حدیث (1) امام على علیه السلام :
اِعلَموا اَنَّهُ لَیسَ لِهذَا الجِلدِ الرَّقیقِ صَبرٌ عَلَى النّارِ، فَارحَموا نُفوسَکُم فَإِنَّکُم قَد جَرَّبتُموها فى مَصائِبِ الدُّنیا. أَفَرَأَیتُم جَزَعَ أَحَدِ کُم مِنَ الشَّوکَهِ تُصیبُهُ وَالعَثرَهِ تُدمیهِ وَالرَّمضاءِ تُحرِقُهُ؟! فَکَیفَ إِذا کانَ بَینَ طابِقَینِ مِن نارٍ ضَجیعَ حَجَرٍ، وَقَرینَ شَیطانٍ؟
بدانید که این پوست نازک تحمل آتش را ندارد، پس به خودتان رحم کنید، شما در مصیبتهاى دنیا آزمایش کردهاید که وقتى خارى به بدن یکى از شما مىرود و یا به زمین مىخورد و خونى مىشود و یا شنهاى داغ پایش را مىسوزاند چگونه بیتابى مىکند؟! پس، چگونه خواهد بود اگر میان دو لایه از آتش قرار گیرد و هم بسترش سنگ و همدمش شیطان باشد؟!
نهج البلاغه، خطبه183
حدیث (2) رسول اکرم صلى الله علیه وآله :
لَو أَنَّ دَلوا صُبَّ مِن غِسلینٍ فى مَطلَعِ الشَّمسِ لَغَلَت مِنهُ جَماجِمُ مَن فى مَغرِبِها؛
اگر یک سطل از چرک و خون دوزخیان در شرق عالم ریخته شود بر اثر آن جمجمه کسانى که در غرب عالمند به جوش مىآید.
امالى طوسى، ج1، ص533، ح1162
حدیث (3) رسول اکرم صلى الله علیه وآله :
أَدنى اَهلِ النّارِ عَذابا یَنتَعِلُ بِنَعلَینِ مِن نارٍ یَغلى دِماغُهُ مِن حَرارَهِ نَعلَیهِ؛
کم عذابترین اهل جهنم دو کفش از آتش به پا دارد که از حرارت آنها مغزش به جوش مىآید.
کنزالعمال، ج14، ص527، ح39507
حدیث (4) رسول اکرم صلى الله علیه وآله :
أَکثَرُ ما یُدخِلُ النّاسَ النّارَ الأَجوَفانِ: الفَمُ وَالفَرجُ؛
دو چیز میان تهى بیش از همه مردم را به جهنم مىبرد: دهان و شرمگاه.
کنزالعمال، ج16، ص103، ح44071
حدیث (5) رسول اکرم صلى الله علیه وآله :
أَوَّلُ مَن یَدخُلُ النّارَ أَمیرٌ مُتَسَلِّطٌ لَم یَعدِل، وَذو ثَروَهٍ مِنَ المالِ لَم یُعطِ المالَ حَقَّهُ وَفَقیرٌ فَخورٌ؛
اولین کسى که به جهنم مىرود فرمانرواى قدرتمندى است که به عدالت رفتار نمىکند و ثروتمندى که حقوق مالى خود را نمىپردازد و نیازمند متکبر.
عیون الاخبارالرضا، ج1، ص31، ح20
حدیث (6) رسول اکرم صلى الله علیه وآله :
اِنَّ لِجَهَنَّمَ بابا لایَدخُلُها إِلاّ مَن شَفا غَیظَهُ بِمَعصیَهِ اللّهِ تَعالى؛
جهنّم را درى است که جز کسى که با معصیت خداى تعالى خشم خود را فرونشاند، از آن وارد نمىشود.
تنبیه الخواطر، ج1، ص121
حدیث (7) قال الله تعالی:
فیما اوُحىَ إلى عیسى علیهالسلام هىَ (یَعنِى النّارَ) دارُ الجَبّارینَ وَالعُثاهِ الظّالِمینَ وَکُلِّ فَظٍّ غَلیظٍ وَکُلِّ مُختالٍ فَخورٍ؛
به عیسى علیه السلام وحى شد که جهنم سراى جباران و سرکشان ظالم است و جایگاه هر تندخوى خشن و هر متکبر مغرورى.
کافى، ج8، ص136، ح103
حدیث (8) رسول اکرم صلى الله علیه وآله :
رسول اکرم صلى الله علیه وآله :
وَالَّذى بَعَثَنى بِالحَقِّ بَشیرا لایُعَذِّبُ اللّهُ بِالنّارِ مُوَحِّدا أَبَدا؛
سوگند به آن کس که مرا نوید دهنده برانگیخت، خداوند هرگز یکتا پرست را در آتش عذاب ندهد.
التوحید، ص29، ح31
حدیث (9) رسول اکرم صلى الله علیه وآله :
فى قَولِهِ تَعالى (یا حَسرَتَنا عَلى ما فَرَّطنا) اَلحَسرَهُ أَن یَرى أَهلُ النّارِ مَنازِلَهُم مِنَ الجَنَّهِ فِى الجَنَّهِ فَتِلکَ الحَسرَهُ؛
درباره آیه «دریغا که کوتاهى کردیم» فرمود: دریغ از این روست که جهنمیان جایگاه بهشتى خود را در بهشت مىبینند. این موجب حسرت مىشود.
الدرالمنثور، ج3، ص9
حدیث (10) امام صادق علیه السلام:
إِنَّما خُلِّدَ أَهلُ النّارِ فِى النّارِ لأَِنَّ نیّاتَهُم کانَت فِى الدُّنیا أَن لَو خُلِّدُوا فیها أَن یَعصُوا اللّهَ أَبَدا وَإِنَّما خُلِّدَ أَهلُ الجَنَّهِ فِى الجَنَّهِ لأَِنَّ نیّاتَهُم کانَت فِى الدُّنیا أَن لَو بَقُوا فیها أَن یُطیعُوا اللّهَ أَبَدا فَبِا النِّیّاتِ خُلِّدَ هؤُلاءِ وَهؤُلاءِ ثُمَّ تَلاقَو لَهُ تَعالى: (قُل کُلٌّ یَعمَلُ عَلى شاکِلَتِهِ) قالَ: عَلى نیَّتِهِ؛
جهنمیان از این رو در آتش جاویدانند که در دنیا نیّتشان این بود که چنانچه تا ابد زنده بمانند تا ابد خدا را نافرمانى کنند و بهشتیان نیز از اینرو در بهشت جاویدانند که در دنیا بر این نیت بودند که اگر براى همیشه ماندگار باشند براى همیشه خدا را فرمان برند. پس، جاودانگى هر دو گروه به سبب نیتهایشان است. آنگاه حضرت این آیه را تلاوت کردند: «بگو هر کس طبق نیت خود عمل مىکند».
کافى، ج2، ص85، ح5
حدیث (11) امام على علیه السلام :
اَلحَقُّ طَریقُ الجَنَّهِ وَ الباطِلُ طَریقُ النّارِ وَ عَلى کُلِّ طَریقٍ داعٍ؛
حق، راه بهشت است و باطل، راه جهنم و بر سر هر راهى دعوت کنندهاى است.
نهج السعاده، ج 3، ص 291
حدیث (12) امام على علیه السلام :
اَلا وَ مَن اَکَلَهُ الحَقُّ فَاِلَى الجَنَّهِ وَ مَن اَکَلَهُ الباطِلُ فَاِلَى النّارِ؛
بدانید که هر کس در راه حق از دنیا برود، به بهشت و هر کس در راه باطل از دنیا برود، به جهنم مىرود.
نهج البلاغه، نامه 17
حدیث (13) امام کاظم علیه السلام :
اَلحَیاءُ مِنَ الیمانِ وَالیمانُ فِى الجَنَّهِ وَالبَذاءُ مِنَ الجَفاءِ وَالجَفاءُ فِى النّارِ؛
حیا از ایمان و ایمان در بهشت است و بدزبانى از بىمهرى و بدرفتارى است و بدرفتارى در جهنم است.
بحارالأنوار، ج78، ص309، ح1
حدیث (14) امام حسین علیه السلام:
اَلبُکاءُ مِن خَشیهِ اللهِ نَجآهٌ مِنَ النّارِ؛
گریه از ترس خدا سبب نجات از آتش جهنّم است
حیات امام حسین ج 1، ص 183
حدیث (15) امام على علیه السلام :
اَلا وَ مَنْ اَکَلَهُ الْحَقُّ فَاِلَى الجَنَّهِ وَ مَنْ اَکَلَهُ الباطِلُ فَاِلَى النّارِ؛
بدانید که هر کس در راه حق از دنیا برود، به بهشت و هر کس در راه باطل از دنیا برود، به جهنم مىرود.
نهج البلاغه، از نامه 17
حدیث (16) پیامبر صلى الله علیه و آله :
مَنْ قالَ: اِنّى خَیْرُ النّاسِ فَهُوَ مِنْ شَرِّ النّاسِ وَ مَنْ قالَ: اِنّى فِى الْجَنَّهِ فَهُوَ فِى النّارِ؛
هر کس بگوید: من از همه مردم بهترم، او بدترین مردم است و هر کس بگوید: من بهشتى هستم، او جهنمى است.
النوادر للراوندى، ص 107
حدیث (17) امام صادق علیه السلام :
اَلْخَیْرُ کُلُّهُ اَمامَکَ وَ اِنَّ الشَّرَّ کُلَّهُ اَمامَکَ وَ لَنْ تَرى الخَیْرَ وَ الشَّرَّ اِلاّ بَعْدَ الاْآخِرَهِ لاَِنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ جَعَلَ الْخَیْرَ کُلَّهُ فِى الْجَنَّهِ وَ الشَّرَّ کُلَّهُ فِى النّارِ؛
همه خوبىها و بدىها در مقابل توست و هرگز خوبى و بدى واقعى را جز در آخرت نمىبینى، زیرا خداوند همه خوبىها را در بهشت و همه بدىها را در جهنم قرار داده است.
تحف العقول، ص 306
حدیث (18) پیامبر صلى الله علیه وآله :
مَنِ اشْتاقَ اِلَى الْجَنَّهِ سارَعَ اِلَى الْخَیْراتِ وَ مَنْ اَشْفَقَ مِنَ النّارِ لَهى عَنِ الشَّهَواتِ؛
هر کس مشتاق بهشت است، به سوى نیکىها مىشتابد و هر کس از جهنم بترسد، از هوا و هوس روى مىگرداند.
نورالثقلین، ج 3 ، ص 566، ح 166