احادیث معصومین درباره ترک نماز و سهل انگاری در نماز

احادیث معصومین درباره ترک نماز و سهل انگاری در نماز

ترک نماز، باعث انهدام دین

قال رسول الله صلى الله علیه وآله : من ترک صلاته متعمدا فقد هدم دینه ؛

کسى که عملا نمازش را ترک کند، به تحقیق که دینش را منهدم کرده است .

(بحارالانوار، ج 82، ص 202. میزان الحکمه ، ج 5، ص 402)

نتیجه کمک به تارک نماز

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:من اعان تارک الصلوه بلقمه او کسوه فکانما قتل سبعین نبیا اولهم ادم و اخرهم محمد ؛

کسى که ترک کننده نماز را به دادن طعامى یا لباسى یارى کند، مثل این است که هفتاد پیغبر را کشته ، که اول آنها آدم ، و آخر آن ها محمد (ص) است .

(لئالى الاخبار، ص 395)

ترک نماز باعث حبط عمل

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:من ترک صلاته حتى تفوته من غیر عذر فقد حبط عمله ؛

کسى که نمازش را بدون عذر ترک کند (نخواند) تا وقت آن بگذرد، عمل او نابود شده است .

(بحارالانوار، ج 82، ص 203. میزان الحکمه ، ج 5، ص 403)

فاصله کفر و ایمان

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:بین العبد و بین الکفر ترک الصلاه ؛

فاصله کفر و بندگى ترک نماز است .

(بحارالانوار، ج 82، ص 202. میزان الحکمه ، ج 5، ص 403)

مورد لعن واقع شدن

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -: تارک الصلاه ملعون فى التوراه ملعون فى الانجیل ملعون فى الزبور ملعون فى القران ملعون فى لسان جبرئیل ملعون فى لسان میکائیل ملعون فى لسان اسرافیل ملعون فى لسان محمد ؛

ترک کننده نماز در تورات و انجیل و زبور و قرآن مورد لعنت قرار گرفته و به زبان جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و محمد (ص ) ملعون است .

(انوار الهدایه ، ص 197، الحکم الزاهره ، ص 294)

دین و بى نمازى

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله – :اما الصلاه فلا خیر فى دین لا صلاه فیه ؛

دینى که در او نماز نباشد، فایده و خیرى ندارد (خیرى در آن نیست ).

(سیره ابن هشام ، ج 3 – 4، ص 504)

راه ترک نماز

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:ما بین المسلم و بین ان یکفر الا ان یترک الصلاه الفریضه متعمدا او یتهاون بها فلا یصلیها؛

فاصله بین مسلمان و بین کفرش چیزى جز ترک نماز واجب نیست که یا عمدا ترک نماید و اصلا قبول نداشته باشد و یا از بى اعتنایى نماز نخواند.

(بحارالانوار، ج 82، ص 216. میزان الحکمه ، ج 5، ص 402)

ترک نماز و هنگام مردن

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:من ترک صلوه لایرجو ثوابها و لایخاف عقابها فلاابالى ایموت یهودیا و نصرانیا او مجوسیا ؛

کسى که نماز را ترک کند، امید به پاداش نمازش نمى باشد و از عذاب آن نیز ترسناک نیست ، پس باکى نیست که یهودى بمیرد، یا نصرانى ، یا مجوسى .

(بحارالانوار، ج 82، ص 203. میزان الحکمه ، ج 5، ص 403 )

 


حدیث نماز(سهل انگاری درنماز)

سهل انگاری درنماز

تحقیر نماز و محروم از شفاعت

قال الصادق – علیه السلام ـ : لاینال شفاعتنا من استخف بالصلاه ؛

هرکس نماز را سبک بشمارد، به شفاعت ما دست نخواهد یافت .

(فروع کافى ، ج 3، ص 270، حدیث 15)

سه مرتبه غفلت از نماز

قال الصادق – علیه السلام ـ : اذا قام العبد الى الصلاه اقبل الله – عز و جل – علیه بوجهه فلا یزال مقبلا علیه حتى یلتفت ثلاث مرات فاذا التفت ثلاث مرات اعرض عنه 4

وقتى بنده به نماز ایستاد، خداوند متعال به وى توجه مى کند و توجه اش را از او قطع نمى کند تا موقعى که سه مرتبه از یاد خدا غافل گردد، در این هنگام خداوند سبحان نیز از او اعراض خواهد کرد.

(بحارالانوار، ج 84، ص 241)

دزدترین مردم

قال على – علیه السلام ـ : ان اسرق الناس من سرق من صلاته ؛

دزدترین مردم کسى است که از نمازش کم بگذارد.

(بحارالانوار، ج 82، ص 222)

با عجله خواندن نماز

قال النبى – صلى الله علیه وآله ـ : اسرق الناس فاالذى یسرق من صلاته فصلاته تلف کما یلف الثوب الخلق فیضرب بها وجهه ؛

دزدترین مردم کسى است که به خاطر سرعت و شتابزدگى از نماز خود کم کند، نماز چنین انسانى ، همچون جامه مندرسى در هم پیچیده شده ، به صورت او پرتاب مى گردد.

(میزان الحکمه ، ج 5، ص 406)

نماز ناتمام

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله ـ : مثل الذى لایتم صلاته کمثل حبلى حملت حتى اذا دنا نفاسها اسقطت فلا هى ذات حمل ولا ذات ولد ؛

مثل آن کسى که نمازش را کامل به جا نمى آورد، مثل زن حامله اى است که (نه ماه ) حملش را نگهدارى کرده تا نزدیک زایمان بچه را سقط کرده است .پس این چنین زن را نه زن حامله مى گویند و نه زن صاحب فرزند.

(مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 173)

شتابزدگى درنماز

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله ـ : …لاصلوه لمن لایتم رکوعها و سجودها ؛

کسى که رکوع و سجودش را ناتمام و شتابزده به جا مى آورد، نمازش پذیرفته نیست .

(بحارالانوار، ج 84، ص 253)

پرهیز از سبک شمردن نماز

قال الصادق – علیه السلام ـ : ایاکم ان یستخف احدکم بصلاته ؛

بپرهیزید از این که یکى از شما نماز را سبک بشمارید.

(بحارالانوار، ج 84، ص 236)

کاهلى در نماز

قال الباقر – علیه السلام ـ : لا تقم الى الصلوه متکاسلا و لامتناعسا و لامتثاقلا فانها من خلل النفاق ؛

با حال مستى و خواب آلوده و کاهلانه نماز را به جا نیاور، که اینها از روزنه هاى نفاق است .

(میزان الحکمه ، ج 5، ص 398.بحارالانوار، ج 84، ص 231)

سبک شمردن نماز

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله ـ : لیس منى من استخف بصلاته لایرد على الحوض لاوالله ؛

کسى که نماز را سبک شمارد از من نیست ، به خدا سوگند که بر حوض (کوثر در قیامت ) مرا ملاقات نخواهد کرد.

(وسائل الشیعه ، ج 3، ص 15.من لایحضره الفقیه ، ج 1، باب 29، حدیث 18)

نماز با عجله

قال الصادق – علیه السلام ـ : ان العبد اذا عجل فقام لحاجته یقول الله تبارک و تعالى : «اما یعلم عبدى انى انا اقضى الحوائج » ؛

زمانى که بنده براى رفع حاجت خود نمازش را با عجله بخواند، خداوند مى فرماید: «آیا بنده من نمیداند که حاجت او را من برآورده مى کنم ».

(وسائل الشیعه ، ج 3، ص 24)

مطالب مشابه

16 دیدگاه

  1. کدخدایی
    1402-09-05 در 15:07 - پاسخ

    من این احادیث برای همسرم ارسال کردم ولی متاسفانه ایشون معتقد به هیچی نیست چکارش کنم؟

  2. سید
    1402-06-03 در 20:20 - پاسخ

    سلام عزیزان در بالا یکی از احادیث رو مورد تردید قرار دادن لازم دونستم یه توضیح بدم عزیزان منظور از این حدیث یا احادیث دیگر رساندن قبح وزشتی زیاد ترک نماز بوده وبس در اینکه خداوند متعال چگونه با افراد قضاوت میکند باید گفت واقعا خود خداوند در قران میگوید الیس الله به احکم الحاکمین پس هیچ کس جز خدا قضاوت نخواهد کرد ولی در اینکه بی نمازی بسیار نهی شده دیگه شکی نیست به جای ایراد گرفتن از حدیث که شاید درست باشه یا نه به این مسئله بپردازیم که یکی از مهمات نماز هستش واهتمام به بهتر خوندنش بورزیم

  3. مهدی
    1402-05-18 در 00:45 - پاسخ

    خیلی جالبه که پیامبری که حرف از نماز می زنه خودش تا ۵۰ سالگی نماز نخونده!

    • محمدجواد
      1402-06-06 در 13:06 - پاسخ

      بسم الله.
      برای این حرفت سند بیار.
      پیامبر (ص) قبل از بعثت هم نماز می خواندند چون به دین ابراهیم خلیل ع ‌بودند.

    • محمد مهدی
      1402-10-21 در 07:57 - پاسخ

      اخه تو بیسواد هنوز نمیدونی که کی پیامبر مبعوث شدن و تو هنوز نمیدانی که پیامبر اولین قبله شون کجا بود برای چی … میزنی آخه بیسواد احمق الدنگ

    • سید پژمان
      1402-12-09 در 13:15 - پاسخ

      عزیزمن پبغمبر نماز نمیخوند از کجای علم غیب میگی خودت ندونسته بدنیا امدی برو تحقیق کن خودت چطوری به دنیا امدی بعد حرف بالا تر از خودت رو بزن

    • داودموسوی
      1402-12-10 در 00:07 - پاسخ

      خیلی هم جالبه تویی که داری ازحضرت محمد انتقادمیکنی اسمت مهدیه

    • رضا
      1403-06-09 در 12:56 - پاسخ

      سلام بر شما عزیز،امیدوارم که سلامت باشید.
      این حرف شما چیزی نیست جز داشتن اطلاعات دینی سطحی و عدم تحقیق و تفقه در دین،و البته قضاوت بیهوده.
      پیامبر اکرم قبل از به پیامبری مبعوث شدنشان هم به عبادت خداوند در غار حرا مشغول بودند،بعضی اوقات تا شش ماه از مردم فاصله میگرفتند،و مشغول عبادت بودند

  4. T.z
    1401-11-28 در 10:27 - پاسخ

    همسرم از روی تنبلی نماز را سبک میشمارد هر موقع حال داشت میخواند و البته بیشتر مواقع نمی‌خواند ، جالب خودخواه و بداخلاقی می‌کنه و خیلی زور میگه چطوریه سالم و تندرست راه می‌ره وهیچ اتفاقی براش نمی‌افتد
    براساس این احادیث کسی که نماز را سبک میشمارد عمرش کوتاه میشه …..
    برعکس مالی که برای من هست از ارثیه و محل کار ضرر میبینه، یعنی من ضرر میکنم اون تازه تو سرم میزنه ، سرزنش می‌کنه , پاسخ را در همین سایت دهید ایمیل بلد نیستم

    • محمد مهدی
      1402-04-12 در 23:47 - پاسخ

      سلام.اگر همسرتون به سهل انگار در نماز هستند می تونید با زبان خوش و احترام به ایشون تذکر بدین و البته برای اینکار توصیه می کنم سه بخش مغز،یعنی مغز خزنده،مغز عاطفی و مغز منطقی ایشون درگیر کنین و تحت تاثیر قرار بدین تا انشاءالله سخنتون تاثیر گذاری لازم رو داشته باشه(اگه دوست دارین این بخش از توضیحات بنده حقیر رو بهتر بفهمین،می تونین قسمت ۵۷ و ۵۸ سخنرانی جنود عقل و جهل استاد رائفی پور رو گوش بدین)؛درباره بخش دوم پیامتون هم باید عرض کنم که حتما قرار نیست عذاب فرد زود هنگام در همین دنیا داده بشه،یا اگه در همین دنیا فرد مجازات شد،عذاب به صورت مادی و جسمی باشه؛شاید هنوز امید به هدایت ایشون هست،و خدا نمی خواد زود عذابش کنه تا انشاءالله متنبه بشه و برگرده،همین که می فرمایید ولو گاهی اوقات نماز می خونه نشون میده که ایشون خوب بودن رو دوست داره،دوست داره نماز بخونه،بی اعتقاد به این موضوع مهم نیست؛در ضمن گاهی اوقات عذاب الهی به صورت قساوت قلب هست که بدترین نوع عذابه،گاهی اوقات خداوند متعال بنده رو دچار به سنت استدراج می کنه،یعنی خداوند متعال به فردی گناهکار اینقدر نعمت میده تا کامل غرق در نعمات بشه و به گناهش ادامه بده و ثواب تمام کارای خیری که احیانا در طول زندگیش انجاام داده در همین دنیا به صورت نعمات دریافت کنه و اون دنیا فقط عذاب بکشه؛

    • مهیار
      1402-05-16 در 19:24 - پاسخ

      همین که همسرت نماز نمی‌خونه تو اسیب میبینی چه مالی چه جانی ، چون اون عضوی از خانواده تو ، و هر شخص در خانواده ای حتی اگه یک نفر باشه نمازش را سبک بشمارد یا نخونه ، به ضرر اون خانواده تمام میشه ، و شما به عنوان شوهر این خانم وظیفه داری با آرامش ایشون رو به راه راست هدایت کنی

  5. فاطمه
    1399-12-04 در 06:50 - پاسخ

    سلام. خداقوت…ماه رجب.ماه ریزش رحمت خداوندبرشمامبارک باشد.ان شاءالله…خیلی خوب است که.بدانیم باکسانیکه نمازنمیخوانندیامثلا نمازصبح نمیخوانندچطوربرخوردکنیم…اگرمردی زنش نمازصبح نمیخواندچه رفتاری داشته باشد.چون ترک نمازاثرات مخرب زیادی درکاهش روزی وتربیت بچه هاوگرفتاریهای خانواده دارد…اجرتان باحضرت زهرا‌..سلآم الله علیها.انشاءالله.

  6. فائزه
    1398-06-19 در 13:39 - پاسخ

    یعنی چی ک اگه تارک الصلات رو یاری کنیم مساوی با کشتن پیغمبرانه؟؟؟؟؟
    کدوم عقل سلیمی اینو قبول میکنه؟ همین احادیث جعلی هستن ک ب دین ضربه وارد میکنن

    • خادم الصادقیون
      1398-06-19 در 22:00 - پاسخ

      ظاهرا منظور از کمک نکردن به تارک الصلاه، موردى است که اعانت و احسان سبب جرأت بر ترک نماز شود و شکى نیست که کمک به معصیت کار هر گاه موجب جرأت بر گناه و استمرار آن گردد حرام است و از باب نهى از منکر، ترک آن واجب است تا شاید با طرد شدن از جامعه اسلامى به خود آمده و به دامان دستورات اسلام بازگردند؛ ولى اگر کمک به تارک الصلاه سبب جرأتش بر ترک نماز نشود معلوم نیست که مورد این روایات باشد. گاه مى شود که اعانت و یارى و احسان به تارک الصلاه، سبب ترک گناه او و عامل نماز خواندن او مى شود و در این صورت بدون شک کمک به او امرى مطلوب و در برخى موارد از باب امر به معروف واجب مى شود.

  7. آرمان
    1398-04-11 در 11:13 - پاسخ

    با سلام. این بخشی از توضیحات درباره کتاب لئالی اخبار است.( فهرست مطالب و موضوعات مجلدات در پایان هر یک بیان شده است. کتاب فاقد ذکر منابع و مصادر و پاورقى است.)1 لطفا از کتبی که معتبر نیستند، حدیث ذکر نکنید. چون حدیثی که درباره کمک به تارک صلاه بود اصلا با عقل من جور در نمیامد زیرا پیامبر اکرم(ص) چنین سخنتی را حتی درباره کفار هم یا ابوسفیان و… نگفته اند که حالا بخواهند به تارک صلاه نسبتا بدهند. اگر اشتباه میکنم لطفا مرا راهنمایی کنید.
    1- ویکی نور

  8. یه ایستاده✌
    1396-08-26 در 14:52 - پاسخ

    عالی بود.
    از این به بعد دیگه عمرا نمازامو سبک بشمارم
    امیدوارم خدا منو ببخشه???

دیدگاهتان را ثبت کنید