در این که آیا جایگاه اهل بیت در قرآن است یا نه امام هشتم سلام الله علیه فرمود:
فقال أبو الحسن : نعم، أخبرونی عن قول الله ( عز وجل ) : (یس والقرآن الحکیم إنک لمن المرسلین على صراط مستقیم )، فمن عنی بقوله ( یس ) ؟
امام رضا از علمای اهل سنت پرسید به من بگویید یاسین و القرآن الحکیم مراد از آن چه کسی است؟
قالت العلماء : ( یس ) محمد صلى الله علیه وآله وسلم لم یشک فیه أحد .
بدون شک مراد از یاسین رسول اکرم صلی الله علیه و اله و سلم است.
بعد امام هشتم سلام الله علیه فرمود: اگر مراد از یاسین نبی گرامی است خدای عالم بر محمد و آل محمد فضلی را عطا کرده که :
لا یبلغ أحد کنه وصفه إلا من عقله
هیچ کسی نمی تواند به آن کنه وصف مقام محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله وسلم برسد الا کسی که عقل خودش را به کار بیندازد.
دلیلش چند تا آیه از سوره صافات را آقا امام هشتم سلام الله علیه قرائت فرمودند. گفت خدای عالم در قرآن دارد:
سَلَامٌ عَلَى نُوحٍ فِی الْعَالَمِینَ
درود بر حضرت نوح
صافات آیه 79
و همچنین
سَلَامٌ عَلَى إِبْرَاهِیمَ
دومین پیامبری را که خدا سلام داده است حضرت ابراهیم است.
صافات آیه 109
سلام علی موسی وهارون
سلام بر حضرت موسی و حضرتهارون
سوره صافات آیه 120
ولم یقل : سلام على آل نوح . ولم یقل : سلام على آل إبراهیم .
خدای مکرم فقط بر نبی گرامی حضرت نوح و حضرت ابراهیم و موسی وهارون سلام فرستاد و بر آل آنها سلام نفرستاد و لکن نسبت به آل یاسین که همان آل محمد صلی الله علیه و اله وسلم است در سوره صافات آیه 130 فرمود:
سلام على إل یاسین
یعنی آل محمد صلی الله علیه و اله وسلم
پس معلوم میشود که آل محمد همسنگ و هم تراز انبیا است.
شما ببینید سلام به حضرت نوح، سلام به حضرت ابراهیم، سلام به حضرت موسی و سلام به حضرتهارون، سلام به آل این پیامبران نفرستاده است ولی به یاسین که میرسد میفرماید:
سلام علی آل یاسین
بعد مامون از پاسخ امام هشتم سلام الله علیه خوشحال میشود و میگوید:
فقال المأمون : لقد علمت أن فی معدن النبوه شرح هذا وبیانه
اینکه آل محمد معدن نبوت هستند و توضیح آیات الهی هم به عهده این بزرگواران است.
در اینجا آقا امام هشتم سلام الله علیه به صراحت میفرماید: سلام علی آل یاسین در صافات مراد آل رسول گرامی صلی الله علیه و آله وسلم است.
ینابیع الموده لذوی القربى – القندوزی – ج 1 ص 142
جایگاه اهل بیت در مناظره امام هشتم (ع) در مجلس مأمون
این جامع البیان جلد 23 صفحه 115 آقای ابن تیمیه هم که در منهاج السنه خود جلد 7 صفحه 178 و 179 میگوید:
تفسیر طبری از تفاسیری است که:
تفاسیرهم متضمنه للمنقولات التی یعتمد علیها فی التفسیر
جناب امام قرطبی و جناب آقای شوکانی که:
قرأ نافع وابن عامر والأعرج وشیبه على آل یاسین باضافه آل بمعنى آل یاسین
خب بفرمایید این آقایان هم از بزرگان اهل سنت هستند و از قراء مشهور هستند که میفرمایند این قراء گفته اند آل یاسین نه الیاسین.
فتح القدیر ج 4، ص 409
تفسیر قرطبی ج 15، ص 118
آقای ابن ابی حاتم از جناب حسن بصری میگوید:
یس و القرآن الحکیم تا آنجایی میآید میگوید که خدای عالم قسم میخورد به هرچه بخواهد
ثم نزع بهذه الآیه سلام علی آل یاسین کانه یری انه سلم علی رسوله
تفسیر ابن ابی حاتم ج 10 ، ص 3188
تفسیر ابن ابی حاتم هم از همان تفاسیری است که ابن تیمیه در همان آدرسی که دادیم میگوید:
تفاسیرهم متضمنه للمنقولات التی یعتمد علیها فی التفسیر
باز ابن ابی حاتم در جلد 10 صفحه 3225 از ابن عباس میگوید:
سلام علی آل یاسین
می گوید مراد آل محمد همان آل یاسین است.
همین را جناب آقای آلوسی وهابی هم همین قضیه را به این شکلی مطرح میکند جلد 23 ص 142.
باز جناب آقای قرطبی از ابن عباس و عبدالله مسعود و غیره میگوید:
أن معناه یا إنسان و قالوا فی قوله تعالی: سلام علی آل یاسین ای علی آل محمد.
از این واضح تر و روشن تر؟
تفسیر قرطبی جلد 15 صفحه 4
ابن کثیر دمشقی سلفی متوفای 774 میگوید:
سلام علی آل یاسین
یعنی آل محمد صلی الله علیه و آله وسلم
تفسیر ابن کثیر جلد 4 ، ص 22
فتح القدیر شوکانی ج 4 ، ص 359
حاکم حسکانی از ابن عباس نقل میکند و میگوید:
سلام علی آل یاسین قال علی آل محمد
شواهد التنزیل ج2، ص 165
باز از امیرالمؤمنین میگوید:
یاسین: محمد و نحن آل یاسین.
مراد از یاسین رسول اکرم است و مراد از آل یاسین ما آل محمد صلی الله علیه و آله وسلم هستیم.
شواهد التنزیل جلد 2، ص 167
جناب آقای حسکانی هم ملتزم است که در تفسیر خود فقط احادیث صحیح را نقل کند.
باز از ابومالک قفاری میکند که:
(سلام علی آل یاسین) (قال) هو محمد و آله اهل بیته
شواهد التنزیل ج2، ص 169
این دیگر خیلی قضیه را روشن و واضح میکند، سلام علی آل یاسین نه الیاسین.
و بحث دیگر جناب آقای ابن حجر هیثمی یک نکته ظریفی دارد از فخر رازی نقل میکند که میگوید: اهل بیت پیامبر با پیامبر در 5 چیز همسنگ هستند:
یکی در نماز که ما در سلام میگوییم السلام علیک ایها النبی، خب قطعا این سلام نماز ما هم طبق وحی صورت گرفته چون که پیامبر اکرم
وَمَا یَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَى
سوره نجم آیه 3-4
پیامبر گفته بگویید السلام علیک ایها النبی یعنی قال الله قولوا
و همچنین در قرآن هم سلام علی آل یاسین آمده است.
پس آل محمد با رسول اکرم در سلام دادن هم تراز هستند و همچنین در صلات صلوات بر اینها در تشهد که میگوییم اللهم صل علی محمد و آل محمد کما صلیت علی ابراهیم و آل ابراهیم که صلوات ابراهیمی است.
همچنین در طهارت که خدای عالم خطاب به نبی مکرم میگوید:
طه
سوره طه آیه 1
مراد از طه یعنی یا طاهر
نسبت به اهل بیت هم میگوید:
وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا
سوره احزاب آیه 33
و همچنین در تحریم صدقه همانطور که بر رسول اکرم صدقه حرام است بر آل محمد هم حرام است.
همچنین در محبت که قرآن نسبت به نبی مکرم میگوید:
فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ
تبعیت کنید از من تا خدا شما را دوست داشته باشد.
سوره آل عمران آیه 31
همچنین در سوره شوری هم میگوید:
قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبَى
سوره شوری آیه 23
پس نبی گرامی با اهل بیت عصمت و طهارت در این 5 چیز در سلام و صلوات و طهارت و تحریم صدقه و محبت یکسان هستند.
صواعق محرقه ج 2 ص 436
بعد آقای ابن حجر هیثمی متوفای 974 از علمای بزرگ شافعی میگوید:
در آیه چهارم که مراد صافات آیه 24 است میگوید:
وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ
مردم را در قیامت نگه دارید تا از اینها مواخذه شود
بعد میگوید یعنی چه؟ از چه چیزی میخواهند سوال کنند؟ از آقای ابوسعید خدری میگوید پیامبر اکرم فرمود:
وقفوهم انهم مسئوولون عن ولایه علی
یعنی چیزهایی که فردای قیامت سوال میکنند از ولایت علی بن ابی طالب است و این کلام آقای کلینی و شیخ طوسی و علامه مجلسی و حلی نیست. این آقایان بیایند و دهانشان را باز کنند و شروع کنند به فحاشی کردن، این عبارت آقای ابن حجر هیثمی است که ملتزم به این مضامین است. بعد میگوید:
و کأن هذا هو مراد الواحدی بقوله روی فی قوله تعالی (وقفوهم انهم مسئوولون) ای عن ولایه علی و اهل البیت
خب این مشخص است که عبارتی که جناب آقای واحدی در اسباب النزول آورده که در آیه شریفه
وقفوهم انهم مسئولون
سوره صافات آیه 24
گفته که مسئولون از چه چیزی سوال میکنند فردای قیامت؟ از ولایت علی و اهل بیتش
برادر شیعه، برادر سنی این را داشته باش.این جمله که به گوشت رسید من گمانم دیگر حجت تمام است و فردای قیامت اگر بگویی من نمی دانستم میگویندفلان روز و فلان ساعت تو فلان سایت این روایت را از قول جناب آقای ابن حجر هیثمی نقل شد که ایشان آورده وقفوهم عندهم مسئولون یعنی از ولایت علی بن ابی طالب.