سیمای سوره ی کوثر
نام این سوره برگرفته از آیه ی اول است و به معنای خیرکثیر و فراوان می باشد .پدر عمر و عاص که از بزرگان مشرکان مکه بود ، پس آنکه پسران پیامبر از دنیا رفتند و آن حضرت دیگر پسری نداشت ، از روی طعنه و زخم زبان ، پیامبر را «ابتر » و بدون دنباله خواند .
خداوند برای تسلی خاطر پیامبر و پاسخ به این سخن نابجا ، سوره ی کوثر را نازل فرمود و ناکام بودن دشمنان و دوام و بقای نسل و فکر پیامبر را خبر
داد .
در روایات ، برای کسی که این سوره را در نمازهای واجب و مستحب بخواند، سیراب شدن از حوض کوثر در قیامت ، وعده داده شده است .
بسم الله الرحمن الرحیم
به نام خداوند بخشنده ی مهربان
(1)انا اعطیناک الکوثر (2)فصل لربک و انحر (3)ان شانئک هو الابتر : همانا ما به تو خیر کثیر عطا کردیم . پس برای پروردگارت نماز بگذار و ( شتر )قربانی کن . همانا دشمن تو بی نسل و دم بریده است .
کلمه ی «کوثر » از «کثرت » گرفته شده و به معنای خیر کثیر و فراوان است که مراد از کوثر ، نسل کثیر پیامبر است که بدون شک از طریق حضرت زهرا (علیهاسلام) می باشد .
این نسل پر برکت از طریق حضرت خدیجه (سلام الله علیها) نصیب پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) شد . آری خدیجه (سلام الله علیها) مال کثیر داد و کوثر گرفت . ما نیز تا از کثیر نگذریم به کوثر نمی رسیم . کوثر الهی ، به جنسیت بستگی ندارد ؛ فاطمه ، دختر بود اما کوثر شد . به تعداد کثیر بستگی ندارد ؛ فاطمه ، یک نفر بود اما کوثر شد . آری خداوند می تواند کم را کوثر و زیاد را محو کند .
پیام ها :
1 ـ خداوند به وعده های خود عمل می کند . در سوره ی ضحی ، خداوند وعده ی عطا به پیامبر داده بود : و لسوف یعطیک ربک فترضی : پرورگارت در آینده عطایی خواهد کرد که تو راضی شوی . در این سوره می فرماید : ما به آن وعده عمل کردیم .
«انا اعطیناک الکوثر ».
2 ـ فرزند و نسل عطیه الهی است : «انا اعطیناک الکوثر » .
3 ـ نعمت ها حتی برای پیامبر اسلام مسئولیت آور است :اعطیناک … فصل
4 ـ در قرآن به نماز و سجده ی شکر سفارش شده است : «فصل »
5 ـ تشکر باید فوری باشد « فصل » (حرف فاء برای تسریع است ). 6 ـ نوع تشکر را باید از خدا بیاموزیم . «فصل »
7 ـ در نعمت ها و شادی ها خداوند را فراموش نکنیم :«اعطیناک الکوثر فصل »
8 ـ آنچه می تواند به عنوان تشکر از کوثر قرار گیرد ، نماز است :«فصل »
(نماز جامع ترین و کاملترین نوع عبادت است که در آن هم قلب باید حضور داشته باشد با قصد قربت و هم زبان با تلاوت حمد و سوره و هم بدن با رکوع و سجود . مسح سر و پا نیز شاید اشاره به آن باشد که انسان از سر تا پا بنده ی اوست . در نماز بلندترین نقطه ی بدن که پیشانی است ، روزی سی و چهار بار بر زمین ساییده می شود تا در انسان تکبری باقی نماند . حضرت زهرا (علیها السلام)در خطبه ی معروف خود فرمود : فلسفه و دلیل نماز پاک شدن روح از تکبر است : «تنزیهاً لکم من الکبر ».
9 ـ دستورات دینی مطابق عقل و فطرت است . عقل تشکر از نعمت را لازم می داند ، دین هم به همان فرمان می دهد : «فصل لربک »
10 ـ قربانی کردن ، یکی از راه های تشکر از نعمت های الهی است .( زیرا محرومان به نوایی می رسند ) «و انحر »
11 ـ هر که بامش بیش برفش بیشتر . کسی که کوثر دارد ، ذبح گوسفند کافی نیست باید شتر نحر کند و بزرگترین حیوان اهلی را فدا کند : «و انحر »
12 ـ البته رابطه با خداوند بر رابطه ی با خلق مقدم است : «فصل … و انحر ». (اول نماز که ارتباط با خداوند است سپس قربانی کردن ).
منبع:مجله قدر(ش 19)