از مغیر بن شعبه روایت است: نزد پیامبر صلی الله علیه وسلم رفتم و با او درباره زنی که قصد خواستگاریش داشتم صحبت کردم، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : (إذهب فانظر إلیها، فإنه أجدر أن یؤدم بینکما) «برو او را نگاه کن چون این امر رابطه بین شما را پایدارتر میکند».نسایی (69/6) و ترمذی (1093)
******************
پیامبر صلی الله علیه وسلم میفرماید: (ألا إن لکم علی نسائکم حقا و لنسائکم علیکم حقا) «آگاه باشید که همسرانتان بر شما حقی دارند همانطور که شما بر آنان حقی دارید».ترمذی (1173
******************
از علی رضی الله عنه روایت است : (لعن رسول الله صلی الله علیه وسلم المحلل و المحلل له) «پیامبر صلی الله علیه وسلم محلل(حلال کننده زنی که سه طلاق شده) و محلل له(مردی که زن برایش حلال شده – شوهر اول) را لعنت کرده است».ترمذی (1128)
******************
در صحیح مسلم از ابوهریره روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم از نکاح شغار نهی کرد. و فرمود شغار این است که مردی، به مردی دیگر بگوید : (زوجنی ابنتک و أزوجک ابتنی، أو زوجنی أختک و أزوجک أختی) «دختر را به ازدواج من در بیاور، تا من (در مقابل)، دخترم را به ازدواج تو درآورم، یا خواهرت را به ازدواج من در بیاور تا من هم (در مقابل) خواهرم را به ازدواج تو درآورم».مسلم (1416) در حدیثی دیگر فرمودند : (لاشغار فی الإسلام) «در اسلام شغار نیست».مسلم (1415)
******************
از عمرو بن شعیب از پدرش از جدش روایت است : (أن مرثد بن أبی مرثد الغنوی کان یحمل الأساری بمکه، و کان بمکه بغی یقال لها عناق، و کانت صدیقته، قال : جئت إلی النبی صلی الله علیه وسلم فقلت : یا رسول الله أنکح عناقا؟ قال : فسکت عنی فنزلت : ) وَالزَّانِیَهُ لاَیَنکِحُهَا إلاَّ زَانٍ أو مُشرکٌ ( فدعانی فقرأها علی وقال : لاتنکحها) «مرثد بن ابی مرثد غنوی اسیران را به مکه حمل میکرد، در مکه زن زناکاری به نام عناق که دوست مرثد بود زندگی میکرد، مرثد گفت : نزد رسول الله صلی الله علیه وسلم رفتم و گفتم : ای رسول خدا! آیا عناق را به ازدواج خود درآورم؟ مرثد گوید : پیامبر در جواب من ساکت ماند، سپس این آیه نازل شد:) وَالزَّانِیَهُ لاَینَکِحُهَا إلاَّ زَانٍ أو مُشرکٌ ( مرا صدا زد و آیه را برایم خواند، و فرمود : با او ازدواج نکن».ابوداود (2037)
******************
پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : (لایجمع بین المرأه و عمتها ولا بین المرأه و خالتها) «جمع بین زن و عمهاش، زن و خالهاش، جایز نیست».متفق علیه: بخاری (5109)، مسلم (1408)
******************
پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : (من کانت له امرأتان یمیل مع أحدهما علی الأخری، جائ یوم القیامه وأحد شقیه ساقط) «هر کس دو زن داشته باشد و بین آنها عدالت برقرار نکند، روز قیامت در حالی به پیشگاه خداوند حاضر میشود که یکی از پهلوهایش ساقط (افتاده) است».ابن ماجه (1969)، ولی تمایل قلبی بیشتر به یکی از آنان اشکال ندارد.
******************
پیامبر صلی الله علیه وسلم که وقتی از او سؤال شد حق همسران ما بر ما چیست؟ فرمود : (أن تطعمها إذا طعمت و تکسوها إذا اکتسیت ولاتضرب الوجه و لاتقبح ولاتهجر إلا فی البیت) «هرگاه غذا خوردی به او هم غذا بدهی، و هرگاه لباس خواستی برای او هم لباس فراهم کنی (غذا و پوشاکش را فراهم کن)، و به صورت او نزنی و به او ناسزا نگوئی و تنها در خانه بسترش را ترک کن».ابوداود (2128)
****************************
پیامبر صلی الله علیه وسلم میفرماید : ( أکمل المؤمنین إیمانا أحسنهم خلقا، و خیارکم خیارکم لنسائهم ) «کاملترین مؤمنان از لحاظ ایمان،خوش اخلاقترین آناناند و بهترین شما کسانی هستندکه برای همسرانشان بهترند»ترمذی (1172)
****************************
پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: (لایفرک مؤمن مؤمنه إنکره منها خلقا رضی منها آخر) «هیچ مرد مؤمنی نباید کینه زن مؤمنی را به دل بگیرد، چون اگر رفتاری را از او نپسندد،رفتار دیگری را از او میپسندد».مسلم (469)
****************************
پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید : (والرجل راع فی أهله و هو مسئول عن رعیته) «مرد سرپرست خانواده است ونسبت به آنان سؤال میشود».متفق علیه : بخاری (893)، مسلم (1829)
****************************
اسماء بنت یزید گفت : نزد پیامبر صلی الله علیه وسلم بودم، و گروهی از زنان و مردان کنار او نشسته بودند که فرمود : (لعل رجلا یقول ما یفعل بأهله و لعل امرأه تخبر بما فعلت مع زوجها؟ فأرم القوم فقلت : إی والله یا رسول الله : إنهن لیفعلن و إنهم لیفعلون. قال فلا تفعلوا، فإنما ذلک مثل الشیطان لقی شیطانه فی طریق فغشیها والناس ینظرون) «شاید بعضی از مردان و زنان اسرار زناشوئی خود را بازگو کنند؟ مردم ساکت شدند، گفتم بله، به خدا قسم ای رسول خدا! زنان این کار را میکنند و مردان هم این کار را میکنند، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : این کار را نکنید چون این کار مانند کار شیطانی نر است که شیطانی ماده را در راه میبیند و در حالیکه مردم به آنها نگاه میکنند با او آمیزش میکند».صحیح [آداب الزفاف البانی 72].