حج از مال حرام
قال ابو جعفر علیه السلام:
لا یقبل الله عز و جل حجا و لاعمره من مال حرام
امام باقر -علیه السلام- فرمود:
خداوند عز و جل، حج و عمره از مال حرام را قبول نمىکند.
بحار الانوار/ ج 96/ 120
آداب حج
عن ابى جعفر قال:
ما یعبؤ بمن یؤم هذا البیت اذا لم یکن فیه ثلاث خصال: ورع یحجزه عن معاصى الله و حلم یملک به غضبه و حسن الصحابه لمن صحبه.
امام باقر -علیه السلام- فرمود:
کسى که قصد این خانه مىکند اگر سه خصلت نداشته باشد، مورد اعتنا قرار نخواهد گرفت:
1- ورعى که او را از گناهان بازدارد.
2- بردبارى که جلو خشمش را بگیرد.
3- حسن معاشرت با همراهان.
خصال/ ج 1/ 97 و بحار الانوار/ ج 96/ 121
معافیت بانوان در مناسک حج
عن ابى جعفر علیه السلام قال:
لیس على النساء اجهار التلبیه و لا الهروله بین الصفا و المروه و لا استلام الحجر الاسود و لا دخول الکعبه و لا الحلق انما یقصرون من شعورهن…
امام باقر -علیه السلام- فرمود:
براى زنان در حج این امور لازم نیست:
1- بلند گفتن لبیک
2- هروله بین صفا و مروه [که نوعى دویدن است]
3- دست کشیدن بر حجر الاسود
4- ورود به کعبه
5- سرتراشیدن، تنها باید قدرى از موى خود را کوتاه کنند.
بحارالانوار/ ج 96/ 189
توزیع و رحمت در اطراف کعبه
عن ابى عبد الله -علیه السلام- قال:
لله تبارک و تعالى حول الکعبه عشرون و مائه رحمه منها ستون للطائفین و اربعون للمصلین و عشرون للناظرین.
امام صادق -علیه السلام- فرمود:
خداوند تبارک و تعالى در پیرامون کعبه صدو بیستبخش رحمت دارد، شصت قسمت آن براى طواف کنندگان چهل قسمتبراى نمازگزاران و بیست قسمتبراى ناظران کعبه است.
بحار الانوار/ ج 96/ 202
حجر اسماعیل
قال ابو عبد الله علیه السلام:
ان اسماعیل دفن امه فى الحجر و جعل له حائطا لئلا یوطا قبرها.
امام صادق -علیه السلام- فرمود:
اسماعیل -علیه السلام- مادرش را در حجر دفن کرد و براى آن دیوارى قرار داد تا قبرش زیر گامها قرار نگیرد.
بحار الانوار/ ج 96/ 204
360 طواف
عن ابى عبد الله -علیه السلام- قال:
یستحب ان تطوف ثلاث مائه و ستین اسبوعا عدد ایام السنه فان لم تستطع فما قدرت علیه من الطواف.
امام صادق -علیه السلام- فرمود:
مستحب است که 360 طواف به تعداد روزهاى ایام سال بجاى آورى، اگر نتوانستى هر قدر که ممکن شد طواف کن.
بحار الانوار/ ج 96/ 204
دست کشیدن بر رکن حجر الاسود
قال رسول الله صلى الله علیه و آله:
طوفوا بالبیت و استلموا الرکن فانه یمین الله ارضه یصافح بها خلقه.
پیامبر خدا -صلى الله علیه و آله- فرمود:
دور خانه خدا طواف کنید، رکن «حجر الاسود» را دستبسائید، زیرا به منزله دست راستخدا در زمین است که با بندگانش دست مىدهد.
بحار الانوار/ ج96/ 202
نماز در مسجد الحرام
عن الباقر -علیه السلام- قال:
صلاه فى المسجد الحرام افضل من مائه الف صلاه فى غیره من المساجد.
امام باقر -علیه السلام- فرمود:
یک نماز در مسجد الحرام از صد هزار نماز در مساجد دیگر برتر است.
بحار الانوار/ ج96/ 241
آب زمزم
قال رسول الله صلى الله علیه و آله:
ماء زمزم شفاء لما شرب له.
پیامبر اکرم -صلى الله علیه و آله- فرمود:
آب زمزم به هر قصدى بنوشد براى آن شفاست.
بحار الانوار/ ج96/ 245
دعا در عرفات
عن الرضا -علیه السلام- قال:
کان ابو جعفر یقول:
ما من بر و لا فاجر یقف بجبال عرفات فیدعو الله الا استجاب الله له. اما البر ففى حوائج الدنیا و الاخره و اما الفاجر ففى امر الدنیا.
امام رضا-علیه السلام- فرمود:
هیچ نیکوکار و بدکارى در کوههاى عرفات دعا نمىکند مگر اینکه خدا دعایش را مىپذیرد. دعاى نیکوکاران را در حوائج دنیا و آخرت و دعاى بدکاران را در کار دنیا مىپذیرد.
بحار الانوار/ ج96/ 251
اهمیت عرفات
عنى النبى -صلى الله علیه و آله- قال:
اعظم اهل عرفات جرما من انصرف و هو یظن انه لن یغفرله.
پیامبر اکرم -صلى الله علیه و آله- فرمود:
گناه کسى از همه بزرگتر است که از عرفات برگردد و خیال کند آمرزیده نخواهد شد.
بحار الانوار/ ج 96/ 248
ثواب رمى شیطان
عن ابى عبدلله -علیه السلام- فى رمى الجمار قال:
له بکل حصاه یرمى بها تحط عنه کبیره موبقه.
امام صادق -علیه السلام- درباره رمى جمرات فرمود:
با هر سنگریزهاى که حاجى مىزند یک گناه کبیره هلاکتبار از وى فرو مىریزد.
بحار الانوار/ ج 96/ 273
فلسفه رمى
عن على بن جعفر عن اخیه موسى -علیه السلام- قال:
سئلته عن رمى الجمار لم جعل قال:
لان ابلیس اللعین کان یتراءى لابراهیم -علیه السلام- فى موضع الجمار. فرجمه ابراهیم -علیه السلام- فجرت السنه بذلک.
على بن جعفر مىگوید:
از امام کاظم -علیه السلام- پرسیدم:
چرا رمى جمرات واجب شده است؟
فرمود:
چون ابلیس لعین در جایگاه این سنگها براى ابراهیم -علیه السلام- ظاهر شد و آن حضرت او را سنگسار کرد، این کار در حجسنتشد.
بحار الانوار/ ج 96/ 273
قربانى حج
قال على بن الحسین -علیه السلام- فى حدیث له:
اذا ذبح الحاج کان فداه من النار.
امام سجاد -علیه السلام- در ضمن یک حدیث فرمود:
وقتى حاجى قربانى را ذبح کند در برابر آتش جهنم فدیه او خواهد بود.
بحار الانوار/ ج 96/ 288
دفن مو در منى
عن جعفر عن ابیه -علیه السلام- قال:
ان الحسن و الحسین کانا یامران بدفن شعورهما بمنى.
امام باقر -علیه السلام- از پدرش نقل کرده است که حضرت فرمود:
امام حسن و امام حسین علیهم السلام دستور مىدادند موهایشان در منى دفن گردد.
بحار الانوار/ ج 96/ 302
زیارت پیامبر صلى الله علیه و آله
عن النبى -صلى الله علیه و آله- انه قال:
من راى [زار] قبرى حلت له شفاعتى و من زارنى میتا فکانما زارنى حیا.
پیامبر اکرم -صلى الله علیه و آله- فرمود:
هر کس قبر مرا زیارت کند شفاعت من براى او روا گردد. و هر کس پس از مرگ به زیارت من بیاید گویا در زندگى مرا دیدار کرده است.
بحار الانوار/ ج 96/ 334
وداع کعبه
عن ابراهیم بن محمود قال:
رایت الرضا -علیه السلام- ودع البیت فلما اراد ان یخرج من باب المسجد خر ساجدا ثم قام فاستقبل الکعبه و قال: اللهم انى انقلب على ان لا اله الا الله.
ابراهیم بن محمود گوید:
اما رضا -علیه السلام- را در حال وداع کعبه دیدم. وقتى مىخواست از در مسجد بیرون رود. به سجده افتاد سپس برخاست و رو به کعبه کرد و گفت:
خدایا! من با عقیده توحید «لا اله الا الله» بازمىگردم.
بحار الانوار/ ج 96/ 370
حج و رهبرى
عن ابى جعفر -علیه السلام- قال:
انما امر الناس ان یاتوا هذه الاحجار فیطوفو بها ثم یاتونا فیخبرونا بولایتهم و یعرضوا علینا نصرهم.
امام باقر -علیه السلام- فرمود:
مردم مامور شدهاند بیایند دور این سنگها طواف کنند سپس نزد ما بیایند و اعلام وابستگى و حمایت و یارى نمایند.
بحار الانوار/ ج 96/ 374
استقبال و مصافحه حاجیان
عن ابى عبد الله علیه السلام:
من لقى حاجا فصافحه کان کمن استلم الحجر.
امام صادق -علیه السلام- فرمود:
هر کس با حاجى دیدار کند و با او مصافحه نماید گویا بر حجر الاسود دست کشیده است.
بحار الانوار/ ج 96/ 384
ولیمه حج
قال رسول الله صلى الله علیه و آله:
لا ولیمه الا فى خمس فى عرس او خرس او عذار او وکار او رکاز فاما العرس فالتزویج، و الخرس النفاس بالولد و العذار الختان و الوکار الرجل یشترى الدار و الرکاز الذى یقدم من مکه.
رسول خدا -صلى الله علیه و آله- فرمود:
ولیمهاى نیست مگر در پنج مورد:
1- در عروسى
2- در تولد کودک
3- در ختنه سوران
4- در خرید منزل
5- در بازگشت از سفر مکه.
بحار الانوار/ ج 96/ 384