1. قال رسول الله –
صلی الله علیه و آله – : فِکْرَهُ ساعَهٍ خَیرٌ مِنْ عبادَهِ سنَهٍ.
«بحارالانوار، ج 71، ص 326»
رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: ساعتی اندیشه کردن بهتر از یک سال
عبادت است.
2. قال الامام علی –
علیه السّلام – : لا عِبادَهَ کَالتَّفکُّرِ فی صَنْعهِ اللهِ عزّوَجلّ.
«امالی طوسی، ص 146»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: هیچ عبادتی مانند اندیشیدن در صنع (خلق)
خدای عزوجل نیست.
3. قال الامام علی – علیه السّلام – : تَمییزُ الباقی مِنَ
الْفانی مِنْ أَشْرَفِ النَّظَرِ.
«غررالحکم،
ح 4494»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: تمییز دادن و تشخیص امور ماندنی از امور
فانی و رفتنی، از برترین اندیشه هاست.
4. قال الامام علی – علیه السّلام – : اَصْلُ
العقلِ الفِکرُ وَ ثَمَرتُهُ السَّلَامَهُ.
«غررالحکم،
ح 3093»
امام علی – علیه السّلام
– فرمود: ریشه عقل، اندیشه است و ثمره اش سالم ماندن. (از خطا، لغزش و گناه یا
عذابآخرت)
5. قال الامام علی –
علیه السّلام – : فِکرُ الْمَرءِ مِرآهٌ تُریهِ حُسْنَ عَمَلِهِ مِنْ قُبْحِهِ.
«غررالحکم، ح 6546»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: اندیشه آدمی آینهای است که کردار نیک و
بدش را به او نشان میدهد.
6. قال الامام
المجتبی – علیه السّلام – : اُوصیکُم بِتَقْوَی اللهِ وَ إدامَهِ التَّفکُّرِ،
فَإِنَّ التَّفکُّرَ أََبُو کُلَّ خَیْرٍ وَ اُمَّهُ.
«مجموعه ورام، ج 1، ص 52»
امام حسن – علیه السّلام – فرمود: شما را به تقوای الهی و اندیشیدن مدام
سفارش میکنم، زیرا که اندیشیدن پدر و مادر همه خوبیهاست.
7. قال الامام
الصادق – علیه السّلام – : أفضَلُ الْعِبادهِ اِدْمانُ التَّفَکُّرِ فی اللهِ وَ
قُدرَتِهِ.
«الکافی، ج 2، ص 55»
امام صادق – علیه السّلام – فرمود: برترین عبادت، اندیشیدن مداوم درباره خدا و قدرت اوست.
8. قال الامام
الصادق – علیه السّلام – : کانَ أَکْثَرُ عِبادَهِ أَبی ذَر أَلتَّفَکُرَ و
الْأِعتِبارَ.
«بحارالانوار، ج 71، ص 323»
امام صادق – علیه السّلام – فرمود: بیشترین عبادت ابوذر(ره) اندیشیدن و پند
گرفتن بود.
9. قال الامام علی –
علیه السّلام – : ألتَّفکُّرُ فی آلاءِ اللهِ نِعمَ الْعِبادَهِ.
«غررالحکم، ح 1792»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: اندیشیدن درباره نعمتهای خدا، نیکو
عبادتی است.
10 قال الامام علی –
علیه السّلام – : فِکْرُ ساعَهٍ قَصیرَهٍ خَیرٌ مِنْ عِبادَهٍ طَویلَهٍ.
«غررالحکم، ح 6537»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: ساعتی کوتاه اندیشیدن، بهتر از عبادت
طولانی است.
11. قال الامام علی – علیه السّلام – : لا
عِلْمَ کَالتَّفکُّرِ.
«نهج
البلاغه، حکمت 113»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: هیچ دانشی چون اندیشیدن نیست.
12. قال الامام علی – علیه السّلام – : أَلفِکْرُ
جَلاءُ الْعُقُولِ.
«غررالحکم،
ح 935»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: اندیشه صیقل دهنده خردهاست.
13. قال الامام علی – علیه السّلام – : أَلْفِکرُ
رُشْدٌ، أَلْغفلَهٌ فَقْدٌ.
«غررالحکم،
ح 85»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: اندیشه مایه رشد و کمال است و غفلت موجب
گمراهی.
14. قال الامام الحسن – علیه السّلام – :
علیکم بالتَّفَکُّرِ فإنه حَیاه قَلْبِ البَصیرِ و مفاتیح أبواب الحکمه. >
«بحارالانوار،
ج 78، ص 115»
امام حسن – علیه السّلام – فرمود: بر شما باد اندیشیدن پس به درستی که آن
مایه زندگی دل (و حیات قلب) شخص بابینش و کلید درهای حکمت است.
15. قال الامام علی – علیه السّلام – : أَلْفِکْرُ
یُنیرُ اللُّبَّ.
«غررالحکم،
ح 369»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: اندیشه دل و خرد را روشن میگرداند.
16. قال الامام علی – علیه السّلام – : فَضْلُ
فِکْرٍ وَ تَفَهُّمٍ أَنْجَعُ مِنْ فَضْلِ تِکْرارٍ وَ دراسَهٍ.
«غررالحکم،
ح 4708»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: زیاد اندیشیدن و فهمیدن سودمندتر از
زیاد تکرار کردن و خواندن است.
17. قال الامام علی – علیه السّلام – : أَلفِکْرُ
یُفیدُ الْحِکْمَهَ.
«غررالحکم،
ح 878»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: اندیشه حکمت به بار میآورد.
18. قال الامام علی – علیه السّلام – :
مَنْ أکْثَرَ الْفِکرَ فِیما تَعَلَّمَ أتْقَنَ عِلْمَهُ وَ فَهِمَ ما َلمْ یَکُنْ
یَفْهَمُ.
«غررالحکم،
ح 8917»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: هرکه در آنچه آموخته است بسیار اندیشه
کند، دانش خود را استوار گرداند و آنچه را نمیفهمیده است، بفهمد.
19. قال الامام علی – علیه السّلام – : مَنْ
أَسْهَرَ عَیْنَ فِکرَتِهِ بَلَغَ کُنْهَ هِمَّتِهِ.
«غررالحکم،
ح 8784»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: هرکه دیده اندیشه خود را شب ها بیدار نگه
دارد به کنه خواست خویش دست یابد.
20. قال الامام علی – علیه السّلام – : أَلْفِکرُ
فی الخَیْرِ یَدْعُوا إِلی الْعَمَلِ بِهِ.
«غررالحکم،
ح 1395»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: اندیشه کردن در خوبیها انگیزه به کار
بستن آنها میشود.
21. قال الامام علی – علیه السّلام – : أَلفِکْرُ
فی الْعَواقِبِ یُنْجی مِنَ الْمَعاطِبِ.
«غررالحکم،
ح 1460»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: اندیشه در عواقب امور (انسان را) از
افتادن در مهلکهها نجات میدهد.
22. قال الامام علی – علیه السّلام – : بِالْفِکْرِ
تَنْجَلی غَیاهِبُ الْاُمُورِ.
«غررالحکم،
ح 4322»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: با اندیشه است که تاریکیهای امور روشن میشود.
23. قال الامام علی – علیه السّلام – : أَلْفِکْرُ
یُوجِبُ الْأِعتبارَ وَ یُؤْمِنُ الْعِثارَ وَ یُثْمِرُ الْأِسْتِظْهارَ.
«غررالحکم،
ح 2124»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: اندیشه کردن موجب عبرت گرفتن می شود و از
لغزش ایمن میگرداند و احتیاط و هوشیاری به بار میآورد.
24. قال الامام علی – علیه السّلام – : مَنْ
طالَتْ فِکرَتُهُ حَسُنَتْ بَصیرَتُهُ.
«غررالحکم،
ح 8319»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: هر که مدت طولانی بیندیشد، بینشش نیکو شود.
25. قال الامام علی – علیه السّلام – : ما
ذَلَّ مَنْ أحْسَنَ الْفِکَرَ.
«غررالحکم،
ح 9458»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: کسی که اندیشهاش نیکو باشد، خوار نگردد.
26. قال الامام علی – علیه السّلام – : أَلتَّفکُّرُ
یَدعُوا إلی الْبِرِّ وَ الْعَمَلِ بِهِ.
«الکافی،
ج 2، ص 55»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: اندیشیدن، (انسان را) به نیکی و عمل به
آن فرا میخواند.
27. قال الامام علی – علیه السّلام – : مَنْ
قلَّ أَکْلُهُ صَفا فِکْرُهُ.
«غررالحکم،
ح 8462»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: هر که کم بخورد اندیشهاش صاف (و نیک)
گردد.
28. قال الامام علی – علیه السّلام – : کَیْفَ
تَصْفُو فِکْرَهُ مَنْ یَسْتَدیمُ الشَّبَعَ ؟
«غررالحکم،
ح 6975»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: چگونه صاف و زلال گردد، اندیشه کسی که
پیوسته شکمش سیر است؟
29. قال الامام علی – علیه السّلام – : أَلْفِکرُ
فی غَیرِ الْحِکْمَهِ هَوَسٌ.
«غررالحکم،
ح 1278»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: اندیشیدن در غیر حکمت، هوس (بیهودگی و
سبک مغزی) است.
30. قال الامام علی – علیه السّلام – : مَنْ
کَثُرَ فِکْرُهُ فی الْمَعاصی دَعَتْهُ إِلَیْها.
«غررالحکم،
ح 8561»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: کسی که زیاد درباره گناهان بیندیشد،
گناهان او را به سوی خود بکشانند.
31. قال الامام علی – علیه السّلام – : مَنْ
کَثُرَ فِکرُهُ فی اللَّذّاتِ غَلَبَتْ عَلَیْهِ.
«غررالحکم،
ح 8564»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: هر که زیاد درباره لذتها بیندیشد، آن
لذتها بر او چیره شوند.
32. قال الامام علی – علیه السّلام – : مَنْ
تَفکَّرَ فی عَظَمَهِ اللهِ أَبْلَسَ.
«غررالحکم،
ح 9207»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: هرکه در عظمت خدا بیندیشد، متحیّر شود.
33. قال الامام علی – علیه السّلام – : أَلتَّفکُّر
فی مَلکوتِ السَّماواتِ وَ الأَرضِ عِبادهُ الْمُخلَصینَ.
«غررالحکم،
ح 1792»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: اندیشیدن درباره ملکوت آسمان ها و زمین،
عبادت مخلصان است.
34. قال الامام الکاظم – علیه السّلام –
: … اِنَّ لِکُلِّ شَیٍِ دَلیلاً وَ دلیلُ العَقلِ التَّفَکُرُ وَ دلیلُ
التَّفَکُّرِ الصّمت و لِکُلِّ شیٍ مطیَّهً وَ مَطیَّهَ العَقلِ التَّواضُعِ … .
«اصول
کافی، ج 1، ص 15»
امام کاظم – علیه
السّلام – فرمود: … برای هر چیزی دلیل (و نشانه ای) وجود دارد و دلیل عقل تفکر
است و دلیل تفکرسکوت است و برای هر چیزی مرکبی است و مرکب عقل تواضع است.