اللّهُمّ… ألبِسْنِی زِینَهَ المُتّقینَ فی… إفشاءِ العارِفَهِ و سَترِ العائِبَهِ. از زیورهای مردم صالح و باتقوا : افشا کردن خوبیها و پوشاندن بدیها.
نشر خوبی ها و پوشاندن بدی ها
اللّهُمّ… ألبِسْنِی زِینَهَ المُتّقینَ فی… إفشاءِ العارِفَهِ و سَترِ العائِبَهِ. [۱]
در ادامه تبیین زیورهای مردم صالح و باتقوا دو زیور دیگر در این فراز بیان شده است که عبارت است از افشا کردن خوبیها و پوشاندن بدیها.
دو نکته در تبیین این فراز قابل توجه است:
یکی این که افشا کردن خوبیها و پوشاندن بدیها از صفات و ویژگیهای خداوند متعال است:
یَا مَنْ أَظْهَرَ الْجَمِیلَ وَ سَتَرَ الْقَبِیح. [۲]
این کار خداست که خوبیهای انسان را منتشر میکند و بدیهای او را میپوشاند؛ لذا اگر انسان بخواهد به خدا نزدیک شود و به معرفت حقیقی دست پیدا کند یکی از برنامهها همین متخلق شدن به اخلاق الهی است.
در روایتی از امیر المؤمنین (علیه السّلام) چنین نقل شده است:
لَیسَ العِلمُ فِی السَّماءِ فَیُنزَلُ إلَیکُم، ولا فی تُخومِ الأَرضِ فَیُخرَجُ لَکُم، ولکِنَّ العِلمَ مَجبولٌ فی قُلوبِکُم، تَأَدَّبوا بِآدابِ الروحانیون یَظهَر لَکُم. [۳]
دانش، نه در آسمان است که بر شما فرود آید، و نه در زیر زمین تا برایتان بیرون آید؛ بلکه دانش در دلهایتان سرشته شده است. به آداب خدا، متأدّب شوید تا برایتان آشکار گردد.
مرحوم حاج آقا حسین فاطمی که حدود چهل سال پیش در اوایل طلبگی، در درس اخلاق ایشان شرکت می-کردیم، این روایت را زیاد می خواند. طبق این روایت کسی که متخلق به اخلاق و آداب روحانیان شود، آن علم لدنی که اصل آن در ذات همه انسانها است، برایش ظاهر میشود.
نکته دوم که نکته ای است اجتماعی، این است که از عوامل صلاح ذات البین که در فراز قبل آمده بود، همین است که انسان بدی دیگران را بپوشاند و خوبی آنها را منتشر کند. اگر دنبال جامعه اسلامی متحد هستیم که افراد آن همه در کنار هم و بدون اختلاف زندگی کنند، باید به این اخلاق الهی متخلق شویم؛ ولی اگر بر عکس عمل کنیم و بدی دیگران را افشا کنیم و خوبی آنها را بپوشانیم، برادری و اتحاد از بین می رود و نتیجه این بی اخلاقی ایجاد اختلافات از جمله اختلافات اجتماعی و سیاسی خواهد بود.
حضرت امام ـ رضوان الله علیه ـ نیز در فرمایشات خود بر این نکته تأکید داشتند. ایشان در جایی فرمودند:
« اسلام، احکام اخلاقى اش هم سیاسى است. همین حکمى که در قرآن هست که مؤمنین برادر هستند، این یک حکم اخلاقى است، یک حکم اجتماعى است، یک حکم سیاسى است ». [۴]
بنابراین، برای ایجاد یک نظام سیاسی قوّی که دارای وحدت کلمه باشد، باید عوامل آن ایجاد شود. یکی از عوامل آن همین است که همه ما و همه رسانه های جمعی و مجازی ما، به نشر خوبیها و ستر بدیها بپردازند.
[۱]الصحیفه السجّادیّه، الدعاء۲۰.
[۲]الکافی، شیخ کلینی، ج۴، ص۵۴۶.
[۳] قرّه العیون للفیض الکاشانی، ص۴۳۹.
[۴]صحیفه امام، ج۱۳، ص۱۳۰.
وبسایت : آیت الله محمدی ری شهری