این گونه القاءات سُبّوحی را «حدیث برزخی» گویند

این گونه القاءات سُبّوحی را «حدیث برزخی» گویند

روزی به محضر مبارک استادم جناب آیه الله محمّد آقای غروی آملی رضوان الله تعالی علیه تشرّف حاصل کرده بودم، به من فرمود: این عبارت را در جایی دیده اید که «الإِمَامُ أصلُهُ دَآئِم وَ نَسلُهُ دَآئِم»، عرض کردم: خیر، در جایی ندیده ام، چه جمله ی شگفت و شیوا و شیرین و دلنشین است که خود اصلی استوار و قانونی پایدار است، حضرت عالی از کجا نقل می فرمایید؟
فرمود: من از جایی نقل نمی کنم.
آن گاه انگشتان دست راستش را جمع کرد و در حالی که بر گرد لبانش دور می داد فرمود: دیروز که از خواب بیدار شدم دیدم این جمله را بر سر زبان دارم و بدان گویایم.

راقم گوید: در اصطلاح عرفان این گونه القاءات سُبّوحی را «حدیث برزخی» گویند.

(حضرت علاّمه حسن حسن زاده ی آملی حفظه الله/ هزار و یک کلمه/ ج 1/ کلمه ی 38/ ص53/
ناشر: مؤسّسه ی بوستان کتاب قم/ طبع چهارم/ سال 1386)

فهم اسرار نهفته در آیات و روایات برای نفوس غیر مکتفیّه

در رساله ی اعتقاداتم گفته ام:

اعتقاد من این است که صحف علوم عقلی و عرفانی اساسی و اصیل، تفسیر انفسی خطاب محمّدی و کشف تامّ احمدی اند صلّی الله علیه و آله و سلّم؛ که بدون دراست و تعلیم و تعلّم آن ها، فهم اسرار نهفته در آیات و روایات برای نفوس غیر مکتفیّه حاصل نمی شود فَافهَم.

(حضرت علاّمه حسن حسن زاده ی آملی حفظه الله/ هزار و یک کلمه/ ج 1/ کلمه ی155 / ص290/
ناشر: مؤسّسه ی بوستان کتاب قم/ طبع چهارم/ سال 1386)

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید