نویسنده: محمد فقیه
مترجم: سید شاهپور حسینی
نگاهی کوتاه و گذرا
مطالبی که در اینجا میآید، از جمله مواردی است که در تفسیر و تأویل آیههای قرآن آمده و در احادیث اشاره شده که حتمیت دارند و برخی از علما در مورد آن سخن گفتهاند.
در کتاب الغیبه نعمانی (ص172) موثقهی ابن ابی یعفور از اباعبدالله (علیه السلام) نقل شده که ایشان فرمودند:
با دستانت بشمار… و سپاهیان خسف (فرو رونده در زمین…)
و در آن کتاب (ص176) صحیحهی حمران بن اعین این گونه آمده است:
از جمله امور حتمی الوقوع… فرو رفتن سپاهیان (سفیانی) در سرزمین بیدا.
همچنین در آن کتاب (ص181) صحیحهی یعقوب السراج:
… آن هنگام شامی سپاهی را به سوی مدینه گسیل میدارد و خداوند آنها را در نزدیکی آن شهر هلاک و نابود میسازد.
و در آن کتاب (ص188) در موثقهی جابر آمده است:
فرمانده سپاه سفیانی به سرزمین بیدا میرسد، پس یک منادی از آسمان ندا سر میدهد: ای بیدا این قوم و مردمان را نیست و نابود ساز و کسی از آنان باقی نمیماند، جز سه نفر که خداوند چهرههایشان را به قفا (پشت) برمی گرداند. آن سه نفر از قبیله کلباند و این آیه در مورد آنها نازل شده است:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ آمِنُوا بِمَا نَزَّلْنَا مُصَدِّقاً لِمَا مَعَکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجُوهاً فَنَرُدَّهَا عَلَى أَدْبَارِهَا (1)
ای کسانی که به شما کتاب داده شده است، به آنچه فرو فرستادیم و تصدیق کنندهی همان چیزی است که با شماست ایمان بیاورید، پیش از آنکه چهرههایی را محو کنیم و در نتیجه آنها را به قهقرا بازگردانیم.
– و در کتاب کمال الدین (ص610) صحیحه عمر بن حنظله آمده:
پنج نشانهی حتمی الوقوع وجود خواهد داشت (و فرو رفتن در سرزمین بیدا).
ممکن است این فرو رفتن سپاهیان در زمین به صورت معجزه باشد و علت آن، اسباب طبیعی باشد و مانعی نیست که آن را به جبرئیل یا کسی دیگر غیر از او نسبت دهیم و این احتمال هم هست که یاران حضرت قائم (علیه السلام) به مرحلهای از پیشرفت علمی رسیده باشند که بتوانند اسلحهای بسیار کشنده و نابودگر بسازند و از آن برای جلوگیری از هجوم سپاهیان سفیانی استفاده کنند و این امر برای حمایت و حفظ امام مهدی (علیه السلام) از سپاهیان سفیانی ضروری است.
این سخن که خسف (فرو رفتن در زمین) شامل سپاهیان سفیانی میشود و ویژهی آنهاست، باعث افزایش قوت و حتمیت روایتهای مربوط به سفیانی می شود؛ زیرا فرو رفتن سپاهیان سفیانی خود فرع و شاخهای برای اثبات وجود سفیانی است و اگر وجود داشتن فرع و حتمیت داشتن آن اثبات شود، ناگزیر وجود اصل هم اثبات میشود.
پینوشتها:
1. سورهی نساء (4)، آیهی 47.
منبع مقاله :
فقیه، محمد، (1387)، سفیانی و نشانههای ظهور، ترجمهی: سید شاهپور حسینی، تهران: موعود عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، چاپ سوم