منتخبی از احادیث حج

منتخبی از احادیث حج

حج از مال حرام

قال ابو جعفر علیه السلام:

لا یقبل الله عز و جل حجا و لاعمره من مال حرام

امام باقر -علیه السلام- فرمود:

خداوند عز و جل، حج و عمره از مال حرام را قبول نمى‏کند.

بحار الانوار/ ج 96/ 120
آداب حج

عن ابى جعفر قال:

ما یعبؤ بمن یؤم هذا البیت اذا لم یکن فیه ثلاث خصال: ورع یحجزه عن معاصى الله و حلم یملک به غضبه و حسن الصحابه لمن صحبه.

امام باقر -علیه السلام- فرمود:

کسى که قصد این خانه مى‏کند اگر سه خصلت نداشته باشد، مورد اعتنا قرار نخواهد گرفت:

1- ورعى که او را از گناهان بازدارد.

2- بردبارى که جلو خشمش را بگیرد.

3- حسن معاشرت با همراهان.

خصال/ ج 1/ 97 و بحار الانوار/ ج 96/ 121
معافیت بانوان در مناسک حج

عن ابى جعفر علیه السلام قال:

لیس على النساء اجهار التلبیه و لا الهروله بین الصفا و المروه و لا استلام الحجر الاسود و لا دخول الکعبه و لا الحلق انما یقصرون من شعورهن…

امام باقر -علیه السلام- فرمود:

براى زنان در حج این امور لازم نیست:

1- بلند گفتن لبیک

2- هروله بین صفا و مروه [که نوعى دویدن است]

3- دست کشیدن بر حجر الاسود

4- ورود به کعبه

5- سرتراشیدن، تنها باید قدرى از موى خود را کوتاه کنند.

بحارالانوار/ ج 96/ 189
توزیع و رحمت در اطراف کعبه

عن ابى عبد الله -علیه السلام- قال:

لله تبارک و تعالى حول الکعبه عشرون و مائه رحمه منها ستون للطائفین و اربعون للمصلین و عشرون للناظرین.

امام صادق -علیه السلام- فرمود:

خداوند تبارک و تعالى در پیرامون کعبه صدو بیست‏بخش رحمت دارد، شصت قسمت آن براى طواف کنندگان چهل قسمت‏براى نمازگزاران و بیست قسمت‏براى ناظران کعبه است.

بحار الانوار/ ج 96/ 202
حجر اسماعیل

قال ابو عبد الله علیه السلام:

ان اسماعیل دفن امه فى الحجر و جعل له حائطا لئلا یوطا قبرها.

امام صادق -علیه السلام- فرمود:

اسماعیل -علیه السلام- مادرش را در حجر دفن کرد و براى آن دیوارى قرار داد تا قبرش زیر گامها قرار نگیرد.

بحار الانوار/ ج 96/ 204
360 طواف

عن ابى عبد الله -علیه السلام- قال:

یستحب ان تطوف ثلاث مائه و ستین اسبوعا عدد ایام السنه فان لم تستطع فما قدرت علیه من الطواف.

امام صادق -علیه السلام- فرمود:

مستحب است که 360 طواف به تعداد روزهاى ایام سال بجاى آورى، اگر نتوانستى هر قدر که ممکن شد طواف کن.

بحار الانوار/ ج 96/ 204
دست کشیدن بر رکن حجر الاسود

قال رسول الله صلى الله علیه و آله:

طوفوا بالبیت و استلموا الرکن فانه یمین الله ارضه یصافح بها خلقه.

پیامبر خدا -صلى الله علیه و آله- فرمود:

دور خانه خدا طواف کنید، رکن «حجر الاسود» را دست‏بسائید، زیرا به منزله دست راست‏خدا در زمین است که با بندگانش دست مى‏دهد.

بحار الانوار/ ج‏96/ 202
نماز در مسجد الحرام

عن الباقر -علیه السلام- قال:

صلاه فى المسجد الحرام افضل من مائه الف صلاه فى غیره من المساجد.

امام باقر -علیه السلام- فرمود:

یک نماز در مسجد الحرام از صد هزار نماز در مساجد دیگر برتر است.

بحار الانوار/ ج‏96/ 241
آب زمزم

قال رسول الله صلى الله علیه و آله:

ماء زمزم شفاء لما شرب له.

پیامبر اکرم -صلى الله علیه و آله- فرمود:

آب زمزم به هر قصدى بنوشد براى آن شفاست.

بحار الانوار/ ج‏96/ 245
دعا در عرفات

عن الرضا -علیه السلام- قال:

کان ابو جعفر یقول:

ما من بر و لا فاجر یقف بجبال عرفات فیدعو الله الا استجاب الله له. اما البر ففى حوائج الدنیا و الاخره و اما الفاجر ففى امر الدنیا.

امام رضا-علیه السلام- فرمود:

هیچ نیکوکار و بدکارى در کوههاى عرفات دعا نمى‏کند مگر اینکه خدا دعایش را مى‏پذیرد. دعاى نیکوکاران را در حوائج دنیا و آخرت و دعاى بدکاران را در کار دنیا مى‏پذیرد.

بحار الانوار/ ج‏96/ 251
اهمیت عرفات

عنى النبى -صلى الله علیه و آله- قال:

اعظم اهل عرفات جرما من انصرف و هو یظن انه لن یغفرله.

پیامبر اکرم -صلى الله علیه و آله- فرمود:

گناه کسى از همه بزرگتر است که از عرفات برگردد و خیال کند آمرزیده نخواهد شد.

بحار الانوار/ ج 96/ 248
ثواب رمى شیطان

عن ابى عبدلله -علیه السلام- فى رمى الجمار قال:

له بکل حصاه یرمى بها تحط عنه کبیره موبقه.

امام صادق -علیه السلام- درباره رمى جمرات فرمود:

با هر سنگریزه‏اى که حاجى مى‏زند یک گناه کبیره هلاکت‏بار از وى فرو مى‏ریزد.

بحار الانوار/ ج 96/ 273
فلسفه رمى

عن على بن جعفر عن اخیه موسى -علیه السلام- قال:

سئلته عن رمى الجمار لم جعل قال:

لان ابلیس اللعین کان یتراءى لابراهیم -علیه السلام- فى موضع الجمار. فرجمه ابراهیم -علیه السلام- فجرت السنه بذلک.

على بن جعفر مى‏گوید:

از امام کاظم -علیه السلام- پرسیدم:

چرا رمى جمرات واجب شده است؟

فرمود:

چون ابلیس لعین در جایگاه این سنگها براى ابراهیم -علیه السلام- ظاهر شد و آن حضرت او را سنگسار کرد، این کار در حج‏سنت‏شد.

بحار الانوار/ ج 96/ 273
قربانى حج

قال على بن الحسین -علیه السلام- فى حدیث له:

اذا ذبح الحاج کان فداه من النار.

امام سجاد -علیه السلام- در ضمن یک حدیث فرمود:

وقتى حاجى قربانى را ذبح کند در برابر آتش جهنم فدیه او خواهد بود.

بحار الانوار/ ج 96/ 288
دفن مو در منى

عن جعفر عن ابیه -علیه السلام- قال:

ان الحسن و الحسین کانا یامران بدفن شعورهما بمنى.

امام باقر -علیه السلام- از پدرش نقل کرده است که حضرت فرمود:

امام حسن و امام حسین علیهم السلام دستور مى‏دادند موهایشان در منى دفن گردد.

بحار الانوار/ ج 96/ 302
زیارت پیامبر صلى الله علیه و آله

عن النبى -صلى الله علیه و آله- انه قال:

من راى [زار] قبرى حلت له شفاعتى و من زارنى میتا فکانما زارنى حیا.

پیامبر اکرم -صلى الله علیه و آله- فرمود:

هر کس قبر مرا زیارت کند شفاعت من براى او روا گردد. و هر کس پس از مرگ به زیارت من بیاید گویا در زندگى مرا دیدار کرده است.

بحار الانوار/ ج 96/ 334
وداع کعبه

عن ابراهیم بن محمود قال:

رایت الرضا -علیه السلام- ودع البیت فلما اراد ان یخرج من باب المسجد خر ساجدا ثم قام فاستقبل الکعبه و قال: اللهم انى انقلب على ان لا اله الا الله.

ابراهیم بن محمود گوید:

اما رضا -علیه السلام- را در حال وداع کعبه دیدم. وقتى مى‏خواست از در مسجد بیرون رود. به سجده افتاد سپس برخاست و رو به کعبه کرد و گفت:

خدایا! من با عقیده توحید «لا اله الا الله‏» بازمى‏گردم.

بحار الانوار/ ج 96/ 370
حج و رهبرى

عن ابى جعفر -علیه السلام- قال:

انما امر الناس ان یاتوا هذه الاحجار فیطوفو بها ثم یاتونا فیخبرونا بولایتهم و یعرضوا علینا نصرهم.

امام باقر -علیه السلام- فرمود:

مردم مامور شده‏اند بیایند دور این سنگها طواف کنند سپس نزد ما بیایند و اعلام وابستگى و حمایت و یارى نمایند.

بحار الانوار/ ج 96/ 374
استقبال و مصافحه حاجیان

عن ابى عبد الله علیه السلام:

من لقى حاجا فصافحه کان کمن استلم الحجر.

امام صادق -علیه السلام- فرمود:

هر کس با حاجى دیدار کند و با او مصافحه نماید گویا بر حجر الاسود دست کشیده است.

بحار الانوار/ ج 96/ 384
ولیمه حج

قال رسول الله صلى الله علیه و آله:

لا ولیمه الا فى خمس فى عرس او خرس او عذار او وکار او رکاز فاما العرس فالتزویج، و الخرس النفاس بالولد و العذار الختان و الوکار الرجل یشترى الدار و الرکاز الذى یقدم من مکه.

رسول خدا -صلى الله علیه و آله- فرمود:

ولیمه‏اى نیست مگر در پنج مورد:

1- در عروسى

2- در تولد کودک

3- در ختنه سوران

4- در خرید منزل

5- در بازگشت از سفر مکه.

بحار الانوار/ ج 96/ 384

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید