خاصیت های خواندنی

خاصیت های خواندنی

 

خواص درمانی خیار

خیار تصفیه کننده خون و حل کننده اسید اوریک است. با ساییدن مغز دانه خیار در مقدار کمی آب و رقیق کردن آن امولسیونی تهیه می شود که اثر آرام کننده دارد و کسانی که دارای معده ضعیف هستند، باید از این میوه کمتر استفاده کنند. دانه خیار اثر ملایم دارد، به خصوص آب خیار برای درمان و رفع یرقان بسیار مفید است. مصرف خیار نارس و نازک بهتر است زیرا هم برای بیمارانی که مبتلا به مرض قند هستند، مفید و هم درجه قلیایی را بالا برده و هم تب های صفراوی را درمان می کند. در ضمن دوست کبد نیز می باشد.
خیار یا خیار چنبر برای برطرف کردن بیماری هایی از جمله صفرا، فشارخون، التهاب، حرارت داخلی و دفع سنگ مثانه بسیار مفید است. در پوست این میوه مقدار فراوانی کلروفیل و ویتامین C وجود دارد که مصرفش باعث ازدیاد خون و همچنین تقویت عضله قلب می گردد. برای همین بهتر است از خیارهای کوچک تر و نازک تر استفاده شود و در صورت امکان با پوست خورده شود.
آب خیار نه تنها برای پوست هایی که دچار خارش می شوند مفید است، بلکه به حفظ شادابی پوست کمک می کند. اگر مقدار 250 گرم آب خیار را با شکر شیرین کنید و آن را بنوشید، اثر صفرا را در بدن به کلی از بین می رود.
تخم خیار هم برطرف کننده صفرا و هم درمان کننده تب های گرم می باشد. می توان از آب خیار برای بهداشت پوست صورت استفاده کرد. اگر پوست خشک باشد به مقدار مساوی باید از این دستور استفاده کرد: آب مقطر، شیر تازه و همچنین شیر خربزه را مخلوط نموده، هر شب قبل از خواب، صورت را با آن به ملایمت مالش دهید.
برای کسانی که پوست صورت آنها منافذ باز و ظاهر ناپسند پیدا می کنند، می توانند دانه خیار، خربزه و کدو را به مقدار مساوی برداشته و هریک را به طور جداگانه آسیاب کرده، سپس با یک قاشق سوپخوری هریک را جداگانه در شیر یا در کرم ساده وارد کرده و به طور یکنواخت درآورند. پس از مخلوط کردن آنها با هم نوعی ماسک صورت تهیه می کنند که اگر همین ماسک حدود نیم ساعت روی پوست صورت باقی بماند و بعد از نیم ساعت با گلابی که گرمای ملایم داشته باشد پاک کنند، باعث لطافت و تقویت و شادابی هرچه بیشتر پوست می شود.

بیشترین میزان آهن در پسته

از آنجایی که پسته حاوی آهن فراوان قابل جذب است، بنابراین مصرف آن در درمان کم خونی ناشی از فقر آهن بسیار مفید می باشد. مغز پسته ماده ای نیروزا و سرشار از مواد پروتئینی، چربی ها، ویتامین ها و املاح است. پسته گران ترین آجیل و البته با ارزش غذایی فراوان است. ارزش غذایی پسته به نسبت سایر آجیل ها و نیز مواد پروتئینی همانند گوشت، شیر، تخم مرغ و نیز حبوبات درخور اهمیت است.
مغز پسته بین بیش از 200 ماده خوراکی شامل انواع آجیل ها، حبوبات، سبزی ها، میوه های خشک و تر، لبنیات، انواع گوشت و ده ها نوع خوراکی دیگر بیشترین میزان آهن قابل جذب بدن را داراست. مغز پسته دارای 20 درصد پروتئین خالص و بیش از 50 درصد روغن یا چربی مایع است. مقدار ویتامین A در 100 گرم مغز پسته، 698 میکروگرم و میزان کاروتنوئید 13/7 میکروگرم است. املاح مختلفی از جمله کلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم، آهن، مس، روی و همچنین ازت، گوگرد و فسفر دارد.
روغن پسته، مایعی زرد و زلال است که از عصاره مغز پسته به دست آمده و دارای خواص غذایی و درمانی است. از جمله خواص درمانی پسته می توان به موارد زیر اشاره کرد: تقویت قلب و حافظه، تقویت معده، درمان اسهال به خصوص از طریق استفاده از پوست سبز پسته، تقویت لثه و درمان جوش های دهان، خوشبویی دهان و درمان ریزش موی سر.

گوجه فرنگی ضد خستگی

گوجه فرنگی دارای مقادیر متفاوتی از ویتامین های A، B، C، E، K، آهن، املاح معدنی و مخصوصاً فسفر، کلسیم، پتاسیم، مس، منیزیم، کبالت بوده و به تازگی وجود ید نیز در گوجه فرنگی گزارش شده. طبع آن سرد و خشک است و دارای خواص اشتهاآور، ادرارآور، ضد نفخ، مقوی اعصاب، خنک کننده، تصفیه کننده خون، ضد اسکوربوت، ضد تعفن، هضم کننده غذا، نشاط آور، نیروبخش، ضد میکروب و ضد اسهال است. ترشی معده را از بین برده، بدن را در مقابل امراض عفونی و کمبود ویتامین C حفظ می کند. گوجه فرنگی به هضم غذا کمک می کند، حس بینایی را تقویت کرده و به علت داشتن ویتامین B مقوی اعصاب است. آب گوجه فرنگی تازه در رفع لکه های پوست مانند کک و مک اثر مفید دارد، همچنین در موارد کمبود عناصر معدنی بدن، درمان برافروختگی، رماتیسم، نقرس و جلوگیری از پیری زودرس خاصیت درمانی دارد.
منبع:کوچه ما، شماره 11

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید