50 نکته برای ازدواج موفق

50 نکته برای ازدواج موفق

ویژه زوج های جوان

از نشانه های او این است که برای شما از جنس خودتان جفت هایی آفرید تا به وسیله آنان آرامش پیدا کنید و دوستی و محبت میان شما (زوج) قرار داد. همانا در این، نشانه هایی است برای کسانی که اندیشه کنند.
قرآن کریم – سوره روم – آیه 25
برادر و خواهر گرامی
آغاز زندگی جدید را به شما تبریک عرض می کنیم. امیدواریم با یاری حق تعالی و بهره گیری از اطلاعات و مهارت های لازم برای زندگی مشترک بتوانید ازدواجی موفق و سرشار از خوشبختی و شادکامی داشته باشید. فراموش نکنید که ازدواج پیوند و تعهدی متقابل بین زن و مرد است و هر دو بایستی نقش و وظیفه ی خود را برای تداوم آن به نحو شایسته انجام داده و آمادگی لازم را برای برخورد با مشکلات زندگی کسب نمایند.
متنِ حاضر حاوی نکاتی است که برای زندگی سالم و موفق شما بسیار ضروری است. آن را به دقت مطالعه نموده و در زندگی مشترک خود به کار ببندید.
1- نسبت به همسر خود نگرشی مطلوب و متعالی داشته باشید و او را امانت الهی بدانید و در حفظ و نگهداری این ودیعه الهی تلاش کنید.
2- به همسر خود احترام گذاشته و با وی محترمانه صحبت کنید. در ارتباط با او از عواطف سرشار و محبت بسیار دریغ نورزید.
3- حقوق متقابل خود و همسرتان را بشناسید و در ایفای حقوق وی تلاش نمایید.
4- از رفتارهای پر خطر (مصرف مواد مخدر، ارتباط با افراد ناباب و….) که زندگی شما را با مشکل جدی مواجه می سازد خودداری نمائید.
5- فراموش نکنید که والدین اولین الگوی رفتاری و اجتماعی فرزندان خود هستند. بنابراین صمیمیت شما روی رفتار فرزندان تأثیر مثبتی دارد.
6- گردش، تفریح سالم و فعالیت های مشترک که موجب افزایش صمیمیت، علاقه و همدلی با همسر می شود را فراموش نکنید.
7- فراموش نکنید که احترام و ارتباط مناسب با خانواده ی خود و همسرتان می تواند در خوشبختی شما بسیار مؤثر باشد از آنها دوری نکنید.
8- به پیشرفت و رشد شخصیت همسر خود علاقه مند باشید و زمینه را برای تحقق این امر فراهم نمایید.
9- زمینه را برای پرورش احساسات مثبت و عواطف سازنده نسبت به همسر خود فراهم سازید.
10. محبت خود را به همسرتان به صورت عملی نشان دهید و سعی کنید در روز تولد او، سالروز ازدواج و یا مناسبتهای دیگر به او هدیه دهید و از این طریق محبت خود را ابراز نمایید.
11- سعی کنید فهرستی از قابلیتها و صفات مثبت همسر خود را در نظر بگیرید و از صفات برجسته و مثبت او تعریف کنید.
12- به نیازهای اساسی همسر خود از جمله نیازهای جسمانی، امنیت خاطر، احترام و دوست داشته شدن توجه کنید.
13- چنانچه در زندگی با مشکلی مواجه شدید سعی کنید از متخصصین مربوطه کمک بگیرید.
14- در هنگام گفتگو با همسرتان با دقت به گفتار او توجه کنید و اجازه دهید که مطالب خود را کاملاً بیان کند.
15- باور کنید که همسرتان انسانی است منحصر به فرد و واجد ویژگیهای شخصیتی مثبت و منفی، لذا از مقایسه او با دیگران به شدت بپرهیزید و تغییرات رفتاری و پیشرفت فکری و اخلاقی وی را تحسین نمایید.
16- سعی کنید حالات و روحیات و علایق همسر خود را بشناسید و در تأمین علایق منطقی وی خود را ملزم نمایید.
17. حریم یکدیگر را مراعات کرده و از جر و بحث با یکدیگر خودداری کنید. در رفتارهای خود صادقانه عمل نموده و از پنهان کاری و دروغگویی پرهیز کنید تا موجب احساس سوء ظن، شک و تردید در زندگی نشوید.
18- باور کنید که هر کلمه و گفتار شما در بردارنده بار عاطفی و روانی است که در وجود شنونده تأثیر مثبت و منفی دارد؛ لذا سعی کنید از زبان گرم، ملایم و توام با احترام و محبت استفاده کنید.
19. برای دست یابی به تفاهم و خوشبختی بیشتر و ارتباط با همسرتان از صداقت و راستی استفاده کنید. مطمئن باشید که رمز خوشبختی در صادقانه زیستن و بهره گیری از این صفت برجسته انسانی است.
20. به مدیریت کانون خانواده اهمیت دهید و سعی کنید در تصمیم گیری و هدایت زندگی از هماهنگی لازم برخوردار شوید.
21- احترام به قوانین، هنجارها و ارزش های اجتماعی را در کلیه مراحل زندگی خود مد نظر قرار دهید.
22- هرگز اجازه ندهید افکار مأیوس کننده و منفی بر وجود اعضای خانواده شما سایه افکنده و ریشه های شادکامی و شادابی شما را از بین ببرد.
23- از لجاجت و رقابت ناسالم با همسرتان جداً پرهیز کنید و جای آن را به یکدلی، یکرنگی، صمیمیت و رفاقت بدهید. باور کنید یکی از عوامل تزلزل در بنای خانواده لجبازی و عدم پذیرش یکدیگر است.
24. سعی کنید در صدد تملک کامل همسرتان نباشد و از مرز تعادل خارج نشوید.
25. هیچگاه خود را برتر و بالاتر از همسرتان احساس نکنید بلکه او را شریک زندگی بدانید.
26. به اصل مشارکت در زندگی خانوادگی معتقد باشید و در انجام امور از همسر و فرزندانتان کمک بگیرید و با مشارکت فضای خانه را به فضای بالنده و ثمربخش تبدیل سازید.
27. شرایط کاری و شغلی، موقعیت اجتماعی، اقتصادی، وضع جسمانی و روانی و سنی همسرتان را بخوبی بشناسید و به تناسب آن از یاری به او در داخل و خارج از خانه دریغ نورزید. در شرایطی نظیر بیماری همسر، بارداری، مسافرت، مأموریت شوهر، تحصیل زن و یا مرد و… به کمک همدیگر بشتابید و به سهولت به امور زندگی و شادی و شادکامی و رفاه هم کمکم نمایید.
28. همیشه به همسرتان متذکر شوید که نقش او به ویژه در خانه برای شما با ارزش است. این امر در تقویت روحیه و مبانی خانواده تأثیر زیادی دارد.
29. اگر به دلیل کار زیاد و تعهدات بیرون از منزل قادر نیستید عملاً به همسرتان کمک کنید، علاقه خود را به کمک و همکاری با او ابراز نمائید و از حمایت خود، وی را مطمئن سازید.
30. در مدیریت خود از مرد سالاری و زن سالاری خودداری کنید و برای داشتن یک خانواده متعادل از حق سالاری و شایسته سالاری پیروی کنید.
31. در زندگی دهن بین نباشید. و به هنگام اظهارنظر درباره ی هر کس و هر پیام به کسب اطلاعات مستند بپردازید.
32. نارساییها و رنجهای گذشته را مرتباً به یاد نیاورید و مطرح نکنید. سعی کنید نسبت به آینده خوش بین و از لحظه های موجود حداکثر استفاده را بکنید.
33. برای تعادل در زندگی و کامیابی هر چه بیشتر، از خوش خلقی و گشاده رویی و چهره ای پر نشاط استفاده کنید.
34. از تجارب و خاطرات تلخ زندگی دیگران عبرت بگیرید و از تجارب مثبت اطرافیان و خانواده های موفق حداکثر استفاده را بکنید. مطمئن باشید این امر بر نشاط، شادابی و شادکامی زندگی شما خواهد افزود.
35. به منظور جلوگیری از تزلزل خانواده و آسیب های احتمالی، توقعات و انتظارات شما از همسرتان باید متناسب با امکانات و توانمندی وی باشد. مطمئن باشید که همخوانی خواسته ها و انتظارات منطقی شما روح تفاهم و همدلی و شادابی زندگی را افزون می کند.
36. برای دستیابی به یک زندگی سالم و متعادل از بزرگواری، عفو و گذشت نسبت به یکدیگر غفلت نکنید. در صورتی که مرتکب خطا یا اشتباه شدید. خطای خود را پذیرا باشید و از همسرتان عذرخواهی کنید.
37. از موشکافی و عیب جویی همسرتان و به رخ کشیدن آن ها بپرهیزید و عیب پوشی را سر لوحه مناسبات با همسر خود قرار دهید. این امر دستیابی به امنیت روحی و آرامش روانی را در کانون خانواده ممکن می سازد.
38. در صورتی که مایل هستید از انتقادات سازنده در مورد رفتار همسرتان استفاده کنید، سعی کنید با ذکر یکی از جنبه های مثبت او زمینه را برای ایراد و انتقاد سازنده خود و پذیرش آن مساعد سازید.
39. برای نگهداری حریم خانوادگی و روابط صحیح انسانی و تقویت امنیت و تفاهم در زندگی اسرار درونی خانواده را نزد دیگران بازگو نکنید و از این طریق اعتماد همسرتان را به خود جلب نمایید.
40. در ارتباط و گفتگو با همسرتان از لحن سخن آمرانه و تحکمی خودداری ورزید و نظرات خود را به صورت پیشنهاد به همسرتان مطرح نمایید. این امر پذیرش نظر شما را میسر می سازد.
41. سعی کنید از طریق مطالعه ی کتاب، شرکت در مجالس مذهبی، علمی، اخلاقی و تفکر در زندگی خانواده های موفق و رمز توفیق آنان، اطاعت خود، همسر و فرزندانتان را افزایش دهید.
42. در اثنای گفتگو با همسرتان آرامش خود را کاملاً حفظ کنید در غیر این صورت از ادامه بحث خودداری کنید.
43. هنگامی که عصبانی هستید این گفتار حضرت علی (ع) را مد نظر قرار داده و اجرا کنید. «به هنگام خشم نه تنبیه، نه دستور، نه تصمیم.»
44. نگرانیها و افکار منفی مربوط به محیط کار خود را به محیط خانه منتقل نکنید و از این طریق آرامش و فضای گرم خانه را بر هم نزنید.
45. برای حل مشکلات و تعارضات زناشویی هرگز از پرخاشگری، کتک کاری و اهانت به یکدیگر استفاده نکنید. چون تأثیر ناگواری بر روحیه ی همسرتان به جای می گذارد.
46. سعی کنید آرزوهایی که شاید هرگز روی نمی دهد شادکامی زندگی کنونی شما را بر هم نزند و شما را دچار نگرانی و پیری زودرس نسازد.
47. در برنامه های زندگی خود زمانی را برای گفتگو و ابراز محبت و تبادل نظر با همسرتان اختصاص دهید.
48. به یاد داشته باشید که در زندگی مشترک آراستگی ظاهری یکی از اصول اساسی در حفظ روابط زن و شوهر است. پس سعی کنید در برابر همسر خود به گونه ای ظاهر شوید که برای همسرتان جذاب باشید.
49. در زندگی خانوادگی به برنامه ریز معقتد شوید و باور کنید که با داشتن برنامه و التزام به اجرای آنها می توانید مشکلات زندگی خود را کاهش دهید.
50. در تمام مراحل زندگی و مخصوصاً در ارتباط با زندگی خانوادگی خداوند را در نظر بگیرید و در گفتار، برخورد و رفتار خود با همسرتان و سایر اعضای خانواده نیت خود را خالص گردانید.
مراکز مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق در سطح استان اصفهان آماده ی ارائه خدمات تخصصی رایگان در زمینه ی مشکلات خانوادگی و پیشگیری از طلاق به مراجعین می باشد.

نشانی مراکز رایگان مشاوره خانواده در اصفهان:
اصفهان: خیابان شمس آبادی، کوی نهر فرشادی، تلفن: 2337657
اصفهان: خیابان شهید نیکبخت، دادگستری استان اصفهان، تلفن 6612022
شاهین شهر: خیابان فردوسی، اداره بهزیستی شاهین شهر، تلفن 5245081- 0312
کاشان: بلوار مطهری، میدان جهاد، دادگستری شهرستان کاشان، تلفن: 5555930- 0361
آران و بیدگل: میدان آزادگان، خیابان امیر کبیر، اداره بهزیستی شهرستان آران و بیدگل تلفن: 3730503- 0362
فلاورجان: میدان معلم، خیابان آزادگان، اداره بهزیستی شهرستان فلاورجان تلفن: 3220242- 0335
خمینی شهر: بلوار دانشجو، دادگستری شهرستان خمینی شهر، تلفن: 3243901- 0312
نجف آباد: خیابان آیت الله حجتی، جنب پارک شادی، اداره بهزیستی شهرستان نجف آباد تلفن: 2449991- 0331

مطالب مشابه

20 دیدگاه

  1. کلانتری
    1394-02-18 در 05:38 - پاسخ

    سلام هم وطن خواهشمندم مراسم خواستگاری ما هم تایید نمایید مرصی
    خواستگاری زردشتیان به این طریق است که مادر و خواهر پسر در صورت تمایل خانواده دختر با چند نفر از بستگان نزدیک برای خواستگاری دختر می‌روند. در اغلب مواقع خانواده پسر نامه‌ای که در خصوص خواستگاری از طرف پسر به عنوان پدر دختر نوشته شده همراه خود می‌برند. این نامه را بیشتر برای شگون روی کاغذ سبز رنگ و در پاکتی سبز می‌گذارند و با یک دستمال سبز و یک کله قند همراه با مقداری سنجد و آویشن1 Avishan به منزل دختر می‌برند.2
    جواب نامه پسر چند روز بعد از طرف خانواده دختر با همان تشریفات به منزل پسر برده می‌شود. در این نامه پدر دختر ، موافقت خود را نسبت به وصلت دختر خود اعلام می‌دارد و بدنبال آن مرحله نامزدی آغاز می‌شود.
    در روز نامزدی پسر به اتفاق اقوام خود به خانه دختر می‌رود و ضمن بردن حلقه نامزدی هدایائی ( از قبیل کیف ، کفش ، پارچه ، ‌سکه طلا ) به دختر هدیه می‌کند. اهداء این هدایا توأم با مراسم خاصی است. در جلوی همه این هدایا دو لاله که در داخل هر کدام یک شمع روشن قرار دارد همراه آئینه ، ‌گلاب‌پاش ، یک کله‌قند و تعدادی نقل با خود می‌برند و بعد از تقدیم این هدایا از طرف پسر به دختر ، آنان حلقه نامزدی را در دست همدیگر می‌کنند.
    چند روز بعد از نامزدی ، ‌اقوام دختر متقابلاً با دو لاله روشن و شیرینی سفید (نقل) و کله‌قند سبز پوش ، ‌گل ، پارچه، کراوات و هدایای دیگر به خانه پسر می‌روند و آنها را به خانواده [58] پسر هدیه می‌کنند. در این دیدار ، دختر همراه پدر و مادر و اقوام خود نمی‌رود زیرا اینکار را یک‌نوع سبکی از طرف دختر می‌دانند.
    پسر می‌تواند بعد از انجام مراسم نامزدی به خانه دختر رفت‌و‌آمد کند ولی با انجام مراسم نامزدی دختر به پسر حلال نمیشود. بعد از مدتی ، ‌که البته به آمادگی دو خانواده بستگی دارد ، روز عروسی را که باید روز نیک و مبارک باشد تعیین می‌کنند3
    چند روز قبل از عروسی ، عروس و داماد و اقوام بسیار نزدیک به خرید وسایل عروسی می‌روند. از طرف داماد لباس عروسی (کیف و کفش ، ‌چند قواره پارچه ، ‌زیورآلات و لوازم آرایش…) و از طرف دختر لباس دامادی و هدایای دیگر ( از قبیل کفش ،‌کراوات ، ‌دگمه سردست…) خریداری می‌شود. دو سه روز قبل از عروسی از طرف اقوام عروس جهیزیه را به خانه‌ای که باید عروس و داماد با هم در آن زندگی کنند می‌برند و خانه را به سلیقه خود تزئین و آماده می‌کنند.
    همچنین در این روز ضمن بر پا کردن جشن کوچکی با نخی که از طرف خانواده دختر فرستاده شده رختخواب عروسی به وسیله خانواده پسر دوخته می‌شود.
    عقد و عروسی زرتشتیان در یک روز انجام می‌گیرد. روز عروسی ، ‌عروس و داماد و اقوام نزدیک قبل از غروب برای انجام مراسم عقد در معبد حاضر می‌شوند. در این مراسم در پیشاپیش عروس و داماد ، ‌کتاب اوستا ، دو لاله روشن ، ‌آئینه ، ‌نقل سفید ، انار و تخم‌مرغ به‌وسیله اقوام نزدیک به معبد برده می‌شود. عروس و داماد در جای مخصوصی که در جلوی سفره عقد است می‌نشینند.
    سفره عقد سفره سفیدی است که روی میز گسترده شده در روی آن کتاب اوستا ، ‌آئینه شمعدان ، ‌یک سینی محتوی شیرینی سفید (نقل) گل ، یک مجمر آتش در حالیکه روی آن عود می‌سوزد ،‌ تخم مرغ ، ‌انار ، ‌قیچی ، ریشه شرابه سبزرنگ (ریشه‌ای که اغلب دور *****ن می‌دوزند) و یک سینی لورک Lork (آجیل) قرار دارد. روبروی عروس و داماد موبد و کنارشان خانواده‌های نزدیک می‌نشینند. آنگاه مراسم عقد در حضور دو شاهد که یکی از طرف خانواده دختر و دیگری از طرف خانواده پسر می‌باشد و همچنین یک نماینده که از طرف انجمن زرتشتیان می‌باشد انجام می‌گیرد. سپس موبد شروع به خواندن قطعاتی از اوستا نموده و اندرز زناشوئی می‌دهد. بعد از طرفین می‌پرسد که آیا به ازدواج با هم راضی هستند یا نه بعد از شنیدن جواب مثبت از طرفین تشریفات ثبت ازدواج در دفتر رسمی رزتشتیان انجام می‌گیرد و عروس و داماد و شهود آنرا امضاء می‌کنند بعد از اتمام مراسم عقد ، ‌تخم‌مرغی که در سر سفره عقد بوده به وسیله « ده‌موبد »4 به پشت‌بام پرتاب می‌شود. با اینکار ده‌موبد حقوقی را که پدر نسبت به دختر خود داشته با قیچی بریده به این تخم‌مرغ مصالحه کرده از خانه بیرون می‌اندازد به این منظور که پدر دیگر حقی به دختر ندارد.
    بعد ده‌موبد در حالیکه گلاب و آئینه در دست دارد جلو مهمانان آمده ضمن نگاه داشتن آئینه روبروی آنان به آنها گلاب می‌دهد و یک نفر دیگر که پشت‌سر ده‌موبد حرکت می‌کند به مهمانان شیرینی تعارف می‌کند. آنگاه ده‌موبد سینی بزرگ محتوی لورک را برداشته به تقسیم آن بین مهمانان که معمولاً سهم خود را به خانه می‌برند می‌پردازد.بعد از انجام مراسم عقد ، موبد ، ‌عروس و داماد را در معبد سه بار دور آتش مقدس می‌گرداند5 آنگاه عروس و داماد به مجلس جشن عروسی می‌روند و بعد از اتمام مراسم جشن ، عروس و داماد به وسیله اقوام نزدیک به خانه داماد برده می‌شوند.
    در جلو در خانه جلوی پای عروس و داماد آتش می‌افروزند6.
    در خانه به مهمانان شربتی به‌نام « شربتِ درِ **** » می‌دهند. در موقع ورود عروس و داماد به **** مادر‌شوهر هدیه‌ای( از قبیل : گوشواره ، انگشتر ، دستبند و سینه‌ریز) به عروس می‌دهد.
    بعد از ورود عروس و داماد به **** ، ‌در حضور عده‌ای از زنان خانواده نزدیک آنها ، ‌عروس و داماد به پاشوئی یکدیگر می‌پردازند. ابتدا سینی را در زیر پای عروس و داماد قرار می‌دهند. عروس و داماد از ظرفی که محتوی مقداری سبزی چمن ( رنگ سبز در بین زرتشتی‌ها میمون و مبارک بوده و به معنی [59] خرمی و شادی است ) که اصطلاحاً به آن «مرغ»7 یا «مرو»8 و عوام به آن «مور»9 می‌گویند ، و مقداری شیر و آب که همه با هم مخلوط شده برداشته هر دو پای عروس را با آن می‌شوید و سپس عروس پای داماد را می‌شوید بدین منظور که مانند گیاه مرو همیشه زندگی آنها سبز و خرم باشد و مانند آن شیر همواره از گناهان پاک و منزه گردند و مانند آن ریشه مرو بقاء و دوام زندگیشان بیشتر باشد.
    در این موقع مدعوین عروس و داماد را تنها می‌گذارند. عروس و داماد اناری شیرین را که در روی سفره گواه (زردشتی‌ها به عقد گواه می‌گویند) بوده در اطاق **** با هم می‌خورند تا به‌اندازه دانه‌های آن دارای اولاد گردند.
    صبح روز بعد رختخواب عروس و داماد به‌وسیله خواهر شوهر (یا خواهر زن) بزرگتر جمع می‌شود. رسم است که داماد سکه‌ای برای خواهر خود در رختخواب می‌گذارد و خواهر شوهر موقع جمع کردن رختخواب ، آنرا برمی‌دارد. صبح همان روز نیز از طرف خانواده عروس مقداری ماست (به عنوان روسفیدی ) همراه شیرینی و پشمک (برای شیرین‌کامی ) به خانواده‌های نزدیک عروس و داماد فرستاده‌می‌شود داماد عصر همانروز ( که روز پاتختی است ) قبل از آمدن مدعوین به‌وسیله چندتن از مردان فامیل همراه موبد با دو لاله روشن و مقداری شیر که با برگ گل و آب مخلوط می‌باشد برسر آب روان می‌رود و بعد از خواندن قطعاتی از اوستا توسط موبد ، ‌آنرا در آب روان می‌ریزد تا بدین‌ترتیب هر‌گونه آلودگی قبل از زناشوئی او شسته شود و از این به بعد با طهارت و با عفت مثل آب و شیر و گل پاک باشد
    در مراجعت داماد برای دست‌بوسی و تشکر از زحماتی که پدر برای دختر خود کشیده است به خانه پدرزن می‌رود و با بوسیدن دست مادر و پدر زن خود از زحمات آنها در تربیت دخترشان که حالا زن اوست سپاسگزاری می‌نماید. پدر‌زن هدیه‌ای (ساعت و امثال آن ) به داماد می‌دهد. بعد داماد به خانه خود مراجعت می‌کند.
    در مراجعت داماد ، در مدخل در خانه ، عروس کاسه‌ای از نقل و شیرینی به‌عنوان پذیرائی از داماد به سر او می‌ریزد. دراین موقع اقوام و دوستان هدایائی را که قبلاً آماده کرده‌اند به عروس و داماد می‌دهند.
    آنگاه داماد به‌عنوان شیربها اناری را که به آن 33 یا 101 سکه10 زده شده همراه یک جفت کفش به مادرزن هدیه می‌کند و یک جفت کفش نیز به خواهر‌زن می‌دهد.
    روز سوم عروسی روز آش‌رشته است رشته این آش باید به‌دست عروس بریده شود و به‌دست داماد به دیگ ریخته شود. این آش را نیز ضمن برگزاری جشن کوچکی بین دوستان و اقوام تقسیم می‌کنند.
    رسم است که عروس و داماد قبل از رفتن به‌جای دیگر همراه اقوام خود به زیارتگاه و مکان مقدسی بنام « شاورهرام ایزد » Shaverahram eized می‌روند. بعد از زیارت شاورهرام در یک روز خوب هفته مادر شوهر و پدر شوهر، عروس و پسرشان را به خانه خود دعوت می‌کنند و موقع ورود آنها هدایائی به‌عنوان پاگشا به آنها می‌دهند. همین عمل را مادر‌زن و پدرزن نسبت به داماد و دختر خود انجام داده و هدایائی به عنوان پاگشا به آنها می‌‌دهند بعد از آن فامیل‌های نزدیک عروس و داماد را به خانه‌هایشان دعوت می‌کنند. گاهی این دعوت‌ها یکسال طول می‌کشد زیرا عروس و داماد هر هفته در خانه یکی از فامیل‌ها مهمان می‌شوند. این مهمانیها نیز توأم با تشریفات خاصی است بدین معنی که موقع ورود عروس و داماد یک شاخه گل و گیاه سبزی یا یک دانه انار (یا سیب و یا نارنج) به آنها داده مقداری « آویشن » که با شیرینی و سنجد و بادام و غیره مخلوط است بر سر آنها می‌ریزند و چندین مرتبه با صدای بلند که توأم با خوشحالی است نسبت به عروس و داماد «هبیرو شادباش »11 می‌گویند.

  2. عبداللهی
    1394-02-17 در 18:13 - پاسخ

    به همسر خود احترام گذاشته و با وی محترمانه صحبت کنید. در ارتباط با او از عواطف سرشار و محبت بسیار دریغ نورزید.

  3. عبدا...
    1394-02-16 در 05:06 - پاسخ

    سلام آقای زینلی:
    ارزو دارم ؛هرچه آسایش روح؛

    هرچه آرامش دل؛هرچه تقدیر بلند؛

    هرچه لبخندقشنگ؛هرچه ترفیع ومقام؛

    هرچه لطف ازخداست ؛همه ارزانی تو باد

    • خادم الصادقیون
      1394-02-16 در 05:19 - پاسخ

      سلام
      سپاس از اینکه دعای خیرتان، بدرقه راهمان است.
      باعث افتخـار ماست که توانسته ایم پاسخگوی زحمات دوستان باشیم و با تلاش و پشتکار
      و البته توفیق حق، این نهال نوپا را بارور کنیم. واضح است که برای بنیاد کردن ساختاری
      چنیــن، فعـالیت دوستــان از آغاز تأثیــرگذار بوده است و حقیــر به نمایندگی از تمامی
      اعضای این پایگاه از شما و یاران دیرین کمال تشکر را دارم.

  4. میثم
    1394-02-14 در 21:49 - پاسخ

    چنانچه در زندگی با مشکلی مواجه شدید سعی کنید از متخصصین مربوطه کمک بگیرید.

  5. صادقیان
    1394-02-11 در 23:58 - پاسخ

    سلام آقای زینلی بی زحمت نظر مرا اگر صلاح میدانی و درست است تایید فرمایید. متشکریم مهندس
    اگر می خواهید ازدواج شما به طلاق منجر نشود، این اصول ساده اما ضروری را از همین امروز یاد بگیرید و در زندگی مشترک فردایتان به کار ببندید. نکته مهم این است که هر دو نفر شما باید برای به کار بستن این اصول تلاش کنید وگرنه تلاش یک نفره شما حتما با شکست همراه خواهد شد:

    – اول باید هنگام انتخاب فردی را انتخاب کنید که هم کفو شما باشد تا پس از سپری شدن ایام پرهیجان ابتدای زندگی، ناچار به تحمل همسرتان نشده و در ضمن گرفتار طلاق عاطفی نشوید. لازم است همسرتان را از فردی که در طبقه اجتماعی، مالی و فرهنگی خودتان است، انتخاب کنید. نه بالاتر و نه پایین تر. نکته بعدی این است که سعی کنید عشق به همسرتان را حفظ کنید.

    – عهد کنید که از همان دوران آشنایی تا روز آخری که با هم زندگی می کنید، از اختلافات و ناراحتی های کوچک چشم پوشی کنید، هرگز به یکدیگر توهین نکنید، هرگز با صدای بلند با هم صحبت نکنید، به هم وفادار بمانید تا عشق و حرمتی که باید میانتان حاکم باشد، حفظ شود. به این ترتیب کارتان به جایی نمی رسد که ناچار شوید یکدیگر را تحمل کنید و گرفتار طلاق عاطفی شوید.

    – این یک اصل مهم است. اگر می خواهید ستون های زندگی تان حفظ شود، هر کدام در جایگاه خودتان قرار بگیرید. زن باید به وظایف زنانه و مرد نیز به وظایف مردانه خود عمل کند. زن باید زنانگی داشته باشد و مرد هم مردانگی تا جذابیت خود را برای یکدیگر از دست ندهند.

    – اگرچه که باید نقش زنانه یا مردانه خود را همیشه حفظ کنید اما ازدواج یک رابطه کارمندی نیست که همیشه در نقش خود بمانید. باید انواع رابطه را با همسرتان تجربه کنید. در موقعیت هایی برای همسرتان دوست باشید، در موقعیت هایی کاملاً جدی باشید، در موقعیت هایی دلگرمی بدهید و در موقعیت هایی بر مشکلات و ضعف ها تمرکز کنید، گاهی حتی اگر لازم است به طور موقتی نقش های او را به عهده بگیرید و در انجام آنها کمکش کنید.

  6. حیدری
    1394-02-11 در 21:35 - پاسخ

    از دیدگاه اسلام، ماهیت ازدواج یک قرارداد و پیمان با شرایطی ویژه است.و بسیار پسندیده و مطلوب است و از منظر فقه اسلامی، عملی مستحب و چه بسا مستحب موکد و در برخی موارد واجب شمرده می‌شود.عفت و حیا از جملهٔ این صفات می‌باشند که یکی از راه‌های تأمین این صفات و سجایا ازدواج است. اسلام با تشریع ازدواج، مسیر رسیدن به عفت و حیا را هموار می‌سازد بدین صورت که ازدواج را بهترین و طبیعی‌ترین راه تأمین نیازهای جنسی معرفی می‌کند.

  7. تقی نژاد
    1394-02-11 در 14:59 - پاسخ

    سلام و عرض ادب و خسته نباشید خدمت برادر بزرگوارآقای زینلی
    قطعاً آگاهی بخشیدن پیشگیرانه است. پیشگیری از هر نوع آسیب آگاهی دادن به‌موقع است. تربیت صحیح فرزندان هم باید در نظر قرار بگیرد. تربیت از بدو تولد شروع می‌شود. والدین باید فرزندانشان را طوری تربیت کنند که بتوانند هیجاناتشان را کنترل کنند. باید به جوان آگاهی داد که عشق پدیده‌ای نیست که باعث شود فرد دست و پایش را گم کند. این کشش‌ها نباید باعث شتاب‌زدگی شود. باید آشنایی با جنس مخالف را به سمتی قابل پذیرش از نظر مذهب و اجتماع اشاعه بدهیم. خیلی اوقات می‌توانیم در خانواده و در فامیل نشست‌هایی داشته باشیم که پسرها و دخترها بتوانند ویژگی‌های همدیگر را به خوبی بشناسند و لزوماً هم هیچ‌کدام از مرزها و خط قرمزها شکسته نشود. فقط این‌گونه نباشد که وقتی فرد به دانشگاه می‌رود، جنس مخالف خودش را ببیند و زیر و رو شود. دوم اینکه از طریق اساتید دانشگاه راهنمایی‌های صحیحی به دانشجویان داده شود که البته باید امکان این کار هم به اساتید داده شود.

  8. رسولی
    1394-02-10 در 13:31 - پاسخ

    در هر ازدواج روابط خانوادگی زن و شوهر با افراد خانواده شان نیازی طبیعی است و این در صورتی برآورده می شود که در بهترین حالت هر دو خانواده با ازدواج فرزندان خود موافق باشند. در غیر این صورت دختر و پسر جوان باید در رفتارشان سیاست ویژه ای برای جلب نظر مساعد خانواده ها داشته باشند. عروس جوان از نظر عاطفی، باید نظر مادرشوهر آینده را جلب کند و در مدت آشنایی به نوعی قابلیت های خود را به او بقبولاند. این نوع انتخاب اصطلاحاً شورشی از سوی جوانان علیه خانواده، و طبیعتاً بحران زاست؛ که در این شرایط بهترین راه حل این است که فرزندان و خانواده ها اختلافاتشان را به شکلی واقع بینانه و طبیعی برطرف کنند.

  9. شاهین
    1394-02-10 در 13:29 - پاسخ

    نکته ی اساسی و قابل ذکر در پایان مبحث این است که: باید به والدین هشدار داد اگر بنا به نظر شما مثلاً پسرتان این دختر را ترک کند و خود را در جهت انتخاب همسر، کاملاً در اختیار شما بگذارد، آیا تضمین می کنید انتخاب شما برای چهل سال آینده ی فرزندتان انتخاب درست و مناسبی خواهد بود؟ بدین معنی که پدر و مادر به رغم تجربه ی طولانی و منطقی ای که دارند، آیا می توانند در این گونه انتخاب ها آینده ی پیچیده و بسته ی ازدواج فرزندشان را تضمین کنند؟ و اگر فرزندان به روش آنان پیش روند تا چه میزان خطر طلاق را می توان کاهش داد؟ پس همیشه به خانواده باید به صورت مشاوران دلسوزی نگاه کرد که تجربیات، امکانات فکری و مالی خود را رایگان در اختیار جوانان قرار می دهند و مانند سایر مشاورین می توان نظرات آن ها را شنید و تصمیم گرفت که آیا به دستورالعمل آنان رفتار کنیم یا خیر

  10. تقی پور
    1394-02-10 در 05:47 - پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت برادر زینلی مدیریت محترم
    فرقی نمی کند که دختر باشد یا پسر، اگر در آستانه ازدواج هستند باید با آگاهی کامل چنین تصمیمی را بگیرند. در اهمیت این تصمیم همین را بدانید که خوشبختی شما در زندگی مشترک به میزان حساسیت به خرج دادن های منطقی شما و انتخاب معیارهای صحیح برای انتخاب همسر قبل از ازدواج است.

    با این حال، هرچند داشتن علاقه به تنهایی ضامن خوشبختی نیست اما برای داشتن زندگی مشترک باید معیارهای زیادی مانند هم کفو بودن در زمینه های اعتقادی، اقتصادی، فرهنگی و … بین دختر و پسر و خانواده هایشان وجود داشته باشد چراکه در غیر این صورت، عشق در سایه اختلافات اساسی هر روز کمرنگ تر خواهد شد و زندگی مشترک به سرانجامی غیر از شکست نخواهد رسید، اما علاقه بین زن و شوهر هم یکی از عوامل مهم برای تحمل سختی ها و درک احساس خوشبختی در زندگی مشترک است.

  11. تقی نژاد
    1394-02-09 در 21:20 - پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت برادر بزرگوار مهندس زینلی مدیریت محترم پایگاه
    7 توصیه را برای جوانان دم بخت سفارش میکنم خواهشمندم تایید فرمایید

    1. منتظر شریک زندگی ایده آل برای آغاز یک رابطه نباشید و یا از شریک خود انتظار کامل بودن نداشته باشید. ممکن است روزی شریک شما کاری کند و یا حرفی بزند که سبب رنجش، خشم و نا امیدی شما شود. اما بدانید که هیچکس کامل نیست حتی شما. بنابراین منصفانه جایز الخطا بودن انسان ها را بپذیرید.

    2. شما قادر به تغییر دادن فرد دیگری نیستید. شما تنها می توانید خودتان را تغییر دهید تا با تحولات پیرامون خود کنار بیایید. آیا شما می خواهید که شریک شما شخصیت و ماهیت اصیل خود را حفظ کند و یا کسی باشد که تمایل ندارد؟

    3. عشق و رابطه عبارت است از: برآورده ساختن دو جانبه نیازها. ممکن است در مواقعی شریک شما در شرایط روحی نامساعد قرار گیرد و تمایلی نداشته باشد که شما در کنار او باشید و به تنهایی نیاز داشته باشد. این واقعیت را بپذیرید. عشق تبادل انرژی میان دو انسان است.

    4. بطور طبیعی ما همگی به سمت فردی گرایش می یابیم که از انرژی حیاتی بالاتری نسبت به ما برخوردار باشد. بنابراین کسی که غرغرو، بد خلق، دمدمی مزاج، پرخاشگر، کینه توز و خودخواه باشد طبعا ما را جذب خود نمی کند. بر عکس فردی که بشاش، سرحال، شاد، و برخوردار از اعتماد بنفس و خودباوری بالا و سالمی باشد ما را مجذوب خود خواهد ساخت.

    5. شادی و خوشبختی حالتی ذهنی است که ما در انتخاب آن صاحب اختیار هستیم. تمام شادی ها، رنج ها و اندوه ها توسط خود شما خلق می شوند و از خارج شما و یا توسط دیگران سرچشمه نمی گیرند. بنابراین شریک خود را مسئول خوشبخت ساختن خود ندانید. شما نباید برای تامین نیازهای احساسی خود به شریکتان وابسته باشید. تنها این شما هستید که مسئول احساسات خود و خلق لحظات مثبت و شیرین در زندگی خود هستید.

    6. وسواس کمتر موجب شناخت بهتر می شود. بنابراین با دقت کامل طرف مقابلتان را بشناسید اما مراقب باشید در اعمال فیلترهای انتخاب، وسواس پیدا نکنید.

    7. در ابتدا در خواستگاری به سلیقه فیزیکی خودت و طرفت باید دقت داشته باشید، اگر حداقل های لازم برایتان تامین شد طرح مباحث زیر، تعیین کننده و هوشمندانه است:

    1- من به این دلایل می خواهم ازدواج کنم. این توان مالی من است، این نیازهای روانی- عاطفی و جنسی را دارم. دلایل شما برای ازدواج چیست؟

    2- من به این دلایل شما را انتخاب کرده ام…

    3- نکات خوب شخصیت من و زندگی ام، اخلاقم و خانواده ام این هاست، نکات خوب شما چیست؟

    4- نکات بد من اینهاست، نکته غیر خوبی دارید که لازم باشد من بدانم؟

    5- سابقه رابطه عاطفی ام این هاست، اگر لازم دانستی، سوابق عاطفی خودتان را به من بگویید

  12. احمدیان
    1394-02-09 در 14:15 - پاسخ

    سلام خسته نباشید 12 باور درست درباره ازدواج به نیت 12 امام. اگر صلاح میدانید این نظر را تایید کنید
    1. یکی از مهم‌ترین علت‌های شکست در ازدواج توقع و تصورات غلط از ازدواج است. خوشبختی به خودی‌خود رخ نمی‌دهد، بلکه ساخته می‌شود. به همان اندازه انتخاب و داشتن همسر خوب، تلاش در حفظ آن نیز مهم است.

    2. ازدواج دوای هیچ دردی نیست. حکم غذا را دارد، نه دارو. ازدواج باعث رفع هیچ‌یک از مشکلات روانی نمی‌شود.

    3. ازدواج وسیله است، نه هدف. بسیاری از ازدواج‌های غلط و ناموفق به این دلیل رخ می‌دهد که افراد آن را یک هدف قرار می‌دهند(به هر ترتیبی شده باید ازدواج کرد) در نتیجه برای رسیدن به آن گاهی بسیاری از اصول عقلانی و حتی اخلاقی را نیز نادیده می‌گیرند و زیر بار انتخاب غلط می‌روند یا بدون آمادگی و شرایط لازم درگیر آن می‌شوند.

    4. بسیاری از مشکلات و اختلاف‌های زناشویی از بین نمی‌روند، بلکه همین که به این تفاهم برسید که در زمینه‌هایی با هم اختلاف‌نظر دارید و به یک سازگاری و توافق دونفره برسید کافی است.

    5. زوج‌های موفق و خوشبخت نیز گاهی بحث و کشمکش دارند و اگر این طور نباشد باید در صحت و سلامت ازدواجشان شک کرد. مزیت زوج‌های موفق در این است که می‌دانند چگونه به درستی با اختلاف‌ها و مشکل‌ها مواجه شوند و به تفاهم برسند. آنها به تفاوت‌ها احترام می‌گذارند و با دید برنده و بازنده به مسائل نگاه نمی‌کنند.

    6. در زندگی اشتراکی هیچ فایده و قانونی وجود ندارد مگر اینکه زوجین با هم آن را وضع کرده باشند. ازدواج همچون درختی است که در صورت عدم‌ آبیاری و مراقبت، دیر یا زود پژمرده خواهدشد. مشکل‌ها و اختلاف‌های جدی زناشویی با ورود بچه‌ها برطرف نمی‌شود.

    7. اگرچه هرچه اشتراک‌ها و شباهت‌های بین زوجین بیشتر باشد امکان به وجود آمدن صمیمیت بیشتر است. ولی این به آن معنی نیست که زوجین همیشه باید در تمام لحظه‌های خوششان با هم باشند.

    8. رابطه زناشویی یک رابطه 50/50 سپس 100/100 است. یک ازدواج‌ زمانی می‌تواند موفق باشد که در رابطه، هر یک از طرفین با تمام صفات خوب خود باشند و اشتباه دیگری را مجوزی برای خطای خود ندانند.

    9. زوجین نه مکمل یکدیگر، بلکه حامی و تقویت‌کننده همدیگر هستند. هر یک از زوجین افرادی عاقل، بالغ، کامل و توانمندی هستند که می‌توانند زندگی خود را به تنهایی و با خوشی بگذرانند ولی با آگاهی و انتخاب تصمیم می‌گیرند با دیگری و کمک به هم مسیر رشد و ‌کمال را دلپذیرتر، معنی‌دارتر و بهتر طی کنند.

    10. اولین شرط و لازمه ارتباط خوب و موثر زناشویی ابراز صحیح، صریح و شفاف احساسات، نظرات و خواسته‌هاست.

    11. اگر در ازدواج قرار باشد کسی تغییر کند آن یک نفر خود ما هستیم!

    12. اگرچه مشورت با والدین نشانه سلامت عقل است ولی این شما هستید که می‌خواهید با همسرتان زندگی کنید، نه آنها.

  13. حسینی
    1394-02-08 در 20:52 - پاسخ

    میلاد امام جواد (ع) مبارک باد
    تشکر ازپست به جایتانن در پناه حق باشید

  14. جواد
    1394-02-07 در 20:34 - پاسخ

    سلام وعرض ادب خدمت شما بزرگوار تشکر از پستهای معنویتان
    در زندگی مشترک آراستگی ظاهری یکی از اصول اساسی در حفظ روابط زن و شوهر است.

  15. امین
    1394-02-07 در 15:34 - پاسخ

    سلام خداقوت همسنگر
    ازدواج پیوند و تعهدی متقابل بین زن و مرد است و هر دو بایستی نقش و وظیفه ی خود را برای تداوم آن به نحو شایسته انجام داده و آمادگی لازم را برای برخورد با مشکلات زندگی کسب نمایند.

  16. علوی
    1394-02-07 در 11:05 - پاسخ

    به نیازهای اساسی همسر خود از جمله نیازهای جسمانی، امنیت خاطر، احترام و دوست داشته شدن توجه کنید.
    سلام مطالب مفید و به جایی گذاشتید. دستتان درد نکند.

  17. امیرعلی .
    1394-02-06 در 21:45 - پاسخ

    سلام دستتان درد نکند خوب نکاتی را مورد توجه قرار دادید تاجوانان این مسائل را بیبیند و با چشم باز ازدواج بکنند. تشکر از مطالبتان

  18. امیرعلی .
    1394-02-06 در 21:43 - پاسخ

    سلام دستتان درد نکند خوب نکاتی را مورد توجه قرار دادی خوش به حال نوجوانان که این مسائل را میبیند و با چشم باز ازدواج میکنند.

  19. قاسم
    1394-02-06 در 14:33 - پاسخ

    احسنت ای کاش زمان به عقب برگشت اول یاد میگرفتیم بعد ازدواج میکردیم .من این 50 مورد را تایید میکنم.

دیدگاهتان را ثبت کنید