ملهمه
لَهِمَ، لَهْماً و لَهَماً الشىءَ: إبتلعه بمرّه،
ألهم اللَّه فلاناً خیراً: أوحى إلیه به و لقّنه إیاه و وفقه له،
الإلهام: أن یلقى اللَّه فی نفس الإنسان أمراً یبعثه على فعل الشىء أو ترکه، کأنّه شىء ألقى فی الرُوع.
زنى را که به او الهام شود ملهمه گویند. حضرت فاطمهى زهراء(علیهاالسلام) در بسیارى از مواقع مورد الهام قرار مىگرفت. الهام درجهاى خفیف از ارتباط عالم معنا با انسان است و با وحى متفاوت است.
بر فاطمهى زهرا علیهاالسلام الهام مىشده است
عن موسى بن جعفر عن أبیه (علیهمالسلام) قال: قال علی بن أبیطالب (علیهماالسلام): «فبکى رسولاللَّه (صلى اللَّه علیه و آله و سلم) و ضمّها إلیه و قال: موفّقه رشیده مهدیّه «مُلْهِمَه»،
امام کاظم(علیه السلام) از پدران خود نقل فرمودند که امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: پیامبر اکرم(صلى اللَّه علیه و آله و سلم) گریستند و حضرت زهرا (علیهاالسلام) را به سینهى خود چسباندند و فرمودند: تو یک زن موفقه و رشیده هستى که از سوى خداوند مورد الهام واقع شده و از طرف او هدایت یافتهاى.» (1)
پی نوشت ها :
1- بحارالانوار، ج 22، ص 492، ر 37 همچنین، ج 81، ص 324، ر 18 ر. ک: لقب رشیده.
ممتحنه
مَحَنَ، مَحْناً فلاناً: إختبره و جرَّبه، او را آگاهانید و آزمود.
إمتحن الشىء: إختبره، آن را آزمود. و منه إمتحان الطلبه،
المِحْنَه: ما یمتحن به الإنسان من بلیّه،
مُمْتَحَنَه: زن آزموده و امتحان شده.
مُمْتَحِنَه: زن آزمایشکننده.
یکى از اسامى حضرت فاطمهى زهراء(علیهاالسلام) ممتحنه است. ممتحنه، یعنى زنى که امتحان شده است و از امتحان سربلند بیرون آمده است. در یک نگاه گذرا به زندگى حضرت فاطمهى زهراء(علیهاالسلام)، سراسر حیات او را امتحان و آزمایش مىبینیم.
فاطمهى زهراء علیهاالسلام سرفراز در امتحانات
«… یا «مُمْتَحَنَهُ» إمتحنک اللَّه الّذی خلقک، قبل عن أن یخلقک فوجدک لما إمتحنک صابره…،
اى خانمى که خداوند تو را قبل از خلقتت آزمایش نمود و تو را در برابر امتحانات شکیبا یافت.» (1)
حضرت فاطمهى زهرا(علیهاالسلام) در خردسالى مادر از دست مىدهد. غم و غصهى پدر را نیز که با سرِ خاکستر آلود و پاى زخمى به خانه بازمىگردد، تحمل مىکند، لذا پدر، او را اُمّابیها مىخواند. در شب زفاف بىمادر به کابین بخت رفتن، امتحان کوچکى نیست. فاطمهى زهرا (علیهاالسلام) هنگام تولد فرزندانش، صحنهى شهادت آنها را دید، و این به راستى امتحان سختى است. اهانت به پیامبر خدا(صلى اللَّه علیه و آله و سلم) که در بستر احتضار است، فوت پدر، غصب فدک، سیلى خوردن، بازوى ورم کرده از تازیانه، مولاى را طناب در گردن دیدن و… نمونههایى از سختیها و مصائب آن حضرت است، پس، با وجود این همه تحمل کردن، سزاست که ائمهى اطهار (علیهمالسلام) در ادعیه ایشان را ممتحنه خطاب کنند.
«… السلام علیک أیّتها «المُمْتَحَنَه»…
درود بر تو اى زنى که مورد آزمایش الهى قرار گرفتى و سرفراز بیرون آمدى.» (2)
پی نوشت ها :
1- بحارالانوار، ج 100، ص 194، ر 11 از التهذیب، ج 6، ص 9.
2- بحارالانوار، ج 100، ص 198، ر 16 از مصباحالزائر، ص 25.
منصوره
نَصَرَ، نَصْراً: أعانه على دفع ضد أو رد عدو، در لغت یارى رساندن را گویند.
حضرت فاطمهى زهرا(علیهاالسلام) در روز قیامت تمام عاشقان خود را یارى خواهد رساند و اگر ایشان دست ما گدایان درگهاش را نگیرد چگونه از آتش رهایى خواهیم یافت؟ اسم مفعول به معناى اسم فاعل است.
فاطمهى زهرا علیهاالسلام میوهى بهشتى است
عن أبىعبداللَّه جعفر بن محمّد بن علی عن أبیه عن جدّه (علیهمالسلام) قال: قال رسولاللَّه (صلى اللَّه علیه و آله و سلم) :
«معاشر الناس! تدرون لما خلقت فاطمه(علیهاالسلام) ؟ قالوا: اللَّه و رسوله أعلم. قال (صلى اللَّه علیه و آله و سلم) : خلقت فاطمه (علیهاالسلام) حوراء إنسیه لا إنسیه و قال:… قالوا: یا رسولاللَّه! استشکل ذلک علینا تقول: حوراء إنسیه لا إنسیه. قال (صلى اللَّه علیه و آله و سلم) :… إهدى إلیّ ربّی تفاحه من الجنه أتانی بها جبرئیل (علیهاالسلام) … ثم قال: یا محمّد! کلْها. قلت: یا حبیبى! یا جبرئیل! هدیه ربّی توکل؟ قال (علیه السلام) : نعم قد اُمرت بأکلها فأفلقتها (1)
فرأیت منها نوراً ساطعاً ففزعت من ذلک النور. قال (علیه السلام) : کل! فإنّ ذلک نور المنصوره، فاطمه (علیهاالسلام) . قلت: یا جبرئیل! و من «المنصوره»؟ قال (علیه السلام) : جاریه تخرج من صلبک و إسمها فى السماء منصوره و فی الأرض فاطمه (علیهاالسلام) . فقلت: یا جبرئیل! و لم سمیت فی السماء منصوره و فی الأرض فاطمه (علیهاالسلام) ؟ قال (علیه السلام) : سمّیت فاطمه (علیهاالسلام) فی الارض لأنه فطمت شیعتها من النار و فطموا أعداوها عن حبّها و ذلک قوله اللَّه فی کتابه و «یومئذ یفرح المؤمنون بنصراللَّه» بنصر فاطمه (علیهاالسلام) لمحبیها.
پیامبر اکرم(صلى اللَّه علیه و آله و سلم) فرمودند: اى اصحاب من! آیا مىدانید فاطمه (علیهاالسلام) از چه خلق شده است؟ عرضه داشتند: خدا و پیامبرش بر این مطلب آگاهترند. پیامبر اکرم(صلى اللَّه علیه و آله و سلم) فرمودند: فاطمه (علیهاالسلام) ، فرشتهى انسانى است که تنها انسان نیست. (مردم از سخن پیامبر چیزى نفهمیدند) عرضه داشتند: این مطلب برایمان مشکل شد، مىفرمایید فرشته است و انسان، این چگونه ممکن است؟ پیامبر اکرم(صلى اللَّه علیه و آله و سلم) فرمودند:… جبرئیل یک سیب از بهشت برایم هدیه آورد و سپس گفت: اى محمد! این سیب را میل نمایید. گفتم: اى دوست من، این سیب هدیهى خداوند است، چگونه آن را بخورم؟ گفت: شما امر شدهاید که این سیب را بخورید. پس آن را شکافتم، ناگهان نورى از آن درخشید. از آن نور در هراس شدم. گفت: بخور! این نور، نور فاطمهى منصوره است. گفتم: منصوره کیست؟! گفت: دختر شما خواهد بود که اسمش در آسمانها منصوره است و در زمین فاطمه. سؤال کردم: چرا در آسمان و زمین به او منصوره و فاطمه مىگویند. گفت: در زمین فاطمه است، زیرا شیعیان او، از آتش جهنم گرفته شدهاند و از دشمنانش حب او را گرفتهاند. و در آسمان او را منصوره گویند به خاطر سخنى که خداوند در آیهى «و یومئذ یفرح المؤمنون بنصراللَّه» دارد، یعنى یارى رسانیدن فاطمهى زهراء (علیهاالسلام) به یاران و دوستان خود.» (2)
پی نوشت ها :
1- شکافتن و جدا نمودن.
2- بحارالانوار، ج 43، ص 18، ر 17 از تفسیر فرات بن ابراهیم.
القاب حضرت فاطمه زهراء (س) (10)
موفقه
وَفِقَ یَفِقُ وَفْقاً الأمَر: صادفه موافقاً،
وَفَّقَ الأمر: جعله موافقاً،
تَوَفَّقَ: نجح مسعاه، کان مظهراً لتوفیق اللَّه و تسهلت له طرق الخیر.
یقال: «لا یَتَوَفَّقَ عبدٌ إلاّ بتوفیق اللَّه».
فراهم آمدن وسایل انجام عمل مطلوب را توفیق گویند و بنابر روایتى از امام جواد (علیه السلام)، توفیق الهى یکى از صفات مؤمنین است. توفیق الهى، یعنى خداوند تمام وسایلى که براى انجام اعمال نیک نیاز است براى انسان فراهم آورد تا با صرف کمترین فرصت، بیشترین خدمت را انجام داده و به ثواب وافرى نائل گردد. این سخن در بیان علما چنین آمده است: التوفیق توجیه اسباب الخیر نحو المطلوب. موفقه به زنى گویند که خداوند بر او عنایت کرده و وسایل انجام امور نیک را برایش مهیا نموده است.
توفیقاتى که نصیب حضرت فاطمهى زهرا (علیهاالسلام) گشت تا توانست الگوى همه جهانیان گردد بر هیچ کس پوشیده نیست.
فاطمهى زهرا علیهاالسلام همراه با توفیقات الهى
عن موسى بن جعفر عن أبیه (علیهمالسلام)… قال رسولاللَّه (صلى اللَّه علیه و آله و سلم) : «موفّقه» رشیده مهدیّه ملهمه…،
پیامبر اکرم(صلى اللَّه علیه و آله و سلم) فرمودند: تو یک زن موفقه و رشیده هستى که از سوى خداوند مورد الهام واقع شده است و از طرف او هدایت یافتهاى.» (1)
پی نوشت ها :
1- بحارالانوار، ج 22، ص 492، ر 37 همچنین، ج 81، ص 324، ر 18، ر. ک: لقب رشیده.
مهدیه
هَدَى، هُدىً و هَدْیاً و هِدْیَهً و هِدایَهً: أرشده، و هو ضد أضلّه،
یقال: «هداه الطریق و هداه إلى الطریق و للطریق»، أی، بینه له و عرّفه به،
المَهدّى، الّذی قد هداه اللَّه إلى الحقّ.
زنى را که هدایت شده باشد، مهدیه گویند. حضرت فاطمهى زهراء (علیهاالسلام) مهدیه بودند، یعنى از طرف خداوند مورد هدایت قرار گرفته بودند و هرکس خداوند او را راهنمایى کند، هیچگاه گمراه نخواهد شد.
فاطمهى زهرا علیهاالسلام هدایت شده از طرف خداوند
عن موسى بن جعفر عن أبیه (علیهمالسلام)… قال رسولاللَّه (صلى اللَّه علیه و آله و سلم) : «موفّقه رشیده «مهدیّه» ملهمه…،
پیامبر اکرم(صلى اللَّه علیه و آله و سلم) فرمودند: تو یک زن موفقه و رشیده هستى که از سوى خداوند مورد الهام واقع شده است و از طرف او هدایت یافتهاى.» (1)
پی نوشت ها :
1- بحارالانوار، ج 22، ص 492، ر 37 همچنین، ج 81، ص 324، ر 18، ر. ک: لقب رشیده.
مؤمنه
أَمَنَ، أَمْناً، ه: وثق به و أرکن إلیه،
آمن إیماناً به: صدَّقه و وثق به.
المؤمن: المصدّق، خلاف الکافر،
الإیمان: التصدیق مطلقاً، نقیض الکفر، فضیله فائقه البیعه بها نؤمن إیماناً ثابتاً بکل ما أوحاه اللَّه.
زنى را که ایمان به خدا و عالم بعد از مرگ دارد، مؤمنه گویند. حضرت فاطمه زهراء (علیهاالسلام) به راستگویى پیامبر اکرم (صلى اللَّه علیه و آله و سلم) ایمان دارد. صفت راستگویى یکى از صفات مهم مقام نبوت است. بعضى از فرقهها این صفت را لازمهى نبوت نمىدانند.
ایمان به راستگویى رسولاللَّه صلى اللَّه علیه و آله و سلم
«…السلام علیک و على ولدک و رحمهاللَّه و برکاته أشهد أنّک أحسنت الکفاله و أدیت الأمانه و إجتهدت فی مرضات اللَّه و بالغت فی حفظ رسولاللَّه (صلى اللَّه علیه و آله و سلم) ، عارفه بحقه «مؤمنه» بصدقه، معترفه بنبوّته… (1)
درود بر تو (اى فاطمهى زهرا) و درود بر فرزندان تو، رحمت و برکات خداوند بر شما باد. گواهى مىدهم که سرپرستى از رسولاللَّه را نیکو به جاى آوردى حق امانت را ادا نمودى و براى رضایت خداوند و محافظت از پیامبر اکرم(صلى اللَّه علیه و آله و سلم) سعى وافرى نمودى در حالى که حق او را به خوبى شناختهایى و به راستگویى ایشان ایمان دارى و به نبوتش اعتراف دارى.»
پی نوشت ها :
1- بحارالانوار، ج 100، ص 218، ر 17 از مصباحالزائر، ص 28 والمزار الکبیر ص 23.
القاب حضرت فاطمه زهراء (س) (10)
ناعمه
نَعَمَ، نَعْمَهً و مَنْعَماً الْرَجُلُ: طاب و لان و إتَّسَعَ،
یقال: «هذا منزل ینعمهم»، أی، یوافقهم و یطیب لهم، زندگانى به کام او شد و زندگانى او خوش شد.
الناعمه: المترفهه الحسنه العیش والغذاء،
ناعمه: شاداب، بهرهمند، زن خوش زندگانى، خرمّى و شادى که در رخسار نمایان باشد. حضرت فاطمهى زهرا (علیهاالسلام) در روز قیامت با چهرهى شادابى همراه با عاشقان خود به طرف بهشت رهسپار خواهد شد.
فاطمهى زهراء علیهاالسلام زنى شاداب در روز قیامت
«یا فاطمه! والذّی بعثنی بالحقّ لقد حرمت الجنه على الخلائق حتى أدخلها و أنّک لأوّل خلق اللَّه یدخلها بعدی کاسیه حالیه «ناعمه» یا فاطمه! هنیئا لک،
به همان خدایى که مرا برانگیخت، بهشت بر مردم حرام است تا آن که من وارد بهشت گردم و پس از من تو اولین کسى هستى که بر بهشت قدم مىنهد. فاطمه جان! بهشت گوارایت باد.» (1)
پی نوشت ها :
1- بحارالانوار، ج 22، ص 490، ر 36.
نقیّه
نَقا، یَنْقُو، نَقْواً و نَقَىَ یَنْقى نَقْیا العظم: إستخرج نِقْیَه، أی، مُخَّه،
النَقى: النظیف،
نَقِىَ، یَنْقَى، نَقاوَهً و نُقاءً و نُقاوَهً و نُقایَهً: نظف و حسن و خلص.
زن پاکدامن و عفیفه را که از گناه به دور باشد، «نقیّه» گویند. حضرت زهراى شهیده(علیهاالسلام) پاکدامنترین زنى است که پاى بر این کرهى خاکى گذارده است. او حتى بر نامحرم کور چهره مىپوشاند و هیچ مکروهى را مرتکب نمىشد.
فاطمهى زهراء علیهاالسلام زنى پاکدامن
«السلام علیک أیّتها التقیه «النقیّه»،
درود بر تو اى زن پاکدامن و باتقوا!» (1)
پی نوشت ها :
1- بحارالانوار، ج 100، ص 199، ر 20 از الاقبال، ص 100.
القاب حضرت فاطمه زهراء (س) (10)
والهه
وَلِهَ، یَلِهُ وَلَهاً: حزن شدیداً حتىّ کاد یذهب عقله، تحیّر من شدّه الوجد.
فهو: واله، آله، وَلْهان،
فهى: واله، والِهَه، وَلْهى.
والهه در لغت زن اندوهناک را گویند، حضرت فاطمهى زهرا (علیهاالسلام) پس از شهادت رسولاللَّه (صلى اللَّه علیه و آله و سلم) همیشه در غم و اندوه به سر مىبرد تا به شهادت رسید.
غم و اندوه کشنده، قاتل فاطمهى زهرا علیهاالسلام
قالت فاطمهى زهرا (علیهاالسلام) :
«… یا ابتاه! بقیت «والهه» وحیده و حیرانه فریده…،»
پدر جان! تنها، با غم بسیار، حیران و مضطرب ماندهام. صدایم خاموش شده، پشتم شکسته، زندگىام نابود شده، روزگارم تیره و تار است.» (1)
پی نوشت ها :
1- بحارالانوار، ج 43، ص 174- 176، ر 15 ر. ک: به لقب فریده.
القاب حضرت فاطمه زهراء (س) (10)
وحیده
وَحَدَ یَحِدُ وَحْداً، وَحْدَهً، وَحِدَهً،
الوَحید: المُتفرد بنفسه.
وحیده در لغت، تنها و یگانه معنا مىدهد، حضرت فاطمهى زهرا (علیهاالسلام) پس از وفات پیامبر اکرم(صلى اللَّه علیه و آله و سلم) همیشه تنها و بىیاور بود.
فاطمهى زهرا علیهاالسلام تنها و یگانه
قالت فاطمهى زهرا (علیهاالسلام) :
«… یا ابتاه! بقیت والهه «وحیده» و حیرانه فریده…،
پدر جان! تنها، با غم بسیار، حیران و مضطرب ماندهام. صدایم خاموش شده، پشتم شکسته، زندگىام نابود شده، روزگارم تیره و تار است.» (1)
پی نوشت ها :
1- بحارالانوار، ج 43، ص 174- 176، ر 15، ر. ک: به لقب فریده.