1. قال رسول الله –
صلّی الله علیه و آله – : … لِلْابنِ و الاخِ ما فوقَ الدَّرعِ و لِغَیْرِ ذی
مَحرمٍ ارَبَعه اثوابٍ: دِرعٌ وَ حمِارٌ وَ جِلْبابٌ وَ ازارٌ.
«تفسیر نور الثقلین، ج 3، ص 624»
رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمود: زن در پیش برادر و فرزند خود اگر
یک پیراهن بپوشد که تا زانوان یا ساق پای او مستور باشد کافی است ولی در نزد
نامحرمان، زن باید چهار لباس داشته باشد: پیراهن، روسری یا مقنعه، چادر و شلوار.
2. قال الامام الصادق – علیه السّلام – : فیما اخَذَ رسولُ اللهِ –
صلّی الله علیه و آله – مِنَ البَیعَهِ عَلی النّساءِ أن لا یَحْتَبینَ و لا
یَقْعُدْنَ مَعَ الرّجالَ فی الخَلَاء .
«وسائل الشیعه، ج 20، ص 185»
امام صادق – علیه السّلام – فرمود: از جمله پیمانهائی که رسول خدا – صلّی
الله علیه و آله – از زنان امت خود گرفته است، این است که چادرهای خود را در بین
ساق پا و پشت خود جمع نکنند و بر بدن نچسبانند و با مردان نامحرم در محل خلوت
ننشینند.
3. قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – : … و المَرْاهُ اذا
خَرَجَتْ من بابِ دارِها مُتَزَیِّنَهً مُتَعَطِّرَهً و الزّوجُ بذلِکَ راضٍ یُبنی
لِزَوجِها بکُلّ قَدَمٍ بیتٌ فی النّار.
«بحارالانوار، ج 100، ص 249»
رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمود: زن اگر از خانه خودش با آرایش و
زینت و معطر خارج شود و شوهرش به این کار او راضی باشد، به هر قدمی که آن زن بر می
دارد برای شوهرش خانه ای در جهنم بنا می گردد.
4. قال الحجه بن الحسن – عج الله تعالی فرجه الشریف – فی الدّعاء:
… وَ عَلیَ النِّساءِ بالحَیاءِ و العِفَّهِ.
«مفاتیح الجنان، ص 217»
امام زمان – عج الله تعالی فرجه الشریف – (در فرازی از مناجات خویش با
خداوند)، فرمود: پروردگارا به زنانِ (امت من) حیاء و پاک دامنی ارزانی بدار.
5. قال الامام علی – علیه السّلام – : زکاهُ الجمالِ العِفافُ.
«تصنیف غررالحکم، ص 256، ح 5409»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: زکات زیبایی، عفت و پاکدامنی است.
6. قال الامام علی – علیه السّلام – : افضَلُ العبادَهِ العِفافُ.
«الکافی، ج 2، ص 79»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: عفت و پاکدامنی، برترین عبادات است.
7. عن فاطمه الزهرا – سلام الله علیها – : اِذا سُئِلَتْ: ایُّ شیٍ
خیرٌ للمراهِ؟ قالَتْ: ان لا تَری رجُلاً و لا یَراها رجُلٌ.
«بحارالانوار، ج 43، ص 84»
حضرت فاطمه – سلام الله علیها – در جواب این سؤال که: بهترین چیزها برای زن
چیست؟ فرمود: اینکه او مردی را نبیند و مردی نیز او را نبیند.
8. قال الامام علی – علیه السّلام – : دَخَلْتُ أنا و فاطمَهُ عَلی
رسول الله – صلّی الله علیه و آله – … فقالَ، یا علیُّ، … رایتُ اِمرَاَهً
معلَّقَهً بشَعْرِها یَغْلی دماغُ راسها … فانّها لا تُغَطّی شَعْرَها من
الرّجالِ.
«بحار الانوار، ج 8، ص 309»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: (روزی) من و فاطمه خدمت رسول خدا – صلّی
الله علیه و آله – رسیدیم، (دیدم که ایشان شدیداً گریه می کنند. عرض کردم: پدر و
مادرم فدایت، ای رسول خدا، چه چیزی شما را به گریه انداخته است؟) حضرت فرمود: ای
علی شبی که مرا به آسمانها بردند. زنانی از امت خود را دیدم که در عذاب های بسیار
سختی به سر می بردند، به یاد عذاب سخت آنها افتادم و گریه بر من غلبه نمود، زنانی
را دیدم که از موهای سر خود آویزان هستند و از آتش جهنم مغز سرشان می جوشید … پس
آنها کسانی هستد که در دنیا موهای سرشان را از مردان نامحرم نمی پوشانند.
9. قال الامام علی – علیه السّلام – : قال رسول الله – صلّی الله
علیه و آله – : … و رایتُ اِمرَاهً تاکُلُ لحمَ جَسَدِها و النّار توقَدُ مِنْ
تَحتِها … فاِنَّها کانَتْ تَزیّنُ بَدَنها للنّاس … .
«بحار الانوار، ج 8، ص 309»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: رسول خدا – صلّی الله علیه و آله –
فرمود: در شب معراج زنانی را دیدم که گوشت بدن خود را می خوردند در حالیکه آتش
جهنم از زیر آنها شعله ور بود … همانا آنها کسانی هستند که خود را برای مردم
نامحرم زینت می کنند.
10. قال الامام علی – علیه السّلام – : قال رسول الله – صلّی الله
علیه و آله – : … و رایتُ اِمْراَهً تُقطَعُ لحمُ جَسَدِها مِنْ مُقَدِّمِها و
مؤخّرِها بِمَقاریض من نارٍ … .
«بحار الانوار، ج 8، ص 309»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: رسول خدا فرمود: در شب معراج زنانی را
دیدم که گوشت بدنشان توسط قیچی های آتشین از جلو و عقب بریده می شد … پس آنها
کسانی هستند که خود را در معرض مردان نامحرم قرار می دهند و با رفتارهای مختلف
توجه آنها را جلب نموده و به آنها اظهار تمایل می نمایند.
11. قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – : ایُّ اِمْرَاَهٍ
تطیَّبتْ ثمَّ خَرَجَتْ من بَیتِها فَهِیَ تُلْعَنُ حتّی ترجَعَ الی بیتِها مَتَی
ما رَجَعَتْ.
«بحارالانوار، ج 100، ص 247»
رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمود: هر زنی که خود را خوشبو نماید و
از منزل خارج شود تا زمانی که بر می گردد مورد لعنتِ (خدا و ملائکه) قرار می گیرد.
12. عن الفضیل بن یسار قال: سالتُ ابا عبدالله – علیه السّلام – عن
الذّارِعینَ مِنَ المراهِ هما من الزّینهِ الّتی قالَ الله تبارکَ و تعالی و
لایبدینَ زینتهن الاّ لبُعُولتهنّ؟ قالَ: نَعَم … .
«وسائل الشیعه، ج 14، باب 109، ح 1»
فضیل بن سیار می گوید: از امام صادق – علیه السّلام – سؤال کردم آیا ساعد
(بین مچ و آرنج) از زینت هائی است که خداوند می فرماید: زینت هایتان را جز برای
شوهران و محارم خویش آشکار نکنید؟ امام فرمود: آری، همچنین زینت های زیر مقنعه
(مثل گردن بند) و نیز النگو، از آن زینت ها هستند.
13. عن بعضِ اصحابِنا، عن ابی عبدالله – علیه السّلام – قالَ: قلتُ
لَهُ: ما یحّل للرّجالِ ان یَری من المراهِ اذا لَمْ یَکُنْ محرما؟ قالَ: الوَجْهُ
و الکفّان و القَدَمان .
«وسائل الشیعه، ج 14، باب 109، ح 2»
یکی از شیعیان از امام صادق – علیه السّلام – سؤال می کند: چه قسمتی از بدن
زن نامحرم را اگر مردی ببیند مرتکب حرام نشده است؟ حضرت فرمود: صورت و دست ها و دو
قدم.
14. قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – : مَنْ اطاعَ
امْرأَتَهُ اکیَّهُ اللهُ عَلی وجهِهِ فی النّارِ فقال الامام علی – علیه السّلام
– : و ما تلک الطاعه؟ قال: یاذن لها فی … و لبس الثیاب الرقاق.
«بحارالانوار، ج 74، ص 53»
رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمود: هر کس از زنش اطاعت کند خداوند
او را با صورت در آتش خواهد افکند. امام علی – علیه السّلام – عرض کردند: منظور از
اطاعت زن چیست؟ حضرت فرمود: اینکه به او اجازه رفتن به حمامهای عمومی، عروسی هایی
که در آن گناه می شود و مجالس آوازه خوانی بدهد و نیز اجازه دهد تا در میان
نامحرمان لباس نازک بپوشد.
15. قال الامام علی – علیه السّلام – : یَظْهَرُ فی آخَرِ الزّمانِ
و اقْتِرابِ السّاعَهِ – وَ هُوَ شرّ الازمِنَهِ – نِسْوَهٌ کاشِفاتٌ، عاریاتٌ
مُتَبَرِّجاتُ … .
«من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 390»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: در آخر الزمان و نزدیکی های قیامت – که
بدترین زمانها خواهد بود – زنان حجابهای خود را برخواهند داشت و بدنهایشان را به
نامحرمان نشان خواهند داد و سرهای خود را زینت نموده در معرض دید نامحرمان قرار می
دهند، اینها از دین خارج شده و در انواع فتنه ها داخل خواهند شد، به شهوات تمایل
دارند و به سمت لذت های زود گذر شتاب می کنند، حرام های الهی را حلال خواهند شمرد
و آنها جایگاه ابدیشان جهنم است.
16. قال الامام الصادق – علیه السّلام – : لا ینبَغی للمَراهِ ان
تَجْمَرَ ثَوْبَها اذا خَرَجتْ مِنْ بَیْتِها.
«من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 440»
امام صادق – علیه السّلام – فرمود: برای زن هنگامی که از خانه اش خارج می
شود، شایسته نیست لباس های خود را زینت دهد.
17. قال الامام الصادق – علیه السّلام – : تُؤتی بالمَراهِ
الحُسناءِ – یومَ القیامَهِ – التی قَد اِفْتَتنَتْ فی حُسنِها، فتقولُ: یا ربّ،
حَسَّنتَ … .
«بحارالانوار، ج 12، ص 241»
امام صادق – علیه السّلام – فرمود: (روز قیامت) زن زیبا را که به خاطر
زیبایی اش در فتنه افتاده است، و فریب زیبائی اش را خورده (و به بی حجابی و بی
عفتی و گناه آلوده شده)، برای حساب می آورند. پس به خدا می گوید، خدایا، تو خود
مرا زیبا خلق کردی و به سبب آن در فتنه افتادم. پس حضرت مریم – سلام الله علیها –
را حاضر می کنند و ندا داده می شود: آیا تو زیباتری یا مریم؟ ما او را در نهایت
زیبائی آفریدیم، امّا او گناه نکرد …
18. قال الامام الصادق – علیه السّلام – : النَّظْرَهُ سّهمٌ مِنْ
سِهامِ ابلیسَ.
«من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 18»
امام صادق – علیه السّلام – فرمود: نگاه به نامحرم تیری از تیرهای شیطان بر
قلب انسان است.
19. قال الامام الصادق – علیه السّلام – : کانَ رسول الله یَزْجُرُ
الرّجُلَ ان یتشبَّهَ بالنّساءَ و یَنهیَ المراهَ ان تتشبَّهَ بالرّجال فی
لباسِها. .
«وسائل الشیعه، ج 2، باب 13»
امام صادق – علیه السّلام – فرمود: پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله –
مردان را از تشبه به زنان در لباس و زنان را نیز در تشبه به مردان در لباس منع می
کردند.
20. قال الامام علی – علیه السّلام – : ثَمَرهُ العِفَّهِ
الصّیانَهُ.
«تصنیف غرر الحکم، ص 256، ح 5423»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: ثمره عفت و پاکدامنی، محفوظ ماندن از
گناه می باشد.
21. قال الامام علی – علیه السّلام – : العِفَّهُ تُضَعِّفُ
الشَّهوَهَ.
«تصنیف غرر الحکم، ص 256، ح 5421»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: عفت و پاکدامنی شهوت را تضعیف می کند.
22. قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – : اذا رأیْتُمُ
اللاّتی القَیْنَ عَلی رئوسِهِنَّ مثلَ استَمَهِ البَعْرِ فَاعْلَموهنَّ انَّهُ لا
یُقْبَلُ لَهُنَّ الصَّلوهُ.
«کنزالعمال، ج 16، ص 392»
رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمود: زمانی که دیدید زنانی موهای سر خود
را مثل برآمدگی پشت شتر نموده و در میان نامحرمان ظاهر می شوند، به آنها بگوئید که
نمازشان قبول نیست.