ایا مردمان از مکر و تدبیر خداوند ، غفلت ورزیده اند و خود را از آن در امان پنداشته اند ؟! هیچکس خویشتن را از تدبیر و کیفر خداوند در امان نمی بیند ،مگر مردمان زیانکار .
ای فرزند آدم !
– همه تان گمراهید ، مگر آنکه من هدایتش کنم .
– همه تان بیمارید ، مگر آنکه من شفایش دهم .
– همه تابینوایید ، مگرآنکه من بی نیازش کنم .
– همه تان هلاکید ، مگر آنکه من نجاتش دهم .
– همه تان بد کارید ، مگر آنکه من صیانتش کنم و از تباه کاری بازش دارم .
– پس { اکنون که بی عنایت من راه به جایی نمی برید } به سوی من باز آیید { و به دژ استوارم پناه آورید } تا با شما مهربانی کنم .
– و پرده های { عفت وعصمت } خویش را نزد کسی که اسرارتان بر اوپوشیده نیست ،ندرید .
ای فرزند آدم !
– کردار بی دانش و بصیرت ، چونان « رعد بی باران » است .
– و دانش بدون عمل ، به سان « درخت بی ثمر » است .
– و دانش بدون زهد و خشیت ، همچون « ارث بی زکات و غذای بی نمک و کشت وکار بر سنگ صاف » است .
– و دانش نزداحمق ، مانند « یاقوت نزد چهار پایان » است .
– و دل های سخت شده مانند « سنگ فرو رفته در آب » است ، که موعظه در دل های سخت اثر نمی بخشد .
– و موعظه نزد کسی که به آن رغبت ندارد ، چونان « ساز و آهنگ نزد مردگان » است .
– و نماز بدون زکات مال ، همسان « بدن بدون روح » است .
– و عمل و کردار بدون توبه ، چونان « ساختمان بی پایه و اساس » است .
– ایا مردمان از مکر و تدبیر خداوند ، غفلت ورزیده اند و خود را از آن در امان پنداشته اند ؟! هیچکس خویشتن را از تدبیر و کیفر خداوند در امان نمی بیند ،مگر مردمان زیانکار .
طالبان بهشت کجایند ؟
ای فرزند آدم !
– اگر چنین است که پادشاهان به جرم « ستمگری » خود دوزخی می شوند .
– و عالمان با « حسد ورزی » ،
– و فقیران با « دروغگویی » ،
– و تاجران با « خیانت ورزی » ،
– و کشاورزان به سبب « جهالت » و دانش نطلبیدن ،
– وعابدان با « ریا ورزیدن در عبادت » ،
– و ثروتمندان با «تکبر » ،
– و خوانندگان کتابهای آسمانی ، با « غفلت » { و عدم ژرف نگری در معانی آنچه می خوانند } ،
– و رنگ رزان ، با « تقلب در کارشان » ،
– و زکات نادهندگان ، به سبب « ندادن زکات مالشان » ،
– { اگر اینان به سبب این امور دوزخی می شوند } پس ، طالبان بهشت ، کجایند { و به بهشت روندگان ، کیانند } ؟ !
کتاب احادیث قدسی محمدرضا زائری