید اگر آن ناخواسته باشد هرگز خوب درک نخواهد شد. حتی اگر نیت و منظور او خوب باشد پند و نصیحت می‌تواند چیزهایی را بین شما خراب کند. از نصیحت‌های او احساس خطر نکنید و در عوض بگذارید نظرش را بگوید. وقتی که فهمیدید احساس او در مورد این که شما باید چه کاری انجام دهید چیست و شما نپذیرفتید، به او بگویید که تصمیم شما چیست و او آن را آنجا باید تمام کند.

تو از بچه‌های من انتقاد می‌کنی :
او چه کار می‌کند : گفتن چیزهایی به شما حتی اگر در لفافه و به شکل جوک باشد یک چیز است ولی انتقاد کردن از بچه‌های شما یک چیز دیگر است.
شما باید چه کار بکنید : به عنوان مادر بزرگ، این مسئولیت او است که به بچه‌ها عشق بورزد و آنها را نوازش کند. روشی که شما دوست دارید بچه‌های خود را بزرگ بکنید با روشی که او دوست دارد شما این کار را انجام دهید، متفاوت خواهد بود. برخوردهای اجتناب ناپذیری وجود خواهند داشت و یک نفر مجبور است مرز بین آنها را تشخیص دهد و این فرد در این مورد مادر شوهر و یا مادر زن است. به هنگام نزدیک شدن به موضوع، به دقت پیش بروید چون ممکن است او نسبت به پاسخ‌های شما تدافعی باشد.

تو به آرامی به ما نزدیک می‌شوی تا کنترل امور را به دست بگیری :
او چه کار می‌کند : او چه می‌خواهد؟ می‌خواهد به بچه‌های شما نزدیک شود؟ نیاز نیست این را بگویم اما این تصمیم که مطمئناً او خودش گرفته است دستور العملی برای بلا و مصیبت است.
شما باید چه کار بکنید : چه او در مورد برنامه ریزی‌اش برای جابجایی، به طور مستقیم و یا غیر مستقیم به شما گفته باشد یا نه، حتی اگر فقط حرفش بوده باشد مطمئن شوید که او تصمیمش را عملی خواهد کرد. من می‌دانم که همه‌ی شما می‌خواهید از خانواده مراقبت بکنید اما آیا واقعاً مادر شوهر و یا مادر زن شما نیاز دارد که از او مراقبت بکنید و یا آن در نظرش نیست؟ برای هر موضوعی، که مطمئناً موضوعات زیادی هست شما یقیناً نیاز دارید که صحبت طولانی با همسر خود داشته باشید تا به نتیجه برسید.

تو برای توجه همسرم با من رقابت می‌کنی :
او چه کار می‌کند : شما با پسر او ازدواج کرده‌اید و حالا او فکر می‌کند که برای همیشه پسرش را به خاطر شما از دست داده است. در نتیجه مبارزه‌ی پایان ناپذیر بین شما دو نفر شروع می‌شود. او می‌خواهد که پسرش بیشتر به دیدن او برود و توجه بیشتری به سلامتی و رفاه او بکند؛ با این که همه‌ی آنها برای شما مهم نیست اما همیشه یک حد و حدودی وجود دارد.
شما باید چه کار بکنید : اگر شما احساس می‌کنید که باید نسبت به مادر شوهر خود برتری داشته باشید تا این که همسرتان تا جایی که می‌تواند به شما نزدیک شود پس در اینجا یک اشتباه وجود دارد. شما باید برای مادر شوهر خود توضیح دهید که ازدواج با پسر او به این معنی نیست که او دیگر پسر خود را نخواهد دید بلکه او همیشه پسر او خواهد بود و شما نمی‌خواهید پسرش را از او دور کنید. حقیقت هر دوی شما را آزاد و رها می‌کند.

تو هرگز اشتباهات خود را نمی‌پذیری :
او چه کار می‌کند : مادر شوهر و یا مادر زن‌تان، نظر نادرستی را داده و یا به همسرتان اطلاعات اشتباهی از شما داده است. از این چیزها خیلی اتفاق می‌افتد اما او هرگز به خاطر اشتباهات خود معذرت خواهی نمی‌کند.
شما باید چه کار بکنید : همه‌ی ما می‌توانیم در نقطه‌‌ای از زندگی اشتباه بکنیم؛ و هیچ ضرری در پذیرفتن اشتباهات‌مان وجود ندارد. اما شاید دلیل این که او خطاهای خود را نمی‌پذیرد این است که او فکر می‌کند اگر این کار را انجام دهد برای همیشه شما نسبت به او گارد خواهید گرفت. مطئمناً این وسوسه کننده است اما راه درستی نیست. در مورد این که چقدر رفتار او به شما آسیب می‌زند صادق و راستگو باشید و به آنچه که او می‌گوید نیز به خوبی گوش دهید.

تو در احساسات شخصی ما مداخله می‌کنی :
او چه کار می‌کند : او می‌خواهد بداند که شما کجا هستید، چه کار می‌کنید، با چه کسی هستید و چرا برخی تصمیمات را در زندگی می‌گیرید. آیا او همسر شما است و یا مادر همسر شما؟
شما باید چه کار بکنید : ناظر عاقل و پند دهنده‌ی مکرر بودن مادر زن، درک می‌شود. اما وقتی به مداخله در زندگی شخصی می‌رسد مدیریت کردن آن می‌تواند خیلی سخت باشد و همه‌ی اینها می‌تواند بر رابطه‌ی شما با همسرتان تأثیر بگذارد. حرکت بعدی شما می‌تواند یک صحبت ساده با همسر و مادر زن‌تان باشد. هیچ چیزی همانند دیدار خانوادگی صمیمی به او نمی‌گوید که “شما مرد خانه هستید”.

تو می‌خواهی بر زندگی من حکومت کنی :
او چه کار می‌کند : “این کار را انجام بده . . . آن کار را انجام نده. این را یاد بگیر . . . از آن دوری کن.” نیاز مداوم برای گفتن این که شما باید چه کاری انجام دهید و چگونه زندگی خود را سرپرستی کنید، هدف او است. چون شما با پسر او ازدواج کرده‌اید به نظر می‌رسد که این حق او است که بر زندگی شما حکومت کند و آن را رهبری کند.
شما باید چه کار بکنید : ما همیشه برای گرفتن توصیه به دنبال بزرگترهای خود می‌گردیم. تجربیات با ارزش آنها می‌تواند ما را از مرتکب شدن به اشتباهات جبران ناپذیر حفظ کند. اما به این معنی نیست که توصیه‌ی او باید شما را مجبور کند که دست از سرپرستی زندگی خود بردارید. اشتباهات اتفاق می‌افتند چون این چیزی است که زندگی هست. بدون مرتکب شدن به برخی اشتباهات در گذشته، شما در جایی نبودید که حالا هستید.
به نظر می‌رسد جایی که مادر شوهر و یا مادر زن وجود دارد مشکل راهی پیدا می‌کند تا شما را گرفتار کند. حفظ این رابطه به کار و تلاش زیادی نیاز دارد و مسئولیت‌ بر دوش کل خانواده است. طبیعی است که دو نفر، هر کس که باشند، در مورد چیزی اختلاف نظر داشته باشند اما این نباید منجر به ایجاد تنش به حدی شود که قابل برگشت و جبران نباشد.
مترجم : بهروزی
منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید