یکی از علایم حتمی ظهور خروج سید حسنی است. روایات از چند نفر بهعنوان سید حسنی یاد کردهاند؛ از جمله شخصی که نزدیک ظهور در مکه قیام میکند و بهدست اهل مکه به شهادت میرسد و سرش را برای شام میفرستند. این شخص، همان نفس زکیه ـ یکی از نشانههای حتمی ظهورـ است.
شخص دیگری که به احتمال بسیار زیاد، همان سید حسنی است و از نشانههای ظهور معرفی شده، کسی است که از طرف دیلم خروج میکند، ستمگران را میکشد و وارد کوفه میشود. وقتی خبر ظهور و قیام امام مهدی علیهالسلام به او میرسد، نزد حضرت میآید و پس از درخواست نشانه و کرامت از امام، او و بسیاری از سپاهیانش با حضرت بیعت میکنند و به خیل عظیم سپاهیان آن حضرت میپیوندند.
از مجموع روایات چنین استفاده میشود که اصل وجود شخصی با نام حسنی یقینی است. در برخی روایات ویژگیها و قضایایی برای ایشان نقل شده است که از اعتبار چندانی برخوردار نیستند و ما بهاشارهای اجمالی، اکتفا میکنیم.
۱. در روایات سه تن[۱] بهعنوان سید حسنی معروف شدهاند
اولی از دوستداران حضرت است. امام وقتی از خداوند درخواست اجازه ظهور میکنند، حسنی از این موضوع با خبر شده و اقدام به خروج میکند. اهل مکه به او هجوم برده، او را کشته و سرش را به نزد شامی ـ سفیانی ـ میفرستند، پس از این واقعه ظهور صاحبالامر صورت میگیرد و مردم با ایشان بیعت میکنند.[۲] ظاهراً این شخص همان نفس زکیه خواهد بود که بحث آن گذشت؛ دومی شخصی است که با سپاه سفیانیـاموی در شام درگیر میشود و سرانجام مغلوب خواهد شد و سومین حسنی همان شخصی مورد بحث است که از بلاد شرق ـ دیلم ـ خروج کرده و با یارانش در کوفه مستقر خواهد شد.
۲. مکان خروج و استقرار حسنی
مفضلبنعمرو در ضمن روایتی بسیار طولانی، نقل میکند که امام صادق علیهالسلام فرمود: «… سپس حسنی آن جوانمرد خوشرو از جانب دیلم خروج خواهد کرد. وی با صدای فصیح میگوید: ای آلاحمد اجابت کنید غمگین، محزون و نداکننده از مکه (مهدی) را. پس گنجهایی از طالقان که از جنس طلا و نقره نیستند، بلکه مردانیاند بسان پارههای آهن، سوار بر اسبهای ابلق در مسیر خود به سمت کوفه با ستمگران جنگیده، آنان را کشته تا وارد کوفه شده… و آنجا را قرارگاه خود قرار میدهند….».[۳]
۳. زمان و مکان ملاقات حسنی با امام موعود
از روایت فوق استفاده میشود که خروج حسنی همزمان یا بعد از ظهور حضرت خواهد بود؛ زیرا در ادامه روایت فوق امام میفرماید: «… پس از ورود مهدی و اصحابشان به کوفه حسنی با خبر شده؛ یارانش به او میگویند: یابنرسول الله کیست که به ساحت و منطقه ما وارد شده است؟ حسنی در پاسخ آنان میگوید بیرون شویم و ببینیم او کیست و چه میطلبد. به خدا قسم او میداند که او مهدی است و او را میشناسد و از این سخن غرضی جز اینکه امام را به اصحاب خود بشناساند ندارد، پس حسنی با سپاه خود نزد حضرت میآیند و…».[۴]
۴. صداقت حسنی
پس از ملاقات حسنی با امام زمان گفتوگویی جالب بین آنان صورت میگیرد؛ امام صادق در ادامه همان روایت میفرماید: «حسنی به امام عرض میکند: اگر تو مهدی آلمحمد هستی آثار جدت پیامبر، عصا، انگشتر، عمامه،… و مصحف علی کجاست؟ حضرت همه آنها را به او عرضه میکند، سپس حضرت یا حسنی عصا را برداشته و در سنگ سختی فرو میبرد، بلافاصله عصا سبز شده و برگ در میآورد و… پس از آن میگوید: الله اکبر! یابنرسولالله! دست خود را دراز کن تا با تو بیعت کنم و به این ترتیب او و سپاهیانش با حضرت بیعت میکنند…».[۵]
معرفی منابع برای مطالعه بیشتر
• تأملی نو در نشانههای ظهور، تقریرات درس آیتالله نجمالدین طبسی پیرامون قیام حسنی، با تحقیق و تقریر آقای محمد شهبازیان.
پینوشتها
۱. از روایات مربوط به سید حسنی به دست میآید که چند نفر، به سید حسنی ملقب هستند. ما تبیین آیتالله خراسانی را از کتاب مهدی منتظر (ص۲۶۴، ۲۶۵، ۲۶۶و۳۵۴) تقدیم میکنیم.
۲. ر.ک. کافی، کلینی، ج۸، ص۲۲۴و۲۲۵، ح۲۸۵؛ الغیبه،نعمانی، ص۲۷۰، ح۴۳.
۳. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵۳، باب۲۸، ص۱۵و۱۶.
4. همان.
5. همان