نویسنده : محمد فاتحی
نکته هفتاد و سوم: تغییر جناح بازی
یکی از سفارشهای مربیان و بازیکنان این است که اگر نتوانستند از جناح راست به گل دست پیدا نمایند. تغییر جناح داده و از جناح چپ عمل نمایند. گاهی لازم است انسان برای رسیدن به هدف خود تغییر جناح دهد. اگر از مسیری به هدف خود نرسید تغییر مسیر دهد.
قبله مسلمانان به سمت مسجد الاقصی بود وقتی خداوند مشاهده نمود برخی گروه ها از این قبله سوء استفاده می نمایند دستور تغییر قبله به سمت مسجد الحرام را به پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) دادند.
نکته هفتاد و چهارم: فقط یک گل
پیروزی و شکست در برخی از مسابقات فقط با یک گل به دست می آید. در طول بازی یک گل بیشتر مبادله نشده اما همین یک گل موجب پیروزی یک تیم و شکست دیگری گردیده است. در صحنه فوتبال زندگی هم گاهی فقط یک عبادت صالح یا یک گناه موجب جلب خشنودی و رضایت یا غضب خداوند می شود.
حضرت امام صادق (ع)می فرمایند: خداوند خشنودی خود را در کارهای نیک و غضب خود را در بین گناهان مخفی نموده است. پس هیچ کار نیکی را دست کم نگیرید و تا می توانید هیچ گناهی را مرتکب نشوید که شاید همان کار نیک یا همان گناه موجب سعادت و شقاوت ابدی شما گردد.
نکته هفتاد و پنجم: قدم به قدم
بازیکنان موفق آنانی هستند که توپ را قدم به قدم به دروازه حریف نزدیک می کنند تا در فرصت مناسب وارد دروازه حریف نمایند. انسان عاقل و دانا هم می داند که برای نیل به هدف، قدم به قدم و گام به گام به هدف نزدیک شود. هدف بزرگ را به اهداف کوچکتری تقسیم نماید و در هر مقطع زمانی بکوشد به یکی از این اهداف کوچک برسد تا در زمان لازم خود را در آغوش هدف بزرگ بینند.
نکته هفتاد و ششم: فقط یک داور
در زمین بازی برای قضاوت یک داور وجود دارد. هر چه داور به صحنه بازی و توپ نزدیکتر باشد قضاوت او دقیق تر است لازم است بدانیم که در زمین بزرگ بازی ما انسانها تحت نظارت یک داور هستیم داوری که به تمام صحنه ها نزدیک است داوری که خود اعلام نموده ما از رگ گردن انسان به انسان نزدیکتریم.
وَنَحنُ أقرَبُ إِلَیهِ مِن حَبلِ الوَریدِ. (ق:16)
نکته هفتاد و هفتم: آموزش
یکی از عوامل موفقیت بازیکنان فوتبال آموزش خوب می باشد البته اگر بازیکنان به تعلیمات و تذکرات مربیان گوش فرا دهند و آموزشها را خوب بکار ببندند. یکی از عوامل موفقیت انسانها فراگیری آموزشها قبل از اقدام به کارها می باشد که با توجه به کلام حضرت علی (ع) می فرمایند: افراد آموزش ندیده که به کاری اقدام می نمایند همانند اشخاصی می باشند که برای رسیدن به مقصد الف، راه مقصد ب را می پیمانند.
ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی
این ره که تو می روی به ترکستان است
پیمودن مسیر بشریت با توجه به کلام و پند مربیان بشریت یعنی پیامبران الهی میسر می شود. پیامبرانی که یکی پس از دیگری می آمدند تا نوبت خاتم آنان حضرت محمد بن عبدالله رسید. ایشان در آغاز بعثت اعلام فرمودند:
«بالتعلیم ارسلت؛ هدف از رسالت من تعلیم و آموزش بشریت می باشد.»
نکته هفتاد و هشتم: گل و گمراه
در بازی فوتبال از سه موقعیت حساس بیشتر برای وارد نمودن توپ به دروازه حریف استفاده می نمایند این سه موقعیت عبارت است از :
1. موقعیت کرنر.
2. موقعیت پنالتی.
3. موقعیت ضربه های مستقیمی که بر اثر خطای حریف به دست تیم مقابل می آید.
در زندگی ما انسانها نیز سه لحظه و موقعیت حساس است که شیطان توپ گناه را وارد دروازه دل ما می نماید و در نامه اعمال ما ثبت می شود. این سه موقعیت کدامند؟ به داستان شماره 214 از کتاب حکایتهای شنیدنی آیت الله اشتهاردی توجه نمایید.
«پس از نفرین حضرت نوح و هلاکت گنهکاران، شیطان به خدمت حضرت نوح (ع) آمد و گفت: ای نوح تو برگردن من حقی داری به عنوان تشکر در مقابل این حق می خواهم خدمتی به تو بنمایم!.»
حضرت نوح (ع) خطاب به شیطان فرمودند:
«برای من بسیار ناگوار و بد است که به گردن تو حقی داشته باشم حال بگو بدانم آن حق چیست؟»
«ابلیس گفت: اینکه تو نفرین نمودی به «رَّبِّ لاَ تَذَر عَلَی الأَرضِ منَ الکافِرینَ دَیَّاراً؛ (نوح:26) خدایا! ریشه کفار را از زمین برکن و آنان را محو نما.» اکنون گنه کاران غرق شده اند و من شیطان مدتی در مرخصی و استراحت به سر می برم. و می توانم برای فریب آیندگان خوب برنامه ریزی نمایم!!!
حضرت نوح فرمودند: حال ای شیطان چنین حقی را چگونه می توانی جبران نمایی.
شیطان گفت: ای نوح بدان که من در سه موقعیت بسیار به انسان نزدیک هستم و می توانم با استفاده صحیح از این سه موقعیت انسانها را گمراه نمایم. این سه موقعیت عبارت است از:
1. عصبانیت.
2. قضاوت.
3. خلوت با زن نامحرم.
می کوشم با سایر هم تیمهای خودم از این سه موقعیت استفاده نمایم و توپ گناه را وارد دروازه دل و نامه اعمال انسانها نمایم.
پس بیاییم و همانگونه که دروازبان و بازیکنان در مقابل تیم مقابل برای دفع این سه موقعیت آماده می شوند و دیواره دفاعی تشکیل می دهند ما هم به ویژه در این سه موقعیت دیواره دفاعی محکمی از تقوا و توسل و توکل در مقابل شیطان تشکیل دهیم. این رهنمود قرآن کریم است که خداوند می فرماید:
إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوا إِذَا مَسَّهُم طَائِفٌ مِنَ الشَّیطَانِ تَذَکَّرُوا. ( اعراف :201)
«مهاجمان شیطان وقتی به دروازه دل متقین نزدیک می شود مدافعان تقوا در مقابل آنان سد دفاعی تشکیل می دهند.»
نکته هفتاد و نهم: درگیری با داور
برخی از بازیکنان می کوشند خطا و اشتباه خود را با درگیری با داور جبران نمایند چنین بازیکنانی نه تنها نتیجه ای نمی گیرند بلکه گاهی با عکس العمل شدید داور روبرو می شوند.
در بین انسانها هم مشاهده می شود برخی از آنان خطا و اشتباه خود را به خداوند نسبت دهند به طور مثال می گویند خدا ما را فقیر نمود یا خدا ما را بیکار نمود و… اینان باید بدانند که کار آنان گاهی منجر به گناهان بزرگ و کفر می شود.
نکته هشتادم: تخفیف داور
داوران مسابقه فوتبال خطاهای مهم را تذکر می دهند یا اقدام به دادن کارت سفید و قرمز می نمایند آنان می دانند که اگر بخواهند برای تمام خطاها کارت قرمز بدهند و یکی یکی بازیکنان را از زمین بازی اخراج نمایند دیگر بازیکنی در زمین نمی ماند. داور هستی نیز چنین رویه ای را دارند اگر خداوند اراده نمایند هر گناهی را بدون تأخیر مجازات نمایند عمر بسیاری از انسانها به پایان می رسد اما شیوه خداوند مهربان چنین است که به خاطر رحمت و لطف خود و به منظور بازگشت انسانها از خطاها به آنان مهلت می دهد و بسیاری از خطاهای انسانها را نادیده می انگارد اما باید انسانها بدانند که «اِنَّ اللهَ یَمهِلُ وَ لا یُهمَل؛ خداوند مهلت می دهد اما اهمال در مجازات نمی نماید.»
نکته هشتاد و یکم: لذت تماشاگران
تماشاگران مسابقه فوتبال از داور و مربی تیم گرفته تا دیگران از مشاهده یک بازی خوب و روان و پرگل لذت می برند. تماشاگران مسابقه انسانها نیز که خداوند و ملائکه و انبیاء و ائمه و شهدا می باشند از مشاهده رفتار انسانهایی که صحیح و خوب می باشد یا به تعبیردین عمل صالح نام دارد لذت می برند.
نکته هشتاد و دوم: نتیجه مسابقه
پس از سپری شدن زمان مسابقه بین دو تیم نتیجه مسابقه یکی از سه حالت می باشد:
الف. نتیجه مساوی.
ب. برنده شدن تیم مورد علاقه فرد.
ج. باختن تیم مورد علاقه فرد.
به همین شکل بعد از سپری شدن مسابقه عمر انسان نتیجه عمر یکی از سه حالت می باشد:
الف. نتیجه مساوی یعنی اعمال صالح و کارهای نیک انسان برابر اعمال فاسد و کارهای شر اوست.
ب. برنده شدن انسان و شکست خوردن شیطان این دشمن اصلی انسان.
ج. بازنده شدن انسان و پیروز شدن شیطان بر انسان خوب می دانیم پس از اتمام زمان بازی دیگر نتیجه قابل تغییر نیست. پس از پایان عمر نیز دیگر فرصت جبران و تغییر نتیجه نیست.
حضرت علی (ع)در این مورد می فرماید:
اَلیَومَ عَمَلٌ وَ لا حِسابٌ وَ غَداً حِسابٌ وَ لا عَمَلٌ. (4)
دوران دنیا هنگام انجام عمل صالح است ولی حسابرسی نهایی نیست و دوران آخرت هنگام حسابرسی نهایی و اعلام نتیجه می باشد. بنابراین دیگر فرصت جبران با عمل صالح است.
نکته هشتاد و سوم: نتیجه مساوی پنج پنج
بسیار اتفاق افتاده است که دو تیم پس از نود دقیقه تلاش یا یکصد و بیست دقیقه به نتیجه مساوی تن می دهند تفاوتی ندارد که نتیجه مساوی صفر صفر باشد یا ارقامی مساوی دیگر به عبارت دیگر گاهی هیچ گلی رد و بدل نشده و منجر به تساوی می شود و زمانی هم رقم زوجی از گلها رد و بدل شده که دو تیم به تساوی وارد دروازه های یکدیگر نموده اند.
از بیان این نتیجه تساوی قصد دارم به یک نتیجه تساوی پنج پنج که در حدیثی از رسول اعظم (صلی الله علیه و آله) نقل شده است بپردازم.
شخصی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) سؤال نمودند که یا رسول الله کدام پنج می باشد که در مقابل پنج قرار دارد.
حضرت رسول اعظم (صلی الله علیه و آله) فرمودند:
خداوند برای پنج گناه پنج مجازات متناسب با آن گناهان در نظر گرفته است.
1. مجازات گناه عهدشکنی و بی اعتنایی به قول و قرارها و عهد و پیمانها، که سیطره و تسلط دشمنان می باشد.
2. مجازات گناه صدور احکام ظالمانه و ناهماهنگ با دین که فقر و بیچارگی می باشد.
3. مجازات گناه علنی شدن فساد و فحشا و منکرات که ازدیاد مرگ و نابودی می باشد.
4. مجازات گناه کم فروشی که کم رویشی گیاهان و محصولات می باشد.
5. مجازات گناه ترک زکات که قطع باران می باشد.
نکته هشتاد و چهارم: موقعیتهای از دست رفته
در طول مسابقه فوتبال اتفاق می افتد که بازیکنان یک تیم چندین موقعیت مسلم گل را از دست می دهند و افسوس می خورند و پشیمان و نادم می گردند.
یکی از نامهای قیامت «یوم الحسره» می باشد یعنی زمان ندامت و پشیمانی در آن روز انسانهای گناهکار بر موقعیتهای خوب عمر که می توانستند بهترین استفاده را از آن بنمایند ولی از دست داده اند افسوس می خورند یکی از بهترین موقعیتها در زندگی انسان موقعیت جوانی و قدرت است صاحبان چنین موقعیتهایی بکوشند از این دو نعمت و عنصر الهی در جهت الهی استفاده نمایند.
نکته هشتاد و پنجم: اُفت و خیزبازی
بارها در مسابقات مختلف فوتبال شاهد اوج و فرود و یا افت و خیز بازی یک تیم بوده ایم دیده ایم که تیم در برهه هایی از زمان بازی جذاب و زیبا و با انگیزه بازی نموده است و در برهه های دیگر بازیکنان بی انگیزه و پر اشتباه ظاهر شده اند. یکی از هنرهای مربیان هدایت تیم در زمانی است که تیم در حالت فرود یا افت قرار گرفته باشد. چنین اوج و فرودهایی برای انسان و روح انسان نیز می باشد. روح انسان نیز دارای جزر و مد است، این است که انسان در چنین شرایط متضادی (جزر و مد روح) عکس العمل و برخورد مناسب را بداند. مربیان و پیشوایان بشریت تذکرات لازم را برای این دو حالت روحی بیان فرموده اند. خاتم پیامبران حضرت محمد (صلی الله علیه وآله) می فرمایند:
شَیَئانِ یُبغِضُهُمُ اللهُ الاَعوالُ عِندَ المُصیبَهِ وَ المزِمارُ عِندَ النِعمَهِ.
بکوشید در حالت جزر روح و ناگواریها و مصائب، بیش از حد بی تابی ننمایید و همچنین سعی نمایید هنگام مد روح و وفور نعمتها و شادی، خود را آلوده به گناه از جمله گناه موسیقی لهوی و رقص ننمایید چرا که خداوند با هر دو حالت دشمن و مخالف می باشند.
نکته هشتاد و ششم: آخرین دقایق بازی
مشاهده می شود تیم برنده در دقایق پایانی مسابقه شاد و خوشحال است و تیم بازنده هر چه به دقایق پایانی بیشتر نزدیک می شود افسرده تر و عصبی تر می شود چنین حالتی برای انسانها هم پیش می آید انسانهای نیکوکار با خبردار شدن از مرگ خود و لحظات پایانی شاد و خوشحال هستند اما انسانهای جنایتکار با درک نزدیک شدن مرگ هر لحظه پژمرده تر و غمگین تر می شوند شایسته است انسان کاری بکند که لحظات آخر شاد باشد.
وقتی آمدی به دنیا عریان
دیگران خندان بودند و تو گریان
کاری بکن که هنگام رفتن
تو خندان باشی و دیگران گریان
نکته هشتاد وهفتم: ترک ورزشگاه
در دقایق پایانی بازی و پس از اتمام بازی آرام آرام تماشاگران و طرفداران تیمها ورزشگاه را ترک می نمایند دو تیم می مانند و نتیجه ای که کسب نموده اند. هر نتیجه ای که به دست آورده اند دیگر تماشاگران توان تغییر آن را ندارند. در اواخر عمر انسان و پس از اتمام عمر دوستان و آشنایان آرام آرام انسان را ترک و فراموش می نمایند در احادیث هست که یکی از سؤالاتی که ملائکه الهی پس از مرگ از انسان می نمایند این است که:
أینَ اَحِبّائُکَ لِما اَو حَشَکَ.
آن دوستان و رفیقان شفیقت کو؟ کجایند؟ چرا اکنون از تو و جنازه ات وحشت دارند. شایسته است انسان بداند که این خودش است که سرنوشت پس از مرگ خود را تعیین می نماید.
مَن کَفَرَ فَعَلَیهِ کُفرُهُ وَمَن عَمِلَ صَالِحاً فَلِأَنفُسِهِم یَمهَدُونَ. (روم : 44)
دوستان و آشنایان نمی توانند برای انسان کاری انجام دهند. طبق تعالیم قرآن کریم احوال قیامت آنچنان وحشتناک است که پدر و مادر از فرزندان فرار می نمایند و هر شخص به فکر خود می باشد.(5)
ثَلاثُ مَواطِن لا یُذکَرُ اَحَدٌ احَدّاً.
رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) می فرماید:
سه موقعیت و ایستگاه در روز بازپسین هست که هیچکس به فکر دیگری نیست هر کس فقط و فقط به فکر خود می باشد این سه موقف عبارتند از:
الف. هنگام حسابرسی اعمال (پای ترازوی حساب) هر شخص می خواهد بداند آیا اعمال او صالح و قبول و وزین و سنگین است یا خیر؟
ب. هنگام عبور از صراط هر انسانی می خواهد بداند آیا می تواند از صراط عبور نماید یا سقوط می کند.
ج. هنگام اعطای نامه های اعمال هر انسانی می خواهد بداند آیا نامه اعمال او را به دست راستش می دهند و اهل نجات و سعادت می شود یا به دست چپ او می سپارد.
لِکُلِّ امرِی مِنهُم یَومَئِذ شَأنٌ یُغنیهِ. (عبس: 37)
در آن روز، روز قیامت هر کس به قدر کافی به خود و سرنوشت خود می اندیشد و وضعی دارد که به خود مشغول است.
نکته هشتاد و هشتم: گل به تیم خود
در طول مسابقات فوتبال به ندرت مشاهده نموده ایم که بازیکنی بر اثر اشتباه به جای تیم مقابل به تیم خودشان گل می زند. تمام مربیان و بازیکنان به ویژه طرفداران آن تیم چنین بازیکنی را سرزنش می نمایند.
اگر چشم حقیقت بین ما باز شود می بینیم در طول زندگانی ما بارها به خود گل می زنیم.
ظَلَمتُ نَفسی وَ تَجَرَّأتُ بِجَهلی.
بر اثر جهل و نادانی به خود ظلم می نماییم.
راستی چگونه به خو گل می زنیم؟! انسان ظالم فکر می کند به دیگری ظلم نموده اما در حقیقت به خود ظلم نموده است.
یَومُ العَدلِ علی الظّالِمِ اَشَدُّ مِن یَومِ الظُّلمِ عَلی المَظلُومِ.
روز مجازات ظالم بسیار مشکلتر از روزی است که مظلوم ظلم را تحمل نموده بود.
در حقیقت هرگونه گناهی که انسان مرتکب می شود به هیچ فردی جز خود ظلم ننموده است.
نکته هشتاد و نهم: دروازه طلسم شده
در برخی از بازیهای بین دو تیم شاهد بوده ایم که یک تیم با وجود بازیکنان خوب و حملات مداوم به دروازه حریف و کسب موقعیتهای خوب گل زدن حتی موقعیت پنالتی باز به گل دست نمی یابند گویا هر چه بیشتر تلاش می نمایند دروازه حریف طلسم شده و باز نمی شود.
ما انسانها نیز در محدوده دنیا اکثراً به دنبال راحتی و آسایشی مطلق هستیم گاهی برخی افراد هر چه بیشتر وسایل آرامش و آسایش را فراهم می نمایند اما آن راحتی و آسایش را که دنبالش هستند به دست نمی آورند باید بدانیم که همانند دروازه طلسم شده دروازه دنیا از وجود راحتی و آسایش مطلق طلسم شده و دست یافتنی نیست.
حضرت امام سجاد (ع)می فرماید:
راحتی (مطلق) در دنیا و برای اهل دنیا خلق نشده است راحتی و آسایش مطلق در بهشت و برای اهل بهشت خلق شده است.
نکته نودم: سوت پایان بازی
با سوت پایان بازی تیم برنده خوشحال است و تیم بازنده غمگین شایسته است انسان مؤمن در فرصت عمر خود به گونه ای رفتار نماید که با سوت پایان عمر شاد و خوشحال باشد.
وقتی آمدی به دنیا عریان
تو گریان بودی و دگران خندان
کاری بکن که هنگام رفتن
تو خندان باشی و دگران گریان
پنج دقیقه وقت اضافه
1. جبران عبادت
در طول بازی فوتبال اگر به هر دلیلی بازی متوقف شود بعد از پایان وقت قانونی بازی با وقت اضافه جبران می شود.
در اسلام نیز برخی از عبادات اگر در زمان خود انجام نشود یا در زمان خود کامل انجام نشود باید در وقتهای اضافه جبران شود. مانند روزه ماه مبارک رمضان که اگر در زمان خود انجام نشد بعد از ماه رمضان قضا می شود. یا اگر در طول نماز برخی حواس پرتیها و کاستیها پیش آمد بعد از پایان نماز با سجده سهو و نماز احتیاط و نمازهای مستحبی جبران می شود.
2. تسویف
یکی از شیوه های تیم پیروز میدان برای حفظ پیروزی وقت کشی است. درمیدان زندگی اجتماعی و دینی انسان هم یکی از شیوه های شیطان تسویف یا وقت کشی است. شیطان به انسان تلقین می نماید که برای کار خوب و توبه هیچگاه دیر نیست. انسان را به امروز و فردا نمودن گرفتار می سازد تا عمر انسان در حالت گناه به سرآید و شیطان قهقهه شیطانی سردهد.
3. آشتی
یکی از صحنه های زیبای فوتبال آشتی و روبوسی دو بازیکنی است که با یکدیگر برخورد فیزیکی داشته اند. شایسته است این صحنه زیبا در صحنه زندگی ما بوجود آید و بلافاصله پس از ایجاد اختلافات و تنشها از یکدیگر عذرخواهی نماییم.
4. دفاع از وسط زمین
تیمی که دفاع را از وسط زمین شروع می نماید پیروز است. برخی از تیمها دفاع را از هیجده قدم دروازه خود آغاز می نمایند که بسیار بسیار دیر است و خطر گل خوردن فراوان می باشد. برای آلوده نشدن به گناهان، تعلیم خداوند و پیامبران این است که دفاع را از وسط زمین شروع نماییم. یعنی به برخی از گناهان حتی نزدیک نشویم. در قرآن کریم برای جلوگیری از آلودگی جنسی می فرماید:
مردان و زنان مؤمن مراقب چشمها و نگاههای خود باشند.
قُل لِّلمُومِنینَ یَغُضُّوا مِن أبصَارِهِم وَ یَحفَظُوا فُرُوجَهم. (نور: 30)
قُل لِّلمُومِناتِ یَغضُضنَ مِن أبصَارِهِنَّ وَ یَحفَظنَ فُرُوجَهُنَّ. (نور: 31)
5. اخراج بازیکنان
با دریافت کارت قرمز بازیکن از زمین خارج می شود. با اخراج بازیکن تیم، تیم مقابل شاد می شود، چون احساس می نماید با اخراج این بازیکن اندکی از توان تیم مقابل کاسته شده است.
در میدان زندگی دینی و اجتماعی نیز با کنار گذاشتن و اخراج افراد فعال و مؤثر یا ترک برخی از عبادات، تیم مقابل انسان که تیم شیطان یا دشمنان انقلاب باشند بیشتر احساس قدرت می نمایند.
بدیهی است که اخراج و کنار گذاشتن افراد مسئله دار و مشکل ساز چون جراحی غده های سرطانی است که موجب حیات بیمار می گردد.
اتوبوسهای شرکت واحد
در پایان سخنی داریم با کسانی که پس از ترک ورزشگاه و بازگشت از آن، هیجانات مسابقه را در بیرون ورزشگاه می برند و با وارد آوردن خسارات زیاد به وسیله نقلیه بویژه اتوبوسهای شرکت واحد خشم و هیجان خود را نشان می دهند.
از این گونه افراد سؤال می شود آیا شما به خانه خودتان هم که وارد شدید اقدام به شکستن کامپیوتر شخصی و تلویزیون خود می نمایید؟ آیا زمانی هم که در خانه خود بازیها را تماشا می نمایید با شکست خوردن تیم محبوبتان دست به شکست وسایل محبوبتان می زنید؟!!
هرگز، هرگز، چرا؟ چون باید خسارت را جبران نمایید. چون وسایل خانه را از خودتان می دانید. باید این گروه بدانند که مسئولیت ما در برابر وسایل عمومی و بیت المال باید صدها برابر وسایل خصوصی باشد. چرا؟! به خاطر اینکه با شکستن و خسارت وارد آوردن به وسایل عمومی، ما در برابر تمام مردمی که بیت المال حق آنان است مسئولیم و به همه آنان ظلم نموده ایم.
راستی اگر یکی از همین تماشاگران به ماشین شخصی شما خسارت وارد آورد، شما چه می کنید؟ چه عنوان و شخصیتی و القابی به او نسبت می دهید. پس بدانید همین القاب و عناوین هم برای شمای نوعی که به بیت المال و وسایل عمومی خسارت وارد آورده اید داده می شود.
راستی پیشنهاد شما برای پیشگیری از این حالت چیست؟ می توانید برای ما بفرستید. نگارنده دو پیشنهاد ارائه می دهد:
– پیشنهاد اول:
برای جلوگیری از این گونه حرکات علاوه بر فرهنگ سازی نیاز به پیشگیری می باشد. پیشنهاد می دهم در بازگشت از ورزشگاه هنگام سوار نمودن تماشاگران به اتوبوسهای واحد همراه دریافت بلیط از هر نفر کارت ملی او را نیز دریافت نمایند چنانچه در مقصد هیچ خسارتی به اتوبوس عمومی و خودروی سوار شده وارد نیامده باشد کارت او بازگردانده شود در غیر این صورت تا دریافت خسارت کارت مسترد نشود.
– پیشنهاد دوم:
راهکار دوم: بلیط مسابقات و ورود به ورزشگاه مانند دسته های چک به گونه ای طراحی شود که دو بخشی باشد یک بخش برای ورود به ورزشگاه و بخش دیگر برای سوار شدن به اتوبوس هنگام بازگشت از ورزشگاه.
هنگام فروش بلیط فروشنده ملزم به ثبت شماره ملی یا شماره گواهینامه خریدار بلیط در قسمت دوم بشود. (قسمتی که ویژه سوار شدن به اتوبوس می باشد.) با این تاکتیک می توان به خوبی افرادی را که خسارت وارد نموده شناسایی نمود و برای دریافت خسارت اقدام کرد.
والسلام
پینوشتها:
1- از کتاب مفاتیح الجنان، حاج شیخ عباس قمی، ص 220، اعمال ماه رجب.
2-سوره ابراهیم، آیه 22.
3- نهج البلاغه، خطبه 28.
4- نهج البلاغه، خطبه 42.
5- سوره حج، آیه 2.
منبع :فاتحی محمد / فوتبال زندگی / انتشارات زمزم هدایت /چاپ اول : 1386