روزه‌داری در سالمندان

روزه‌داری در سالمندان

وقتی پیر می‌شویم بدنمان تغییرات زیادی پیدا می‌کند. دستگاه‌های مختلف در بدن کم ‌کم فرسوده می‌شوند و این فرسودگی از کارایی آن‌ها می‌کاهد. در حالت کلی، ماهیچه‌ها، رگ‌های خونی، چشم‌ها، گوش‌ها و دیگر ارگان‌های بدن قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند. قلب به خوبی کار نمی‌کند، استخوان‌ها ضعیف می‌شوند و متابولیسم بدن به شکل چشمگیری کاهش می‌یابد.

نکات زیادی وجود دارد که یک سالمند قبل، بعد و هنگام روزه‌داری باید به آن توجه کند. به برخی از این نکات که دکتر حامد پور آرام توصیه کرده است، توجه کنید:‌

* بسیاری از سالمندان از کندی حرکات روده و یبوست ناشی از آن رنج می‌برند. یکی از آثاری که روزه‌داری برای سالمندان دارد، تشدید حالت یبوست است.

* یبوست می‌تواند باعث هموروئید (بواسیر) و سوءهاضمه همراه با احساس پری معده شود.

* استفاده از نان‌های بدون سبوس و کاهش مصرف آب و نخوردن غذاهای حاوی فیبر مثل میوه و سبزی این وضعیت را تشدید می‌کند.

* پس اگر روزه‌دار هستید و این مشکل را دارید، در سحر و افطار از نان‌های سبوس‌دار، غلات و سبزیجات بیشتر استفاده کنید.

* توصیه دیگر حذف غذاهای سرخ کردنی و چرب است.

* افت فشار خون مشکل دیگری است که ممکن است در طی ماه رمضان با آن مواجه شوید و علائم آن عبارت است از:‌ تعریق زیاد، ضعف، کاهش انرژی، سرگیجه، رنگ پریدگی و حالت غش که ممکن است هنگام بعدازظهر در ماه مبارک رمضان اتفاق بیفتد.

* خنک نگه داشتن فرد و افزایش مصرف مایعات و نمک می‌تواند به بهبود حال شما کمک کند.

* اگر عادت به سیگار کشیدن و چای خوردن دارید، باید قبل از رسیدن به ماه مبارک دفعات این عادت را کاهش دهید، وگرنه ممکن است سردرد به سراغتان بیاید.

* در طول ماه مبارک رمضان برنامه خود را طوری تنظیم کنید که خواب و استراحت کافی داشته باشید.

* اگر سردرد به علت افت فشارخون بسیار جدی باشد، باید روزه را شکست.

* ضعف، سرگیجه، خستگی، عدم تمرکز، تعریق، لرزش، کاهش فعالیت و قدرت جسمانی، سردرد و تپش قلب از علائم افت قند خون است.
حتی اگر دیابت نداشته باشید، مصرف زیاد قندهای ساده (قند و شکر، شیرینی، زولبیا و بامیه) در وعده سحری می‌تواند باعث ترشح زیاد انسولین و افت قند در طول روز شود

* خرما و میوه‌های شیرین را جایگزین قندهای ساده کنید.

* در مورد دیابت، فشار خون و مشکلات گوارشی حتما قبل از روزه‌داری با پزشک خود مشورت کنید و اگر طی دوران روزه‌داری با مشکلی برخوردید، آن را نیز به پزشک خود اطلاع دهید.

* برای پیشگیری از مشکلات کلیه حتما از نوشیدن آب کافی بین افطار و سحر غافل نشوید.

* سالمندان اگر هنگام روزه‌داری با سرگیجه و سردرد مواجه می‌شوند، باید مراقب باشند، زیرا با خطر افتادن و شکسته شدن استخوان مواجه می‌شوند.

* مصرف میوه، لبنیات کم چرب و مصرف انواع سوپ و آش در افطار و سحر و نوشیدن چای کمرنگ می‌تواند تعادل آب و املاح را در بدن سالمند روزه‌دار حفظ کند.

منبع : جام جم – ماندانا ملاعلی

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید