زیبایی در احادیث

زیبایی در احادیث

خدا زیباست، زیبایى را دوست دارد

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

إنّ اللّه َ تعالى جمیلٌ یُحِبُّ الجَمالَ ، و یُحِبُّ أنْ یَرى أثَرَ نِعمَتِهِ على عَبدِهِ ، و یُبغِضُ البُؤْسَ و التَّباؤسَ .
خداوند متعال زیباست، زیبایى را دوست دارد و دوست دارد اثر نعمت خود را در بنده اش ببیند. او فقر و فقر نمایى را دشمن مى دارد.

( کنز العمّال : ۱۷۱۶۶ .)

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

إنَّ اللّه َ تعالى جمیلٌ یُحِبُّ الجَمالَ، و یُحِبُّ مَعالیَ الأخْلاقِ ، و یَکْرَهُ سَفْسافَها .
خداوند متعال زیباست و زیبایى را دوست دارد. خویهاى والا را دوست دارد و خصلتهاى پَست را ناخوش مى دارد.

( کنز العمّال : ۱۷۱۶۸ )

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

إنَّ اللّه َ یُحِبُّ مِن عَبدِهِ إذا خَرجَ إلى إخْوانِهِ أنْ یَتَهیّأَ لَهُم و یَتَجَمّلَ .
خداوند متعال دوست دارد وقتى بنده اش نزد برادران خود مى رود با هیئتى آماده و آراسته برود.

( مکارم الأخلاق : ۱/۸۵/۱ )

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

أحْسِنوا لِباسَکُم ، و أصْلِحوا رِحالَکُم، حتّى تَکونوا کأنَّکُم شامَهٌ فی النّاسِ .
لباس خوب بپوشید و خانه هایتان را آباد کنید تا در میان مردم مانند خالِ رخساره باشید.

( کنز العمّال : ۱۷۱۶۴ )

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

لِیَأخُذْ أحدُکُم مِن شارِبهِ و الشَّعْرِ الّذی فی أنْفِهِ، و لْیَتَعاهَدْ نَفْسَهُ ، فإنَّ ذلک یَزیدُ فی جمَالِهِ .
سبیل و موهاى بینى خود را کوتاه کنید و به خودتان برسید؛ زیرا این کارها بر زیبایى شما مى افزاید.

( قرب الإسناد : ۶۷/۲۱۵ )

امام على علیه السلام :

لِیَتَزَیَّنْ أحدُکُم لأخیهِ المسلمِ إذا أتاهُ کما یَتَزَیَّنُ لِلغَریبِ الّذی یُحِبُّ أنْ یَراهُ فی أحسَنِ الهَیْئهِ
همچنان که دوست دارید افراد غریبه شما را در بهترین هیئت ببینند و خود را براى آنها مى آرایید، وقتى نزد برادر مسلمان خود مى روید نیز خویشتن را بیارایید.

( الخصال : ۶۱۲/۱۰ )

امام صادق علیه السلام :

أبصَرَ رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله رجُلاً شَعْثا شَعْرُ رأسِهِ، وَسِخَهً ثِیابُهُ ، سَیّئهً حالُهُ ، فقالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : مِن الدِّینِ المُتْعَهُ و إظهَارُ النِّعْمَهِ .
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله مردى را دید که موهاى سرش ژولیده ، لباسش کثیف و چرکین و سر و وضعش پریشان و به هم ریخته است، فرمود: لذّت بردن [از نعمتهاى الهى] و نمایاندن نعمت، جزء دین است.

( الکافی : ۶/۴۳۹/۵ )

امام صادق علیه السلام :

البَسْ و تَجَمّلْ ، فإنَّ اللّه َ جمیلٌ یُحِبُّ الجَمالَ ، و لیَکُن مِن حَلالٍ .
لباس زیبا بپوش؛ زیرا خداوند زیباست و زیبایى را دوست دارد؛ اما باید از حلال باشد.

( وسائل الشیعه : ۳/۳۴۰/۴ )

امام کاظم علیه السلام :امام صادق علیه السلام فرمود:

إنّ اللّه َ یُحِبُّ الجَمالَ و التَّجْمیلَ ، و یَکْرَهُ البُؤْسَ و التَّباؤسَ ؛ فإنَّ اللّه َ عزّ و جلّ إذا أنْعَمَ على عَبدٍ نِعمَهً أحَبَّ أنْ یَرى علَیهِ أثَرَها . قیلَ : و کیفَ ذلکَ ؟ قالَ : یُنَظّفُ ثَوبَهُ، و یُطیِّبُ رِیحَهُ ، و یُجَصِّصُ دارَهُ ، و یَکنِسُ أفْنیَتَهُ ، حتّى إنّ السِّراجَ قَبلَ مَغیبِ الشَّمسِ یَنْفی الفَقرَ و یَزیدُ فی الرِّزقِ .
خداوند زیبایى و خود آرایى را دوست دارد و بینوایى و فقر نمایى را ناخوش مى دارد. هرگاه خداوند به بنده اى نعمتى مى دهد، دوست دارد اثر آن را در او ببیند. گفته شد: چگونه؟ فرمود: لباس تمیز بپوشد، خود را خوشبو کند، خانه اش را گچکارى کند، جلو در حیاط خود را بروبد، حتّى روشن کردن چراغ پیش از غروب خورشید فقر را مى برد و روزى را زیاد مى کند .

( الأمالی للطوسی : ۲۷۵/۵۲۶ )

امام رضا علیه السلام :

أرْوی أنَّ اللّه َ تبارکَ و تعالى یُحِبُّ الجَمالَ و التَجَمُّلَ ، و یُبغِضُ البُؤسَ و التَّباؤسَ ، و أنَّ اللّه َ عزّ و جلّ یُبغِضُ مِن الرِّجالِ القاذُورَهَ .
روایت مى کنم که خداوند تبارک و تعالى زیبایى و آراستگى را دوست دارد و فقر و فقر نمایى را دشمن مى دارد. خداوند عزّ و جلّ از مردان کثیف و بد بو نفرت دارد.

( بحار الأنوار: ۷۹/۳۰۳/۱۶ )
چهره زیبا

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

آفَهُ الجَمالِ الخُیَلاءُ .
آفت زیبایى، غرور است.

( بحار الأنوار: ۷۷/۵۹/۳ )

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

خَیرُ ما اُعْطِیَ الرّجُلُ المؤمنُ خُلقٌ حَسَنٌ، و شَرُّ ما اُعْطِیَ الرّجُل قلبُ سوءٍ فی صُورهٍ حَسَنهٍ
بهترین چیزى که به مرد مؤمن داده شده خوى نیکوست و بدترین چیزى که به انسان داده شده دل بد در چهره زیباست.

( کنز العمّال : ۵۱۷۰ )

امام على علیه السلام :

الصُّـورَهُ الجَمیلَهُ أوَّلُحدیث السَّعادتَینِ .
رخسار زیبا ، نخستین خوشبختى از دو خوشبختى است.

( فی طبعه جامعه طهران «أقلّ» ، وما أثبتناه من طبعه «الرّی» – غرر الحکم : ۱۶۵۹ )

امام على علیه السلام :

حُسْنُ الصُّورهِ أوَّلُ السَّعادهِ .
نکو رویى، آغاز خوشبختى است.

( غرر الحکم : ۴۸۰۳ )

امام على علیه السلام :

حُسْنُ وَجْهِ المؤمنِ مِن حُسنِ عِنایَهِ اللّه ِ بهِ .
زیبایى رخسار مؤمن از حسن عنایت خداست به او.

( غرر الحکم : ۴۸۴۸ )

بحار الأنوار :در زبور [داوود] آمده است:

مَن أجْرَمَ الذُّنوبَ و أعْجَبَهُ حُسْنُهُ ، فلْیَنظُرِ الأرضَ کیفَ لَعِبَتْ بالوُجوهِ فی القُبورِ و تَجْعَلُها رَمِیما ، إنَّما الجَمالُ جمالُ مَن عُوفِیَ من النّارِ .
هر کس گناهانى مرتکب شود و از زیبایى خود دچار غرور گردد، به خاک بنگرد که چگونه در گورها با چهره ها بازى مى کند و آنها را به استخوانهاى پوسیده تبدیل مى سازد. همانا زیبایى، زیبایى کسى است که از آتش در امان ماند.

( بحار الأنوار : ۷۷/ ۴۰/۸ )

بحار الأنوار ـ به نقل از زراره ـ : از امام باقر علیه السلام شنیدم :

أیُّما عَبدٍ کانَ لَه صُورهٌ حَسَنهٌ مَع مَوضِعٍ لا یَشینُهُ ، ثُمَّ تَواضَعَ للّه ِ، کانَ مِن خالِصَهِ اللّه ِ. قالَ : قُلتُ : ما مَوضِعٌ لا یَشینُهُ؟ قالَ : لا یکونُ ضَرَبَ فیهِ سِفاحٌ .
هر بنده اى که زیباروى و بى عیب باشد و سپس در برابر خداوند فروتنى کند، از بندگان خالص و خاصّ خداست. عرض کردم: منظور از بى عیب چیست؟ فرمود: بد کاره اى با او بى عفّتى نکرده باشد.

( بحار الأنوار : ۷۰/۱۱/۱۱ )
خوبى را نزد خوب رویان بجویید

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

اطلُبوا الخیرَ عِند حِسانِ الوُجوهِ .
خوبى را نزد خوب رویان بجویید.

( کنز العمّال : ۱۶۷۹۵ ، الأمالی للطوسی : ۳۹۴/۸۷۰ )

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

اطلُبوا الخَیرَ عِندَ حِسانِ الوُجوهِ ، فإنَّ فِعالَهُم أحْرى أنْ تکونَ حُسْنا .
خیر و خوبى را نزد خوش رویان بجویید ؛ زیرا کردارهاى آنان به زیبایى زیبنده تر است.

( عیون أخبار الرضا : ۲/۷۴/۳۴۴ )

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

اطلُبوا حَوائجَکُم عِند حِسانِ الوُجوهِ ، فإنْ قَضى حاجَتَکَ قَضاها بِوَجهٍ طَلیقٍ، و إنْ رَدّکَ رَدّکَ بِوَجهٍ طَلیقٍ ، فرُبَّ حَسَنِ الوَجهِ دَمیمُهُ عِندَ طلَبِ الحاجَهِ ، و رُبَّ دَمیمِ الوَجهِ حسَنُهُ عِندَ طلَبِ الحاجَهِ .
نیازهاى خود را از خوش رویان بخواهید؛ زیرا اگر نیاز تو را برآورده کند، با گشاده رویى مى کند و اگر دست رد به سینه ات زند، باز با گشاده رویى مى کند. بسا خوشرویى که در هنگام نیاز خواهى از او، زشت رو مى شود، و بسا زشت رویى که در هنگام نیاز خواهى از او خوش رو مى شود.

( کنز العمّال : ۱۶۸۱۰ )
رسیدگى به مو

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

الشَّعرُ الحَسَنُ مِن کِسْوَهِ اللّه ِ فأکْرِموهُ .
موىِ زیبا پوششى خدایى است، پس به آن رسیدگى کنید.

( وسائل الشیعه : ۱/۴۳۲/۲ )

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

مَنِ اتَّخذَ شَعرا فلیُحْسِنْ وَلایَتَهُ، أو لِیَجُزَّهُ .
هر کس مو بگذارد، باید خوب به آن برسد و گرنه کوتاهش کند.

( وسائل الشیعه : ۱/۴۳۲/ ۱ )
زیبایى درون

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

الجَمالُ فی اللِّسانِ .

زیبایى در زبان است.

( تحف العقول : ۳۷ )

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

جَمالُ المَرءِ فَصاحَهُ لِسانِهِ .
زیبایىِ انسان ، شیوایى زبان اوست.

( جامع الأحادیث للقمّی : ۷۰ )

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

الجَمالُ فی الرّجُلِ اللِّسانُ .
زیبایى مرد، به زبان [او ]است.

( کنز العمّال : ۵۱۶۴ )

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله ـ در پاسخ به این که: زیبایى مرد به چیست؟ ـ فرمود:

بِصَوابِ القَولِ بالحقِّ .
به داشتن عقیده درست .

( بحار الأنوار : ۷۱/۳۹۰/۴۸ )

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

الجَمالُ صَوابُ القَـولِ بالحـقِّ ، و الکَمالُ حُسنُ الفِعالِ بالصِّدقِ .
زیبایى، داشتن عقیده درست است و کمال، داشتن کردار درست.

( کنز العمّال : ۲۸۷۷ )

امام على علیه السلام :

عُقولُ النِّساءِ فی جَمالِهِنَّ ، و جَمالُ الرِّجالِ فی عُقولِهِم .
خردِ زنان در زیبایى آنهاست و زیبایى مردان، در خردشان.

( معانی الأخبار : ۲۳۴/۱ )

امام على علیه السلام :

إنَّ اللّه َ عزّ و جلّ (جعل) صُورَهَ المَرأهِ فی وَجهِها ، و صُورهَ الرّجُلِ فی مَنطِقهِ .
خداوند عزّ و جلّ سیماى زن را در رخسار او و سیماى مرد را در گفتارش قرار داده است.

( بحار الأنوار : ۷۱/۲۹۳/۶۳ )

امام على علیه السلام :

الجَمالُ الظّاهِرُ حُسْنُ الصُّورهِ ، الجَمالُ الباطِنُ حُسنُ السَّریرَه .
زیبایىِ پیدا ، رخساره نیکوست و زیبایى پنهان، نهان و نهاد نیکو.

( غرر الحکم : ۱۱۹۳ )

امام على علیه السلام :

لا جَمالَ أحْسَنُ مِن العَقلِ .
هیچ جمالى زیباتر از خرد نیست.

( نهج السعاده : ۱/۵۱ )

امام على علیه السلام :

جَمالُ الرّجُلِ حِلْمُهُ .
زیبایىِ مرد ، بردبارى اوست.

( غرر الحکم : ۴۷۱۸ )

امام على علیه السلام :

حُسنُ العَقلِ جَمالُ الظَّواهِرِ و البَواطِنِ .
نیکو خردى، زیبایى برون و درون است.

( غرر الحکم : ۴۸۰۷ )

.
.
امام على علیه السلام :

جَمالُ الرّجُلِ الوَقارُ .
زیبایىِ مرد ، وقار و سنگینى است.

( غرر الحکم : ۴۷۴۴ )

امام على علیه السلام :

جَمالُ المؤمنِ وَرَعُهُ .
زیبایىِ مؤمن، پارسایى اوست.

( غرر الحکم : ۴۷۴۷ )

امام على علیه السلام :

جَمالُ العبدِ الطّاعهُ .
زیبایىِ بنده ، فرمانبردارى است.

( غرر الحکم : ۴۷۴۸ )

امام على علیه السلام :

جَمالُ الحُرِّ تَجَنُّبُ العارِ .
زیبایىِ آزاده ، دورى کردن از ننگ و عار است.

( غرر الحکم : ۴۷۴۵ )

امام على علیه السلام :

جَمالُ العَیشِ القَناعَهُ .
زیبایىِ زندگى ، قناعت است.

( غرر الحکم : ۴۷۴۹ )

امام على علیه السلام :

جَمالُ الإحْسانِ تَرْکُ الامْتِنانِ .
زیبایىِ نیکى کردن، منّت ننهادن است.

( غرر الحکم : ۴۷۵۰ )

امام على علیه السلام :

جَمالُ القُرآنِ البَقَرهُ و آلُ عِمْرانَ .
زیبایىِ قرآن ، سوره بقره و آل عمران است.

( غرر الحکم : ۴۷۵۱ )

امام على علیه السلام :

جَمالُ المَعروفِ إتْمامُهُ .
زیبایىِ احسان، کامل کردن آن است.

( غرر الحکم : ۴۷۵۲ )

امام على علیه السلام :

جَمالُ العالِمِ عَملُهُ بعِلْمِهِ .
زیبایىِ دانشمند ، عمل کردن او به دانش خود است .

( غرر الحکم : ۴۷۵۳ )

امام على علیه السلام :

جَمالُ العِلمِ نَشْرُهُ .

زیبایىِ علم ، نشر آن است.

( غرر الحکم : ۴۷۵۴ )

امام على علیه السلام :

لا لِباسَ أجْمَلُ مِن العافِیَهِ .
جامه اى زیباتر از سلامت نیست.

( بحار الأنوار : ۷۷/۳۸۱/۵ )

امام عسکرى علیه السلام :

حُسنُ الصُّورهِ جَمالٌ ظاهِرٌ ، و حُسنُ العَقلِ جَمالٌ باطِنٌ .
نِکویى صورت ، زیبایى ظاهر است و نکویى خرد ، زیبایى درون.

( أعلام الدین : ۳۱۳ )
آراستگی

امام على علیه السلام :

التَّجَمُّلُ مُروءهٌ ظاهِرَهٌ .
آراستگى، جوانمردىِ آشکار است.

( غرر الحکم : ۳۲۰ )

امام على علیه السلام :

التَّجَمُّلُ مِن أخْلاقِ المؤمنینَ .
آراستگى از اخلاق مؤمنان است.

( غرر الحکم : ۱۱۷۵ )

امام على علیه السلام :

إذا قَلَّ أهْلُ الفَضلِ هَلَکَ أهْلُ التَّجَمُّلِ .
هرگاه اهل بذل و بخشش کم شوند ، آراستگان از میان مى روند.

( غرر الحکم : ۴۱۷۱ )

منبع: میزان الحکمه، جلد دوم

مطالب مشابه